TV

TV-universitetet Campus - Litteraturvetenskap : Läsarens roll

TV-universitetet Campus - Litteraturvetenskap

Om TV-universitetet Campus - Litteraturvetenskap

Programmen inramas av en svensk diskussion mellan en "forskare" och en "utövare" inom det område som aktualiseras i respektive program. Än idag kan den gamla litteraturen hjälpa oss att känna igen oss själva och se oss i ett historiskt sammanhang. Joppe Pihlgren vägleder oss i den västerländska litteraturhistorien. Programledare: Joppe Pihlgren Producent: Niels Reise

Till första programmet

TV-universitetet Campus - Litteraturvetenskap: Läsarens roll

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Läsarens roll

Produktionsår:
Längd:

Egentligen finns det lika många teorier och metoder att läsa böcker som det finns människor, frågan är om alla är lika giltiga. Professionellt sett så finns ingen spontan läsning. Vad är det som skiljer litteraturen från vanlig språklig kommunikation? Vad är det specifika med litteraturen och vad sker med oss när vi förstår litteraturen? Vi kan studera författarens biografi och försöka förstå dennes omvärld. Vi kan också sätta på oss sociologiska glasögon, liksom psykologiska, feministiska, marxistiska, kritiska osv. I början av 1900-talet grundade formalisterna en ny estetisk vetenskap. De studerade hur språket var organiserat och betraktade litteraturen som ett konstverk. I det norska inslaget "Lesekunst" får vi veta mer om dem och deras efterföljare. Professor Atle Kittang försöker hjälpa oss med vilka "läsglasögon" som tycks vara mest användbara idag. Frågorna "Vad är det som är specifikt för litteratur?" och "Vad är det som gör litteratur till konst?" tas bl.a. upp till diskussion.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i TV-universitetet Campus - Litteraturvetenskap

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2016

Kan du ställa en avokado?

Vad är det som avgör om vi säger lägger, ställer eller sätter? Språkforskarna Annika Andersson och Marianne Gullberg har studerat språkliga konflikter i hjärnan. Avgörande faktorer för vilket verb vi använder är om föremålet har en bas eller riktning och vilken symmetri det har. Finns det ingen bas, något att vila på, så säger vi lägga. Har föremålet en bas använder vi sätta eller ställa. Inspelat den 8 april 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioBildningsbyrån - Kina

Rapport från kinesisk by - 50 år senare

1963 gav Jan Myrdal ut sin bok "Rapport från kinesisk by". Den kom att påverka en hel världs syn på den kinesiska revolutionen. Hur ser det ut i den lilla byn Liu Lin idag? Och hur sann var egentligen den bild Myrdal gav i sin bok?