Titta

Berg på riktigt

Berg på riktigt

Om Berg på riktigt

Daniel Fallde besöker olika geologiskt intressanta platser för att undersöka bergartscykeln, det vill säga hur berg bildas, nöts ned, smälter och byggs upp igen. Det är ett långsamt kretslopp som pågår oavbrutet överallt på jordklotet. Du får se vilken påverkan vulkaner, jordbävningar, kyla, hetta, vatten och is har på våra berg, och du får också följa med upp på berg gjorda av människor.

Till första programmet

Berg på riktigt: Spår av isDela
  1. Istiden har lämnat en massa spår
    efter sig. Rullstensåsar.

  2. Jag ska ut i skärgården och titta på
    mjuka klipphällar och jättegrytor.

  3. Jag letar efter en rullstensås
    som finns här mitt i Stockholm.

  4. Här rakt genom stan går den,
    rullstensåsen.

  5. Som en lång, grön orm
    syns den på kartan.

  6. Enligt kartan så borde rullstensåsen
    ligga här nånstans.

  7. Under trappstegen är det inte berg,
    utan sand, sten och grus-

  8. -som har lagt sig här i en jättehög.

  9. Den här långa tunneln
    går rakt igenom åsen.

  10. Här går det inte att se att de branta
    backarna består av sand och grus.

  11. Jag måste leta reda på en del av åsen
    där det inte är mycket gator och hus.

  12. Jag letar efter ett ställe
    där jag kan se vad som är inuti åsen.

  13. -Hej, Anna.
    -Hej, Daniel.

  14. Jag hittade de här.
    Är det vad kullen består av?

  15. -Ja, det här är ju en rullstensås.
    -Hur kan man veta det?

  16. Det bästa är att titta hur det ser ut
    i backen. Jag tycker vi gräver.

  17. Titta här.
    Nu har vi väl avrundat grus i gropen.

  18. -Så det är det hela åsen består av?
    -Ja. Det är rullstensåsgrus...

  19. ...och stenar.
    De är väldigt avrundade.

  20. -Men hur har de kommit hit?
    -De bildades vid senaste istiden.

  21. När den stora inlandsisen smälte
    bildades väldigt mycket smältvatten.

  22. Smältvattnet transporterades
    i tunnlar under isen-

  23. -och i tunnlarna rörde sig också
    stenar och block.

  24. De tumlade runt i smältvattnet
    och blev så här runda och fina.

  25. I och med att man har byggt mycket
    är det inte lätt att se.

  26. Den här kullen kunde vi se
    men annars är det mesta borta.

  27. Jag tycker vi åker till ett annat
    ställe där åsen är bevarad.

  28. -Är det dit vi ska, till Löten?
    -Löten ska vi till. Lötens grustag.

  29. -Var är vi nånstans?
    -På Mälaröarna väster om Stockholm.

  30. -Det här är alltså en rullstensås?
    -Ja, en lite mindre.

  31. Som du ser är den spetsig
    med branta kanter.

  32. Hur kan man veta
    att det är en rullstensås?

  33. Man kan t.ex. - som geologer -
    ha med sig lite utrustning.

  34. Jag har ett stickspjut. Då kan man se
    vad som finns under ytan.

  35. -Kan inte jag få prova?
    -Javisst.

  36. Nu ska vi se. Åhej! Och så...?

  37. Sen vrider du om.
    Och så drar du försiktigt upp.

  38. Så ska vi se
    om du får med dig nåt prov upp.

  39. Här får du prov på
    hur det ser ut i marken.

  40. Då kan man se - om man tittar -
    att det är sand-

  41. -som kom hit vid istidens slut.

  42. Nu är vi alltså mitt inne i
    en rullstensås.

  43. Det är helt otroligt.
    Hur kan det vara så mycket grus?

  44. Ja, men det var ingen liten bäck,
    utan en inlandsis som smälte bort.

  45. Då bildades
    otroligt mycket smältvatten-

  46. -stora isälvar som tog sig fram
    genom sprickor i isen.

  47. I de älvarna transporterades
    väldigt mycket sand och grus.

  48. -Hur stora är rullstensåsar?
    -Det här är en av de större.

  49. Det finns uppgifter-

  50. -att den här är t.o.m. upp till 70 m
    tjockt med grus och sand.

  51. Men när man tittar så här
    ser det ut som om det är olika lager-

  52. -med sand, grus och sten.
    Varför är det så?

  53. Om du tänker dig att det kommer
    väldigt mycket smältvatten-

  54. -om det är väldigt varmt,
    till exempel-

  55. -då kommer det större stenar
    i det vatten som kommer.

  56. Men om det blir lite lugnare
    då får du ju mindre stenar.

  57. Då är det mer sand som kommer.

  58. Då ser man hur klimatet och vatten-
    flödet har växlat över tid här-

  59. -med de här olika lagren.

  60. Det här känns nästan
    som en stor sandlåda-

  61. -men här är det farligt att leka. Vid
    ras kan man bli begravd under sanden.

  62. Det är häftigt att det är smält-
    vattnet som har sorterat upp det här-

  63. -i olika storlekar.

