Titta

Max 1800-tal

Max 1800-tal

Om Max 1800-tal

1800-talet kallas ibland ångans och nyttans århundrade. Industrialismen och nya vetenskaper revolutionerade Europa. Det var även skräckens, romantikens och dubbelmoralens sekel och en tid då tankar om mänskliga rättigheter och likhet inför lagen föddes. Epoken mellan franska revolutionen och första världskriget skildras genom Max Landergård som gestaltar olika 1800-talskaraktärer, däribland jordenruntresenären Phileas Fogg, en överläkare som tror på att kvinnor styrs av sin livmoder, en statare som faller offer för koleraepidemin och en patriarkalisk verkstadschef som skålar för sin nyss inköpta automobil. Genom att testa 1800-talets teknik och tankegods får vi se hur dessa påverkar oss än idag och hur seklets revolutionerande tankar, uppfinningar och vetenskaper finns representerade överallt.

Till första programmet

Max 1800-tal : Nöjenas århundradeMaterialDela
  1. Åh, din oupplyste människa.

  2. Du tror nog att det bara är på
    2000-talet som man kan förlusta sig.

  3. Se så de beter sig.

  4. Gestikulerar som vore det
    ett rop på hjälp till högre makter.

  5. Men hade du varit med på 1800-talet
    då hade du inte blivit besviken.

  6. Det som skedde
    åren efter den franska revolutionen-

  7. -kom att förändra livet
    för människorna för alltid.

  8. I det här sista programmet ska vi ta
    ett rungande farväl till 1800-talet.

  9. Men först ska vi berätta
    hur man skulle bete sig, dansa...

  10. -...och hur man skulle se ut.
    -Slängkappa, hög hatt och käpp.

  11. Ser man på, är det inte
    den berömde författaren Oscar Wilde?

  12. Jag ser att du har ändrat stil
    och anlagt skägg.

  13. Modet är en
    så outhärdlig form av fulhet-

  14. -att vi måste ändra det
    en gång i halvåret.

  15. Självfallet. Jag arbetar
    här i närheten på banken.

  16. Arbete är
    de drickande klassernas förbannelse.

  17. Ja... Självklart är det så, sir.

  18. Jag arbetar inte där...så mycket.

  19. Jag har precis köpt de här kläderna.

  20. Du, som är ett modelejon och berest,
    vad tycker du om mina kläder?

  21. Jag väljer mina vänner
    efter deras utseende.

  22. Du är inte attraktiv i det där. Jag
    föredrar någon som är mer raffinerad.

  23. Mer som jag, mer som en dandy.

  24. 1800-talet har
    ett antal olika konstnärstyper.

  25. En av dem brukar kallas
    för bohemen eller dandyn.

  26. De hör nära ihop med
    seklets ledande klass, borgarklassen-

  27. -men vill samtidigt
    ta avstånd från sin klass.

  28. De lever i klassens utkant,
    i borglighetens marginaler.

  29. De klär sig ofta väldigt elegant,
    som en sprätt.

  30. Framför allt dandyn
    är en riktig klädsnobb.

  31. Det betyder på 1800-talet:
    slängkappa, hög hatt och käpp.

  32. Man tillbringar dagarna på caféer-

  33. -och kvällarna i förnäma salonger.

  34. Där går man och stänker
    snygga ord och vitsar omkring sig-

  35. -som folk förutsätts beundra.

  36. Man vill också
    provocera sin egen klass lite grand.

  37. Jag har skrivit något
    som ska sätta världen i brand.

  38. Ett mästerverk
    utskitet ur hjärnan av ett geni.

  39. Detta tillägnar jag borgerskapet.

  40. "I det bröd och vin som är ämnade
    hans mun blandar de aska och spott."

  41. Det finns under 1800-talet
    ett uttryck, "épater les bourgeois"-

  42. -som betyder att reta borgaren,
    ställa till med lite skandal-

  43. -genom sin klädstil, vad man säger
    och ibland genom provokationer.

  44. Det är nåt man hittar
    hos dandyn eller bohemen.

  45. "Kastar hycklande från sig
    allt han kommit vid"-

  46. -"och jämrar sig att ha korsat
    den stig han har gått."

