Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner: Köttbullar och strösselMaterialDela
  1. Jaha, då har jag låst upp dörren.

  2. Snart kommer våra första gäster.
    Det är så spännande!

  3. Du, nu kom det in nån!

  4. Okej. Vår första gäst
    på vår nyöppnade restaurang.

  5. -Lycka till!
    -Du med.

  6. -Välkommen. Vi har precis öppnat.
    -Trevligt.

  7. -Finns det nåt att äta?
    -Ja! Den här vägen.

  8. -Här! Går det bra.
    -Tackar, tackar.

  9. Jag bor i våningen ovanför
    och jag har hört slammer hela veckan.

  10. -Jag är så nyfiken.
    -Jag hoppas att du ska bli nöjd.

  11. -Meny. Varsågod.
    -Tack.

  12. Meny. Varsågod. Jag kommer strax.

  13. Vi har våra första gäster.
    De sitter där ute och väntar.

  14. -Vad väntar de på?
    -De väntar på mig!

  15. Ja, just det.

  16. -Vad skriver du?
    -Jag skriver visor. Jag är trubadur.

  17. Som du ser går det lite knackigt.

  18. Men med lite mat i magen,
    går det kanske bättre.

  19. -God kväll. Vad får det lov att vara?
    -Vad har vi?

  20. Vi har en hög med ärtor.
    Vi har en mindre hög med köttbullar.

  21. Och spagetti med makaroner.
    Det är vår paradrätt.

  22. En hög med ärtor.

  23. -Hur många får man då?
    -Ja, det är...

  24. -Ja, men hur många exakt?
    -Hur många?

  25. -Det borde vara fler än hundra.
    -Då tar jag köttbullar.

  26. -Köttbullar. Hur många då?
    -Fler än sju, men färre än nio.

  27. Fröken? Jag tar också köttbullar.
    Lika många som madam.

  28. Vår första beställning.
    Två köttbullar.

  29. Jag menar en tallrik med...
    Nej, två tallrikar. De ska ha samma.

  30. Vad var det hon sa nu då?
    Fler än sju, men färre än nio.

  31. -En, två, tre, fyra, fem, sex, sju.
    -Åtta.

  32. -Varsågod. - Hoppas det smakar.
    -Tackar.

  33. Men det är alldeles för mycket.
    Be kocken ta bort tre stycken.

  34. Absolut.

  35. -Minus tre köttbullar.
    -Fröken.

  36. Jag tycker det blev lite köttbullar.
    Kan jag få tre stycken till?

  37. Absolut. Minus tre köttbullar.

  38. Minus tre köttbullar.

  39. Hon vill bara ha...
    Ja, vad blir det nu?

  40. Jag blir alldeles vimmelkantig.
    Jag kan inte tänka...

  41. Ta bort tre, bara.

  42. Så!

  43. Det här är inte tre köttbullar färre.
    Då skulle det vara hur många?

  44. -Ja...
    -Det skulle vara fem.

  45. Det fattas fyra... Inget misstag
    som inte går att rätta till.

  46. Ursäkta, det blev lite fel.
    Jag tar tillbaka fyra.

  47. Fröken. Jag hade gärna velat ha
    de där fyra köttbullarna.

  48. Ja, visst. Förlåt mig.

  49. Oj, har jag ätit upp allt?

  50. Då skulle det vara gott
    med en kopp kaffe.

  51. Det skulle vara gott
    med lite efterrtätt.

  52. -Då vill de ha kaffe och efterrätt.
    -Efterrätt?

  53. -Och kaffe.
    -Men...

  54. Vi har inget kaffe
    och ingen efterrätt.

  55. Så vad ska vi göra nu?

  56. Det som gick så bra!

  57. Hej, alla kompisar.
    Jag har fått brev från Sabina.

  58. Hon fyller år nästa vecka
    och vill ha tips till sitt kalas.

  59. Titta på det här vackra festbordet.
    Ett riktigt långbord. Härligt!

  60. Jaha, vad ska man nu bjuda på?
    Till så här många.

  61. Jag gillar att laga mat och fixa,
    men vill inte att det ska bli dyrt.

  62. Har ni hört det här uttrycket:
    Man tager vad man haver.

  63. Jag tycker det är ett bra uttryck.
    Om alla tar med sig nåt att äta-

  64. -så blir det mycket mat i slutändan.
    Själv bidrar jag med:

  65. De här koldolmarna som jag har fixat
    så de är riktigt kalasiga.

  66. Det är mitt tips till dig, Sabina.
    På det här knytkalaset-

  67. -vill jag bjuda in Sitting Bull,
    Lennart Hyland och Arja Saijonmaa...

  68. "Man tager vad man haver."
    Det är ju genialt!

  69. Man kan rulla dem i strössel.
    Köttbullarna.

  70. Ja, som chokladbollar!

  71. -Och socker i kaffet.
    -Utan kaffe.

  72. Bullebollar
    - restaurangens specialefterrätt.

  73. Och lite socker.

  74. -Men var kom det här ifrån?
    -Det var bara nåt jag hade i väskan.

  75. Man tager vad man haver.

  76. Delikat chokladboll. Köttig och god.

  77. Om man inte har nån kaka

  78. Och kaffet är på minus, helt slut

  79. För om varje gäst
    Kan plussa på med något

  80. Då kan det bli fest
    På restaurang Spagetti makaroner

  81. Hej då!

  82. Textning: Gina Andrén Holm
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMatildas mattegåta

Månadspeng

Matildas favoritband Crazy Atmosphere kommer till Sverige i augusti och Matilda vill gå på deras konsert. Kommer hon att kunna gå på konserten om hon sparar sin månadspeng?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Fråga oss