Titta

Kemi nästa

Kemi nästa

Om Kemi nästa

Kemi finns runt omkring oss i vardagen och påverkar allt vi gör. Luften vi andas, plasten vi använder, vattnet vi dricker och saltet vi strör på maten - överallt finns kemi. Varför är det svårt att andas på Mount Everest? Varför flyter man så bra i Döda havet? Hur får ett fyrverkeri sina färger och former? Tankar, drömmar och frågor väcks hos sex unga passagerare på en buss på väg hem. I varje program får en fråga sitt svar och temat fördjupas med hjälp av NO-pedagogen och lärarfortbildaren Hans Persson i ett experiment, ett reportage eller en animation.

Till första programmet

Kemi nästa: FläckarMaterialDela
  1. -Hej.
    -Hej.

  2. Gud, vad hon är söt.

  3. Och så himla cool.

  4. Men åh, vad det var pinsamt...

  5. Men vad har du gjort?

  6. Jag vet inte.

  7. Åh, vad det var jobbigt.

  8. Skjortan kan jag väl aldrig ha igen.
    Med den där fula fläcken...

  9. Ett sätt att lösa en chokladfläck
    är om man tar kallt vatten och såpa.

  10. Men om inte det funkar,
    då tar man mjölk.

  11. Och det låter ju konstigt att ta nåt
    som skulle kunna ge nya fläckar.

  12. Men det som händer är
    att mjölken löser upp chokladen.

  13. Det är för att mjölkmolekylerna och
    chokladmolekylerna liknar varandra.

  14. Det här brukar man
    kalla för att lika löser lika.

  15. Mjölk...
    Det spelar ju ingen roll nu...

  16. Hon kanske inte ens
    gillar mig längre.

  17. Den där fläcken
    såg ju jätteäcklig ut.

  18. Den såg ju ut som bajs.

  19. Skjortan bärs av en man
    som har utsatts för ett mordförsök-

  20. -av en kvinna.
    Han säger ingenting.

  21. Man ska förstå att det har hänt
    nåt förfärligt med honom.

  22. Det här är färgeriet
    och patineringen på Dramaten.

  23. Jag gör fläckar på kläder. Det kan
    vara blodfläckar, matfläckar-

  24. -det kan vara svett...

  25. Det här är ett experiment.
    Nån skulle stå bakom ett fönster-

  26. -och så skulle skuggorna vara kvar
    när personen gick ut.

  27. Mina fläckar ska sitta kvar. De ska
    tåla tvätt och mycket hantering.

  28. De får inte innehålla nånting
    som är störande för aktören.

  29. Nu ska jag göra en blodig näsduk.

  30. Det ska vara rejält med blod
    mitt på näsduken.

  31. Jag gör det med tryckfärg,
    som man trycker t-shirts-

  32. -eller mönstrade tyger med.
    Den är vattenfast.

  33. Det skulle inte gå med riktigt blod.
    Då skulle det ju inte vara rött-

  34. -fläcken skulle bli mörk, svart
    eller brun, och se ut mer som rost.

  35. Nu ska den torka så att jag kan...
    Den ska fixeras med värme.

  36. Jag ska göra en undertröja
    som ska se mycket använd ut-

  37. -och ha fläckar överallt.
    Svettfläckar, främst.

  38. Jag ska använda kaliumpermanganat.
    Det är ett desinfektionsmedel.

  39. Men i kontakt med luft och vatten
    blir det brunt.

  40. Då har jag tröjan här. Då kommer jag
    att göra så att den ser...

  41. ...svettig under armarna och att det
    har runnit... Här svettas man ju.

  42. Han ska bli riktigt sunkig.
    Det är inte så svårt.

  43. Och roligt...

  44. Det här är ett undermedel,
    det är jättebra för oss.

  45. Det är inte kul om man gör fel.
    Då kan man inte tvätta ur det, men...

  46. ...jag gör ju aldrig fel.

  47. Har du nåt knep för
    om du själv får en fläck?

  48. Ta bort den så fort som möjligt. Jag
    är inte bra på att ta bort fläckar-

  49. -jag är bättre på att sätta dit dem.

  50. Undrar egentligen varför inte alla
    fläckar går bort med vatten.

  51. Det hade varit bra.

  52. Vatten funkar väldigt ofta bra som
    lösningsmedel, men inte alltid.

  53. Molekylerna i det som ska lösas
    måste likna vattenmolekylerna-

  54. -för att det ska funka.
    Lika löser lika, heter det ju.

  55. På den här tröjan har vi ritat
    två fläckar med två olika pennor.

  56. Och det är bara molekylerna
    från den ena pennan-

  57. -som liknar vattenmolekylerna.
    Bara färgen från den är vattenlöslig.

  58. Fläckar av gräs löser man inte upp
    med vatten-

  59. -utan dem tar man bort med t-sprit.

  60. Och har man spillt juice
    eller fått andra fläckar av frukt-

  61. -då tar man citronsyra.

  62. Ska man ta bort fläckar av olja,
    då måste man hitta ett ämne-

  63. -med molekyler som liknar
    oljemolekylerna, till exempel i smör.

  64. Liknande ämnen löser upp varandra.
    Så gör man när man tar bort fläckar.

  65. Jaha, okej. Men nästa gång
    jag dansar med någon-

  66. -ska jag i alla fall inte ha
    någon chokladkaka i fickan.

  67. Textning: Anna Lundberg
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Theo undrar hur man får bort en fläck choklad från skjortan. Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten? Vi följer med till patineringsavdelningen på Dramaten där scenkläder får fejkade blod- och svettfläckar som garanterat inte går bort i tvätten. I experimentet ser vi vad som händer när man blandar karamellfärg, mjölk och diskmedel. Theodor Leijonborg Andreassen undrar och NO-pedagogen Hans Persson svarar.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Kemi > Kemikalier i hem och samhälle, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Fläckborttagning, Hemmets vård, Kemi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kemi nästa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Plast

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett av vår tids vanligaste material - men vad är det egentligen? Och hur återvinns PET-flaskor?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Vatten

Avsnitt 2 av 6

Hur kan vatten se olika ut beroende på temperatur? Och varför kan vissa insekter springa på vattenytan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Luft

Avsnitt 3 av 6

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Salt

Avsnitt 4 av 6

Varför flyter man så bra i Döda havet? Och vad händer med mat när den saltas?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Fyrverkeri

Avsnitt 6 av 6

Hur får man fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHär har du din mat

Om skräpmat

Hur hänger ämnet akrylamid och chips ihop? Reportern Madelen tar reda på om det är farligt att äta chips. Nikita Sandqvist får i uppdrag att leva på skräpmat i en hel vecka. I studion tävlar programledaren Nisse Edwall med Nikita om att göra den godaste hamburgaren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHistoriedagboken

Cajsa Warg

När kökspigan i Cajsa Wargs kök har tid över tittar hon i kokboken som gjorde Cajsa till 1700-talets bäst säljande författare. Hugo och Emmy pratar med kökschef Carola Magnusson om hur man gör bra skolmat.

Fråga oss