  47. Min herre får ursäkta, men det
    är inte ni som har skrivit det där.

  48. Det är det visst. Så sant som
    att min käpp är av mahogny.

  49. Det är min penna, mitt verk.

  50. Det ni precis läste upp
    är faktiskt skrivet av Baudelaire.

  51. Jag känner en svag
    men omisskännlig stank-

  52. -av avundsjuka.

  53. Jag vägrar låta det beröra mig.

  54. I slutet av 1800-talet byttes
    dandyidealet ut mot prydlighet.

  55. Kroppen skulle täckas av höga kragar
    och långa klänningar.

  56. Till och med vissa pallar
    fick sina ben täckta med tyg.

  57. Prydheten smittade av sig
    på det sociala livet.

  58. Författaren Edith Wharton
    skrev 1920 boken "Oskuldens tid".

  59. Där beskriver hon societetskretsarna
    i 1880-talets New York.

  60. Det vittnar om en tid där vad man sa
    var lika viktigt som vad man inte sa-

  61. -eller ens tänkte på.

  62. Som i falsett från en kvinna.
    Har ni hört? Fasansfullt.

  63. "Archer hade gradvis återgått till
    sina ärvda idéer om äktenskapet."

  64. "Det var ingen idé
    att frigöra sig från en fru"-

  65. -"som inte hade
    en aning om att han inte var fri."

  66. "Smaken av det vanliga
    var som aska i hans mun."

  67. "Det fanns gånger då han kände sig
    levande begravd under sin framtid."

  68. "Den gamla herr Sillerton Jackson var
    en stor auktoritet inom familjen."

  69. Jaha. God kväll.

  70. "Med ett släktträd
    med omfång av en skog"-

  71. -"bar han register
    på alla skandaler"-

  72. -"som hade legat och pyrt
    under ytan på societeten"-

  73. -"under de senaste 50 åren."

  74. Trevlig kväll, direktören.

  75. "Beauforts hus var ett av de få
    i New York som höll ett balrum."

  76. "Rummet, som låg höljt i dunkel
    364 dagar om året"-

  77. -"kompenserade för
    vad som fanns att ångra"-

  78. -"i den Beaufortska
    familjens historia."

  79. Precis som på de flesta festerna som
    borgarklassen höll var dansen viktig.

  80. Även vid kvällens tillställning
    i Edith Whartons roman.

  81. Valsen kommer från Österrike
    i början av 1800-talet.

  82. Dansen spreds snabbt men var till
    en början inte uppskattad överallt.

  83. Man hade tidigare
    oftast dansat i grupp.

  84. Det var en tät pardans där mannen
    och kvinnan är nära varandra.

  85. Mannen skulle placera sitt ben
    mellan kvinnans när de valsade runt.

  86. Det ansågs väldigt vågat.
    Valsen ansågs så osedlig-

  87. -så att i S:t Petersburg förbjöds
    den helt i början av 1800-talet.

  88. När man tillät den på de fina balerna
    fick man bara dansa en vals-

  89. -och ha flera andra
    gruppdanser emellan.

  90. Det blev för vågat
    att ha flera valser i rad.

  91. Det förväntades
    att man skulle kunna dansa.

  92. Det ingick i tidens bildningsideal-

  93. -både om man tittar på
    adel och vanligt folk.

  94. Den som inte hade lärt sig dansa
    ansågs vara lite bakom.

  95. Adel och borgerskap hade ambitionen
    att lära ungdomar dansa.

  96. Det tillhörde vett och etikett.

  97. Angläs som vi ser här är en dans som
    var populär i början av 1800-talet.

  98. Man förflyttar sig hela
    uppställningen fram och tillbaka.

  99. Medan man gjorde det
    kunde man utbyta ett ögonkast-

  100. -flörta med nån man var förtjust i
    eller skämta lite grand.

  101. Man förväntade sig att även
    de lite äldre skulle kunna delta.

  102. Sen när det kom vildare danser
    så kunde de äldre sitta.

  103. Den här varianten av polka
    kallas gammalpolka.

  104. Polka var en riktig modefluga
    i mitten av 1800-talet.

  105. Man tror att polkan kom från Böhmen
    och spreds via Paris-

  106. -till övriga Europa på 1840-talet.

