Titta

Max 1800-tal

Max 1800-tal

Om Max 1800-tal

1800-talet kallas ibland ångans och nyttans århundrade. Industrialismen och nya vetenskaper revolutionerade Europa. Det var även skräckens, romantikens och dubbelmoralens sekel och en tid då tankar om mänskliga rättigheter och likhet inför lagen föddes. Epoken mellan franska revolutionen och första världskriget skildras genom Max Landergård som gestaltar olika 1800-talskaraktärer, däribland jordenruntresenären Phileas Fogg, en överläkare som tror på att kvinnor styrs av sin livmoder, en statare som faller offer för koleraepidemin och en patriarkalisk verkstadschef som skålar för sin nyss inköpta automobil. Genom att testa 1800-talets teknik och tankegods får vi se hur dessa påverkar oss än idag och hur seklets revolutionerande tankar, uppfinningar och vetenskaper finns representerade överallt.

Till första programmet

Max 1800-tal: Rasismens århundradeMaterialDela
  1. Lyssna på det här:
    "I psykiskt hänseende"-

  2. -"kan negern sägas i allmänhet
    stå på barnets ståndpunkt."

  3. "Med livlig fantasi,
    brist på uthållighet och energi"-

  4. -"och ett lättrörligt lynne."

  5. Du tror kanske
    att rasismen föddes i våra dagar-

  6. -men då skulle du ha varit med
    på 1800-talet.

  7. I 1700-talets Sverige flödade
    fattigdomen, lössen och sjukdomarna.

  8. En femtedel av alla nyfödda barn
    dog under sitt första levnadsår.

  9. Medellivslängden var mycket låg.

  10. Sedan händer något. Hundra år senare
    har Sveriges folkmängd fördubblats.

  11. Sverige har öppnat upp för handel
    med andra länder.

  12. Sverige exporterar sina produkter.
    Pengar och nya idéer sköljer in.

  13. Stockholm växer.

  14. Industrier byggs och livet
    för svenskarna förbättras markant.

  15. -Man tackar så ödmjukast.
    -Tack så mycket.

  16. Grunden för hela
    den svenska framgångssagan byggs.

  17. Sedan när?

  18. Jobba på nu.
    Jag ser allt vad ni gör här inne.

  19. Berättelsen handlar om individer,
    nya uppfinningar och vetenskaper.

  20. Men uppsvinget under 1800-talet måste
    förklaras i ett globalt perspektiv.

  21. I ett Europa präglat
    av växande nationalism-

  22. -sa tidsandan att europén hade rätt
    att styra över andra länder.

  23. Brittiska Ostindiska kompaniet
    lyckas bli utsedda-

  24. -av en lokal furste i Bengalen
    till att vara skattmasar.

  25. Och redan från början-

  26. -utnyttjar britterna sin position-

  27. -för att spela ut
    indierna mot varandra.

  28. Brittiska Ostindiska kompaniet
    blir en kolonial regering-

  29. -i östra Indien. Och det är
    britterna som vid den tiden-

  30. -omkring 1775, blir den dominerande
    europeiska krigsmakten i Asien.

  31. Engelsmännen hade Indien,
    men fortsatte österut.

  32. Under opiumkrigen, då britter
    smugglade narkotika till kineser-

  33. -fick britterna även kontroll
    över det väldiga Mittens rike.

  34. Hemligheten bakom segern i opium-
    kriget var britternas nya kanonbåtar-

  35. -som drevs av kol och ånga
    och var tillverkade i stål.

  36. När britterna började
    förena industrins produkter-

  37. -och militära behov-

  38. -började andra europeiska krigsmakter
    lyssna. Särskilt fransmännen.

  39. Även Frankrike var kolonialherrar
    under 1800-talet.

  40. Vietnameser blev nu slavarbetare
    på olika gummiplantager.

  41. Gummi användes till däck och
    till industrialismens nya maskiner.

  42. De franska däckföretagen
    har ett kolonialt förflutet.

  43. Tyskland hamnade på efterkälken i den
    koloniala och industriella tävlingen.

  44. Men det industrialiserades snabbt.

  45. Det nya Tyskland byggdes
    med järn och blod.

  46. Här har vi monumentet av Bismarck-

  47. -som är en av Tysklands historias
    mest kontroversiella personer.

