Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Följ med doktor NO när han tillsammans med forskare i framkant löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Denna gång ger han sig in i kemins värld. Kemi finns inte bara runt omkring oss, utan även i oss, eftersom våra kroppar är biokemiska fabriker som påverkas av och påverkar vår omgivning. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 2.

Till första programmet

Doktor NO : EndorfinkickDela
  1. Med mod, styrka, uthållighet-

  2. -och briljans.

  3. Vi fann...

  4. Stephan...

  5. Måste man ha vinterjacka
    här inne, eller?

  6. Ös på, då!

  7. Shit, vad varmt!

  8. Hur gick det?

  9. Uppdrag: Höj smärttröskeln.

  10. Bäst att samla ihop sig.

  11. Smärtsamt senare i Doktor NO:

  12. Kolla, den bara hoppar runt. Shit!

  13. I kroppen finns miljoner nervtrådar.

  14. En del av dem reagerar
    när vi håller på att göra oss illa.

  15. Det är de tunnaste nervtrådarna
    i huden-

  16. -muskler, hjärtat, tänder
    och andra kroppsvävnader.

  17. När nervtrådarna stimuleras
    skickar de impulser till hjärnan.

  18. Då känner vi att det gör ont
    och kan skydda oss.

  19. När vi känner smärta
    frisätts kemiska substanser-

  20. -på olika ställen i nervsystemet
    och i resten av kroppen.

  21. En del ämnen ger en inflammation
    och hjälper till att läka sår.

  22. Andra ämnen, som kroppens eget
    morfin: endorfinerna, noradrenalin-

  23. -och serotonin, kan hjälpa till
    att lindra smärtan.

  24. Kom in!

  25. -Hej, hej.
    -Hejsan. Vad roligt.

  26. Är det du som är Ernst?
    Då har jag kommit rätt.

  27. I dag ska vi kolla
    dina smärttrösklar.

  28. Vi tänkte inrikta oss på att aktivera
    dina egna smärthämmande system.

  29. Det gör vi på tre sätt och sen ser vi
    vilket som fungerar bäst på dig.

  30. Först provar vi med elektricitet. Det
    är ofarligt. Det kanske rycker lite.

  31. Det står du ut med.
    Du får mindre ont.

  32. Jag är så känslig. Jag kan knappt
    titta på tv när nån har ont.

  33. Nej...

  34. Nej, fy...

  35. Är du så känslig
    ska du testa det här.

  36. Du kommer att få mindre ont.

  37. Det är inte säkert att det funkar men
    det tror vi. Stick i väg till Hélène!

  38. -Raka vägen! Hej då.
    -Vi ses. Tja!

  39. Hej.

  40. -Välkommen. Hej. Hélène.
    -Stephan. Trevligt.

  41. Varsågod och sitt. Vi ska testa
    hur du uppfattar smärta.

  42. Vi ska försöka hämma den smärta
    du upplever med hjälp av TENS.

  43. TENS är en nervstimulering.

  44. Nervernas signaler är elektricitet.

  45. Vi pushar på
    det kroppen egentligen gör själv.

  46. Vi måste framkalla smärta på nåt sätt
    och då använder vi ström.

  47. Här är en kontakt
    att sätta fingrarna på.

  48. Sen får du en ström genom fingrarna.

  49. Släpp när det gör för ont.

  50. -Det kommer att börja lukta bränt.
    -Nej, jag lovar.

  51. Nu har du två elektroder så strömmen
    kan gå runt. Håll tills det gör ont.

  52. Jag släpper inte.

  53. -Okej.
    -Jag ska skriva upp ditt värde också.

  54. -Jag är en känslig stackare, va?
    -Det har jag ingen kommentar om.

  55. -Du är snäll.
    -Alla har sin upplevelse av smärta.

  56. Den går inte att jämföra med någon.
    Det är en personlig känsla.

  57. Nu börjar vi stimulera
    med en jämn ström-

  58. -som känns likadan hela tiden.

  59. -Nu känns det lite i tummen.
    -Vad bra.

  60. Nu! Det är en skum känsla.

  61. Jag kan inte beskriva den.
    Det är som sockerdricka i armen.

  62. Åh, shit! Fy, vad äckligt!
    Jag kan inte styra lillfingret!

  63. Det bara hoppar runt.
    Nu vill jag inte göra mer.

  64. Gå ner i ström.

  65. Nu stänger vi av det här.

  66. -Jag känner mig lite matt.
    -Nu klämmer du...

  67. -Lite domnad.
    -Nu klämmer du...

  68. Släpp först när det gör så ont
    att du inte kan hålla längre.

  69. Perfekt. Vad bra!

  70. -Då så. Nu är vi färdiga.
    -Skönt.

  71. -Jag ska bara ta bort elektroderna.
    -Tack snälla, för att du tog dig tid.

  72. -Professorn ska få mina papper.
    -Coolt! Ha det gott. Tjena.

  73. Det här var inte skönt.

  74. Det här är en ismaskin.

  75. Tanken är
    att vi ska aktivera dina endorfiner.

  76. -Ska vi köra i gång?
    -Vi kör.

  77. Tre, två...

  78. -Åh, vad kallt!
    -Det är jättekallt.

  79. Känner du att signalerna från hjärnan
    säger att det smärtar?

  80. De signalerar: "Shit, vad ont!"

  81. De signalerar väl
    att du vill ta upp handen?

  82. Det gör de för att kroppen är rädd
    att det här ska skada dig.

  83. -De vill att du ska ta upp handen.
    -Det gör jätteont.

