Titta

UR Samtiden - Underbar matematik

UR Samtiden - Underbar matematik

Om UR Samtiden - Underbar matematik

Konferens i Stockholm 21-22 oktober 2010 arrangerad av Skolporten. Konferensen är utformad för lärare i matematik på grundskolans högstadiium och spänner över ett brett fält. Hur inspirerar man talangfulla elever - hur handskas en lärare med elever med dyskalkyli, det vill säga svårigheter att räkna eller "matteskräck"?

Till första programmet

UR Samtiden - Underbar matematik: Sokratiska samtalDela

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Sokratiska samtal

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Elisabeth Wanselius, matematiklärare på Freinetskolan Mimer i Norrtälje fick Ingvar Lundqvist-priset för sin matematikundervisning 2010. Vid hennas skola tillämpas sokratisk pedagogik. Hon beskriver hur ett sokratiskt samtal går till, och hur läraren leder samtal i olika ämnen. Det handlar om att skapa en bra grogrund för eget kritiskt tänkande hos eleverna. Hur ser man på ett problem och varför? Hennes utgångspunkt är att dessa sokratiska samtal kring matematik kan bidra till att såväl elever med talang för matematik som de som har svårt för matematik inspireras och utmanas att fördjupa sina kunskaper.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sokratiska samtal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Underbar matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Så väcks lusten för matematik

Hur väcker man lusten för matematikens magi? Lars-Erik Persson från Luleå tekniska högskola ger exempel på hur man kan erbjuda elever verktyg för större förståelse och framför allt lust. Han fick 2008 pris som Årets kunskapsspridare. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Sokratiska samtal

Hur kan man betrakta problem och skapa en grund för kritiskt tänkande? Elisabeth Wanselius, matematiklärare på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, har fått pris för sin matematikundervisning. Hon talar om sokratiska samtal. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Vad vet vi om dyskalkyli?

Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Magnus Björnström, logoped på Dynamica, utreder både barn och vuxna med räknesvårigheter. Det finns utvägar för personer med dyskalkyli. Det viktiga är att de blir sedda och får stöd. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Språk, kultur och matematik

Wiggo Kilborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur man ger matematikundervisning till barn och ungdomar med annan kulturell bakgrund än svensk. Det räcker inte med att tala svenska - det handlar om kulturell förståelse. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Bråk, decimaler och procent

Kunskaper om bråk och decimaltal är en viktig grund för högre studier. Wiggo Kihlborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur lärare kan lägga upp en effektiv och lustbetonad undervisning i grundläggande matematik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Invigning av matematikbiennalen

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare. Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Den magiska tallinjen

Hjärnforskaren Torkel Klingberg studerar hur sexåringar kan träna matematisk förmåga på bästa sätt. Nyckeln till framgång är tallinjen och inkludering. Här berättar han varför. Han har stora förhoppningar om att vi kan bättra på Pisa-resultaten i matte, bland annat med hjälp av denna nya kunskap.

Fråga oss