TV

Banderoll

Banderoll

Om Banderoll

En serie om demokrati och samhällsfrågor ur ett ekonomiskt perspektiv. Vi utgår från barnens verklighet och tar upp ämnen och frågeställningar som finns i deras omedelbara närhet eller som de möter dagligen via massmedia. Det handlar om finanskriser, konsumtion, global ojämlikhet och om barnfattigdom i Sverige. Vi ifrågasätter vedertagna sanningar, avlivar myter och nyanserar verkligheten.

Till första programmet

Banderoll: Om konsumism
  1. Utan jobb och utan pengar
    slutar vi att köpa saker-

  2. -och ännu fler förlorar jobbet.

  3. Brakförlust för Sony Ericsson:
    halverad försäljning på ett år.

  4. Kunderna har försvunnit, och
    regeringen kan inte trolla fram nya.

  5. Hej, det här är "Banderoll".

  6. -Jag känner mig riktigt ond idag.
    -Jag med.

  7. Titta på de här korten
    med den lilla fåniga figuren.

  8. En riktigt usel produkt. Dålig.

  9. -Har du ritat den själv?
    -Ja.

  10. -Ful.
    -Jag vet.

  11. Men vem ska vi få att vilja köpa
    den här dåliga produkten?

  12. Jag tänker på...
    små, korta, dumma människor.

  13. -Du tänker på...barn?
    -Barn.

  14. Jag tror att vi kan använda reklam
    för att få dem att köpa kortet.

  15. Kan det funka?
    Produkten är nästan för korkad.

  16. Med reklam kommer vi att kunna sälja
    precis vad som helst.

  17. Du är ett geni.
    Jag ringer reklambyrån.

  18. Barn har ju tillgång till
    ganska mycket pengar-

  19. -och ett väldigt stort inflytande
    över sina familjer och nära och kära.

  20. Och företagen vill förstås komma över
    en del av de pengarna.

  21. Därför satsar man på
    att nå ut till barnen.

  22. Hej! Här bor jag.

  23. Här är vardagsrummet. Lite tavlor...

  24. Här är köket.

  25. Här är kylskåpet.

  26. Och det här är mitt rum.

  27. Det där är min tv,
    som jag tittar på när jag ska sova.

  28. Mina dvd:er, "Pirates
    of the Caribbean" till exempel.

  29. Och självklart "Scarface".

  30. Här är en miljon böcker
    som jag läst tio gånger.

  31. Alla KP som jag har prenumererat på.

  32. Mitt Nintendo DS, som min lillebror
    kastade ner från min våningssäng.

  33. Här är min gamla mobil,
    den funkar inte längre.

  34. Min garderob är ganska överfull,
    för jag köper nya kläder hela tiden.

  35. Här är ett av mina snyggaste linnen.

  36. Det här är mitt nitskärp.
    Såna är jättecoola, tycker jag.

  37. Jag är ganska punkig.

  38. Jag får en massa saker
    av mormor och farmor-

  39. -men jag köper ofta
    mina kläder och så.

  40. Det bästa jag har
    är kanske mina böcker.

  41. Jag saknar väl kanske...

  42. ...en dator. Jag vill ha en egen,
    så jag sparar alla mina pengar.

  43. Jag har mina pengar i den här.

  44. Nu har ni sett rummet och lägenheten.

  45. Nu har jag inte tid med er längre,
    hej då!

  46. Att konsumera, att köpa och handla
    saker, behöver inte vara negativt.

  47. Det skapar arbetstillfällen,
    vilket är bra.

  48. Framför allt när det är kris
    i Sverige och i världen.

  49. Men det kan också skapa
    ett slit-och-släng-samhälle-

  50. -där man slänger sånt man tröttnar på
    och köper nytt.

  51. Köp Hoogey Boogie-kort
    och få superkrafter!

  52. Det är jätteroligt!

  53. Du bara måste ha dem,
    korten alla snackar om!

  54. Lek med dem!
    Byt kort med varandra! Samla!

  55. Får jag vara med? - Yippie!

  56. Samla alla korten och bli
    starkast av alla, bli en superhjälte!

  57. Och om du inte får dem - tjata!

  58. Jag älskar Hoogey Boogie.

  59. -Lysande.
    -Jag vet.

