Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Varför har vi blod? Stämmer det att vi tappar kilovis med hud under en livstid? Och vilka hormoner påverkas när vi inte äter? Följ med doktor NO när han löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Tillsammans med forskare i framkant gör han bland annat en virtuell resa i våra blodkärl, odlar ny hud till kroppen och försöker försvaga sina muskler på 24 timmar. Dessutom träffar vi unga personer som av olika anledningar blivit experter inom varje område. Programledare: Stephan Yüceyatak. Säsong 1.

Till första programmet

Doktor NO: Uppdrag hormonerDela

  1. Ett svårlöst uppdrag-

  2. -i naturvetenskapens tjänst.

  3. Vi sökte en person...

  4. ...med mod, styrka,
    uthållighet och briljans.

  5. Vi fann...

  6. ...Doktor NO.

  7. Ursäkta...

  8. Maximera mina stresshormoner?
    Som om man inte är stressad nog!

  9. -Hur gör man?
    -Vet faktiskt inte. Tack för korven!

  10. Eddie, kom.

  11. -Välkommen!
    -Stephan heter jag.

  12. Hormoner styr mycket
    av det som händer i kroppen.

  13. Sömn, fettförbränning, blodtryck-

  14. -immunförsvar, sexualdriften
    och mycket annat.

  15. Hormoner spelar också en viktig roll
    för hur och när kroppen utvecklas.

  16. Hormoner är "kemiska budbärare"
    som kommunicerar med cellerna-

  17. -för att sätta i gång eller bromsa en
    process som just den cellen behöver.

  18. Det finns många hormoner
    med olika uppgifter.

  19. Ett hormon påverkar bestämda celler,
    som en nyckel passar till ett lås.

  20. Vissa hormoner påverkar bara
    ett fåtal, och andra nästan alla.

  21. Hormonerna påverkar
    det mesta i kroppen-

  22. -och har därför en viktig funktion,
    som vi själva påverkar-

  23. -genom kost, träning och hur vi
    lever och mår rent allmänt.

  24. Jag minns det första tillfället.

  25. Första dagen när jag tänkte:
    "Jag tar bara ett äpple till fika."

  26. Jag minns hur noggrant det var.

  27. Jag började tänka att jag skulle
    äta nyttigare och mindre.

  28. Hade jag vetat
    att det kunde leda till-

  29. -att min utveckling avstannar
    och att det påverkar min kropp-

  30. -då hade jag nog inte satt i gång.
    Det tror jag inte.

  31. -Hej!
    -Kom in, Veronica.

  32. Hur är läget?

  33. -Mjölk?
    -Nej, tack.

  34. Jag minns att jag tänkte på det
    när vi hade gymnastik och bytte om.

  35. Vecka för vecka blev du allt smalare.

  36. Du var smal från början,
    men du magrade av mer och mer.

  37. Du hade många tröjor på dig,
    ofta tre tjocka tröjor.

  38. Då kände jag inte dig så väl, men sen
    började klassen och kompisarna prata-

  39. -om att du inte åt.

  40. Jag åt väldigt lite,
    mycket mindre av allt.

  41. Jag blev mycket påverkad mentalt.

  42. Jag var trött och inåtvänd,
    och jag orkade inte mycket alls.

  43. Har man en anorexi,
    så påverkas hormonerna.

  44. Kroppen ställer ner ämnesomsättningen
    med hjälp av sköldkörtelhormoner.

  45. Kroppen prioriterar också överlevnad.

  46. Om man svälter stänger man av
    fortplantning, menstruation-

  47. -och tillväxt, pubertetsutvecklingen.

  48. I princip alla hormoner som styr
    pubertetsutvecklingen påverkas.

  49. Direkt där, när brösten börjar växa,
    det är romans-

  50. -och man ska mogna,
    då gick jag åt helt fel håll.

  51. -Hej, Stephan heter jag.
    -Mats Fredriksson.

