Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Korv och bröderMaterialDela
  1. -Vilken bra idé att ha korvkväll.
    -Vänta.

  2. Men vilken bra idé att ha korvkväll.

  3. Vänta.

  4. -Ja, där satt den.
    -Tjusigt.

  5. -Korv, korv, korv.
    -Korv, korv, korv.

  6. Voilà. Pizza à la korv.

  7. -Varsågoda.
    -Tack.

  8. Du sitter alldeles för nära.
    Håll avståndet.

  9. Du får flytta på dig.
    En armlängds avstånd.

  10. -Jaha. Vems arm?
    -Din. Den är längst.

  11. Det blev lite väl långt.
    Bordet har ju tagit slut.

  12. Nu ska vi se.

  13. Bordet är 70 cm långt.

  14. -Jag föreslår att vi tar hälften var.
    -35 cm var. Mät upp det.

  15. Ge mig senapen.

  16. Så där. Nu är vi redo att beställa.
    Det ska ju vara rättvist.

  17. Vi är bröder förstår du.
    Sånt kan vara viktigt.

  18. Vi har korvkväll i afton.
    I afton korv.

  19. Korv med bröd, kanske.
    Ni är ju bröder.

  20. Korvkväll. Jag är sugen på
    en riktigt lång korv.

  21. Jag är sugen på kort.
    Har ni kort korv?

  22. -Kokt korv.
    -Kort, sa jag.

  23. Ja, hur lång
    och hur kort ska den vara.

  24. Arton centimeter, hade jag tänkt mig.

  25. -För mig räcker det med en decimeter.
    -Arton och en korv.

  26. De nya gästerna vill ha korv. Den ena
    vill ha en lång. Den andra en kort.

  27. -Det ska vara arton och en.
    -Arton och en, vad?

  28. Det är just det jag inte minns.

  29. Jag tror att det är det
    som är viktigt.

  30. En korv ska vara arton. Arton vad?

  31. Arton lökar?

  32. Och nu en. En vad?

  33. En ärta så klart.

  34. -Okej, då sätter vi i gång.
    -Okidoki.

  35. Lök.

  36. Korv.

  37. Tejp.

  38. Sax.

  39. Ärta.

  40. Korv.

  41. Sax.

  42. Klappat och klart.

  43. Där.

  44. Var så goda.

  45. Där. En är arton och en är en.

  46. Vad ska nu det här föreställa? Det
    kan omöjligt vara arton centimeter.

  47. Nej, den ska inte vara
    längre än så här.

  48. Vad är det här för en kort en?
    Ska jag bli mätt på den här?

  49. Nej, en decimeter korv ska det vara.
    Som min hand ungefär.

  50. Vi har fyra korvar
    och de är fem centimeter långa.

  51. Hur långa blir de tillsammans?

  52. En, två-

  53. -tre och fyra.

  54. Centimeter. Vad då, centimeter?

  55. Hur går det med våra korvar?

  56. Det här måttet ska det vara.

  57. Men då blir ju det här perfekt.

  58. Nu blir de nöjda.

  59. -Men snälla människa. Hur mäter ni?
    -Vi mäter med allt möjligt.

  60. Med allt möjligt?

  61. Hej, alla kompisar i tv-sofforna.
    I dag har jag fått brev från Markus.

  62. Han vill fixa en myskväll
    för sig själv och sin tjejkompis.

  63. Han undrar vad man ska bjuda på.
    Man ska strunta i fettbildande saker-

  64. -och i stället bjuda
    på en god ost och gurktallrik.

  65. Hur gjorde jag den, då? Med känsla
    för grönsaker och noggrannhet.

  66. Jag vill inte att det ska se slarvigt
    ut, så jag använde linjalen.

  67. Här kan man mäta hur många
    centimetrar och decimetrar nåt är.

  68. Det är viktigt att vi har samma sätt
    att mäta saker på.

  69. Tänk att få gosa in sig i hans skägg
    en riktigt kall vinterdag.

  70. Jag börjar med ostbitarna.
    Jag vill ha dem en centimeter stora.

  71. Jaha.

  72. Jag tycker att det är snyggast om
    gurkstavarna är tio ostbitar långa-

  73. -eller tio centimeter eller som
    man kan säga, en decimeter.

  74. Så. Sen är det bara att lägga
    upp det lite snyggt.

  75. Undrar vilka jag ska bjuda?
    Vad sägs om Kalle Anka, Svennis...

  76. Aj, som tusan.

  77. Mäta med linjal eller måttband.

  78. Men det är ju genialt.

  79. Den långa korven
    måste ju vara arton centimeter.

  80. Den korta måste vara en decimeter
    eftersom det är tio centimeter.

  81. -Det var ju det han sa.
    -Ja.

  82. Nu tror jag
    att det är alldeles rätt mätt.

  83. Vi har en korv som är en decimeter
    och en som är arton centimeter.

  84. Förresten, Maj. Får jag lov att
    presentera lösningen på ditt problem?

  85. Vi har fyra korvar.
    Varje korv är fem centimeter.

  86. Fem, tio, femton, tjugo.

  87. Tillsammans är korvarna alltså
    20 centimeter.

  88. Är alla nöjda?

  89. -Rätt mätt, på rätt sätt.
    -Då blir man rätt mätt.

  90. Hej!

  91. Textning: Samuel A. Säll
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Ämnen:
Matematik > Geometri > Storheter och enheter
Ämnesord:
Matematik, Mål, Mått, Vikt
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Tiokompisar

Vilka är egentligen tiokompisarna? Det undrar Uno när gänget i Matematikrestaurangen får i uppdrag att göra en låt på det temat. En mycket trött person kommer in till Bråktemplet med sin luftmadrass som har tio hål. Hur ska han kunna laga dem när han bara har en enda lagningslapp?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaVem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Fråga oss