Titta

Berg på riktigt

Berg på riktigt

Om Berg på riktigt

Daniel Fallde besöker olika geologiskt intressanta platser för att undersöka bergartscykeln, det vill säga hur berg bildas, nöts ned, smälter och byggs upp igen. Det är ett långsamt kretslopp som pågår oavbrutet överallt på jordklotet. Du får se vilken påverkan vulkaner, jordbävningar, kyla, hetta, vatten och is har på våra berg, och du får också följa med upp på berg gjorda av människor.

Till första programmet

Berg på riktigt : IslandDela
  1. En del reser för att sola och bada.
    Jag reser för att titta på berg.

  2. Så jag ska hit, Island,
    för här finns de häftigaste bergen.

  3. Jag kan knappt fatta att jag är här.
    Island.

  4. Som en dröm för oss som älskar berg.

  5. Hela Island är uppbyggt av vulkaner
    och det märks.

  6. Den här röken luktar svavel,
    alltså prutt.

  7. Det går inte att missa att det händer
    saker i marken. Det bubblar, pyser-

  8. -och ryker överallt.
    Det är helt fantastiskt!

  9. Att vattnet kokar här, det är för
    att det värmts upp av jordens inre.

  10. Sten som är så varm att den
    är smältande. Magma kallas det-

  11. -och det ligger
    väldigt nära marken här.

  12. Island ligger precis på gränsen
    mellan två kontinentalplattor-

  13. -Amerikas och Europas. På gränsen
    har det blivit en jättestor spricka.

  14. Jorden består av flera stora plattor
    som rör sig sakta-

  15. -och Island ligger alltså mitt på
    en gräns mellan två såna plattor.

  16. Värmen från jorden får plattorna att
    glida isär och i sprickan däremellan-

  17. -sipprar värmen upp på sina håll.
    Ibland blir det ett vulkanutbrott.

  18. Men inte i dag.

  19. Hej, David. Kan inte du berätta
    lite mer om den här platsen?

  20. Här står vi på den amerikanska sidan,
    den amerikanska plattan-

  21. -och där borta, på andra sidan,
    ser vi den euroasiatiska plattan.

  22. De rör sig ifrån varandra och det har
    bildats stora sprickor i lavafälten.

  23. Ni brukar dyka här nere. Det är inte
    så att man skulle kunna få prova?

  24. Jo, vi har ett gäng dykare som precis
    ska hoppa i om en liten stund.

  25. -Du får gärna hoppa med.
    -Vad kul. Är det bara ner där?

  26. Okej, kanon. Tack. Ha det bra, David.

  27. -Kan du hjälpa mig?
    -Javisst.

  28. Ska man spotta i dem nu?

  29. Det är iskallt i vattnet.
    Jag får nästan svindel, fast tvärtom.

  30. Det känns som att jag ska sugas ner.

  31. Här är jag, mitt i en spricka
    mellan två kontinentalplattor.

  32. Och tänk att långt där nere,
    där under, finns jordens inre.

  33. Rakt under mig.

  34. Det här är helt fantastiskt.

  35. Ja, det här är gammalt glaciärvatten,
    som filtrerats genom lavasten.

  36. Det är därför det är kristallklart
    och har såna fantastiska färger.

  37. Jag kan se att plattorna glidit isär.

  38. Det är som om jorden
    har spruckit sönder.

  39. Det är helt underbart att simma runt
    i det kristallklara, iskalla vattnet-

  40. -men nu ska jag prova på
    någonting betydligt varmare.

  41. Här märks det väl att det är värme
    som stiger upp nerifrån.

  42. Det är därför det här vattnet
    är 40 grader varmt året om.

  43. Den varma källan Blå Lagunen är ett
    av Islands mest populära badställen.

  44. Hit kommer folk från världens hörn
    för att värma sig och smörja in sig-

  45. -i vulkanisk lera.

  46. Hela Island har stigit upp ur jordens
    smältande inre och lagt sig här.

  47. Vulkaner har skapat berg,
    stenar och stora klippor av lava.

  48. Stranden ser lite annorlunda ut.
    Den är framnött ur vulkansten-

  49. -som en gång glödande sprutade ut
    ur en vulkan.

  50. Det här är Hekla,
    Islands mest aktiva vulkan.

  51. Senast den hade ett utbrott var 2000.
    Lava sprutade ut och vällde fram-

  52. -över landskapet. Sen stelnade lavan
    och blev till hård mark.

  53. Men hur vet man
    att ett utbrott är på gång?

  54. Punkt 6,0.

  55. Det ändras en aning nu.

  56. Hej. Vad håller ni på med?

  57. Vi håller på och mäter höjdskillnader
    längs en kort profil.

  58. Om den ändan höjer sig relativt den
    kan det betyda att magma samlar sig-

  59. -under Hekla och att Hekla
    gör sig redo för ett utbrott.

  60. Nu är vi så långt bort från Hekla,
    jag tycker att vi ska åka närmare.

  61. -Får jag följa med?
    -Jo. Kom, du.

  62. -Vad mycket insekter det är här.
    -Och inga fåglar som kan äta upp dem.

  63. Ja, flugor är nästan de enda levande
    varelserna som finns runt Hekla.

  64. Jag har en fluga i örat.

  65. Och så forskare,
    som mäter magmakammare för att se-

  66. -när nästa utbrott kommer.

