Titta

Berg på riktigt

Berg på riktigt

Om Berg på riktigt

Daniel Fallde besöker olika geologiskt intressanta platser för att undersöka bergartscykeln, det vill säga hur berg bildas, nöts ned, smälter och byggs upp igen. Det är ett långsamt kretslopp som pågår oavbrutet överallt på jordklotet. Du får se vilken påverkan vulkaner, jordbävningar, kyla, hetta, vatten och is har på våra berg, och du får också följa med upp på berg gjorda av människor.

Till första programmet

Berg på riktigt: FjällenDela
  1. Jag ska åka helikopter.
    flyga hit, till Sveriges högsta berg.

  2. Det är här, i norra Lappland,
    som Sveriges högsta berg ligger.

  3. Jag ska till forskningsstationen
    som ligger granne med Kebnekaise.

  4. Här ska jag ta reda på mer
    om Sveriges högsta fjäll.

  5. Och sen vill jag upp
    på nån topp så klart.

  6. Oj, oj, oj!

  7. Här känner man sig ganska liten.

  8. Nu ska vi se här...
    Tarfala forskningsstation.

  9. -Hej!
    -Välkommen till Tarfala.

  10. -Var ska jag bo?
    -Jag ska visa. I ett av våra sovhus.

  11. -Varsågod!
    -Tack.

  12. -Rummet till vänster blir ditt.
    -Vad mysigt.

  13. -Hoppas du kommer att trivas här.
    -Vilket häftigt ställe.

  14. Dit upp vill jag.

  15. Här är fullt av forskare
    och studenter.

  16. De studerar fjällen och glaciärerna
    som ligger runtomkring.

  17. Alla bor och äter tillsammans.
    Några har familjen med sig-

  18. -eftersom det är mitt i sommarlovet.

  19. -Vad ska ni hitta på i dag?
    -Min familj ska upp på Storglaciären.

  20. -Vi kanske ska kolla på brunnarna.
    -De är häftiga, för de är läskiga.

  21. Faller man ner är det svårt att komma
    upp om man inte sitter fast i nån.

  22. -Det är nog svårt att ta sig upp.
    -Spännande.

  23. Jag sitter och väntar på Ninis.
    Ganska häftigt, för min första tur-

  24. -blir upp på Storglaciären.

  25. -Hej! Är du klar, då?
    -Nu är jag klar.

  26. Så tung ryggsäck.

  27. Ninis är glaciärforskare. Hon vet hur
    man tar sig fram på ett säkert sätt.

  28. -Går det bra?
    -Jättebra.

  29. -Vad olika stora alla stenar är.
    -Ja. Det är en moränrygg.

  30. Den ryggen har glaciären dumpat här
    en gång när den var större.

  31. Glaciären är större än jag trodde-

  32. -eftersom den kunnat flytta
    så mycket sten.

  33. Vi måste ha säkerhetsutrustning.

  34. Vi måste ha nåt på fötterna,
    för det är halt att gå på isen.

  35. -Känns det bra?
    -Ja. Du kan dra åt ordentligt.

  36. -Vilket dåligt väder det blev.
    -Det skiftar fort här uppe i fjällen.

  37. Det kan snöa mitt i sommaren
    och nästa sekund är det finväder.

  38. -Snöa mitt i sommaren?
    -Det är därför det är glaciärer här.

  39. Vad är en glaciär egentligen?

  40. Den bildas när snön från vintern
    inte hinner smälta bort på sommaren.

  41. Varje vinter läggs det på mer snö,
    år efter år.

  42. Till sist när snön ligger 30-40 cm
    tjock, har det bildats is i botten.

  43. Så det packas hela tiden?

  44. Den börjar röra sig nerför fjället,
    och då är det en glaciär.

  45. Det kommer mest snö högst upp-

  46. -och smälter mest is längst ner.
    Då måste den fördela det.

  47. -Det är som en jättelång flod.
    -Ja, en frusen flod.

  48. Det är ganska mycket is.
    Den är 270 meter tjock.

  49. -Oj! 270 meter rakt ner?
    -Ja.

  50. De påverkar landskapet kraftigt
    med alla stenar som de plockar loss.

  51. -270 meter rakt ner här?
    -Ja. Läbbigt, va?

  52. -Ska vi gå vidare?
    -Ja.

  53. Här är en glaciärbrunn.
    De är ganska läskiga.

  54. Här rinner vattnet på glaciären ner
    30-40 meter.

  55. -Varför blir det så här?
    -Vattnet tar vägen ner till botten.

  56. Jag slänger i den här, så ska vi se
    om vi kan höra hur den dunsar ner.

  57. -Långt ner.
    -De här får man vara försiktig med.

  58. Här gäller det
    att röra sig försiktigt.

  59. Det kan finnas sprickor överallt
    och en del är riktigt djupa.

  60. Det ska finnas en spricka som är
    så stor att den rymmer flera bussar.

  61. Bussgaraget kallas den.

  62. Om det snöar
    lägger sig snön ovanpå sprickorna-

  63. -och då syns de inte.