  48. Vissa berömmer honom
    för att han enade landet-

  49. -men det kunde bara uppnås
    med tre krig.

  50. Bismarck spelade en stor roll i det.

  51. Så det var en politik
    av "järn och blod".

  52. Här är en skildring av visdom-

  53. -en antik gud som håller världen-

  54. -samt en skildring av makt och seger.

  55. De är alla olika symboler
    som ska öka Bismarcks storhet.

  56. Så fort Bismarck enat landet ville
    han att Tyskland skulle få kolonier.

  57. 1884 samlade han de europeiska
    länderna för att dela upp Afrika.

  58. Tanken var att uppdelningen
    skulle förhindra ett europeiskt krig.

  59. Tyskland fick bland annat
    nuvarande Tanzania-

  60. -som fick namnet Tyska Ostafrika.

  61. Tyskarna kom till Tanzania, men det
    som de trodde var orörd vildmark-

  62. -var i själva verket
    en utvecklad exportekonomi.

  63. Tanzania sålde elfenben
    som användes till pianotangenter-

  64. -och i Europa fanns samtidigt
    en stor efterfrågan på pianon.

  65. Förändringen som skedde i Europa-

  66. -när det gällde
    efterfrågan på elfenben-

  67. -hade en direkt påverkan
    på handelssystemet i Östafrika.

  68. Man upptäckte att elfenben
    från Östafrika-

  69. -var mjukare och av högre kvalitet
    än den från Västafrika.

  70. Elefanterna fälldes
    av folket nyamwezi.

  71. En källa från 1884 berättar
    om jakten, som skedde med spjut.

  72. "Besten flyr inte, som man kan tro,
    genom den tunna linjen angripare."

  73. "I stället anfaller den en av jägarna
    som smiter undan."

  74. "Sedan kastar en annan med skrik ännu
    ett långt spjut i elefantens bakdel."

  75. "Besten vänder sig om, från
    den jagade till den nya angriparen."

  76. "Det fortgår tills elefanten,
    som förlorat anda och hjärtkraft"-

  77. -"försöker fly."

  78. "De fördubblar sina ansträngningar.
    Till slut biter bytet i gräset"-

  79. -"övermannat av smärta
    och blodförlusten från 100 sår".

  80. Handelsfolket nyamwezi
    sålde elfenbenet till köpmän-

  81. -som fanns utmed
    ett vidsträckt transportsystem.

  82. Med hjälp av bärare fraktades
    elfenbenet ned till Tanzanias kust.

  83. Unga afrikaner blev bärare. Det blev
    ett tillfälle att lämna hembyn.

  84. 1800-talet födde individualismen,
    i Europa men även i Afrika.

  85. Det var roligt och spännande
    att resa bort från hemmet.

  86. Men det genererade också
    inkomst och prestige-

  87. -för man åkte inte bara till kusten-

  88. -utan hade även med sig
    exotiska saker tillbaka.

  89. Man berättade historier om
    platser som ingen visste existerade.

  90. Man har fått se havet.

  91. Att resa och bära med sig saker-

  92. -och i slutändan
    få någon form av lön-

  93. -var bästa sättet att bli rik på.

  94. Det var där som elfenben
    som handelsvara-

  95. -gav Afrika ett uppsving.

  96. Den största delen av kontinenten,
    till Zanzibar och utanför det.

  97. Zanzibar ligger
    utanför Tanzanias kust.

  98. Här byggde arabiska sultaner upp
    ett imperium-

  99. -byggt på handel
    med elfenben och slavar.

  100. Stone Town blev en knutpunkt
    för köpmännen.

  101. Här samlades människor
    från Persien och Kina.

  102. Stanley och Livingstone
    förberedde sina expeditioner här.

  103. Men det var inte afrikaner
    som styrde utvecklingen.

  104. Först styrdes Zanzibar av portugiser-

  105. -sedan tog sultanen av Oman över
    och släppte in arabiska handelsmän-

  106. -som sålde elfenben och slavar.