  107. Polkan förde med sig många
    andra attribut som polkagrisar-

  108. -men också polkakakor och polkahår.
    Polkan blev ett riktigt mode.

  109. Förutom allt
    man behövde tänka på i dansen-

  110. -odlades också ett kodspråk
    i annat än det sagda ordet.

  111. Solfjädrarna som kvinnorna
    hade för att fläkta sig med-

  112. -bar på ett helt lexikon av tecken
    om man viftade på rätt sätt.

  113. Kyss mig.

  114. Avslöja inte vår hemlighet.

  115. Följ mig.

  116. Jag hatar dig.

  117. Jag har ingen fästman.

  118. Jag är förlovad. Gå din väg.

  119. Jag tänker på dig dag och natt.

  120. När man får följa med Whartons roman
    i borgarklassens salonger-

  121. -berättas det
    hur man betedde sig vid bordet.

  122. För det var ju inte bara
    att sätta sig och börja äta.

  123. Nu är det 1870.
    Industrialismen har vuxit-

  124. -och Sverige har blivit
    rikare än var det var.

  125. Borgarfamiljerna har fått mer pengar-

  126. -och visar det i sina
    bordsdekorationer och dukningar.

  127. Det är en fin dukning
    med många bestick.

  128. Det är ett bestick till varje rätt-

  129. -till skillnad mot på 1700-talet
    då man hade ett bestick för all mat.

  130. Man skär en liten bit i taget.
    Man blandar inte och mosar inte.

  131. Man äter lite försiktigt. Det är inte
    fint att vara glupsk och girig.

  132. Man säger inte: "Vad gott."
    Man pratar med varandra.

  133. Man diskuterar inte maten,
    som man gärna gör i dag.

  134. "Vad spännande. Är det timjan
    i den här?" Det talar man inte om.

  135. Maten är självklar och god.
    Man vet att det är gott.

  136. Man lägger ner besticken
    och för sin konversation-

  137. -utan politik och ekonomi.

  138. Om vi förbiser de gyttjiga vägarna
    och det aningen kyliga klimatet-

  139. -så måste jag och Emerantia skåla
    och hälsa er hjärtligt välkomna.

  140. Vi är väldigt hedrade över
    att ni kan vara här i kväll.

  141. När man skålar tittar man varandra
    i ögonen som när man hälsar.

  142. Måltiden är den fredliga gemenskapen.

  143. Då ska man inte göra nånting
    som kan kännas svårt för nån-

  144. -eller som kan väcka obehagskänslor
    eller vålla problem.

  145. Politik får herrarna prata om efter
    middagen när de röker sina cigarrer-

  146. -och damerna ägnar sig
    åt andra sysselsättningar.

  147. Men vad ska de prata om?
    Det finns mycket:

  148. Grannarna, vädret, jakten,
    barnen och vad det kan vara.

  149. Man kan ha trevligt i alla fall,
    utan pengar och politik.

  150. Samtidigt som vanligt folk
    ville se ut som borgarklassen-

  151. -fanns det de som ville frigöra sig
    från sitt borgliga arv.

  152. I England var det
    en tapetmakare som blev socialist.

  153. Konstnären och tapetmakaren
    William Morris-

  154. -föddes utanför London 1834
    i ett borgerligt hem.

  155. Han blev tidigt
    uppmärksammad för sin talang.

  156. Hans tapeter lever kvar än i dag.

  157. Victoria & Albert Museum i London
    har världens första museirestaurang-

  158. -som bland andra Morris inredde
    efter ett uppdrag han fick 1867.

  159. Än i dag kan man
    besöka den atmosfär-

  160. -som han byggde upp för 150 år sedan.

  161. Den gröna matsalen-

  162. -är ett väldigt viktigt projekt
    för Morris.

  163. Den gjordes mycket tidigt
    i hans karriär.

  164. Stilen var typisk för den tiden.
    Det var på 1860-talet-

  165. -då grönt och brunt var populärt.