  64. Att smältvattnet funkat som en jätte-
    lik sorteringsapparat egentligen.

  65. Därför finns det ofta grustag
    i rullstensåsar-

  66. -för man vill kunna hämta sand
    och grus för sig-

  67. -inte blandat huller om buller.

  68. Ursäkta, får jag fråga en sak?

  69. -Vad gör ni med sanden och gruset?
    -Det mesta gör vi betong av.

  70. Betong består till 85 % av
    stenmaterial. Det går åt en del sten.

  71. Vad häftigt.
    Hur många olika sorter har ni?

  72. Vi har ett 30-tal ungefär här ute.

  73. Oj. Det här var kul.
    Jag ska röra mig vidare. Ha det bra.

  74. Först flyttade isen hit sand
    och grus.

  75. Nu flyttar vi människor runt det
    och använder det på olika sätt.

  76. Det här är en massa stenar
    från en rullstensås.

  77. Men isen har inte bara släpat hit
    sand och grus.

  78. Det finns andra tecken på att det
    legat en flera km tjock is här.

  79. Hej, hej. Visst är det så
    att ni har en jättegryta under huset?

  80. -Finns det möjlighet att se på den?
    -Absolut. Rakt fram och till vänster.

  81. Här är jättegrytan.

  82. Ett tre meter djupt hål
    rakt ner i berget.

  83. När isen smälte blev det enorma
    krafter när vattnet forsade fram-

  84. -och så blev det stora vattenvirvlar.

  85. De var så kraftiga, så de borrade hål
    i bergen. Så blev det jättegrytor.

  86. Det finns fullt av spår i berggrunden
    från istiden. Lite överallt faktiskt.

  87. Skärgården är faktiskt full av spår
    från istiden.

  88. Kolla de här klipporna. De har blivit
    runda och mjuka av den tunga isen.

  89. Om det inte varit is här hade inte
    klipporna varit så mjuka i formerna.

  90. Kollar man på bergen på öarna
    så är de runda på ena sidan-

  91. -och mer avhuggna på andra.

  92. Isen har slipat från ena hållet
    och brutit loss stenar i andra änden.

  93. Alla klippor är slipade åt samma håll
    och det visar hur isen rört sig.

  94. Här på Utö i Stockholms skärgård
    finns det också jättegrytor.

  95. Jag har fått tips om ett bra ställe.

  96. Hela berget är fullt av hål.
    Det är hål överallt.

  97. Här är ännu fler. Jag har hittat
    mer än tio grytor på den här platsen.

  98. Man kan tänka sig vilka enorma
    krafter som har skapat formerna.

  99. Nu ska jag hälsa på Norma.
    Hon bor där borta på den där ön.

  100. -Vad fint det var här. Bor du här?
    -Ja.

  101. Och här bor våra små kycklingar.

  102. Det här är bara de minsta
    men de är några stycken.

  103. -Där ser man. Vad gulliga de är.
    -Ska jag ta fram en?

  104. -Ja, gör det. Går det?
    -Ja, det går.

  105. -Här har vi en.
    -Åh, så gullig.

  106. Vad gulliga de är. Hur gammal är den?

  107. Jag vet inte exakt.
    Men den är väl nån vecka.

  108. -Finns det spår efter istiden här?
    -Ja. Här har vi en rundhäll.

  109. Ja, det är en rundhäll, verkligen.

  110. -Och så finns det isräfflor.
    -Just det. Här hela...

  111. Hela vägen ner.

  112. Det är häftigt. Här kan man se
    åt vilket håll isen har rört sig.

  113. Den har dragit sten och grus
    och bildat räfflorna.

  114. -Här kan man tänka sig isen.
    -Den går fram över berget.

  115. Kolla.
    Det här ser också ut som isräfflor.

  116. -Ja, det kan det nog vara.
    -Ja.

  117. De har följt med oss hit.

  118. Hej. Kom och hälsa, då.

  119. -Här har vi vår jättegryta.
    -Ja, kolla här är den.

  120. Den är inte så stor
    men jag undrar hur djup den är.

  121. Det kan man allt undra.
    Vänta, vi kan testa.

  122. -Inte jättedjup.
    -Men den är väldigt fin.

  123. -Ja.
    -De är häftiga, såna här jättegrytor.

  124. Eller vad tycker du, Rolf? Jaha.

  125. -Viktor.
    -Viktor. Är det Viktor?

  126. Det är svårt att tänka sig att det
    har varit tjock is ovanpå allt.

  127. -Nästan en kilometer.
    -Ja.

  128. Det är rätt speciellt faktiskt.

  129. -Tror du att det bor djur här nere?
    -Jag vet inte. Kanske nån liten mask.

  130. Jättegrytor, rullstensåsar,
    isräfflor och rundhällar.

  131. Det finns verkligen många spår från
    istiden, bara man ser sig omkring.

  132. Textning: Andreas Besmanoff
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Geografi > Sverige
Ämnesord:
Berg, Exogena processer, Geologi, Geomorfologi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Berg på riktigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

Avsnitt 1 av 6

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Avsnitt 2 av 6

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

Avsnitt 4 av 6

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Fråga oss