Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Varför har vi blod? Stämmer det att vi tappar kilovis med hud under en livstid? Och vilka hormoner påverkas när vi inte äter? Följ med doktor NO när han löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Tillsammans med forskare i framkant gör han bland annat en virtuell resa i våra blodkärl, odlar ny hud till kroppen och försöker försvaga sina muskler på 24 timmar. Dessutom träffar vi unga personer som av olika anledningar blivit experter inom varje område. Programledare: Stephan Yüceyatak. Säsong 1.

Till första programmet

Doktor NO : Uppdrag musklerDela
  1. Ett svårlöst uppdrag-

  2. -i naturvetenskapens tjänst.

  3. Vi sökte en person...

  4. ...med mod, styrka-

  5. -uthållighet och briljans.

  6. Vi fann...

  7. ...doktor NO.

  8. Shit, vad stor den var!

  9. Ursäkta, jag fick ett mess.

  10. Jag ska försvaga
    mina muskler på 24 timmar.

  11. -Hur sjutton gör man det?
    -Ingen aning.

  12. -Tack för käket.
    -Smaklig måltid!

  13. Huddinge sjukhus.

  14. -Hej.
    -Carl-Johan Sundberg. Välkommen!

  15. Utan muskler
    skulle vi inte kunna göra mycket.

  16. Vi skulle mest ligga och leka hög.

  17. Som tur är faktiskt mer än hälften
    av vår kroppsvikt muskler.

  18. De flesta sitter fast i skelettet.
    Muskelvävnaderna består av celler-

  19. -som kan dra ihop sig som svar på
    nervimpulser. Därför kan vi röra oss.

  20. Men muskler är mer
    än en vältränad och rörlig kropp.

  21. Musklerna gör att vi kan
    prata, sjunga, blinka och bajsa.

  22. De reglerar blodflödet, ger stadga
    åt skelettet, skyddar inre organ-

  23. -och bidrar till
    en jämn kroppstemperatur.

  24. Våra största muskler är
    sätesmusklerna, som bildar skinkorna-

  25. -samt lårets övre del.
    De minska musklerna hittar vi i örat.

  26. Våra snabbaste muskler är ögonmusk-
    lerna. Visst har vi muskler även där.

  27. Jag tränar väldigt mycket muskler
    som andra kanske inte tränar.

  28. Jag tränar munnen. Det är väl
    ganska ovanligt, kan jag tänka mig.

  29. Det finns inga munmaskiner på gymmet.
    Det skulle vara kul om det fanns.

  30. Det är en effekt av de trick vi gör.

  31. Det var inte så att: "Nu ska vi
    träna munnen med pingisbollar."

  32. Utan man fick muskelträning i och med
    att man började med det där.

  33. Sen insåg man att för att göra
    det här och ta det till en till nivå-

  34. -var man tvungen att fundera på
    vilka muskler det var som jobbade-

  35. -och hur
    de skulle kunna återhämta sig.

  36. Det här känns. Man kan få
    mjölksyra i käkarna om man...

  37. Om man...

  38. ...sträcker ut skinnet lite grann.

  39. Bollarna landar lättare i munnen då
    när man tränar.

  40. Jag har stretchat käkarna...

  41. Jag har tuggat tuggummi för att prova
    om jag skulle bli starkare av det.

  42. Men jag vet inte om det har hjälpt.

  43. Utan mina muskler
    kan jag inte göra mitt jobb.

  44. Jag kan inte leverera det jag ska
    och ökar risken för att skada mig-

  45. -och andra.

  46. -Hej. Stephan heter jag.
    -Carl-Johan Sundberg.

  47. -Vet du vad du ska göra här?
    -Förminska mina muskler.

  48. Framför allt ska vi se om vi
    kan göra dem mindre uthålliga-

  49. -genom att påverka hur du äter,
    vilar och dricker vätska.

  50. Vad spännande!

  51. -Är det bara att cykla nu?
    -Cykla så länge du kan.

  52. -Sen kommer jag att ge upp till slut?
    -Du kommer inte att få runt benen.

