Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Varför har vi blod? Stämmer det att vi tappar kilovis med hud under en livstid? Och vilka hormoner påverkas när vi inte äter? Följ med doktor NO när han löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Tillsammans med forskare i framkant gör han bland annat en virtuell resa i våra blodkärl, odlar ny hud till kroppen och försöker försvaga sina muskler på 24 timmar. Dessutom träffar vi unga personer som av olika anledningar blivit experter inom varje område. Programledare: Stephan Yüceyatak. Säsong 1.

Till första programmet

Doktor NO: Uppdrag blodDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person med mod-

  3. -styrka, uthållighet och briljans.

  4. Vi fann...

  5. ...doktor NO.

  6. -Vill du ha lite senap, kanske?
    -Nej. Ketchup är min grej.

  7. -Du tycker väldigt mycket om ketchup.
    -Ja. Ursäkta, jag fick ett sms.

  8. Res i blodkärlen.

  9. -Det låter lite äckligt.
    -Tack för korven. Vi ses.

  10. Jobbar du här?

  11. -Anders Persson?
    -Han sitter i rummet längst ner.

  12. Blodet fungerar
    som kroppens flitiga transportmedel.

  13. Det transporterar syre och näring
    till kroppens celler.

  14. Samtidigt för det bort koldioxid
    och annat avfall.

  15. Även hormonerna transporteras
    genom blodet.

  16. Blodet ser också till
    att ämnesomsättningen är i balans-

  17. -genom att föra mjölksyra
    från musklerna till levern.

  18. Blodet har en viktig roll
    i kroppens temperaturreglering-

  19. -genom att transportera värme.

  20. För att blodet ska fungera som
    transportmedel, måste det cirkulera.

  21. Därför pumpar hjärtat blodet
    genom blodkärlen-

  22. -som hos oss människor
    är cirka 100 000 km långa.

  23. En rejäl sträcka
    om man skulle lägga ut dem på rad.

  24. Jag tror att jag har satsat mer
    för att jag har blödarsjuka.

  25. Ingen trodde att jag kunde
    komma långt, men det har jag.

  26. Det blir bättre ju mer jag cyklar.

  27. Det blir mindre blödningar
    och mindre smärta.

  28. Många frågar om jag dör
    av ett litet sår-

  29. -men det händer ingenting.

  30. Jag har kunnat cykla som vem
    som helst. Det har varit jätteskönt.

  31. Jag vet
    att jag kan leva ett normalt liv.

  32. Blödarsjuka för mig är
    att jag saknar faktor 8 i blodet.

  33. Olika faktorer gör att blodet
    koagulerar. Jag saknar faktor 8.

  34. Blödningar kan uppstå av sig själv
    om jag inte tar medicin.

  35. Annars hade det krävts kraftiga slag.

  36. Här har vi lite av mina medaljer.

  37. Några schackmedaljer,
    några friidrottsmedaljer.

  38. Pokaler. Den här är från cyklingen.

  39. U6 Cycle Tour,
    en Europatävling som jag deltog i.

  40. Jag har vinnarskalle,
    så jag pressar mig oavsett.

  41. Här är medicinskåpet.
    All medicin för två månader.

  42. Jag tar 2 000 enheter varannan dag.

  43. Det är faktor 8,
    som gör att blodet koagulerar.

  44. -Hej. Är det du som är Anders?
    -Det stämmer bra.

  45. -Välkommen till CMIV.
    -Vad det nu betyder.

  46. Centrum för medicinsk bildvetenskap
    och visualisering.

  47. Du ska leda mig
    genom en resa i blodkärlen.

  48. Men vi ska göra det här ute.

  49. Jag trodde att jag skulle utsättas
    för nåt blodigt.

  50. Det blir oblodigt.
    Det blir en virtuell resa.

  51. Det låter som science fiction.

  52. Här har vi magnetkameran.
    Du ska få ligga på bordet.

  53. -I den där?
    -Ja. Det blir väl bra?

