Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : SyndDela
  1. Ahmed.

  2. Du ska nu få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt. Allt är verkligt.

  4. Men vad har saken du bär med dig
    använts till?

  5. Du kommer att få tre alternativ. Bara
    ett är rätt och du ska gissa vilket.

  6. Och om du inte klarar det, Ahmed,
    då kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Får jag fråga dig en grej? Jag måste
    ta reda på vad det här är för något.

  8. -Två stenar.
    -När man skördar kanske...?

  9. Man drar den i marken.

  10. -Har du någon gissning?
    -Den man dödar kossor med.

  11. -Eller, ja...
    -Tack så mycket för hjälpen.

  12. -Hej. Får jag slå mig ner en stund?
    -Absolut.

  13. -Jag behöver er hjälp.
    -Vapen.

  14. -Ett vapen?
    -Såna som man dödar djur med.

  15. -Nej, det var det inte.
    -Något man balanserar ut med.

  16. Någon typ av våg.

  17. -Såna här man styrketränar med.
    -Till ett träningspass.

  18. Köra riktigt tornerspel i dag. Bli
    lika stark som de riktiga riddarna.

  19. Nej du, Ahmed.

  20. I dag handlar det om synd
    och ingenting annat.

  21. De har med synd att göra i alla fall.
    När man gör något man inte borde.

  22. Under medeltiden snackades det om
    vad du får och inte får göra.

  23. Precis som i skolan. Det man skulle
    akta sig för var de sju dödssynderna.

  24. Som egoism eller avundsjuka eller
    det faktum att du ville ha allting.

  25. Tur att vi inte har kvar något sånt
    under vår tid, eller?

  26. Ahmed, jag lovade dig tre alternativ.
    Här kommer nummer ett:

  27. -Snälla. Hjälp oss att komma in.
    -Var har ni far och mor, då?

  28. -Far arbetar och mor är där inne.
    -Jaså, på det viset.

  29. Men aj aj aj, då.
    Fru Ermgard och Lill-Anders.

  30. Det här var inte bra. På medeltiden
    ansågs otrohet vara en stor synd.

  31. Om en gift kvinna tog sig en älskare
    och var med någon annan än sin man-

  32. -och blev upptäckt
    dömdes hon för hor.

  33. Straffet var att de först fick gå
    runt i staden och skämmas-

  34. -för att sedan förvisas ut ur staden.

  35. Mannen slapp ofta undan straffet
    genom att betala böter-

  36. -medan kvinnan får utstå skammen
    alldeles ensam.

  37. Oj, oj, oj. Vilka syndare.

  38. Vad taskigt att tjejen får bära
    på all skam. Båda var ju otrogna.

  39. "It takes two to tango"
    som man brukar säga.

  40. Det är taskigt att tjejen
    fick ta hela skammen.

  41. -Ja.
    -Ja. Är det fortfarande så nu?

  42. Lite, kanske. Eller det beror på.

  43. Om tjejen är otrogen
    borde det vara mer tjejen.

  44. Men om killen är otrogen
    borde det vara killen.

  45. Varför tror ni att man är otrogen?

  46. Typ att man...till exempel
    om man blir kär i någon annan...

  47. ...då vågar man kanske inte säga det
    till en andre för då blir den sårad.

  48. -Den personen som man är ihop med.
    -Du får bara ha en fru.

  49. Det är ju någonting
    som fortfarande inte har ändrats.

  50. -Borde man få ha flera?
    -Nej, man ska ha en.

  51. -Kan man vara kär i flera samtidigt?
    -Ja, det kan man och det är inte fel.

  52. Man behöver ju inte vara ihop
    med två samtidigt.

  53. Man kan vara kär i en annan
    men man ska inte vara ihop med båda.

  54. -Det beror på vem man älskar mest.
    -Har ni varit otrogna?

  55. Nej.

  56. Varför inte?
    Tröttnar man inte på sin partner?

  57. Blir man inte typ:
    "Herregud, är det du igen."

  58. Om en kille till exempel
    när jag frågar chans-

  59. -om man säger ja har man ju valt den.
    Då borde man hålla sig till den.

  60. Bra svar. High five på det.
    Tack så mycket för hjälpen.

  61. Ja
    och här kommer alternativ nummer två:

  62. Simon Hoppe har begått en synd.

  63. Han går till prästen
    för att bikta sig och bli förlåten.

  64. Efter bikten krävs botgöring.

  65. Det kunde vara att fasta i fyrtio
    dagar eller att piska sig själv.

  66. Vet han inte att det är stor synd?

  67. Men om man var rik kunde man betala
    för att slippa botgöring-

  68. -och förkorta syndastraffet.

  69. I slutet av medeltiden blev det
    vanligt att kyrkan tjänade pengar på-

  70. -att ge avlatsbrev
    till den som syndat.

