Titta

Berg på riktigt

Berg på riktigt

Om Berg på riktigt

Daniel Fallde besöker olika geologiskt intressanta platser för att undersöka bergartscykeln, det vill säga hur berg bildas, nöts ned, smälter och byggs upp igen. Det är ett långsamt kretslopp som pågår oavbrutet överallt på jordklotet. Du får se vilken påverkan vulkaner, jordbävningar, kyla, hetta, vatten och is har på våra berg, och du får också följa med upp på berg gjorda av människor.

Till första programmet

Berg på riktigt: Konstgjorda bergDela
  1. Det är hit jag ska! Till det knasig-
    aste konstgjorda berget i Sverige.

  2. När naturen skapar berg
    är det otroliga krafter i görningen.

  3. Vulkaner och jordbävningar och sånt.
    Men människan kan också skapa berg.

  4. Det här är gjort på gamla sopor.
    Ett fejkberg, helt enkelt.

  5. Det är gjort av hus och sånt
    som har rivits och nu har...

  6. Nu har naturen växt över det,
    så nu ser man inte allt skräp.

  7. Tyvärr kan man inte se in i berget.

  8. Men det är häftigt
    att allt det här är skräp och sopor.

  9. Hej. Hur kan man veta
    att det är ett konstgjort berg?

  10. Man ser ganska tydligt på formen
    att det är konstgjort.

  11. Jag kan visa dig längre bort
    hur det ser ut.

  12. -Vad är det för karta?
    -Det är en karta man tog fram...

  13. ...innan man började göra en soptipp
    av Väsjöbacken.

  14. De tunna linjerna här under
    är det gamla berget.

  15. De tjocka är tio meters höjdkurvor
    som visar-

  16. -de nya jordmassor som lades på här.

  17. Här kan man se att det naturliga
    berget har alldeles slingriga linjer.

  18. Väldigt livliga.
    Och de här nya är mer regelbundna.

  19. -Man har planerat de kurvorna.
    -Precis. Här behövde man lägga...

  20. ...ytterligare jordmassor
    för att göra en barnbacke-

  21. -för dem som inte kan åka skidor
    så bra, så att de kan åka runt där.

  22. De som är modiga tar den här vägen
    rakt ner mot Väsjön.

  23. -Hur länge finns det här berget kvar?
    -Hur länge som helst, hoppas jag.

  24. De berg som människan gör blir alltid
    ganska runda med mjuka former.

  25. Det är som när man häller sand i
    en hög. Det blir ganska geometriskt.

  26. Det finns tusentals soptippar
    som blivit till berg.

  27. Soporna formar
    en ganska stor del av landskapet.

  28. Det märks om man skrapar på ytan
    att det är människan-

  29. -och inte naturen
    som skapat de här formerna.

  30. Mest är det skräp från byggen
    och rivningsrester där under.

  31. Men också mycket annat.

  32. Hushållssopor
    från tiden före källsorteringen.

  33. Över det hela har man lagt jord
    och planterat växter.

  34. Och vips så har det blivit ett berg.

  35. Högdalstopparna. Helt runda.
    Tre konstgjorda berg.

  36. Undrar hur det ser ut där inne
    och vad som händer med soporna.

  37. Borde inte de börja ruttna eller nåt?

  38. Det är alldeles hårt.
    En massa grus här under.

  39. Hej. Vad gör ni för nånting?

  40. -Vi letar gas och värme.
    -Letar ni gas?

  41. I den här soptippen
    finns det gott om gas.

  42. -Vad har ni kamerorna till?
    -Dem har vi till...

  43. ...att se var gasen läcker fram.
    -Läcker det fram gas från mig?

  44. Nej, inte vad jag kan se.
    Inte den typen av gas, i alla fall.

  45. -Vad är det för gas?
    -Det finns metangas...

  46. -...som bildas i soptippen.
    -Får man testa lite?

  47. -Ja då.
    -Kan jag få göra det? Vad snällt.

  48. Wow,
    allting blir alldeles gult och lila.

  49. -Hur ska det se ut om det är gas, då?
    -Då fladdrar det som en ljuslåga.