  53. Vi ska se om vi kan tömma ut
    kolhydrater hos dig på olika sätt-

  54. -när du har ätit mycket
    respektive sämre.

  55. Musklerna gör allt arbete i kroppen.

  56. Musklerna är beroende
    av bränsle och av syrgas.

  57. Med hjälp av syret får man ut energin
    ur kolhydraterna och fetterna-

  58. -och i stället bildas molekylen ATP
    som används överallt i allt du gör.

  59. Har vissa anlag för att ha
    mer uthållighet än andra?

  60. Definitivt. I muskulaturen
    finns långsamma och snabba fibrer.

  61. Man kan ha olika sammansättning.

  62. Genomsnittspersonen har femtio-femtio
    av långsamma och snabba fibrer.

  63. Snabba fibrer är viktiga för snabba
    rörelser. Ska du hålla på länge...

  64. -...är långsamma fibrer viktiga.
    -Jag hatar att cykla.

  65. Det är så fruktansvärt tråkigt!

  66. Hur länge har vi kört nu?

  67. 65 minuter.

  68. Jag tycker att jag börjar se
    att du är lite trött.

  69. Okej.

  70. Trampa på. Kom igen nu, Stephan!

  71. Fortsätt trampa. Håll 60.
    Benen ska lyda.

  72. -Upp till 60. Kom igen, öka takten!
    -Jag kommer inte upp!

  73. -Veva på. Ge snabbare order!
    -Hur länge har jag hållit på?

  74. -Ungefär 90 minuter.
    -Fy fan!

  75. Vad viljestark du är!

  76. Där bryter vi. Du har hållit
    under 40 så länge. Du är fantastisk!

  77. -Hur länge höll vi på?
    -98 minuter och 45 sekunder.

  78. Det här jämförs
    med det du gör nästa vecka.

  79. Då ska du cykla igen. Men innan dess
    ska du äta lite sämre mat-

  80. -och inte dricka lite duktigt.
    Sov gärna lite för kort.

  81. Eftersom mina muskler
    hela tiden är rörliga...

  82. De går att jämföra med en dansares.
    Vi hänger och slänger i en trapets.

  83. Då aktiveras nog mycket muskler
    som man kanske inte får på ett gym.

  84. På så sätt tränar man nog mycket
    muskler som andra kanske inte tränar.

  85. Att man tränar och håller sig frisk
    är det som är så skönt med cirkus.

  86. Det är som en bra bonus.

  87. Visst är man lite fåfäng.

  88. Visst vill man
    att det ska synas och vara snyggt.

  89. Men jag vill att de ska funka också.

  90. Och i mitt yrke
    är det ju en del skador.

  91. Musklerna hjälper till
    att stötta det skadade området.

  92. Det känns som om man lagar sig själv
    med träning. Och det gillar jag.

  93. "Artist" kallar vi väl oss.
    "Artister".

  94. När man börjar med ett nytt trick
    inser man: "Här saknar jag kontroll."

  95. Första steget är att klura ut
    hur man ska lära upp de musklerna.

  96. Det är ett jäkla pysslande
    med det där.

  97. Lokalisera och isolera sina muskler
    och så där.

  98. -Tja!
    -Hej, Stephan! Välkommen!

  99. Nu är det dags igen.
    Vi kör i gång på en gång.

  100. -Varsågod. Hoppa upp på hojen.
    -Min gamle kompis...

  101. Vad har du ätit under det här dygnet?

  102. Väldigt spartanskt. Inte mycket.
    Jag fick ju inte äta så mycket.

  103. -Vad fick du äta?
    -Alltså, jag åt ju...

  104. ...en sallad för 24 timmar sen.

  105. Efter det, mot kvällen-

  106. -så blev det en liten mini-pizza.

  107. Jag var skithungrig. Jag behövde mat.

  108. Sen var det inte nån annan typ av käk
    på kvällen.

  109. På morgonen blev det ett lyxigt ägg.

  110. -Vad drack du till på morgonen?
    -Kaffe.

