Titta

Berg på riktigt

Berg på riktigt

Om Berg på riktigt

Daniel Fallde besöker olika geologiskt intressanta platser för att undersöka bergartscykeln, det vill säga hur berg bildas, nöts ned, smälter och byggs upp igen. Det är ett långsamt kretslopp som pågår oavbrutet överallt på jordklotet. Du får se vilken påverkan vulkaner, jordbävningar, kyla, hetta, vatten och is har på våra berg, och du får också följa med upp på berg gjorda av människor.

Till första programmet

Berg på riktigt : GotlandDela
  1. Jag ska till Gotland-

  2. -där vattnet har format raukar,
    grottor och sköna ständer.

  3. Här finns det massor av stränder.

  4. Stränder är berg
    som nöts ner av vattnet.

  5. Gotlands landskap är format av havet.

  6. I vattnet finns en otrolig kraft
    och Gotland har extra starka vågor.

  7. Så stora att man kan surfa.

  8. -Vart ska vi?
    -Till Holmudden...

  9. ...Fårös nordligaste udde, för att se
    om vi hittar vågor att surfa på.

  10. Var är den bästa stranden?

  11. Runt hela Gotland
    finns det bra föresättningar.

  12. Det är idealiska bottenförhållanden
    för att vågorna ska bryta.

  13. Men jag kan inte surfa.

  14. Förhoppningsvis blir det vågor
    och då lär du dig snabbt.

  15. Vi håller till i en skyddad vik
    med lugna vågor i dag.

  16. Hur stora vågorna blir
    beror på hur mycket det blåser.

  17. I dag blåser det inte särskilt starkt
    fast jag tycker att vågorna är stora.

  18. Jobbigt.

  19. Det är roligt. Man känner
    att det är kraft i vågorna.

  20. Det är på gränsen till att vara för
    litet, men ibland kommer det större.

  21. -Ja.
    -Lite dyning.

  22. Här går en kalkstensplatå
    som kallas för pallkanten.

  23. 100 meter ut går det snabbt ner
    till 100 meters djup ungefär.

  24. Det gör att dyningarna ute på havet
    får väldig kraft-

  25. -när de bryter på grundare vatten.

  26. Vad häftigt. Är det vanligt
    med pallkant i Sverige?

  27. -Det är det runt hela Gotland.
    -Andra kuster har inte så?

  28. Det är bara Gotland som har det i och
    med att det är ett gammalt korallrev.

  29. De stora vågorna
    bildas alltså här, under ytan.

  30. Pallkanten ligger
    som en tröskel runt hela Gotland.

  31. När vattnet slår mot tröskeln
    bildas stora, starka vågor.

  32. Det vore kul om man blev lika bra som
    Daniel, men då måste man öva mer.

  33. Hej. Vilka fina bullar ni har.

  34. Gotland ser annorlunda ut
    än resten av Sverige.

  35. Det är för att berggrunden
    består av kalksten.

  36. Vågorna nöter och slipar bort
    de mjukare delarna av kalkstenen-

  37. -och så skapas alla möjliga former.

  38. Det är ju väldigt vackert.
    Raukarna står här som stora statyer.

  39. Naturens egna statyer.

  40. Men, kolla den där rauken.

  41. Den ser ju ut som en hund
    med en mås på nosen.

  42. Man kan se
    hur vattnet har nött ner hela rauken.

  43. Vågorna har slagit in här
    och förstört allt det mjuka.

  44. Stenarna i raukarna
    ser rätt speciella ut.

  45. Kolla den här.

  46. En av de mest kända raukarna
    är Jungfrun. Dit ska jag nu.

  47. Vilken häftig rauk!

  48. Rauken består av sten som är hårdare
    än den sten som var runt omkring.

  49. Om man går flera hundra miljoner år
    tillbaka i tiden-

  50. -då var det här ett korallrev.

  51. -Sånt som man kan dyka i?
    -Ja.

  52. Av alla djur som levde
    i det tropiska varma havet-

  53. -hade många kalkskal
    och skelett som de här djuren.

  54. De föll ner på havsbotten
    som fanns där-

  55. -och byggde
    stora, tjocka lager av kalk.

  56. Men du,
    korallrev finns väl inte i Sverige.

  57. Inte den här typen av korallrev.
    Då får man åka ner till tropikerna.

  58. Men varför är de här här?

  59. Hela vår del av jordklotet,
    vår kontinent-

  60. -har faktiskt befunnit sig
    nere vid ekvatorn på jordklotet-

  61. -för fyra hundra miljoner år sedan
    då det här bildades.

  62. Sedan dess
    har hela kontinenten förflyttat sig-

  63. -till där vi finns i dag.
    Där det är kallare.

  64. -Så Gotland är från ekvatorn?
    -Ja.

  65. Massor med gamla djur.

  66. Det här har vattnet nött ner.

  67. Ja, för här ser vi
    den mjukare delen av kalkstenen.

  68. Det kan vi se här
    om du tar lite sånt här i handen.

  69. -Det är som lera.
    -Ja, det är kalk och lera blandat.

  70. Det är därför vattnet
    har klarat av att bryta sönder det.

  71. Det som inte har nötts ner
    har blivit en rauk, som Jungfrun där.

  72. Allt det här har varit
    så här skiktat, fint, lerigt-

  73. -runt omkring raukarna
    som sen har försvunnit med vattnet.

  74. Men kolla det här. Jag såg här.

  75. Det är en snäcka.
    Det är ett snigelhus, helt enkelt.

  76. Det fanns massor av sånt.

  77. -Här ligger det flera olika.
    -Ja.