  107. Sultanen av Oman spelade en stor roll
    för handeln i Östafrika.

  108. Han såg till att handeln
    med elfenben ökade.

  109. Han slöt handelsavtal med USA
    omkring år 1837.

  110. Han slöt handelsavtal med britterna
    omkring år 1840.

  111. Han uppmuntrade omanska affärsmän-

  112. -till att bosätta sig i Zanzibar.
    Men han spelade även en stor roll-

  113. -för Zanzibars integrering
    och utveckling av kapitalism.

  114. Han förenade Zanzibars finansärenden
    med ett internationellt finanssystem.

  115. Mot slutet av 1800-talet
    kommer flera dödsstötar mot handeln.

  116. Europeiska handelsskepp
    för 1888 med sig rinderpesten-

  117. -en sjukdom
    som drabbar boskapsskötseln.

  118. 90 procent av all boskap dör.

  119. Slavhandeln var en mänsklig katastrof
    som drabbat Afrika i hundratals år.

  120. Hela bygder tömdes på människor.
    Tiotusentals människor dog-

  121. -innan de ens nådde handelsplatser
    som Zanzibar.

  122. Under 1800-talet ifrågasattes slav-
    handeln och förbjöds i flera länder.

  123. När britterna tagit kontroll
    över Zanzibar förbjöds den även där.

  124. Nedgången i slavhandeln,
    avskaffandet av slavhandeln-

  125. -eller avskaffandet av slaveriet-

  126. -bidrog stort
    till elfenbenshandelns nedgång.

  127. Den europeiska kolonialismen
    ledde till att slavarna blev fria-

  128. -men också till att karavansystemet
    byggt på elfenbenshandel försvann.

  129. Européerna ansåg sig veta bättre
    hur Afrika skulle skötas.

  130. Innan de vita kom hade afrikanerna
    god kontroll över sin miljö.

  131. De använde sitt eget system.

  132. Ett system för naturvård
    som de vita inte kände till.

  133. Men eftersom de vita
    tyckte att de var överlägsna-

  134. -dömde de ut allt som
    afrikanerna gjorde som barbariskt.

  135. Det var vidskepelse.

  136. -God morgon, barn.
    -God morgon, magistern.

  137. Varsågoda och sitt.

  138. Vi ska nu be den bön
    som Herren har lärt oss.

  139. För att kunna kolonisera världen
    var européerna tvungna att hitta-

  140. -en hållbar motivering.
    Det blev spridandet av kristendomen.

  141. Den här skolplanschen visar
    hur européerna såg på världen.

  142. De svarta områdena på kartan
    styrdes enligt dem-

  143. -av outvecklade
    och oupplysta hedniska folk.

  144. De vita européerna inbillade sig
    att människan är uppdelad i raser.

  145. Vita var övermänniskor
    och andra raser var mindre värda.

  146. Men fick västerlänningar kontroll
    över de svarta områdena-

  147. -skulle kristendomen kunna spridas.

  148. Synen på afrikanerna var
    att de var barbariska vildar-

  149. -som struntade i sin miljö
    och sin natur.

  150. Låter vi dem hållas
    förstör de kontinenten-

  151. -vilket blir en katastrof
    för hela världen.

  152. Afrikanerna kan ingenting,
    de är lägre stående och primitiva.

  153. "Det är träffande anmärkt
    att negern i sedligt avseende"-

  154. -"snarare kan sägas sakna moral
    än att vara omoralisk."

  155. "I intellektuellt hänseende står
    negerrasen enligt etnograferna"-

  156. -"under den kaukasiska"-

  157. -"mongoliska, malajiska
    och amerikanska rasen."