  50. -Det verkar inte vara nån gas här.
    -Nej.

  51. Det tyder väl på att det är bra.

  52. -Vad gör ni om ni hittar gas?
    -Om vi hittar gas som läcker ut...

  53. ...då är det ett område
    som vi behöver täppa till...

  54. -...i ytan på soptippen.
    -Så om gasen läcker ut är det dåligt?

  55. Ja. Den är precis som en växthusgas-

  56. -som kan påverka atmosfären.

  57. -Ser du nån gas?
    -Nej. I sophögen bildas metangas...

  58. ...precis som i våra magar. Så klart
    man inte vill att det ska läcka ut.

  59. Det här ser lite speciellt ut.
    Är det gas?

  60. Får jag se. Ja, där har vi en läcka.

  61. -Vad gör man åt det, då?
    -Vi får se till att täppa igen där.

  62. Vi vill ta hand om gasen
    på ett bättre sätt.

  63. -Tar ni hand om den?
    -Ja. Vi går och tittar.

  64. Här har vi generatorn som gör om-

  65. -gasen som kommer från soptippen
    till el.

  66. Tänkte de som började hälla soporna
    i hög att det skulle bli berg av det?

  67. Gasfyllda berg som ger elektricitet.

  68. En hel del gas är det som bildas här.

  69. Hoppas de täpper till den där läckan
    ordentligt.

  70. Här ser man verkligen
    vad berget är gjort av - sopor.

  71. Det är alldeles mjukt här i marken.

  72. Man kan hitta en massa avfall
    som människan har lämnat.

  73. Här är nåns gamla leksakstallrik.

  74. Kolla den här. En toalettsits.

  75. Nån som inte behöver
    sin gamla toalett längre.

  76. Nån som har kastat sin lilla häst.
    Här är en tegelsten.

  77. Det luktar inte så gott
    här på soporna.

  78. Det är alltså under det här
    som det bildas gas.

  79. När det växer över
    ser det ut som ett konstgjort berg.

  80. Jag ska fråga i grävmaskinen om han
    kan hjälpa mig gräva lite djupare.

  81. -Hej.
    -Hejsan.

  82. Jag är nyfiken på
    vad som finns här under.

  83. -Kan vi gräva och se vad som finns?
    -Absolut.

  84. Här kan man verkligen se
    vad berget är gjort av.

  85. -Är hela den här höjden bara sopor?
    -Ja.

  86. -Det där är kablar.
    -Plastslangar.

  87. -Det hamnar mycket slangar här.
    -Det är väl så att det växer över?

  88. Ja. Jag vet inte
    hur mycket som förmultnar.

  89. Men berget kommer att vara kvar.

  90. Ett annat konstgjort berg
    är Kvarntorpshögen.

  91. Det är gjort av
    ett annat slags sopor, och det märks.

  92. Snart är jag framme vid
    det knasigaste konstgjorda berget-

  93. -i Sverige. Där uppe.

  94. Läs här, bara: "Hett område."

  95. En gång i tiden gjorde man olja här.
    Bergolja.

  96. För att få fram oljan
    brände man skiffer.

  97. Över blev en stor hög med aska,
    som till slut blev ett berg.

  98. Det här är ju helt otroligt. Man kan
    tänka sig hur varmt det är där nere.

  99. Aj, vad varmt det blev på rumpan.

  100. -Hej. Varför sätter du upp skyltar?
    -För att varna för att det finns...

  101. -...varma områden på ytan.
    -Hur länge kommer det att vara varmt?

  102. Vi vet inte.
    Vissa saker kan man förutse-

  103. -vi vet inte hur länge den här högen
    kommer att avge värme.

  104. -Varför är det så varmt?
    -När man lastade askan...

  105. ...år efter år, så var den varm.

  106. När detta har packats ihop, så är
    värmen fortfarande kvar i högen.

  107. -Hur varmt är det?
    -Just den här...

  108. -50-55.
    -Det är lite så man bränner sig.