  78. Det där är en korall.
    De kallas för tomteluvor ibland.

  79. Det ser faktiskt
    precis ut som en tomteluva.

  80. När döda djur har legat
    på stenarna så blir det avtryck.

  81. Det är inte ens ett avtryck utan det
    är skelettet som har blivit hårdare.

  82. Så i den här leran finns det...

  83. När det bryts sönder så
    hittar man de döda djuren, fossilen.

  84. Så hela Gotland
    är en kyrkogård med döda djur.

  85. Ja, det kan man säga.

  86. Sanden, klipporna och stenarna
    är berg som har nötts ner av havet.

  87. Stenarna har slipats
    alldeles mjuka och lena.

  88. Vågorna är starka.
    De nöter ner hela berg-

  89. -och sen flyttar de runt
    stenen, gruset och sanden.

  90. På vissa håll
    har vattnet skapat långa stränder.

  91. Det är mäktigt när man tänker
    att det är berg som har nötts ner-

  92. -och kommer in här med
    hjälp av vågorna. Helt fantastiskt.

  93. Gotland är inte
    bara stenar och stränder.

  94. Här har vattnet skapat en
    hel grotta också - Lummelundagrottan.

  95. -Hej, Hanne.
    -Hej, ska vi gå ner?

  96. -Går man genom en dörr?
    -Ja, vi måste ju stänga.

  97. -Behövs det nyckel?
    -Ja.

  98. Det ekar till och med.

  99. Ett gäng killar upptäckte
    den här grottan för 60 år sen.

  100. Här inne växer det stenar,
    droppstenar.

  101. -Man känner att det är kallt.
    -Ja, åtta grader.

  102. De tre pojkarna som kom in först
    döpte den till Örnvingen.

  103. Och så ser du alla de fina
    dropparna här. Mycket kalk i vattnet.

  104. Det kan vara nästan vitt.
    Det ser ut som grädde.

  105. Men hur blir
    de här droppstenarna till?

  106. Det regnar där uppe,
    sen är det sprickor i berget-

  107. -och så kommer surt vatten genom
    sprickorna och löser upp berget.

  108. När vattendroppen kommer hit ned
    är det mycket kalk i den.

  109. Lite av kalken från vattnet fastnar
    på berget och så blir det droppsten.

  110. När det är mycket vatten så tar det
    med sig massor av material ut.

  111. Så har det blivit håligheter. Det är
    vattnet som har format grottan.

  112. Först stora sprickor
    och sen eroderar vattnet grottan.

  113. Det är därför den är så stor.

  114. Den blir ständigt större
    och nån dag kommer den att rasa.

  115. Akta huvudet, för berget står still
    så det är lätt att slå sig.

  116. -Vad menar du?
    -Det gör ont att krocka med det.

  117. -Ser du sprickan här?
    -Växer sprickor alltid igen?

  118. Ja, för det är i sprickorna som det
    kalkhaltiga vattnet kommer ner.

  119. Det är längs med sprickorna
    och bergssidan som vi ser-

  120. -stalaktiterna, stalagmiterna,
    bergmjölken...

  121. Allt som kallas droppstenar.

  122. Här uppe någonstans finns det...
    Ser du struten?

  123. Vet du vad de är?
    Det är bläckfiskar, ortoceratiter.

  124. Nu ska jag visa en riktig rauk.

  125. Här har du också en rauk.
    Det är revkalk.

  126. Titta så mycket fossil det finns.
    Ser du alla de här maskarna?

  127. -Det är en rauk som är full av djur.
    -Det är ett enda myller.

  128. -Det ser nästan äckligt ut.
    -Nej, det kan du inte mena.

  129. Jag håller nästan med dig.
    Nu är de ju blöta för det har regnat.

  130. -Kan du bli fossil?
    -Nej, det kan jag inte bli.

  131. Är du helt säker?

  132. De här har blivit fossil för
    det var kalk i skal eller i skelett.

  133. -Kan du bli fossil då?
    -Lite fossil kan jag bli.

  134. Skelettet kan bli det
    men det måste vara gynnsamt.

  135. Här var det alltså gynnsamt.

  136. Att gå in i Lummelundagrottan
    var som att gå in i en annan värld.

  137. Jag tänker på killarna
    som hittade grottan.

  138. De bara gick in och såg det där.
    Det måste ha varit helt otroligt.

  139. Att de bara vågade gå in i grottan
    och undersöka den.

  140. Tänk om de inte hade hittat den,
    då hade inte alla andra fått se den.

  141. Textning: Therese Meijer
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Gotland

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Geografi > Sverige
Ämnesord:
Berg, Europa, Geografi, Geologi, Gotland, Naturvetenskap, Norden
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Berg på riktigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

Avsnitt 1 av 6

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Avsnitt 2 av 6

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

Avsnitt 4 av 6

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLuke och Skvadern

Du är dum!

Luke får besök av en skvader. Men vad är en skvader? Luke som är en djurtolkare och samlar på naturfilm vill lösa gåtan om det udda djuret. Kan skvadern förstå när andra djur blir sura eller rädda och säger att "Du är dum!"?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaH.C. Andersen

Den fula ankungen

En anka ligger och ruvar sina ägg. De kläcks ett efter ett, men ett ägg tar längre tid att kläckas. När det till sist kläcks tumlar en stor och grå ankunge ut som inte alls ser ut som de andra. Ankmamman hoppas att den fula ankungen ska bli mindre och vackrare med tiden. Det blir han inte och de andra ankorna är elaka mot honom. Till slut flyr han över stängslet, ut i den stora världen. Där får han syn på stora vita fåglar som är de vackraste han någonsin sett. H. C. Andersens saga handlar om den mobbades revansch och längtan efter samhörighet och kärlek.

Fråga oss