  158. Den rasism som föddes på 1800-talet
    ledde till folkmord och fördrivning.

  159. Det är ju klezmermusik, judemusik.
    Det är deras folkmusik.

  160. Ser ni inte juden där?

  161. Det är ju helt sjukt.
    Snart väller de in.

  162. Ser ni inte på honom här?
    Han är ju jude.

  163. Vart tog det svenska vägen?
    Vart tog svenskarna vägen?

  164. Det är samerna,
    tornedalsfinnarna, negrerna.

  165. Och så är det de, judarna.
    Det är sjukt.

  166. Men 1800-talet var även
    en tid av frihet för Europas judar.

  167. Det här är Stockholms synagoga.
    Den invigdes 1870-

  168. -samma år som judar fick
    medborgerliga rättigheter.

  169. Innan dess fick judar enbart bo
    i vissa städer-

  170. -och friheten var starkt begränsad.
    Det förekom judeförföljelser.

  171. Men influenser från Frankrike
    och Tyskland kom att förändra det.

  172. 1800-talet är ett av
    de mest spännande århundradena-

  173. -för hur judarnas liv
    i Tyskland utvecklades.

  174. Man hade fantastiska möjligheter.
    Medborgarnas frigörelse diskuterades-

  175. -och lagstadgades. Man hade en chans
    att delta i det allmänna samhället.

  176. Frihet, jämlikhet, broderskap.

  177. Dessa är de ord
    som vi ska hålla i minnet.

  178. Religionsfrihet, att man
    var medborgare i ett land-

  179. -men tillhörde en annan religion,
    spreds efter franska revolutionen-

  180. -då ord som frihet, jämlikhet
    och broderskap var paroller.

  181. På 1800-talet gav Napoleon franska
    judar rätten att utöva sin religion.

  182. Man ville få dem
    att tjänstgöra i den franska armén.

  183. Men resultatet blev att religions-
    friheten spreds till andra länder.

  184. År 1812 fick judarna i Preussen
    större rättigheter.

  185. De fick flytta till Preussen
    och välja var de ville bo.

  186. Som en följd av det
    växte förstås gruppen.

  187. Den växte så snabbt
    att det i mitten 1800-talet-

  188. -bodde 25 000 judar i Berlin.
    Men där fanns bara en synagoga.

  189. Den byggdes 1714 och var för liten
    för att rymma alla människor.

  190. År 1866 stod synagogan
    på Oranienburger Strasse klar.

  191. Med 3 000 platser fick man äntligen
    en stor gudstjänstlokal.

  192. År 1871 blev judarna
    helt jämlika enligt lagen i Preussen-

  193. -och då började man bygga
    stora, vackra synagogor.

  194. Som den här,
    som rymmer 2 000 personer.

  195. Den är ett typiskt exempel på
    hur synagogorna såg ut i Berlin-

  196. -i slutet av 1800-talet.

  197. Judarnas historia i Tyskland
    och Europa kan sammanfattas-

  198. -med hjälp av Felix Mendelssohn
    och hans familj.

  199. Han var en av sin tids
    största tonsättare.

  200. Felix Mendelssohns farfar
    var en inflytelserik rabbin-

  201. -vid namn Moses Mendelssohn.
    Redan på 1700-talet stred han-

  202. -för att judar
    skulle jämställas med kristna.

  203. Det Mendelssohn gjorde
    med Gamla testamentet är speciellt.

  204. Han och hans kollegor översatte
    den hebreiska bibeln till tyska-

  205. -på hebreisk skrift, så det är
    varken tyska eller hebreiska.

  206. Och det är inte jiddisch,
    för det föraktade han.

  207. Syftet med projektet var att hjälpa
    judar i centrala och östra Europa-

  208. -att lära sig tyska bra.

  209. Det blev en otroligt avgörande text-

  210. -med enorma konsekvenser
    för den judiska historien.

  211. Ironin i historien med Moses
    Mendelssohn är att av hans fem söner-

  212. -konverterade fyra till kristendomen.

  213. I de här nedgångna kvarteren i Berlin
    fanns de judiska kvarteren.

  214. Här bodde judar
    från 1600-talet och framåt.

  215. På de här gatorna rasade den blodiga
    slutstriden under andra världskriget.

  216. Men gatorna var nedgångna och
    smutsiga även i början av 1800-talet.

  217. Många judar ville ut från dessa
    kvarter för att kunna ta jobb.

  218. Tusentals judar
    valde att överge sin religion.

  219. Konvertering var systemets kryphål.

  220. Ville man leva ett modernare liv
    och samfundet inte tillät det-

  221. -konverterade man.