  54. -Måste jag gå in naken?
    -Nej, du blir omhändertagen.

  55. Då går vi in.
    Det är bara att hänga med.

  56. Jag står där.
    Du kan känna dig helt trygg.

  57. Jag ställer upp. Gör vad ni vill,
    jag har din namnteckning.

  58. Jag ska be om högre lön nästa gång.

  59. -Då får du komma in här.
    -Det här är verkligen min färg.

  60. Jag har aldrig gjort det här-

  61. -så om jag får panikkänslor,
    hör ni mig då?

  62. Vi kan prata med dig i hörselkåpor-

  63. -och så ska du få en säkerhetsballong
    som du kan trycka på.

  64. Ska ni binda fast mig?

  65. -Har folk har fått panik här?
    -Ja.

  66. -Och så hörselskydd.
    -Nu ska vi köra in dig.

  67. Akta näsan. Vad läskigt!

  68. En vuxen människa
    har i snitt fem liter blod i sig.

  69. Blod är en blandning
    av blodkroppar och blodplasma.

  70. Det finns röda och vita blodkroppar,
    och blodplättar.

  71. De röda blodkropparna innehåller
    hemoglobin, som gör blodet rött.

  72. Hemoglobinet binder och transporterar
    syre och koldioxid.

  73. De vita blodkropparnas uppgift är
    att försvara kroppen mot infektioner.

  74. De dirigeras snabbt för att bekämpa
    inflammerade områden-

  75. -bakterier, virus och svamp
    som har trängt in i kroppen.

  76. Blodplättarna har en viktig uppgift
    om ett blodkärl går sönder-

  77. -eftersom de innehåller ämnen
    som gör att blodet koagulerar-

  78. -d.v.s. levrar sig vid en skada.

  79. Om man tar bort blodkropparna
    får man kvar blodplasma-

  80. -som innehåller proteiner,
    fetter och salter.

  81. Själva medicineringen
    är nåt som måste göras.

  82. Man får tänka att man behöver
    tio minuter extra på morgonen.

  83. Jag tar den fyra gånger i veckan
    och tillsätter faktor 8 i mitt blod.

  84. Det gör att blodet koagulerar
    och får stopp på blödningar.

  85. Ja...

  86. Medicinen hjälper om det händer nåt,
    men får jag en hjärnblödning-

  87. -så är det väldigt allvarligt
    fast jag tar medicin.

  88. Det allvarliga är inre blödningar.
    Blåmärken och sår är ingenting.

  89. -Är du trött på det här?
    -Lite trött, faktiskt.

  90. Det går bra att missa en gång,
    och oftast två också.

  91. Har jag bråttom en morgon,
    så gör det ingenting.

  92. Yeah!

  93. Jag älskar den.

  94. Våren är tillbaka, solen är tillbaka.

  95. Jag är tillbaka. Vill ni haka?

  96. Jag trodde aldrig att du var sjuk,
    men jag undrade över prickarna.

  97. När jag var mindre sa jag att jag
    hade stuckit mig med en bläckpenna.

  98. -Det sa du till mig också.
    -Gjorde jag? Där ser man.

  99. Men det kom fram fort vad det var.

  100. -Jag visste inte vad sjukdomen var.
    -Många vet inte det.

  101. -Inte så många har den.
    -Vilken krigare.

  102. I dag är det mindre fördomar,
    men det är skönt om alla vet-

  103. -att de inte behöver vara rädda.
    Alla är väldigt rädda.

  104. Om jag slår mig så är alla uppe
    och härjar och är oroliga.

  105. Speciellt i skolan.
    Lärarna blir helt förskräckta-

  106. -men det behöver de inte vara.
    Behandla mig som vem som helst.

  107. Det här är nästan bara positivt.

  108. Jag har blivit mer ansvarsfull.

  109. Jag måste alltid
    hålla reda på risker-

  110. -ha med mig medicinen och tänka till.

