Titta

Hämta kraft

Hämta kraft

Om Hämta kraft

Ibland är pedagogarbetet svårt. Det kan handla om oro för barn som far illa, stress och tidsbrist, konflikter bland personal eller med föräldrar. Oavsett vad det svåra grundar sig i behöver man hitta vägar för att kunna gå vidare. Två kreativa pedagoger, Maria Taube och Carina Hohl, porträtteras i var sitt inspirerande program om att hämta kraft i arbetet.

Till första programmet

Hämta kraft: Maria Taube - konstens pedagogik

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

MaterialDela

Maria Taube - konstens pedagogik

Avsnitt 1 av 2

Produktionsår:
Längd:

Vi följer Maria Taube, karismatisk intendent på Moderna Museet i Stockholm, när hon förmedlar konst och lär ut måleri. Hennes pedagogiska metod, där hon använder berättelsen och noga lyssnar på barns och vuxnas tankar om konsten och deras eget skapande, är densamma för alla åldrar. Metoden bygger på demokratiska värderingar och på en personlig drivkraft att se alla människor som värdefulla.

Ämnen:
Bild, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Konstpedagogik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i konst, musik, teater och film
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Hämta kraft

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaHämta kraft

Maria Taube - konstens pedagogik

Avsnitt 1 av 2

Maria Taube arbetar på Moderna Museet i Stockholm. Hon visar oss olika konstnärliga tekniker som går att använda i förskola och skola.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaHämta kraft

Från uniform till drakjakt

Avsnitt 2 av 2

Hur har den svenska förskolan utvecklats från 1960-talet fram till idag? Vi träffar förskollärare Carina Hohl, pedagogikprofessor Ingrid Pramling Samuelsson och Gunilla Thorgren.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHela apparaten - om teknikens världar

Om teknik och kreativt tänkande

Hur får man en idé som ingen har fått förut? Varför vill man ha ett rostigt hus? Och hur svårt är det att sätta ihop en musfälla?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Kameran som pedagogiskt verktyg på förskolan

Sofia Hedin är pedagogista på förskolan Kakburken i Linköping. Hon tog initiativ till ett projekt med kamera i undervisningen. Det fanns en fråga hängande i luften om vem som ges möjlighet att dokumentera vår omvärld. Kanske kunde kameran vara ett sätt att komma åt barnens tankar och upplevelser? Vi träffar pedagoger och barn på Kakburken och tar reda på hur kameran kan bidra till ökad delaktighet i lärandet om sig själv och sin närmiljö.

Fråga oss