Titta

UR Samtiden - Underbar matematik

UR Samtiden - Underbar matematik

Om UR Samtiden - Underbar matematik

Konferens i Stockholm 21-22 oktober 2010 arrangerad av Skolporten. Konferensen är utformad för lärare i matematik på grundskolans högstadiium och spänner över ett brett fält. Hur inspirerar man talangfulla elever - hur handskas en lärare med elever med dyskalkyli, det vill säga svårigheter att räkna eller "matteskräck"?

Till första programmet

UR Samtiden - Underbar matematik : Vad vet vi om dyskalkyli?Dela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad vet vi om dyskalkyli?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Markus Björnström är logoped på Logopedbyrån Dynamica. Han utreder både barn och vuxna med läs- och skrivsvårigheter och med räknesvårigheter. Det finns många olika förklaringar till att 5 procent av befolkningen har diagnosen dyskalkyli. Det är ett medfött handikapp - ofta ärftligt. Det är ett relativt nytt och kontroversiellt begrepp som bland annat kan ha sin grund i misslyckad skolgång, flerspråkighet eller svag begåvning. Men det finns utvägar. Det viktiga är att personen blir sedd och får stöd.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Dyslexi och dyskalkyli
Ämnesord:
Dyskalkyli, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Underbar matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Så väcks lusten för matematik

Hur väcker man lusten för matematikens magi? Lars-Erik Persson från Luleå tekniska högskola ger exempel på hur man kan erbjuda elever verktyg för större förståelse och framför allt lust. Han fick 2008 pris som Årets kunskapsspridare. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Sokratiska samtal

Hur kan man betrakta problem och skapa en grund för kritiskt tänkande? Elisabeth Wanselius, matematiklärare på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, har fått pris för sin matematikundervisning. Hon talar om sokratiska samtal. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Vad vet vi om dyskalkyli?

Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Magnus Björnström, logoped på Dynamica, utreder både barn och vuxna med räknesvårigheter. Det finns utvägar för personer med dyskalkyli. Det viktiga är att de blir sedda och får stöd. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Språk, kultur och matematik

Wiggo Kilborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur man ger matematikundervisning till barn och ungdomar med annan kulturell bakgrund än svensk. Det räcker inte med att tala svenska - det handlar om kulturell förståelse. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Bråk, decimaler och procent

Kunskaper om bråk och decimaltal är en viktig grund för högre studier. Wiggo Kihlborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur lärare kan lägga upp en effektiv och lustbetonad undervisning i grundläggande matematik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att laborera med matte i datorn

Med hjälp av datorn kan eleverna aktiveras och begripa matematiken från ett annat håll. Bengt Aspvall, professor i datalogi, visar hur det går att arbeta praktiskt och lekfullt med matten i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Vad är grejen med matte?

Att matematik allmänt anses vara ett av de viktigare ämnena inom den svenska skolan råder det ingen större tvekan om. Men vad är det som är så speciellt med just matematik? Kan det vara så att dess betydelse är något överdriven? Vi träffar forskaren Sverker Lundin och gymnasieläraren Andreas Magnusson.

Fråga oss