  60. Barn som inte har korten kommer ju
    att bli mobbade på skolgården.

  61. Har du inte korten
    så är du ett offer.

  62. -Men vad ska korten få kosta?
    -Vad har ett barn i månadspeng?

  63. Är du 10-12 år så har du i snitt
    ungefär 100-150 kronor i månaden.

  64. Korten kostar ju
    nästan ingenting att tillverka.

  65. Vi kan göra paket med 5 kort i varje
    och sälja dem för 50 kronor.

  66. Då tar vi ju nästan hela
    månadspengen.

  67. Tänk om de tycker att de är för dyra.

  68. Barn tänker inte på
    vad saker kostar, de ska bara ha-

  69. -och ha, och ha, och ha, och ha!

  70. Sen ska vi göra
    små fula plastfigurer, örngott-

  71. -musik och tv-spel. Vi ska
    sprida reklamen över hela världen.

  72. Via nätet, radio, tv, tidningar,
    scouterna, idrottsklubbar...

  73. Inte ett barn kommer undan.

  74. -The perfect crime.
    -Det är inte ens olagligt.

  75. Lyckligtvis har ungarna inget skydd
    mot att vara helt korkade.

  76. Företag söker kontakt med barn
    för att bygga en livslång relation-

  77. -en kundrelation där man börjar
    köpa deras produkter i tidig ålder.

  78. Sen har vi ju branding-

  79. -där man ser till att barnen
    känner igen företagets logotyp.

  80. Det kan inledas
    redan vid två års ålder, tänk på det.

  81. Tja, här bor jag. Följ med.

  82. Här är vardagsrummet.
    De här är jättesköna.

  83. Mammas och pappas reseskåp.

  84. Här har vi vårt Nintendo Wii, här är
    alla spel och tillbehör vi har.

  85. Här står jag och gör läxorna ibland.

  86. Pappas ölmaskin,
    den gillar han jättemycket.

  87. Här är vår kyl.

  88. Vi har ganska mycket solskyddsfaktor,
    för vi reser jättemycket.

  89. På somrarna brukar vi grilla
    när vi har vänner här.

  90. Nu drar vi upp på övervåningen,
    för där är mitt rum.

  91. Här är mitt rum och min sköna säng.

  92. Där är min Ipod, och min andra Ipod
    som jag nästan aldrig använder.

  93. Här är en liten del av mina parfymer.
    Det här är en Lacoste.

  94. Här är min telefon, med touchscreen
    och 5,0 megapixelkamera.

  95. Här är mina favoritfilmer. "Scarface"
    är jättebra, det är den bästa filmen.

  96. Denna är från Kina... Los Angeles...
    Från Bahamas... Bulgarien...

  97. Det som alla kändisar har,
    det vill alla ha i skolan.

  98. På premiären av "Sex and the City"
    fick man såna här väskor-

  99. -fyllda med grejer.

  100. Mina kompisar blev jätteavundsjuka,
    de bara: "Jag vill också ha en sån!"

  101. Här är en av mina favorit-tshirtar:
    Ed Hardy.

  102. Det är det finaste märke jag har.

  103. De här Ed Hardy-tshirtarna
    har vi köpt i USA.

  104. Det här är en sån där kjol
    som Lady Gaga har.

  105. Kläder är bland det viktigaste
    i skolan, känns det som.

  106. Om man är populär så har man
    fina märken, det är så det är.

  107. Det är som en klunga. Om nån börjar
    med nåt så vill nästan alla ha det.

  108. Har man det inte så får man nästan
    inte vara med i "populära gänget".

  109. Det känns nästan som en vana nu.

  110. Mamma kom hem nästan
    varannan dag med nya kläder.

  111. För tre veckor sen sa jag:
    "Stopp, jag vill inte ha mer."

  112. Nej, nu har ni sett tillräckligt.
    Ut, ut, ut, ut, ut, ut...

  113. Vi har en finanskris i världen.

  114. -Finanskrisen...
    -Finanskrisen...

  115. Det är finanskris.

  116. För varje kris som uppstår,
    för varje bubbla-

  117. -finns det bara en lösning
    för de som har pengar-

  118. -nämligen
    att hjulen kommer igång igen.