  166. Innertaken som Morris gjorde
    är underbara.

  167. Det handlar om solen och solsken.

  168. Fastän designen är intressant
    med blommor och blad-

  169. -så måste guldet
    ha varit mest iögonfallande.

  170. Han använde inget som fanns
    tillgängligt. Konceptet var nytt.

  171. Det var så Morris arbetade.
    Han kompromissade inte.

  172. Han hade idéer
    som han ville uppfylla.

  173. Det betydde
    att mycket av det han gjorde-

  174. -var nästan för dyrt för
    att nån skulle kunna köpa det.

  175. Han kunde använda naturliga
    blomornament i sina mönster.

  176. Han hade gröna fingrar och
    visste hur växter såg ut och växte.

  177. Tack vare det så fungerar
    hans mönster väldigt bra.

  178. Han hade stor talang och kunde
    bara sätta sig och rita ett mönster-

  179. -och upprepa det, vilket är
    tekniskt svårt. Han kunde göra det.

  180. Morris var flitigt anlitad
    som konstnär, och han skrev böcker.

  181. Han blev också politiskt engagerad.

  182. I kontrast till sitt borgliga arv
    ändrade han sin samhällssyn-

  183. -då han 1871
    gjorde en resa till Island.

  184. Det fick Morris att bli en av landets
    mest framträdande socialister.

  185. Han slogs av
    Islands klasslösa samhälle.

  186. Trots att de var så fattiga-

  187. -och levde enkelt, så tyckte han
    att de var underbara människor.

  188. Han sa att problemet med
    Storbritannien är klassystemet.

  189. Det borde avskaffas,
    så att alla blir jämlika.

  190. "Först lät han öppna fängelsedörrarna
    och gav mat till de nödgade."

  191. "Prisade alla,
    hög som låg, rik som fattig."

  192. "Därefter rådfrågade han dem
    på många områden."

  193. "De förundrades
    över hans skärpta förnuft."

  194. Morris fortsatte att göra tapeter.
    Hans kunder fanns inom societeten.

  195. Han anlitades till och med
    av drottning Viktoria.

  196. Men han stod fortfarande fast
    vid sin politiska övertygelse.

  197. En av industrialisterna
    som han arbetade för hette Bell.

  198. Bell var förmögen.

  199. Han anlitade Morris
    att inreda flera hus åt honom.

  200. Vid ett tillfälle
    blev Morris arg under ett möte-

  201. -och sa: "Jag är trött på att vara
    ett redskap för rikas sviniga lyx."

  202. Bell stod bredvid och sa inte emot.

  203. Folk visste hur han var
    och vad han hade för åsikter.

  204. Men det var viktigt för dem
    att ha hans konst i deras hem-

  205. -så de fick ge och ta.

  206. På 1800-talet kastades mycket om.

  207. Min käpp är av mahogny.

  208. Dandyn ville provocera
    sin egen klass.

  209. Andra, som Morris,
    ville ta avstånd från den-

  210. -samtidigt som arbetarklassen ville
    klä sig och bete sig som borgarna.

  211. I industrialismens kölvatten
    spred sig företeelser-

  212. -som varit förbehållna
    borgarklassen, till arbetarna.

  213. När fabriken stängde ville arbetarna
    få tillgång till borgarnas nöjen.

  214. Släpp den där tidningen nu.
    Här ska du få se.

  215. Det här är japanska spelkort.

  216. -Från Japan.
    -Vad ska det vara bra för?

  217. Titta nu. Titta på det här.

  218. Ett helt nyöppnat japanskt företag
    som heter Nintendo.

  219. Nintendo grundades 1889.
    Deras första produkt var spelkort.

  220. I Japan växte de berömda
    mangaserierna fram under 1800-talet.

  221. Världens första seriefigur däremot
    föddes 1895 i USA.

  222. Serieexperterna har bestämt sig för
    att utnämna en figur till den första.

  223. Det blev en liten krabat som heter
    Den gula ungen, The Yellow Kid.

  224. Seriens skapare Richard F. Outcault-

  225. -hade arbetat som illustratör
    för Edison-

  226. -mannen som uppfann glödlampan.