  71. Många tyckte
    att kyrkan utnyttjade sin ställning-

  72. -genom att låta syndare
    köpa sig ett gott samvete.

  73. Men då måste jag fråga, hur syndiga
    var de på medeltiden egentligen?

  74. Ungefär lika syndiga som vi.

  75. Fast det var strängare regler
    för vad man fick och inte fick göra.

  76. Det var lättare att känna att man
    inte lyckades leva ett syndfritt liv.

  77. Lättare att känna att man gjorde fel.
    Det tror jag.

  78. Okej. Så om vi säger
    att man har gjort fel...

  79. Vilken roll spelar de här i det hela?

  80. -De där...
    -Stopp, Ahmed. Det där går inte.

  81. -De här avbrotten är en synd.
    -Precis.

  82. Men du, misströsta inte.
    Här kommer alternativ nummer tre.

  83. Unge Assar har det svårt. Hans
    mamma har drabbats av spetälska.

  84. En mystisk och fruktad sjukdom
    under medeltiden.

  85. Man trodde att spetälska
    var ett syndastraff från Gud.

  86. Begravningen du ser
    är egentligen symbolisk.

  87. Assars mamma lever ju.
    Men år 1179 bestämmer kyrkan-

  88. -att de spetälska inte ska få bo
    bland sina kära-

  89. -utan fortsätta sina dagar
    på ett hospital, ett slags sjukhus.

  90. Avskilda från resten av världen.

  91. Därför ordnar man en låtsasbegravning
    och dödförklarar den spetälska.

  92. Hon får också ha speciella kläder
    och en skallra på sig-

  93. -så att man kan höra när hon kommer.

  94. Stackars människa.
    Bli levande begravd.

  95. Det här med låtsasbegravningar
    och skicka i väg folk låter hemskt.

  96. Fast det någon fördel över huvud
    taget? Vad var anledningen?

  97. Den här riten att man begravde dem
    det var för att de spetälska-

  98. -dog för det vanliga samhället.
    Man låtsades begrava dem.

  99. Då togs de upp i ett annat samhälle
    i stället, hospitalet.

  100. Det var inte så lätt att leva
    som spetälsk ute i samhället.

  101. Man såg hemsk ut med sår
    och näsan kunde ruttna bort och så.

  102. Det var inte så lätt. På hospitalet
    fick man ett nytt sammanhang-

  103. -som en ny familj. Fast det var
    jättesorgligt för ens egen familj.

  104. Det var nog ganska bra ändå.

  105. Den här grymheten. Hur kommer det
    sig att en sjukdom blev en synd?

  106. Man trodde att Gud rådde över både
    liv och död. Och också över sjukdom.

  107. Så blev man sjuk
    var det Guds vilja på något sätt.

  108. Ahmed. Du har nu fått tre alternativ.
    Tänk på att om du svarar fel-

  109. -så har jag många straff
    att välja på i dag.

  110. Okej. Vad har vi för något?

  111. Ja. Frågan är:
    Användes stenarna som kistlås?

  112. Var det skamstenar?

  113. Eller var det begravningsstenar?

  114. Nå, Ahmed?

  115. Det här är en begravningssten
    och det är mitt slutgiltiga svar.

  116. Begravningssten.
    Hoppas, hoppas, hoppas...

  117. Textning: Margareta Wilhelmi
    www.broadcasttext.com

  118. Nej, det var visst fel gissat.

  119. Det var faktiskt så att de användes
    som skamstraff. 26 kilo vägde de.

  120. Man skulle ha dem runt halsen
    så att alla som tittade på förstod-

  121. -att man hade begått
    ett allvarligt och syndigt brott.

  122. Du, Ahmed. Bättre lycka nästa gång.

  123. Kom nu, Aschmed.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Synd

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar. De har med synd att göra. Kan det vara ett vapen? Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen bakom stenarna gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Ahmed slås av att det som ansågs syndigt på medeltiden, t ex otrohet, frosseri och egoism, är så himla vanligt i vårt samhälle idag, tusen år senare. Knäcker Ahmed vad stenarna har använts till och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden, Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Rättshistoria, Rättsvetenskap, Skamstraff, Sverige, Sveriges historia, Synd
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Brev från första världskriget

Jessica från USA

12-åriga Jessica Davenport och hennes familj försöker ta sig hem till USA från ett krigshärjat Europa. Men att ta sig över Atlanten år 1916 är inte lätt när Storbritannien och Tyskland för krig till havs. Under resan över havet blir Jessica vän med en pojke.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tro och väsen

Tomten

Tomtemor är rysligt arg på pigan på gården som knyckte tomtarnas fläskbit och åt upp den! Det gör man inte obestraffat. Frågan är vilket straff det ska bli. Följ med Elin och hennes morfar på spännande äventyr i den svenska folktron.

Fråga oss