  52. Trevligt, då har jag kommit rätt.

  53. Du ska maximera mina stresshormoner.

  54. Jag och Fredrik, ja.

  55. -Hej, Fredrik heter jag.
    -Du ska sitta i en ljudisolerad bur.

  56. Alright!

  57. -Det luktar skumt här inne.
    -Varsågod.

  58. -Du lägger den under tungan.
    -I en halv minut?

  59. Då tar vi tid på det.
    En halv minut...

  60. -Vad gjorde vi nu?
    -Vi gjorde ett test...

  61. ...på din kortisolnivå just nu.

  62. -Vad är det?
    -Ett stresshormon som gör dig aktiv.

  63. -Ser du det i den där?
    -Vi kan mäta det.

  64. Vi ska börja med nåt ganska
    obehagligt, "cold pressure".

  65. -Men det är inte farligt?
    -Nej.

  66. Räcker det här? Får jag röra handen?

  67. Helst inte.

  68. -Nu börjar det göra ont.
    -På en skala från noll till tio?

  69. Det här är jätteskönt!

  70. Fem, kanske. Men det är inte skönt.

  71. Nu känns det som om den domnar bort,
    men jag har ju en hand kvar.

  72. Ja, det domnar lite
    och sen gör det mer ont.

  73. Nu har det gått en och en halv minut.
    Tack.

  74. Jag kan inte röra handen!

  75. -Pumpas kortisol ut i min kropp nu?
    -Ja.

  76. Blir jag starkare eller snabbare nu?
    Vad händer?

  77. Kolhydratsreserverna i levern
    bryts ner till fett och socker.

  78. Sockret går ut i blodet,
    och då funkar musklerna bättre.

  79. Noradrenalin och adrenalin, två andra
    hormoner hjälper med samma sak.

  80. Kortisol är dåligt för musklerna,
    och de andra är bra.

  81. Nu ska du göra ett färgordtest.

  82. Klara, färdiga - tryck.

  83. Gul. Röd. Röd. Grön. Grön.

  84. Blå. Röd.

  85. Hormonerna bildas i körtlar
    och utsöndras till blodet-

  86. -där de transporteras
    till sina mål i kroppen.

  87. Därför kan hormoner påverka celler
    långt från platsen där de bildas-

  88. -och hormonsystemet fungerar
    som ett väl utvecklat signalsystem.

  89. En viktig hormonbildande körtel
    är sköldkörteln-

  90. -som bland annat bildar hormoner
    som styr kroppens ämnesomsättning.

  91. Hypofysen är en annan viktig körtel,
    som bildar olika hormoner-

  92. -som stimulerar andra körtlar
    att bilda hormoner.

  93. Kroppen balanserar själv
    hormonproduktionen.

  94. Finns det för mycket eller för lite
    av ett hormon känner körteln av det-

  95. -och ändrar produktionsvolymen.

  96. Det påverkas också av yttre
    omständigheter som kramar, kyla-

  97. -rädsla, mörker,
    förälskelse och stress.

  98. Gul. Grön. Röd. Grön.

  99. -"Tack för din medverkan."
    -Så där...

  100. Dags för nästa stresstest.
    Det är ett räknetest.

  101. Jag börjar när den är där.
    1070, 1063, 1056...

  102. -...960... Nej...
    -944.

  103. ...898...

  104. -...329...
    -Tack, du kan avbryta testet.

  105. Det har gått den tid
    som vi brukar köra.

  106. -Det här fick i gång mig.
    -Du ska ta bomullstussen igen.

  107. På precis samma sätt. Nu kan vi se
    om kortisolet har ökat.

  108. -När får jag veta det?
    -Om cirka en vecka.

  109. Tack för att du tog dig tid.

  110. Det är bra om ni vädrar lite...

  111. Jag såg trött ut, inte alls glad.

  112. Och jag hade
    en massa kläder på mig.

  113. Jag sov med varma kläder
    och hade tre långärmande tröjor-

  114. -för att fylla upp
    och hålla mig varm.

  115. -Tack. Det rinner genom bordet!
    -På mina strumpbyxor.