  111. Vad tror du att jag får?

  112. Drygt 98 minuter hade du
    förra gången. Jag tippar på 72.

  113. Kom igen, nu!

  114. Ansträngningsgrad?

  115. Nitton. Mycket, mycket ansträngd.

  116. -Du har kört i drygt 90 minuter.
    -Nu gör det ont!

  117. Trampa, trampa, trampa!

  118. -Å, fy fan!
    -Du klarar det!

  119. -Orkar inte...
    -Där bryter vi. - Klipp!

  120. -Mina ben skakar!
    -Gå och lägg dig på britsen. Kom.

  121. Ligg ner. Huvudet hitåt.

  122. Ta det lugnt. Du ska få lite vatten.

  123. Alla muskler
    är uppbyggda av fibrer och proteiner-

  124. -men de ser olika ut
    och finns på olika platser i kroppen.

  125. Vi har tre huvudtyper av muskler:
    Glatta muskler-

  126. -hjärtmuskler och skelettmuskler.

  127. Skelettmusklerna är vanligast.
    De svarar för kroppens rörelser.

  128. De är fästa vid skelettet
    och styrs av vår vilja.

  129. Skelettmuskulaturen bygger upp stora
    muskler i t.ex. armarna och benen.

  130. Människan har ca 600 skelettmuskler.

  131. De finns
    över större delen av kroppen.

  132. Glatta muskler finns i blodkärlens
    väggar, luftrören, urinblåsan-

  133. -och mag-tarmkanalen. Dess
    sammandragningar påverkar blodflödet-

  134. -och luftflödet genom luftrören.

  135. Hjärtmuskulaturen bygger upp hjärtat.
    Sammandragningarna-

  136. -pumpar ut blodet i kärlen. Den styrs
    liksom den glatta muskulaturen-

  137. -av kroppens autonoma nervsystem-

  138. -och är inget
    vi kan styra med viljan.

  139. -Hur känns det nu, Stephan?
    -Jag är helt slut.

  140. Nu cyklade du 13 procent längre-

  141. -vilket gick i motsatt riktning mot
    vad man skulle kunna ha förutspått.

  142. Musklernas bränsleförråd
    är beroende av det man äter.

  143. Det som är viktigast
    för hög prestation är kolhydrater-

  144. -som finns i pasta, ris och bröd.

  145. Äter man inte det i tillräckliga
    mängder inför en idrottsprestation-

  146. -saknar musklerna bränsle. Det
    vi gjorde med dig varade kort tid.

  147. Vi hade nog behövt ett par dagar till
    för att se en uttömning-

  148. -som skulle förminska prestationen.

  149. -Tack. Ha det bra och fortsatt lycka!
    -Ha det bra. Tja! - Shit.

  150. Så som benen skakade när jag var klar
    har jag aldrig känt tidigare!

  151. Nä, nu käkar vi nåt! Jag bjuder!

  152. Men det måste
    vara nåt med kolhydrater!

  153. Textning: Lisa Albright
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler på 24 timmar. För att göra det söker han upp Carl-Johan Sundberg, docent på Karolinska Institutet i Stockholm som hjälper honom att tömma kroppen på kolhydrater. Vad består muskler av? Och vilka typer av muskler finns det? Dessutom träffar vi cirkusartisten David som har valt att träna upp muskler andra inte tränar medvetet, till exmpel ansiktsmusklerna.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Allmän medicin, Medicin, Muskler, Myologi, Osteologi, Rörelseapparaten, Skelett
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Doktor NO

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Hur kan man introducera kondom?

Sjuksköterskan Matias Garzon svarar på frågan: "Hur kan jag på ett schysst sätt introducera kondom?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Panikångest

Panikångest kan beskrivas som starka känslor av rädsla och oro som kommer plötsligt. En som vet precis hur läskigt det kan kännas är Per. Vi träffar också vloggaren och youtubern Therese Lindgren som är en stor förebild för många. Hon har haft panikångest i flera år och har fått hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Men vad är egentligen panikångest? Kan man dö av panikångest? Psykologen Jenny Jägerfeld svarar och lugnar.

Fråga oss