  84. Om 15 sekunder känns det bättre.
    Då har nervsystemet slagit om.

  85. Nu vill jag att du skattar din smärta
    och så tänker du på att andas också.

  86. Ta djupa andetag
    och så trycker du på pilmatchen.

  87. Sen kan du ta upp handen ur isbadet.

  88. -Börjar det kännas lite bättre nu?
    -Ja, lite.

  89. Lite bättre? Då kan vi ta upp handen.

  90. Aj! Shit, det är inte skönt.

  91. Stoppa handen under låret
    och värm upp den lite.

  92. Det var inte som en kall dag ute.
    Det var som en svinkall dag.

  93. Dina smärttrösklar gick i alla fall
    upp så ditt system fungerar.

  94. Det gjorde inte lika ont här men jag
    koncentrerade mig på den andra.

  95. Om du stoppar ner handen i isvatten
    signalerar den-

  96. -efter ett tag att det börjar göra
    ont. Då ser kroppen till-

  97. -att mobilisera krafterna så att du
    blir smärttålig i hela kroppen.

  98. -Därför klarar du smärta bättre.
    -Coolt! Det kände jag ju tydligt.

  99. Tack! Jag gjorde
    en liten snurr också. Elegant.

  100. Jag är lite sliten nu efter dagens
    tester. Tack så mycket. Ha det gott.

  101. Ja. Tack så mycket.

  102. Då ska vi be dig springa
    och sen testa igen-

  103. -för att se om du har blivit mer
    smärttålig efter muskelarbetet.

  104. Vid fysisk träning
    aktiveras kroppens egen förmåga-

  105. -att kunna hämma smärta.

  106. Vi ser om din smärttröskel
    blir högre efter att du har sprungit.

  107. Då ökar jag lite grann.

  108. Lite mer uppförsbacke.

  109. -Sex minuter.
    -Ansträngande.

  110. Ordentligt. Men jag har mer att ge.

  111. Vad säger du om ansträngande nu?

  112. Då försöker vi gå i mål.

  113. -Så.
    -Härligt. Då ska vi se.

  114. Tre, två, ett...

  115. -Okej, tack. Vad spännande resultat.
    -Tack snälla, för att du tog dig tid.

  116. Testerna är klara.
    De sammanställer resultaten.

  117. Stephan går tillbaka till Ernst.

  118. Det finns olika sätt
    att behandla smärta.

  119. Metoder som massage, TENS, akupunktur
    och hypnos-

  120. -triggar kroppens egna mekanismer.

  121. Det kan vara ämnen som endorfiner,
    oxytocin, noradrenalin och serotonin-

  122. -som utsöndras
    och får oss att känna mindre smärta.

  123. Vid lindrig smärta
    används ofta kemiska ämnen-

  124. -som ibuprofen eller aspirin
    i form av värktabletter.

  125. De hämmar en process i kroppen,
    prostaglandinsyntesen.

  126. Den framkallar inflammation
    och minskar risken för blödning.

  127. Mot stark smärta används ofta
    opiater som morfin och kodein.

  128. De binder sig till samma receptorer
    som kroppens egna endorfiner.

  129. De gör bland annat
    så att smärtimpulserna blockeras.

  130. Hej! Nu kan Ernst ta emot.
    Du kan gå in där borta.

  131. Varsågod, stig på.

  132. -Tjena.
    -Nej men hej! Hur har du haft det?

  133. Jag känner mig lite matt i kroppen

  134. Det är helt normal och det är bra
    att träna. Det mår man bra av.

  135. -Jag fick gratis träning.
    -Jag har dina resultat.

  136. Du fick en höjd smärttröskel
    vid alla tre tillfällen.

  137. Kolla! Jag kan inte styra det.

  138. Åh, gud vad äckligt!
    Nu vill jag inte göra mer.

  139. Då kan vi ta upp handen.

  140. Det är dagens motionspass för dig.

  141. Man kan höja smärttröskeln på dig
    på olika sätt. Det är väl bra?

  142. Det sista var man ju van vid. De
    andra grejerna... Isbadet gjorde ont.

  143. Det var meningen. Alla metoderna-

  144. -aktiverar dina
    kroppsegna mekanismer.

  145. Vid löpning frisätter man endorfiner.

  146. Det är kroppens eget morfin
    som gör att du mår bra.

  147. Så jag har lite lyckorus nu?

  148. -Tack för att du tog dig tid.
    -Det var kul.

  149. -Det här var coolt.
    -Lycka till.

  150. -Du har varit riktigt tuff i dag.
    -Tycker du det? Vad schyst du är!

  151. Jag är känslig, det är ingen hemlis.

  152. Jag har försökt att visa
    att jag inte är så känslig.

  153. Du har varit en riktig hårding i dag.
    Hit med kardan, gubben.

  154. Aj, vad dumt! Den är känslig.

  155. Textning: Jenny Tegnborg
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Ämnen:
Kemi > Kemiska processer i kroppen
Ämnesord:
Allmän medicin, Endorfiner, Kemi, Medicin, Naturvetenskap, Nervsystemet, Neurologi, Organisk kemi, Smärta
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Doktor NO

Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Är alla tillsatser dåliga?

Nästan all mat innehåller tillsatser. Madelen går på shoppingrunda i mataffären med tillsatsexperten Evelyn från Livsmedelsverket och besöker en fabrik som gör sylt och choklad.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUtflykter till livets kärna

Världens minsta restaurang

Att kroppens motor behöver mat och dryck för att fungera som den ska är kanske ingen nyhet. Men vad händer med det vi äter och dricker när det har passerat vår mun? Nere i magen och tarmarna börjar en fantastisk resa när maten bryts ner och görs i ordning för att kroppen ska få ny energi. Följ med på en ny spännande resa i cellen!

Fråga oss