  111. Det går inte bara att springa i väg.

  112. Jag ser det som positivt.

  113. Då var det färdigt. Vi kör ut dig.

  114. -Gick det bra?
    -Ja, jag lever.

  115. Så där. Tack så mycket.

  116. Vi ska titta på bilderna i vår
    virtual reality-teater. Häftigt, va?

  117. -Har vi popcorn?
    -Ja, nästan.

  118. -Här får du 3D-glasögon.
    -Plötsligt är vi i en biograf.

  119. Vi ska gå bort till arbetsstationen.

  120. På väggen finns data som vi samlade
    in när du låg i kameran.

  121. Här är dina ben
    och här är stora kroppspulsådern.

  122. Sen kan man vrida och vända
    på det här sättet-

  123. -och så kan vi åka
    in i det här kärlet.

  124. Lägg av...

  125. Vad har man kärlen till?
    Jag fattar ju att det är blod i dem.

  126. Blodet kommer i stora kroppspulsådern
    från hjärtat.

  127. Från stora kroppspulsådern avgår kärl
    upp i halsen, som försörjer hjärnan-

  128. -ut i armarna,
    och så fortsätter den ner.

  129. Det avgår kärl till tarmarna,
    magsäcken och levern-

  130. -och längre ner till njurarna.
    Där går det ut mycket blod.

  131. Under det så delar den sig
    ner till benen.

  132. Hos unga som du är väggen elastisk-

  133. -ungefär som innerslangen
    på en cykel.

  134. Unga, säger du. Försvinner det sen?

  135. Hos äldre
    blir kalken i väggen stelare-

  136. -och den blir som ett plaströr.

  137. -Hur ser det ut då?
    -Det ser jättebra ut.

  138. -Säger du det bara för att det är tv?
    -Nej.

  139. -Sånt här finns inte på alla sjukhus?
    -Sånt här, att kunna visa i stereo...

  140. ...finns det inte många av i världen.

  141. Har "CSI" snott er teknik?

  142. Både ja och nej. Allt man ser på
    "CSI" är inte som i verkligheten.

  143. Och ibland är verkligheten häftigare
    än i "CSI".

  144. Coolt. Jag lämnar glajerna,
    du vill nog behålla dem.

  145. Eddie! Nu snackar vi blodkärl.
    Vilken dag.

  146. Vilken resa, Eddie.

  147. Han sa att jag hade schysta blodkärl.
    Vad tyckte du?

  148. -Det såg jättefint ut.
    -På riktigt?

  149. Det var lite läskigt
    att åka in i den där.

  150. -Såg jag rädd ut?
    -Lite kanske.

  151. -Du var duktig.
    -Jag försökte hålla en cool image.

  152. Textning: Niclas Balinder
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Han reser till CMIV, centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering i Linköping, där han med hjälp av överläkare Anders Persson gör en virtuell resa in i kärlen. Varför har vi blod? Och vad består blodet av? Dessutom träffar vi Patrick som vill avliva myterna om blödarsjuka och valt att utmana begränsningarna som sjukdomen skulle kunna ge.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Allmän medicin, Blod, Blödarsjuka, Medicin
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Doktor NO

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna

Bakterierna tar över

Hur farliga är bakterier egentligen? Professor Jan Andersson vet det mesta om immunförsvaret och hur man smittas av sjukdomar. Läkarstudenterna Puran och Linda ska ta reda på vilka bakterier de har i sina kroppar. De tar odlingar på sex olika ställen och utvärderar sedan vad de hittar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHångla

Frågespecial

Sexualupplysaren Manne Forssberg reder ut hur man vet om man är homosexuell, vad man ska göra om man har rikliga flytningar och varför det kan vara obehagligt att ta direkt på klitoris. Han svarar också på frågor om finnar, spermier och ”sexytalk.”

Fråga oss