  227. Han anlitades av Joseph Pulitzer,
    ägare av tidningen The World.

  228. I slutet av 1800-talet var hälften av
    New Yorks befolkning invandrare.

  229. Serien riktade sig till dem.

  230. Yellow Kid pratar en blandning av
    tyska, amerikanska och jiddisch.

  231. Han har vad man på den tiden
    tyckte var ett komiskt utseende.

  232. Han har mellanrum mellan framtänderna
    och stora öron.

  233. Han är helt renrakad på huvudet.

  234. Det berodde på att det var
    skitigt i invandrarkvarteren.

  235. Ungarna var kortklippta
    på grund av huvudlöss.

  236. Här ser man hur nån kastar sten
    på en man med hög hatt-

  237. -som förmodligen
    är en hyresvärd eller fogde.

  238. Här hänger
    tiobarnsfamiljen i fönstret.

  239. Här är Yellow Kid.
    Han pekar och garvar åt borgaren.

  240. Det här är
    typiska scener ur Yellow Kid-

  241. -som invandrarna
    tyckte var jätteroliga.

  242. Yellow Kid har inte
    funnits som serie i Sverige.

  243. Han har däremot förekommit
    på en svensk cigarrförpackning.

  244. Man kunde använda
    barnfigurer och barnserier-

  245. -för att sälja sprit och tobak
    utan några som helst samvetskval.

  246. Nöjesindustrin som växte fram innebar
    att fler människor kunde ha roligt.

  247. Åtminstone nästan alla.

  248. Det är ju blommor och fåglar,
    det går inte att spela kort med.

  249. Gamla svarta växter...
    Det går ju inte att spela kort med.

  250. Det är ju japansk konst!

  251. 1800-talet skrev världshistoria.

  252. Åren efter franska revolutionen
    skulle förändra människors liv.

  253. Berättelsen om 1800-talet
    kan börja i norra Tanzania.

  254. Det var här som
    de människoliknande Homo habilis-

  255. -började tillverka
    sina första stenredskap.

  256. Det skulle dröja till 1800-talet
    innan man kunde masstillverka saker.

  257. Upptäckten av fossila bränslen-

  258. -innebar att folk inte behövde dö
    av dålig skörd om vädret var dåligt.

  259. Vi kunde med kol och olja tillvarata
    eldens kraft på ett effektivt sätt.

  260. På 1800-talet var
    hantverkets storhetstid slut.

  261. En era av massproduktion tog över.

  262. God middag, Larsson.

  263. Ingenjörer och vetenskapsmän
    blev den nya tidens prästerskap.

  264. Man kunde tänka ut maskiner
    som gick felfritt i hundra år-

  265. -som den här ångmaskinen
    i en kolgruva i Tyskland.

  266. Att priser styrs
    av tillgång och efterfrågan-

  267. -kommer från 1800-talet.

  268. Se, så fint hon glänser.

  269. 1800-talet var idéernas århundrade.

  270. På caféer satt utopister
    och tänkte ut drömsamhällen-

  271. -efter de ideal som var
    frukten av franska revolutionen.

  272. Frihet, jämlikhet och broderskap.

  273. Det var en kamp för det
    som är självklarheter för oss:

  274. Jämställdhet mellan könen,
    likhet inför lagen och rösträtt.

  275. Ideologierna stred om folkets stöd.

  276. 1800-talet födde det första
    embryot till välfärdssamhället.

  277. Skråsystemet avskaffades,
    alla barn fick gå i skolan.

  278. Fångar och fattiga skulle få vård.

  279. Från USA kommer ett nytt ideal-

  280. -om en humanare, öppnare fångvård.

  281. Det finns ett mörkt arv
    från 1800-talet.

  282. Tankar som nationalism
    och rasism föddes då.

  283. Det är ju judemusik. Det är deras
    folkmusik. Ser ni inte juden där?

  284. Antisemitismen blev rasistisk.
    Det som ledde till världskrig-

  285. -är ett resultat
    av 1800-talets rasistiska idéer.

  286. Vart tog det svenska vägen?
    Svenskarna. Jag bara frågar.

  287. Förbränningen av fossila bränslen-

  288. -börjar sätta djupa spår
    i vår samtid.