  119. Och det enklaste sättet att få igång
    hjulen är att få folk att konsumera.

  120. Ju mer vi köper, desto mer snurrar
    hjulen och desto mer växer ekonomin.

  121. Men vi har vetat länge att om vi
    fortsätter att öka konsumtionen-

  122. -så klarar sig inte Jorden.
    Vi håller på att äta upp Jorden.

  123. Man vet egentligen
    att det är ohållbart-

  124. -men man sitter fast i ett ekorrhjul
    av att jaga snabba vinster.

  125. Jag är riktigt nöjd.

  126. Vi har tjänat miljoner
    på de här töntiga korten.

  127. Reklamen gjorde susen.

  128. Jag tror nästan att vi skulle kunna
    sälja påsar med skit med rätt reklam.

  129. Du är riktigt ond.
    Vem skulle samla ihop skiten?

  130. Du är också ond, men korkad.
    Det var menat som en liknelse.

  131. Aha... Jag har en ny idé.

  132. Vad?

  133. Lyssna på det här:

  134. -Är det du som har gjort det här?
    -Ja.

  135. -Det är...dåligt.
    -Jag vet.

  136. Men hur mycket tror du
    att ett barn skulle betala-

  137. -för att få sin telefon att låta så?

  138. Förmodligen
    precis hur mycket som helst.

  139. Vi kommer att bli miljardärer.

  140. Textning: Jacob Bryntesson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Om konsumism

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilken roll spelar vi konsumenter i det ekonomiska systemet? Vilka är det som vill ha våra pengar, och hur de bär sig åt för att få dem? Vi lär oss hur det går till när en marknadsföringskampanj läggs upp och hur företag vill skapa livslånga band till unga konsumenter, och vi möter Denise och Alva som berättar om sina vitt skilda konsumtionsvanor. Vi tittar även på konflikten mellan ökad konsumtion och bristande naturresurser - det enklaste sättet att ta ett samhälle ur en ekonomisk kris är nämligen fortfarande att få dess medborgare att handla och konsumera varor. Medverkar gör journalisten Johan Ehrenberg, KO:s jurist Marek Andersson samt Louise Ekström från Sveriges konsumenter.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Ekonomi och konsumtion, Samhällskunskap > Ekonomi > Samhällsekonomi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn
Ämnesord:
Barn och reklam, Ekonomi, Ekonomisk teori, Ekonomiska förhållanden, Finansväsen, Konsumentpsykologi, Konsumtion, Nationalekonomi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Banderoll

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Engagemang och påverkan

Det finns olika sätt att påverka, det finns sätt som passar alla. Och varför ska man bry sig, går det verkligen att förändra?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

I skolan

Vilka rättigheter har du i skolan och vad kan läraren bestämma över?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om politik

Går det att påverka politiker om man är under 18 år och i så fall, hur gör man?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om makt

Vad är makt och hur skaffar man sig mer makt i familjen? Vem har mest makt, killar eller tjejer?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Är du svensk?

Shadlia och Abdul är flyktingar. De berättar hur det är att komma till ett nytt land.

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om skolmat

Hur kan man göra för att få bättre skolmat? Vilka rättigheter har elever i matsalen?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Se till att höras!

Det finns många sätt att få fram sina åsikter på!

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om mod

Vilket är modigast? Att hoppa bungyjump eller att fråga chans på den man gillar? Banderoll har träffat några ungdomar som är modiga på olika sätt.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om fördomar

Vad är en fördom, varför finns fördomar och hur kan man bekämpa dem?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Smarta köp

Vilken makt har vi som konsumenter?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om FN

Varför finns FN, vad gör FN, och varför finns det krig när alla länder säger sig vilja ha fred?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Gör nåt!

Gör nåt! handlar om att inte vara tyst när man vill förändra något i samhället.

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Vem är du?

Vem är du, och vad är det som gör att just du är du?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Fattig eller rik?

Vad betyder pengar, och finns det fattiga i Sverige? Programmet tar upp pengar och dess betydelse ur olika aspekter.

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Rättvist?

Vad är rättvisa, och kan man uppnå millimeterrättivsa?

