Titta

Pedagogikens giganter

Pedagogikens giganter: Célestin FreinetDela
  1. "Skolans nya liv förutsätter sam-
    arbete dvs. de som använder den"-

  2. -"måste tillsammans organisera
    skolans liv och arbete."

  3. Hans idéer
    handlade om att barnen-

  4. -skulle undersöka
    den verklighet de levde i.

  5. Han myntade begreppet
    "verkligheten som lärobok".

  6. Freinet föddes år 1896 i Frankrike
    och dog år 1966.

  7. Han bodde hela sitt liv
    i Provence i Frankrike.

  8. Där jobbade han som lärare.

  9. Många av hans elever
    var flyktingbarn från Spanien.

  10. De var från 4 år upp till 13, 14
    och alla gick i samma klass.

  11. Han tänkte att han måste få dessa
    barn att lära sig samma saker-

  12. -som andra barn. Han arbetade med
    att barnen själva sökte kunskap-

  13. -därför att böckerna
    som fanns var alltför teoretiska.

  14. Så han måste hitta nya metoder.
    Då hittade han det här tryckeriet-

  15. -som sen förknippades
    med Freinet-pedagogik.

  16. Istället gjorde barnen
    egna böcker.

  17. Han tog med sig barnen ut
    i naturen och letade efter saker-

  18. -som de kunde ta med sig in
    i klassrummet och jobba med.

  19. Det var stora barn
    som hjälpte små barn.

  20. På det sättet lärde sig
    de små barnen t.o.m. att läsa.

  21. Så blev det texter
    som handlade om deras liv.

  22. De buntade ihop det till böcker
    och skickade iväg det-

  23. -till andra barn i Frankrike.

  24. Och de fick tillbaka texter
    om Paris och om Marseille osv.

  25. Freinets pedagogik handlar om att
    använda verkligheten som lärobok.

  26. Det är viktigt att det man gör
    i skolan är meningsfullt just då.

  27. Om man gör en bok ska det
    vara för att någon ska läsa den-

  28. -inte bara fröken. Att det
    BLIR nånting, en produkt-

  29. -av det man gör. Att det inte är
    nåt man slänger i papperskorgen-

  30. -därför att man ska producera nåt
    som fröken ska betygssätta osv.

  31. Och att man är med och
    planerar sitt eget arbete.

  32. Att man är med i sitt eget
    lärande, man styr det genom-

  33. -att sätta upp mål för
    sitt arbete som man utvärderar-

  34. -tillsammans med sin lärare
    eller sina kamrater.

  35. Freinet var också politiskt aktiv,
    han frågade folk-

  36. -och lät barnen
    intervjua andra människor.

  37. Då blev det uppenbart för
    barnen vilka orättvisor som fanns-

  38. -i samhället med att några jobbade
    jättemycket och tjänade lite-

  39. -som t.ex. fåraherden, som de
    intervjuade. Det skrev barnen om.

  40. Och så fick andra människor i
    samhället reda på det de skrivit.

  41. Eftersom han uppviglade barnen
    till att ifrågasätta saker-

  42. -och ting i det samhälle de levde
    i fick Freinet stänga skolan.

  43. Han blev också satt
    i koncentrations-läger-

  44. -under andra världskriget genom
    sitt motstånd mot fascismen.

  45. Efter att han blivit släppt
    blev han aldrig helt fri-

  46. -utan de kontrollerade vad han
    hade för böcker hemma osv.

  47. Men han fick fortsätta
    att verka som lärare.

  48. Det viktigaste med Freinet-
    pedagogiken är att det-

  49. -är en grupp människor
    som tillsammans söker kunskap.

  50. -Det är ett S.
    -Man kan använda det som både och.

  51. Och att barnen
    får lära sig av varandra.

  52. Det här är ett R.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Célestin Freinet

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Celestin Freinets första jobb var att undervisa spanska flyktingbarn i en byskola i Frankrike på 1920-talet. Ur det växte en pedagogik där skolbänkarna och katedern kastades ut ur klassrummet och barnen gick ut i samhället för att hämta kunskap istället.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Freinet, Célestin, 1896-1966, Pedagoger, Pedagogik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Pedagogikens giganter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Loris Malaguzzi

Avsnitt 1 av 8

Porträtt av mannen bakom Reggio Emilia-pedagogiken.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Lev Vygotskij

Avsnitt 2 av 8

En svensklärare talar om den ryske psykologen Lev Vygotskij.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Maria Montessori

Avsnitt 3 av 8

Porträtt av den italienska läkaren och pedagogen som ligger bakom Montessoripedagogiken.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Rudolf Steiner

Avsnitt 4 av 8

Porträtt av mannen bakom Waldorfpedagogiken.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Célestin Freinet

Avsnitt 5 av 8

Porträtt av pedagogen Celestin Freinet som använde skoltidningen som främsta läromedel.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

John Dewey

Avsnitt 6 av 8

Porträtt av den amerikanske filosofen och pedagogen John Dewey.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Ellen Key

Avsnitt 7 av 8

Porträtt av pedagogen och författaren Ellen Key.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPedagogikens giganter

Jean Piaget

Avsnitt 8 av 8

Porträtt av den schweiziske pedagogen Jean Piaget.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Invigning av matematikbiennalen

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare. Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolval - lek eller nytta?

Vi tittar närmare på skolornas demokratiuppdrag och hur ett skolval passar in i den bilden. På närmare 1 800 skolor landet över har det arrangerats skolval. Här möter vi elever och lärare från skolor med olika sätt att förbereda sig. Demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) och Mattias Hallberg, ordförande i Sveriges elevkårer, berättar hur de ser på skolvalens roll.

Fråga oss