  289. Glaciären på berget Kilimanjaro-

  290. -där Homo habilis för 250 000 år sen
    lärde sig att tämja elden-

  291. -börjar sakta men säkert försvinna.

  292. Kanske krävs det en ny revolution
    för att hindra den utvecklingen.

  293. I dag lever vi
    med 1800-talet varje dag.

  294. Att jag kan röra mig fritt i världen-

  295. -har jag 1800-talets
    samhällsbyggare att tacka för.

  296. Vem hade velat leva i ett samhälle
    där kung och adel styrde-

  297. -utan rättssamhälle?

  298. Eiffeltornet byggdes till
    världsutställningen i Paris 1889.

  299. Det är med
    sin stålkonstruktion symbol-

  300. -över det framåtblickande seklet.

  301. "Mina känslor och önskningar
    har inte förändrats."

  302. "Men ett ord från dig
    kommer att tysta mig för evigt."

  303. "Om dina känslor
    däremot har förändrats"-

  304. -"så måste jag säga att du har
    förhäxat mig, min kropp, min själ..."

  305. "Jag älskar dig. Jag älskar dig."

  306. "Din hand är kall."

  307. 1800-talet var århundradet
    då allt var möjligt.

  308. Översättning: Therese Meijer
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Under 1800-talet får människor mer tid och mer pengar att lägga på kläder, danser, litteratur och andra nöjen. Vi får bekanta oss med konstnärstypen dandy, följa med på bal hos societeten, lära känna tapetdesignern William Morris och ta en titt på Yellow Kid, den första serietidningen. Vi summerar också det framåtblickande sekel då vår moderna värld föddes och allt var möjligt.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen > 1815-1914, Historia > Nya tiden - Sverige och Norden
Ämnesord:
Historia, Kulturhistoria, Nöjesliv
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Max 1800-tal

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Jagets århundrade

Avsnitt 1 av 7

Under 1800-talet föddes idén om människan som en fri individ. Samtidigt trodde man sig kunna skapa en god människa genom politiska reformer som folkskolan och cellfängelser.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Revolutionernas århundrade

Avsnitt 2 av 7

Franska revolutionens idéer om frihet, jämlikhet och broderskap spreds över Europa med Napoleonkrigen. Samtidigt skedde en annan revolution, den industriella, som skulle förändra Sverige och Europa för alltid.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Kvinnans århundrade

Avsnitt 3 av 7

1800-talet var en tid av ökad frihet för kvinnor. Industrialismen och nya politiska idéer öppnade upp samhället. Samtidigt ledde borgarklassens könsideal till en ny typ av ofrihet.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Uppfinningarnas århundrade

Avsnitt 4 av 7

Under 1800-talet skulle uppfinningar som tåget, telegrafen och telefonen komma att revolutionera kommunikationen mellan människor. Då oljan upptäcktes skulle världen aldrig mer bli sig lik.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Emigrationens århundrade

Avsnitt 5 av 7

Under 1800-talet fick drömmen om ett bättre liv 1,3 miljoner svenskar att flytta över Atlanten till Amerika. Hur kom det sig att så många hamnade i Minnesota?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Rasismens århundrade

Avsnitt 6 av 7

Kolonialismen gjorde Europa rikt under 1800-talet och motiverades bland annat av rasism som gjordes till vetenskap. Även antisemitismen ändrar karaktär och blir rasistisk snarare än religiös.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Under 1800-talet får människor mer tid och pengar att lägga på nöjen som kläder, danser och middagar. Vi bekantar oss med dandyn, den första serietidningen och följer med på bal hos societeten.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaMax 1800-tal

Emigrationens århundrade

Under 1800-talet fick drömmen om ett bättre liv 1,3 miljoner svenskar att flytta över Atlanten till Amerika. Hur kom det sig att så många hamnade i Minnesota?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaPop och politik

Status

Varför är det hög status att komma från arbetarklassen som rockmusiker när dansbandsmusikerna, som är den verkliga arbetarklassen inom musiken, alltid haft låg status?

Fråga oss