Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner: Tårtstrul och ballongerMaterialDela
  1. Mjau!

  2. Ha-ha!

  3. Jag älskar bröllop. Jag bara
    älskar, älskar, älskar bröllop!

  4. Vänta! Det liksom fattas nåt...

  5. -Najs!
    -Yes!

  6. Bröllop.

  7. Rast! Om vi inte äter ordentligt
    så orkar vi inte med festen.

  8. -Vad bra att bröllopsfesten är här.
    -Allt för Sofia!

  9. Akta frisyren!

  10. Det är viktigt att vara vacker,
    speciellt en sån här dag.

  11. Bibbi!

  12. Här är mönstret till tårtan.

  13. Det måste bli rätt,
    för det matchar klänningen.

  14. Oj, klänningen!
    Jag måste till skräddaren.

  15. Mormor, så här kan det inte se ut!

  16. -Ballongerna.
    -Vad då?

  17. Titta på den sidan
    och sen på den här.

  18. -Jag måste rusa. Vi ses!
    -Ja, hej.

  19. Ska det vara en pussmun där?
    Bara en enda? Är inte det konstigt?

  20. Jo...

  21. Hm...

  22. -Har vi nån pussmun att sätta dit?
    -Bibbi!

  23. -Vad då "som på andra sidan"?
    -Jag vet inte.

  24. Jag hoppas att det blir bra.
    Det måste bli bra.

  25. Hallå, restaurang Spagetti makaroner.
    Hej, Sofia!

  26. Hur det går med bröllopstårtan?
    Jo, bara bra.

  27. Det var bara det här
    med pussmunnen... Pussmunnen!

  28. Ska det inte vara nån pussmun?

  29. Hallå?

  30. Sofia? Det bara sprakar.

  31. Seså, jobba på nu!

  32. Ja, ja, ja...

  33. Här är mönstret till tårtan.

  34. Det måste bli rätt,
    för det matchar klänningen.

  35. Det liksom fattas nåt.
    Hur ska jag lyckas fixa det här?

  36. Jag kan inte.
    Det blir pannkaka av alltihop.

  37. -Ballonger är inte min grej.
    -Bröllopstårta är inte min grej.

  38. Hejsan svejsan!
    Hos mig är det ruskväder.

  39. Då är det mysigt
    att sitta inne och pyssla.

  40. Jag fick ett brev
    från Oskar och Johanna i Falkenberg:

  41. "Hej, Skäggis!"
    Egentligen heter jag Ulf-

  42. -men kompisarna kallar mig Rod.
    Det kan ni också göra.

  43. "Vi har tråkigt
    i sommarstugan ibland."

  44. "Har du nåt bra tips
    på vad vi kan göra?"

  45. Är det fint väder ska ni vara ute-

  46. -men om det är som i dag,
    kan man göra fina pärlhalsband-

  47. -eller ett stiligt armband.

  48. Det är bra
    att tänka ut ett mönster och färger.

  49. Nu tänkte jag göra
    ett rosa-grönt-lila halsband.

  50. Sen fortsätter jag bara likadant
    med mönstret tills det är klart.

  51. Till pysselkalaset bjuder jag Barack
    Obama, Per Gessle och Dolly Parton.

  52. Ja! Ja! Ja! Ja!

  53. Det pysselkalaset
    skulle jag vilja vara bjuden på.

  54. "Fortsätta likadant"...
    Men det är ju genialt!

  55. Då ska vi se...

  56. Ja, så måste det vara!

  57. Jag kom på det!

  58. -Ta-da! Likadant som på andra sidan.
    -Precis det skulle jag säga.

  59. -Vi ska se om tårtan är klar.
    -Jag väntar.

  60. Så ska en bröllopstårta se ut!

  61. Om jag gifter mig, kanske med nån med
    långt skägg och snälla ögon...

  62. -...då får du göra en likadan.
    -Självklart.

  63. Men åh!!

  64. Här kommer tårtan.

  65. Mönstret ser jättefint ut.

  66. -Pax för första biten!
    -Heppa happa! Lugna sig lite!

  67. Först ska Sofia gifta sig.

  68. Ja, för tusan. Det glömde jag.

  69. Oj, vad har du ställt till med?

  70. Här... Så. Nu blev den fin igen.

  71. -Åh, så fin du är!
    -Tack.

  72. -Okidoki, då drar vi till kyrkan.
    -Ja, det gör vi.

  73. Tjo...hej!

  74. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Ämnen:
Matematik > Algebra > Talföljder och geometriska mönster
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMatildas mattegåta

Månadspeng

Matildas favoritband Crazy Atmosphere kommer till Sverige i augusti och Matilda vill gå på deras konsert. Kommer hon att kunna gå på konserten om hon sparar sin månadspeng?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Fråga oss