  64. Titta, nu ser man
    Kebnekaises sydtopp.

  65. Kebnekaises sydtopp
    är en 50 meter tjock glaciär.

  66. Den varierar också i höjd.
    Den är 2 104 meter i år.

  67. Nordtoppen är 7 meter lägre.
    Det är berg.

  68. Vad vackert det är.

  69. Tänk att jag är vid Kebnekaise,
    Sveriges högsta berg.

  70. Det är coolt att tänka på hur
    de här bergen kom till för länge sen.

  71. Jordskorpan är uppdelad i stora
    plattor som hela tiden rör sig.

  72. När två plattor krockar och trycks
    ihop bildas berg och bergskedjor.

  73. Som Kebnekaise och svenska fjällen.

  74. En gång i tiden var bergskedjan ännu
    högre, åtminstone 6 000 meter hög.

  75. Sen har den nötts ner sakta
    av väder och vind och is och så.

  76. En plattkollision
    lyfte upp en ny bergskedja-

  77. -och då sköts de här bergarterna
    ovanpå den gamla.

  78. -Det nya berget la sig på det gamla?
    -Ja.

  79. Samma sorts fjäll finns också
    i Skottland och Nordamerika.

  80. Man kan spåra
    hur plattorna har kolliderat-

  81. -genom att titta
    var det finns liknande bergarter.

  82. Så där. Nu har jag fått mig
    lite sten från fjällen.

  83. Nu måste jag vila. I morgon ska jag
    upp på en av Sveriges högsta toppar.

  84. Hoppas det inte blir molnigt, bara.

  85. Jag ska ut på tur i dag.
    Vi ska gå upp på Kaskasatjåkka.

  86. -Har du skrivit en färdplan?
    -Nej. Vad skriver man då?

  87. Vart man ska gå
    och när man beräknas vara tillbaka.

  88. Om du beräknas vara tillbaka vid fyra
    och inte är tillbaka vid halv sju-

  89. -får de andra leta. "De är två timmar
    sena, vi måste anropa dem på radion."

  90. Utan radio får man leta efter dem.

  91. Det kanske Ninis fixar,
    för vi ska gå flera stycken.

  92. Man skriver ju ansvarig ledare
    för gruppen som ska med.

  93. -Vad har du med dig till matsäck?
    -Jag har gjort en macka. Jag har te.

  94. Soppa och vatten. Blir det bra?

  95. -Allt låter bra. Ha en god tur.
    -Tack.

  96. Du tappade en tepåse.
    Du har mycket att bära.

  97. Glöm inte en bra ryggsäck,
    så du inte måste bära i en plastpåse.

  98. -God tur igen!
    -Tack. Vi ses.

  99. -Har glaciären fört ner alla stenar?
    -Ja.

  100. Den plockar loss berggrunden under
    sig. Stenar från berget bryts loss.

  101. Sen kommer stenar från sluttningarna
    med laviner och andra ras.

  102. Sen transporterar glaciären ner dem.
    Den rör ju på sig hela tiden.

  103. -Vart ska alla stenar ta vägen?
    -De är på väg till havet.

  104. Men det tar flera miljoner år.

  105. De nöts ner till mindre stenar och
    grus och förs med älvarna till havet.

  106. Rätt häftigt, men det tar lång tid!

  107. -Man kan se hur vattnet rinner här.
    -Det smälter ordentligt en varm dag.

  108. Smältvatten på glaciären.

  109. -Vilken utsikt det var här.
    -Härligt, va?

  110. Dags för en fikapaus
    och fylla på lite energi.

  111. Varför har stenarna så vassa kanter?

  112. För att de precis brutits loss
    från bergväggen.

  113. De stenar vi gått över på slutet var
    mest rasmaterial som kommit ner nyss.

  114. Om stenar legat länge under is
    och transporterats i isälvar-

  115. -blir de runda i stället.
    Det är färsk sten, kan man säga.

  116. -Är det långt kvar nu?
    -300 meter. Upp där ska vi.

  117. Men det är värt det, jag lovar.

  118. -Då är det inte långt kvar nu.
    -Nej.

  119. -Nu är vi uppe.
    -Tänk att vi är på toppen nu.

  120. Det här är alltså
    den fjärde högsta toppen i Sverige.

  121. Kebnekaise är bara 30 meter högre.
    Toppen ligger inne i molnen där.

  122. Ganska mäktig känsla att stå här
    när man har gått hela promenaden.

  123. Jag är rätt trött
    efter sju timmars vandring.

  124. Men jag är nöjd.

  125. Det här,
    det kan man kalla riktiga berg.

  126. Textning: Sara Wikström
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Geografi > Sverige
Ämnesord:
Berg, Europa, Geografi, Geologi, Geomorfologi, Kebnekaise, Naturvetenskap, Norden, Norrland
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Berg på riktigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

Avsnitt 1 av 6

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Avsnitt 2 av 6

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

Avsnitt 4 av 6

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAnimated science - Magma

Jordklotets berättelse

Animerad film. Jordklotet berättar om sin födelse, hur solen bildades och hur månen kom till. Animation: Maria Beskow. Röst: Malin Halland. Manus: Helen Rundgren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Fram mot trias

Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!

Fråga oss