  222. Vissa årtionden blev 90 procent
    av barnen under fem år konverterade.

  223. Felix Mendelssohns föräldrar
    bytte namn till Bartholdy-

  224. -men Felix själv vägrade göra sig av
    med namnet Mendelssohn.

  225. Felix Mendelssohn var barnbarn
    till Moses. Felix far Abraham-

  226. -ville att han skulle heta Bartholdy,
    men Felix ville ha båda namnen.

  227. Hans far blev väldigt arg,
    för båda stod på Felix program.

  228. Han skulle ta bort Mendelssohn-

  229. -eftersom namnet är som en mantel
    och karakteriserar den som bär det.

  230. Den som bär namnet Mendelssohn
    är därmed jude.

  231. Under den största delen
    av den tidigmoderna tiden-

  232. -baserades judehatet på religion.

  233. En ny egenskap dök upp
    i slutet av 1800-talet.

  234. Baserat på Charles Darwins idéer
    om arternas uppkomst-

  235. -uppstod en rasistisk idé om juden.

  236. Nu var juden inte en tysk
    med en annan religion-

  237. -utan sågs som en person av en
    annan ras. Det kommer man inte ifrån.

  238. En av dem som spred judefientliga,
    antisemitiska åsikter-

  239. -var tonsättaren Richard Wagner.

  240. År 1850 publicerade han pamfletten
    "Judendomen i musiken".

  241. Wagner angrep Mendelssohns
    judiska bakgrund.

  242. Pamfletten "Judendomen i musiken"
    utkom i den största musiktidskriften.

  243. Den var egentligen
    ett försök att förklara-

  244. -hur judiska tonsättare
    hade påverkat tysk musik.

  245. Och den ville visa
    att judiska tonsättare-

  246. -hade en mycket negativ påverkan.

  247. Orsaken till det var att Wagner
    hävdar att judiska tonsättare-

  248. -inte har förmågan
    till sanna känslor.

  249. De kan inte känna djupt
    på ett romantiskt sätt-

  250. -eller på ett tyskt romantiskt vis.

  251. Judiska tonsättare
    är till naturen ytliga.

  252. De kan inte dyka ner i känslornas
    djup, som tyska tonsättare kan.

  253. Den var antisemitisk,
    eftersom Wagner hävdar-

  254. -att judiska tonsättare, eller judar,
    inte kunde bli äkta tyskar.

  255. Vare sig de var döpta eller inte.

  256. Wagner var sammansatt
    och hade judiska vänner-

  257. -men på grund av angreppet
    blev han en ikon-

  258. -för den växande
    rasistiska antisemitismen.

  259. I slutet av 1800-talet
    var denna allmänt spridd.

  260. Antisemitiska partier
    fanns i det tyska parlamentet-

  261. -och antisemitiska Wagner-entusiaster
    samlades för att lyssna till-

  262. -brittiske författaren
    Houston Chamberlain-

  263. -och den franske rasteoretikern
    Joseph de Gobineaus idéer.

  264. -Grabbar, skål på er.
    -Skål!

  265. Männens pseudovetenskapliga teorier
    spred argument-

  266. -om den ariska rasens överlägsenhet.

  267. Och de sådde ett frö
    till 1900-talets största katastrof.

  268. 1800-talet var en tid
    då nationalismen växte sig stark.

  269. Sverige, bland andra, sökte
    sin påstådda nationella identitet-

  270. -i historiska ikoner.
    Statyer skulle skänka gemenskap.

  271. Det var även en epok då medborger-
    liga fri- och rättigheter spreds.

  272. Tankar om alla människors lika värde.

  273. -En skagenmacka...
    -Varsågod att ta själv.

  274. Att jag fikar hos en kaféägare
    med bakgrund i ett annat land-

  275. -kan jag tacka
    1800-talets antirasism för.