  67. Vi åker över nya lavaflöden
    och all den aska-

  68. -som har spridits
    vid de upprepade utbrotten.

  69. Då nalkas vi Hekla norrifrån.

  70. Här har vi ett av våra instrument.
    Det är en GPS-

  71. -som samlar data hela tiden och då
    kan vi se hur jordskorpan deformeras.

  72. -Varför är mätningarna viktiga?
    -Om vi får ett utbrott nu...

  73. ...när vi satt ut instrument kan vi
    förstå bättre och gången därefter-

  74. -göra en ännu bättre beräkning, när
    vi tror att utbrottet kommer att ske.

  75. -Hur går ett vulkanutbrott till?
    -Man kan ta en ballong...

  76. Så om du blåser upp den...

  77. Det kommer in mer och mer magma
    just ovanför magmakammaren...

  78. Då höjs det bara
    och på sidorna tänjer den ut sig-

  79. -så att marken ovanför
    lyfts upp och ut.

  80. Det är de rörelserna
    vi är ute efter att mäta.

  81. Mer magma kommer in
    och när trycket blir för högt, så...

  82. Utbrott!

  83. -Det där var ett vulkanutbrott.
    -Explosivt.

  84. Erik hoppas att Hekla snart får
    ett utbrott. Det kan man ju förstå-

  85. -när de har satt upp all utrustning.

  86. Förra utbrottet visste forskarna om
    en halvtimme innan det var dags.

  87. I stället för att varna på nyheterna
    berättade man hur man tar sig dit-

  88. -och plogbilar röjde vägen,
    så att alla vulkanfantaster-

  89. -kunde komma så nära som möjligt.

  90. Det var spännande, men obehagligt.
    Man vet inte riktigt vad som händer.

  91. Nu ska jag ner till den här stan. Där
    vet de hur man tar vara på värmen.

  92. Nästan alla hus på Island värms upp
    av jordvärme, med geotermal energi.

  93. Tack vare all vulkanisk aktivitet är
    det en energiform det finns gott om-

  94. -och den används till lite av varje.

  95. -Wow. Är det här bananer?
    -Ja.

  96. -Hur kan man odla bananer på Island?
    -Vi har en massa energi i jorden.

  97. Det kommer värme från jorden.
    Vi kan bygga stora växthus-

  98. -och odla växterna inuti. Vi borrar
    ett hål i marken, sätter i ett rör-

  99. -och så går värmen genom rören ända
    in i växthusen och in i de här rören.

  100. Det är bästa tiden att plocka dem nu.
    De har små bruna fläckar.

  101. Den är jättegod.

  102. Kolla, här är ju fikon!

  103. Häftigt att man kan använda värmen
    från marken till olika saker-

  104. -som att odla
    en massa exotiska grejer.

  105. -Hej, Dagny. Hur är det?
    -Bra.

  106. -Kan du berätta mer om platsen?
    -Det finns många varma källor här.

  107. Sabine bakar bröd under marken.
    Vill du se?

  108. -Är det brödet?
    -Ja.

  109. -Får vi smaka?
    -Javisst, det är snart färdigt.

  110. Så där, ja...

  111. Wow...

  112. -Ska jag bre åt er?
    -Ja tack.

  113. -Hur säger man gott på isländska?
    -Gott.

  114. Jättegott bröd.

  115. Jättegott.

  116. -Hur länge har man det i sprickan?
    -I sexton till tjugo timmar.

  117. -Har du alltid bakat bröd i sprickan?
    -Nej, jag började i fjol.

  118. Efter skalvet. Då öppnades sprickan.
    Det kändes som en bra idé.

  119. Det var ett stort jordskalv.

  120. Då öppnades det här området med
    varma källor upp och blev mer aktivt.

  121. Jag blev chockad när jag kom hem,
    allt i huset var skadat.

  122. Plötsligt hade jag
    en källa på gården.

  123. -Så den var inte här innan dess?
    -Nej, inte alls.

  124. -Nitton timmar?
    -Nitton timmar i marken, ja.

  125. Men en timme mer eller mindre
    spelar ingen roll.

  126. Tänk vad det händer grejer i marken.
    För länge sen fanns det vulkaner-

  127. -i Sverige också. Man undrar
    hur de var, när de var aktiva.

  128. Översättning: Arnar Jonsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Island

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Geografi > Övriga Norden
Ämnesord:
Berg, Europa, Geografi, Geologi, Island, Naturvetenskap, Norden
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Berg på riktigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

Avsnitt 1 av 6

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Avsnitt 2 av 6

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

Avsnitt 4 av 6

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaBadsmart

På båten

Programledaren Gurgin Bakircioglu följer med sjöräddaren Sara Ljungberg på en tur i Stockholms skärgård, där han får veta mer om båtvett och sjösäkerhet. Vi träffar Marcus som har bott nära vattnet i hela sitt liv och får följa med när han och kompisen Oskar åker ut på en fisketur med båt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaTänk om jag?

Tänk om jag var jättestark?

Märta från Gotland drömmer om att vara stark. Hon vill kunna lyfta kor och får hemma på gården och brotta ner de som bråkar. Hur gör man för att bli stark? Hur mycket får man träna när man är barn? Vem vinner brottningsmatchen mellan Märta och hennes storasyster?

Fråga oss