Titta

Katten, musen, tiotusen

Katten, musen, tiotusen

Om Katten, musen, tiotusen

Säsong 1. En busig mus vill leka med en katt som mycket hellre vill sova. Musen tänker på ett tal eller en form, men katten verkar inte vilja gissa trots alla ledtrådar han får. Musen berättar sagor där talet eller formen på något sätt har en framträdande roll. I programmen ingår också animationer och inslag där barn utför olika tester och experiment som har med matematik i vardagen att göra.

Till första programmet

Katten, musen, tiotusen: Om två, hälften och dubbeltMaterialDela
  1. Katten? Kissen, kissen, kissen?

  2. Ska vi leka?

  3. Jag har tänkt på en sak.

  4. Jag har tänkt på ett tal.

  5. Snälla, gissa. Snälla, snälla?

  6. Det är lätt!

  7. Hur många öron har en kanin?

  8. Hur många ögon har en människa?

  9. Hur många hjul har en cykel?

  10. Vakna, då!

  11. Okej. Jag berättar en saga
    så kanske du vaknar.

  12. Det var en gång Rödluvan...

  13. ...och Rödluvan.

  14. De skulle gå hem till sina
    sjuka mormödrar med vin och kakor.

  15. -Den riktiga sagan har en Rödluvan.
    -Riktiga och riktiga...

  16. I den här sagan är det dubbelt så
    många rödluvor, mormödrar och korgar.

  17. För att komma till mormödrarna
    måste de gå genom den mörka skogen.

  18. Usch.

  19. Kan vi inte ta bort en rödluva
    och en korg, så att det blir rätt?

  20. Ta bort hälften? Nej, i den här sagan
    behövs båda rödluvorna.

  21. För i skogen bodde den elaka vargen.

  22. Vargen var hungrig som en...

  23. ...tja, som en varg.

  24. Han ville gärna äta upp alla kakorna.

  25. En rödluva är chanslös mot en varg-

  26. -men två rödluvor kan hjälpas åt
    när det kommer en listig varg.

  27. Den ena kan vakta korgarna medan den
    andra plockar blommor till mormor.

  28. Och när vargen blir bråkig...

  29. Vargen kan ju strunta i rödluvorna
    och äta upp mormödrarna på en gång.

  30. -Absolut. Men inte i den här sagan.
    -Okej.

  31. Men om det är fler rödluvor
    så borde det vara fler vargar.

  32. Dubbelt så många vargar
    är ju dubbelt så hungriga som en.

  33. Och dubbelt så bråkiga.

  34. Jo, det är ju klart. Men nu vet du
    i alla fall vad jag tänker på.

  35. -Vad då, "tänker"?
    -Jag tänker på mitt tal nu också.

  36. Jag tänker på det fortfarande.

  37. Åh!

  38. Wow!

  39. En gång till!

  40. Wow!

  41. Lyssna.

  42. Vad då, "dela"? På bullar?
    Är det så svårt?

  43. Man måste dela i den och i den.

  44. Då skär man den så, mellan, så här.

  45. Nej, det blev fyra. Då blir en till
    Isak, en till Julius och en till mig.

  46. Så blir det.

  47. Men nu, då? 1, 2, 3, 4, 5, 6...

  48. Sex? Oj, oj, oj...

  49. Mitt tal är kvar i huvudet.
    På mig, alltså.

  50. Nämen, titta. Det är ju små möss.

  51. De ser goda ut.

  52. Det där var ju mitt tal och ett till.

  53. Det är ju barn! Vad gör de?

  54. Tjena! Vi lagar muffins.

  55. Fast bara ett halvt recept.

  56. Det står två ägg i receptet, så vi
    tar bara ett. Hälften av två, alltså.

  57. Oj, skalet följde med.

  58. Jag gör på ett smartare sätt.

  59. Sen ska det vara hälften av sockret.

  60. Nu ska jag... Är du klar nu?

  61. Visst ser det gott ut?

  62. Smöret är lätt att dela.

  63. Smöret måste smälta i en kastrull.

  64. Under tiden försöker vi
    mäta upp hälften av mjölet.

  65. Oj, blev det för mycket nu?

  66. Nu häller vi i smöret.
    Sen ska man ha mjölk, bara hälften.

  67. Bakpulver. Annars kan de inte jäsa.

  68. Ska jag hämta plåten?

  69. Jag lägger ner den. Akta alla händer!

  70. -Vill du hjälpa mig?
    -Nu ska vi se...

  71. Hälften av formarna också.

  72. Smör, smör, smör, smör, smarrigt nu!

  73. Nu är de snart klara.

  74. Fem, fyra, tre, två, ett, noll!

  75. -Nu är de färdiga.
    -Jippi!