Produktionsår:
2004
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om valet

Vi följer några elever i sexan som ordnar ett val i skolan.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om kurder

Vilka är kurderna? Rojda ska ha en utställning om det. Jon blir kurd för en dag.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om skilsmässor

Vi träffar två systrar vars föräldrar har skilt sig.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om vägar

Vi träffar två ungdomar som försöker påverka politikerna.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om gamlingar

Har unga och gamla något gemensamt? Vi träffar Sara och My som umgås med äldre personer.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om terrorism

Vad är en terrorist? Varför dödar de oskyldiga människor?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

Om skolscheman

Hur mycket kan elever själva styra över sitt skolschema?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

om Idol

Avsnitt 1 av 3

Varför har tv-programmet Idol blivit så populärt?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

om socker

Avsnitt 2 av 3

Hur farligt är socker? Och kan man leva helt utan socker?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TVBanderoll

om kärleksnormen

Avsnitt 3 av 3

Vem är det okej att bli förälskad i?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Säsong 4
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Mobbning, offer och förövare

Avsnitt 1 av 10

Möte med två ungdomar som drabbats av mobbning fast på två helt olika sätt.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Mobbning, hur funkar det?

Avsnitt 2 av 10

Hur ska man göra om någon mobbas?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om konsumtion

Avsnitt 3 av 10

Hur kan barn skydda sig mot reklam?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om krig

Avsnitt 4 av 10

Varför blir det krig?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om resursfördelning

Avsnitt 5 av 10

Varför är en del rika och en del fattiga?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Mänskliga rättigheter i konflikt

Avsnitt 6 av 10

Hur är det att uppleva ett krig? En pojke från Västbanken berättar om sina upplevelser. Elisabeth Löfgren från Amnesty berättar hur civila drabbas av krig och om Internationella brottmålsdomstolen.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om asyl

Avsnitt 7 av 10

Hur är det att vara flykting? Vi möter Alex från Iran och Gramoz från Kosovo.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om barnarbete

Avsnitt 8 av 10

Hur ser situationen ut för alla de barn som tvingas arbeta? Vi får se hur det går till att tillverka fotbollar i Pakistan och träffar Mohammed som varit barnsoldat.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om grundläggande behov

Avsnitt 9 av 10

Att få äta sig mätt är en mänsklig rättighet. Trots det dör miljontals barn av hunger. Varför är det så?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Hinder mot mänskliga rättigheter

Avsnitt 10 av 10

Vad är det som gör att de mänskliga rättigheterna inte fungerar överallt? Och för alla?

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
Säsong 5
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om klimat

Avsnitt 1 av 5

Hur påverkas vi av att temperaturen på jorden stiger?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Du och klimatet

Avsnitt 2 av 5

Hur kan du lägga om din livsstil till att bli mer klimatsmart?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Vad är klass?

Avsnitt 3 av 5

Vad är klass och vad spelar den för roll?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Klass & identitet

Avsnitt 4 av 5

Möt tre karaktärer från olika samhällsklasser: arbetarklasskillen Benny, medelklasstjejen Clara och överklasskillen Philip.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Klass & demokrati

Avsnitt 5 av 5

Hur fick vi demokrati i Sverige? Om vikten av att rösta och kopplingarna mellan samhällsklasser och politiska partier.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Säsong 6
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om ekonomikrisen

Avsnitt 1 av 3

Hur kunde den amerikanska bolånekrisen drabba oss här i Sverige? Vi förklarar vad en ekonomisk kris är och hur den uppstår.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om konsumism

Avsnitt 2 av 3

Vilken roll spelar vi konsumenter i det ekonomiska systemet? Vilka är det som vill ha våra pengar, och hur de bär sig åt för att få dem? Hur går det till när en marknadsföringskampanj läggs upp?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVBanderoll

Om barnfattigdom

Avsnitt 3 av 3

Det är svårt att erkänna att man inte har råd. Fattigdom drabbar ofta barnen hårdast. Hur är det att växa upp som fattig i Sverige idag?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVHär har du din mat

Om grönsaker

Finns det fyrkantiga tomater? Reportern Madelen åker till Holland och en av Europas största tomatodlingar. Elsa Billgren testar vad som händer när man inte äter vitaminer på en hel månad. I studion lagar Elsa och programledaren Nisse Edwall en grönsakswok.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioHistoriedagboken

Cajsa Warg

När kökspigan i Cajsa Wargs kök har tid över tittar hon i kokboken som gjorde Cajsa till 1700-talets bäst säljande författare. Hugo och Emmy pratar med kökschef Carola Magnusson om hur man gör bra skolmat.