  116. Du var på svältgränsen, så du fick-

  117. -en remiss till slut
    till Barn- och ungdomspsykiatrin.

  118. Då var jag orolig för dig, Lina.
    Inte bara jag, pappa också.

  119. Det som jag minns är
    att du drog dig för det.

  120. Kanske inte att väga dig,
    men att prata med psykologen.

  121. "Måste jag dit igen?", sa du.
    "Ja, det måste du."

  122. Det vände ganska snabbt
    när vi kom till BUP.

  123. Det behövdes inte många gånger.

  124. Sen vände vikten.
    Du vägde över trettio till slut.

  125. Jag och två kompisar
    kollade på behåar.

  126. Då fanns det ingen
    som jag ens kunde testa.

  127. Jag kände mig väldigt utanför.

  128. Om jag inte hade blivit
    medveten om sånt-

  129. -hade jag inte tillfrisknat
    lika snabbt.

  130. Jag ville utvecklas normalt
    och komma vidare-

  131. -och, liksom andra, få mens
    och bli som en normal ungdom.

  132. Tjena.

  133. -Hur känns det i dag?
    -Jag är nyfiken.

  134. Vilket var läskigast,
    eller jobbigast?

  135. Isgrejen gjorde ju ont.

  136. Nu har vi fått tillbaka resultaten.

  137. "Provsvar innan stress:
    1,36 nanomol per liter."

  138. Det är skitbra!
    Eller vad är det för nåt?

  139. -1,36...
    -Nanomol.

  140. Koncentrationen av stresshormonet
    kortisol i saliven.

  141. Men efter att vi hade gjort
    alla de här sakerna med dig-

  142. -då gick ditt kortisolvärde upp
    till 5,1 nanomol.

  143. -Oj, fem gånger mer?
    -Precis.

  144. Vi fick verkligen en stor effekt
    på ditt kortisolvärde.

  145. Om man går runt och har höga
    kortisolvärden i kroppen-

  146. -under en längre period,
    hur uttrycker det sig då i kroppen?

  147. Om nån till exempel mobbar nån
    under en lång tid-

  148. -då kan kortisolnivåerna
    vara höga länge-

  149. Det kan få negativa effekter.
    Man känner sig ledsen och deppig-

  150. -kanske på grund av
    högre kortisolnivåer.

  151. En snabb växling mellan en låg
    och en hög nivå, som i ditt fall...

  152. -...är inte farlig.
    -Vad skönt.

  153. -Tack för att du tog dig tid.
    -Det var kul att du ville komma hit.

  154. Nu är vi
    värsta hormonexperterna, Eddie.

  155. Stresshormon. Kortisol.

  156. Adrenalin. Noradrenalin.

  157. Borde bli professor.

  158. Textning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför har vi hormoner och hur kan vi påverka dem? Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Med hjälp av Mats Fredriksson, professor i klinisk psykologi i Uppsala, utsätts han för stress på olika sätt för att se hur det påverkar hans produktion av stresshormonet kortisol. Hur påverkas våra hormoner om vi äter för lite? Vi träffar Lina som har haft anorexi och som nu vet hur ätstörningen påverkade hennes kropp.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen, Idrott och hälsa > Hälsa och livsstil > Kroppsideal, dopning och ätstörningar
Ämnesord:
Allmän medicin, Anorexia nervosa, Endokrina organ, Endokrinologi, Hormoner, Medicin
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Doktor NO

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Vad kostar det att inte sova?

Puran och Linda testar sin reaktionsförmåga, sitt minne och IQ, efter att ha hållit sig vakna under ett helt dygn. Forskare Jonathan Cedernaes berättar vad sömnbrist innebär för hälsan. Vi besöker Dreamhack i Jönköping där deltagarna i stort sett är vakna nätterna igenom.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHångla

Nadja Jebril

Puberteten kom tidigt för Nadja Jebril. Killarnas blickar blev jobbiga och hon började röra sig mera blygsamt. Sexexperten svarar på lyssnarnas frågor om analsex, abort och oskyddat sex.

Fråga oss