  76. Äntligen klara!

  77. Det blev bara
    hälften så många muffins-

  78. -men de är dubbelt så goda.

  79. Jag tänker och tänker på mitt tal.

  80. Jag bara tänker och tänker
    på mitt tal hela tiden.

  81. -Är det det här?
    -Nej, inte tre.

  82. -Du visste!
    -Ja.

  83. -Visste du hela tiden?
    -Ja.

  84. Dumma dig!

  85. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Om två, hälften och dubbelt

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om De två Rödluvorna. Vi ser också Max och Emil som ska baka hälften så många muffins som det står i receptet.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Skala, Matematik > Tal och talsystem
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Katten, musen, tiotusen

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om ett

Avsnitt 1 av 10

Vad hinner man göra på bara en minut?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om två, hälften och dubbelt

Avsnitt 2 av 10

Max och Emil ska baka hälften så många muffins som i receptet.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tre

Avsnitt 3 av 10

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om bockarna Bruse. Vi ser också Dante och Leandro som kombinerar tre glassmaker.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fyra

Avsnitt 4 av 10

Tova ska mäta hur lång hennes lillebror är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fem

Avsnitt 5 av 10

Ida ska lista ur hur tung hennes kompis är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om cirkel och klot

Avsnitt 6 av 10

Sagan om Riddarna vid det långa och raka bordet. Tova och Lovisa ska handla mat som har en speciell form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om triangel, pyramid och volym

Avsnitt 7 av 10

Sagan om Hårdrocksbandet och deras nya låt. Caroline ska se hur mycket kaviar som får plats i en kaviartub.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om kub och kvadrat

Avsnitt 8 av 10

Sagan om Prinsessan på bollen. Max och Emil ska laga mat, men maten måste ha rätt form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tusen och många

Avsnitt 9 av 10

Sagan om Snövit och trädgårdstomtarna. Tilda och Alfons kollar hur mycket som får plats i ens huvud.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tio

Avsnitt 10 av 10

Sagan om Rödluvans födelsedag. Dante och Leandro bygger torn av kalasgrejer. Vilket torn blir högst?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Första, andra, tredje

Avsnitt 1 av 10

Vad heter det med andra ord när man vinner eller kommer tvåa? Och på vilken plats står ankan i kön? Mors lilla Olle träffar en superhjälteprinsessmus och barnen anordnar en tävling mellan tre sköldpaddor. Kan katten komma på orden i musens mattelek?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Bilda par

Avsnitt 2 av 10

Vilka hör ihop och vad är det som gör att ett par är just ett par? Superhjälteprinsessmusen är ute på ett uppdrag med katten som är en blåsippa utan strumpor och skor. Barnen sorterar en hel hög med skor. Kan katten förstå musens mattelek och komma på två saker som hör ihop?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Talet tre

Avsnitt 3 av 10

En ost och en till och en till. Hur många precis lika stora ostar behöver musen i sin gåta? Superhjälteprinsessmusen och katten sjunger om ett antal ekorrar i granar. Kan katten förstå musens mattelek och komma på vad det är för tal som musen tänker på?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Talet fyra

Avsnitt 4 av 10

Vilket tal tänker musen på? Om årstider, hus och muffins med olika smaker.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Talet fem och färg

Avsnitt 5 av 10

Vad tänker musen på för tal? Om Staffan stalledräng, en annorlunda fågelholk och att sortera i färg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Lägesord

Avsnitt 6 av 10

Om fiskar, tomtar i bilen och att snitsla en bana.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Dubbelt och hälften

Avsnitt 7 av 10

Om sockerbagare, dinosaurier och pizzabakning.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Fyra årstider

Avsnitt 8 av 10

Om Sov du lilla videung, klädsortering och födelsedagar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Stor, större, störst

Avsnitt 9 av 10

Om Trollmors vaggvisa, olika stora sjörövare och små och stora hundar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Mönster och matte

Avsnitt 10 av 10

Om Bä, bä vita lamm, tårta och ballonger.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Visa fler

Mer förskola & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Dubbelt och hälften

Om sockerbagare, dinosaurier och pizzabakning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Ett par pyjamasbyxor

Det är kväll och Timpani, Minus och Schacklin kryper ner i sängen. Det är trångt och de trasslar in sig i varandra. De räknar sina ben. Timpani har två ben medan Schacklin och Minus har två par ben. Timpani förklarar att två stycken är ett par och att två par är lika med fyra stycken. De provar Timpanis pyjamas med två par ben. Det är inte lätt med fyra ben. De sjunger "Skalbaggar är små men de har många många ben".

Fråga oss