  109. Men längre ner kan du komma upp
    i temperaturer runt 600.

  110. Men då är du bra långt nere, så det
    behöver du inte oroa dig för i dag.

  111. -Har ni provat att koka te?
    -Nej, men det kanske skulle gå.

  112. -Det är ett bra tips.
    -I stället för ett Trangia-kök.

  113. Kvarntorp var välkänt förr i tiden,
    men inte bara för oljetillverkningen.

  114. När industrin var i gång var lukten
    vida känd. Kvarntorpslukten.

  115. Den svavelosande vinden från verket
    tog död på fruktträdgårdar-

  116. -avlövade skogar, smutsade ner. Lukt-
    en satte sig i maten och kläderna.

  117. Kvarntorpsborna fick stå ut med
    att ständigt lukta prutt.

  118. Än i dag känns lukten tydligt.
    Det påminner lite om Island.

  119. Vilket otroligt häftigt fejkberg det
    här är. Det pyser och ryker överallt.

  120. Men det här... Konst?

  121. Hej, hej. Vad håller du på med?

  122. Jag sätter upp ett konstverk. Vi
    öppnar för säsongen om några veckor.

  123. -Vad är det för nånting?
    -Den är fortfarande odöpt.

  124. Men det är en ängel, som du kan se.

  125. Och en sol.
    Sen är upp till betraktaren.

  126. Men hur kommer det sig
    att man gör konst här?

  127. -Det är ju en soptipp, egentligen.
    -Ja, det känner man på lukten.

  128. Vi ville göra nåt positivt
    av den här högen.

  129. Det är ju en magisk hög. Det ryker ju
    fortfarande efter många år.

  130. Tänk att det är människor som byggt
    såna här berg, av sopor och skräp.

  131. Nu ska vi använda dem till
    slalombackar och konstutställningar.

  132. Jag undrar om inte jag gillar
    riktiga berg bäst ändå.

  133. Textning: Danijela Krajisnik
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Geografi > Sverige
Ämnesord:
Berg, Europa, Geografi, Geologi, Naturvetenskap, Norden, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Berg på riktigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

Avsnitt 1 av 6

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Avsnitt 2 av 6

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Fjällen

Avsnitt 3 av 6

Följ med till Kebnekaisemassivet och Tarfala forskningsstation i Lappland. Uppe på Storglaciären får du reda på mer om krafterna som nöter på berggrunden. Det blir också en bestigning av Sveriges fjärde högsta topp, Kaskasatjåkka, som ligger 2076 meter över havet. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Gotland

Avsnitt 4 av 6

På Gotland har vattnets krafter mejslat fram raukar och grottor i kalkstenen och format stränderna. I programmet får du reda på mer om Gotlands geologiska historia, du får följa med och leta urgamla fossil på stranden och titta på masklika droppstensformer i Lummelundagrottorna. Dessutom får du hänga med och surfa på vågorna som slår in mot ön. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Spår av is

Avsnitt 5 av 6

I området runt Stockholm finns det gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor. Här får du se hur en rullstensås ser ut inuti. Du får också följa med ut i skärgården för att titta på några imponerande jättegrytor. Programledare: Daniel Fallde.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Konstgjorda berg

Avsnitt 6 av 6

Här får du titta närmare på några av Sveriges tusentals konstgjorda berg. Innan vi började sopsortera så slängdes det mesta som blev över i hög. Till slut blev det stora berg, skapade av människan. De här bergen skiljer sig en del från de berg som naturen skapat på egen hand, både till form och till innehåll. Men hur avslöjar man ett konstgjort berg på formen? Hur tar man om hand om våra gamla soptippar? Du får även följa med till ett av de knasigaste konstgjorda bergen i Sverige - Kvarntorpshögen utanför Kumla. Där pyr en svaveldoftande rök ut och landskapet påminner mer om Island än om Sverige.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAnimated science - Magma

Sten

Varifrån kommer stenarna som bygger upp våra gator och vägar? Sten är en gråsten som berättar om sin färd från jordens inre till en vägbank i storstaden. Vi får höra om magma som stelnar, jordplattor som rör sig, hur fjällen bildandes och om den stora istiden.

Fråga oss