  276. Den som föddes
    under kampen mot slaveriet.

  277. Med kolonialism,
    rasism, antisemitism-

  278. -och samtidigt med religionsfrihet
    och antirasism-

  279. -var 1800-talet minst sagt
    motsägelsernas sekel.

  280. Översättning: Karin Hellstadius
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rasismens århundrade

Avsnitt 6 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

1800-talet var en tid av ekonomisk framgång för Europa. En förklaring till detta är kolonialismen som lät européerna kontrollera handeln i stora delar av världen. Koloniseringen motiverades med att rasismen gjordes till vetenskap och att man genom att föra ut kristendomen till de koloniserade folken skulle kunna "frälsa världen". Den största kolonialmakten var Storbritannien som vid seklets mitt styrde över mer än hälften av alla människor på jorden. Rasism fanns även i Europa. Judarnas frihet ökar under århundradet men antisemitismen ändrar karaktär och blir rasistisk snarare än religiös. Detta blir grogrunden för de förödande krig som ska dominera första hälften av 1900-talet.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen > 1815-1914, Historia > Nya tiden - Sverige och Norden > 1800-talet
Ämnesord:
Historia, Imperialism, Rasism
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Max 1800-tal

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Jagets århundrade

Avsnitt 1 av 7

Under 1800-talet föddes idén om människan som en fri individ. Samtidigt trodde man sig kunna skapa en god människa genom politiska reformer som folkskolan och cellfängelser.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Revolutionernas århundrade

Avsnitt 2 av 7

Franska revolutionens idéer om frihet, jämlikhet och broderskap spreds över Europa med Napoleonkrigen. Samtidigt skedde en annan revolution, den industriella, som skulle förändra Sverige och Europa för alltid.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Kvinnans århundrade

Avsnitt 3 av 7

1800-talet var en tid av ökad frihet för kvinnor. Industrialismen och nya politiska idéer öppnade upp samhället. Samtidigt ledde borgarklassens könsideal till en ny typ av ofrihet.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Uppfinningarnas århundrade

Avsnitt 4 av 7

Under 1800-talet skulle uppfinningar som tåget, telegrafen och telefonen komma att revolutionera kommunikationen mellan människor. Då oljan upptäcktes skulle världen aldrig mer bli sig lik.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Emigrationens århundrade

Avsnitt 5 av 7

Under 1800-talet fick drömmen om ett bättre liv 1,3 miljoner svenskar att flytta över Atlanten till Amerika. Hur kom det sig att så många hamnade i Minnesota?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Rasismens århundrade

Avsnitt 6 av 7

Kolonialismen gjorde Europa rikt under 1800-talet och motiverades bland annat av rasism som gjordes till vetenskap. Även antisemitismen ändrar karaktär och blir rasistisk snarare än religiös.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Under 1800-talet får människor mer tid och pengar att lägga på nöjen som kläder, danser och middagar. Vi bekantar oss med dandyn, den första serietidningen och följer med på bal hos societeten.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologerna

I jägarnas spår

Norsk arkeologiserie. På fjället har arkeologer hittat allt från jaktutrustning till olika klädesplagg som användes av jägare förr i tiden. Fynden visar hur välorganiserade jaktlagen var. På Kulturhistoriska museet i Oslo finns ett av de äldsta klädesplaggen bevarade. Från en fläck på plagget går det att utläsa många historier. Kanske är det tjärrester från pilproduktion, eller något som man har ätit? Du får också följa med på bågskytte vid vikingafestivalen i Borg. Programledare: Arne Hjeltnes och Frode Iversen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Änglar och demoner

Varför fascinerar våldsamma kvinnor? Vi hör historien om den mytomspunna Mata Hari som avrättades för spioneri, men som kanske mest bara var utmanande för sin tid. Fusako Shigenobu är en av Japans mest ökända personer, men i väst vet vi inte så mycket om henne. Forskaren Linda Åhäll talar om varför tjejer med gevär väcker starka känslor. Anna Charlotta Gunnarson lyssnar på en musikal om prickskytten Anne Oakley och en disco-hit om gangsterledaren Ma Barker.

Fråga oss