Titta

Kemi nästa

Kemi nästa

Om Kemi nästa

Kemi finns runt omkring oss i vardagen och påverkar allt vi gör. Luften vi andas, plasten vi använder, vattnet vi dricker och saltet vi strör på maten - överallt finns kemi. Varför är det svårt att andas på Mount Everest? Varför flyter man så bra i Döda havet? Hur får ett fyrverkeri sina färger och former? Tankar, drömmar och frågor väcks hos sex unga passagerare på en buss på väg hem. I varje program får en fråga sitt svar och temat fördjupas med hjälp av NO-pedagogen och lärarfortbildaren Hans Persson i ett experiment, ett reportage eller en animation.

Till första programmet

Kemi nästa: LuftMaterialDela
  1. Undrar hur det känns att bestiga ett
    riktigt högt berg, som Mount Everest.

  2. Det är nog väldigt jobbigt,
    fast väldigt häftigt också.

  3. Men det verkar vara svårt att andas.

  4. Är luften liksom annorlunda där uppe?

  5. Det är mycket svårare
    att andas på höga höjder.

  6. De som bestiger höga berg
    har ofta med sig tuber med syrgas-

  7. -eftersom luften är så tunn där uppe.

  8. Det kanske låter konstigt,
    men luft är faktiskt någonting.

  9. Trots att vi inte kan se den,
    så är den någonting.

  10. När man drar med handen genom
    luften känner man att den finns där.

  11. Att vi inte kan se den beror på att
    luft är ämnen som är i gasform.

  12. Det betyder att molekylerna
    som bygger upp luften-

  13. -far omkring en och en. Då kan
    man inte se dem, de är ju för små.

  14. Att det är fullt
    av osynliga molekyler....

  15. Det tänker man ju
    inte på när man andas.

  16. Det är bara självklart
    att luft finns överallt.

  17. Station Huddinge, 812, 813.

  18. Nytt larm: Tranbergarvägen 8.
    Lägenhetsbrand.

  19. 813, 811 och 812. Lägenhetsbrand
    på Tranbergarvägen 8.

  20. Luften har vi med oss hela tiden. I
    den finns det något som heter syre.

  21. Det är viktigt när vi åker ut på larm
    att tänka på luften runt oss.

  22. Den kan öka eller minska branden.

  23. För att det ska brinna
    behövs tre saker:

  24. Det behövs bränsle, värme
    och det vi har i luften, syre.

  25. Tar vi bort något av de tre,
    så kan det inte brinna.

  26. T-sprit på dockan.

  27. Då sätter vi eld på dockan nu.

  28. Då ser ni att det kommer flammor.

  29. För att ovanför och runt elden
    så finns det luft, och i den syre.

  30. En tröja kanske jag har,
    och lägger den över.

  31. Sen försöker jag smeka dockan
    så mycket som möjligt.

  32. För att kväva, och få bort allt syre.

  33. Slår jag här så kommer det in syre,
    så jag smeker dockan.

  34. När jag är säker på att det är borta,
    öppnar jag försiktigt nerifrån.

  35. Öppnar jag häruppe, kan det komma
    upp flammor när syre kommer in.

  36. Jag börjar här
    och rullar försiktigt och tittar.

  37. Vi har tagit bort syret,
    och då kan det inte brinna längre.

  38. När det brinner i ett rum, minskar
    syretillförseln inne i rummet.

  39. Speciellt om du har stängt dörren.
    Det som bildas är brandfarliga gaser.

  40. Det är inte värmen eller elden
    som är farlig, utan gaserna.

  41. Börjar det brinna i en lägenhet,
    ska man ringa 112 och stänga dörren-

  42. -så att det inte
    sprider sig till andra rum.

  43. Då vet vi i räddningstjänsten
    att branden är kvar i det rummet.

  44. När vi är på utryckning
    använder vi mest vatten.

  45. Väldigt mycket vatten.
    Vi sprutar in vatten i elden-

  46. -och då blir det
    väldigt mycket vattenånga.

  47. Det här kyler brandgaserna
    och elden. Då släcks den.

  48. Fast det behövs väldigt mycket
    vatten. Våra brandbilar behövs.

  49. Okej, eld behöver luft för att kunna
    brinna, och vi för att kunna andas.

  50. Men vad gjorde det svårare
    att andas på höga bergstoppar?

  51. Det fattade jag
    faktiskt inte riktigt.

  52. Hur små de än är,
    så väger varje liten luftmolekyl.

  53. Inte så mycket, men litegrann.
    Så luft väger alltså.

  54. En liter luft väger 1,3 gram.
    Det kanske inte låter mycket-

  55. -men runt jorden så finns det
    ett tio mil tjockt lager av luft.

  56. Då blir det en hel del.

  57. När vi går på jordytan går vi som
    på botten av ett gigantiskt lufthav.

  58. Trycket ökar mot botten.

  59. Tittar man hur vatten sprutar
    ur en flaska med tre hål...

  60. Då ser man att det sprutar mest
    ur hålet längst ner.

  61. Det är för att trycket ökar mot
    botten. Så är det med luften också.

  62. Ju högre upp vi kommer i luften,
    eller ju högre man klättrar i bergen-

  63. -desto lägre är lufttrycket.
    Luften är tunnare, brukar man säga.

  64. Det är glesare mellan molekylerna.

  65. Det är därför som det är svårt
    att andas på hög höjd.

  66. Någon gång vill jag också
    prova att bestiga ett högt berg.

  67. Bara se hur det är, liksom.

  68. Textning: Daria Lodygowska
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Luft

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Luft påverkar oss mycket - men varför syns den inte? Josephine undrar varför det verkar vara så svårt att andas på höga höjder. Vi följer med på en brandutryckning och får reda på hur syret i luften påverkar en eldsvåda. I experimentet testar vi att kväva en eld med olika typer av glas. Josephine Ahlinder undrar och NO-pedagogen Hans Persson svarar.

Ämnen:
Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Kemi, Luft, Naturvetenskap, Oorganisk kemi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kemi nästa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Plast

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett av vår tids vanligaste material - men vad är det egentligen? Och hur återvinns PET-flaskor?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Vatten

Avsnitt 2 av 6

Hur kan vatten se olika ut beroende på temperatur? Och varför kan vissa insekter springa på vattenytan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Luft

Avsnitt 3 av 6

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Salt

Avsnitt 4 av 6

Varför flyter man så bra i Döda havet? Och vad händer med mat när den saltas?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Fyrverkeri

Avsnitt 6 av 6

Hur får man fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Isballongen

Agneta är på jakt efter naturvetenskap på en bondgård. Den kommer dock lite väl nära när hon halkar och får den över hela rocken! Beppe gör ett vackert experiment där is reagerar i kontakt med salt. Men vad har joner med det hela att göra?

Fråga oss