Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Följ med doktor NO när han tillsammans med forskare i framkant löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Denna gång ger han sig in i kemins värld. Kemi finns inte bara runt omkring oss, utan även i oss, eftersom våra kroppar är biokemiska fabriker som påverkas av och påverkar vår omgivning. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 2.

Till första programmet

Doktor NO: Svett-testDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person...

  3. ...med mod, styrka...

  4. ...uthållighet och briljans.

  5. Vi fann...

  6. Stephan.

  7. -Ska du ha?
    -Nej, jag använder inte deo.

  8. -Menar du allvar?
    -Ja! Jag luktar inte svett.

  9. Det vet alla som känner mig.

  10. Stephan är inte den mest kompetenta
    medarbetare vi har på UR...

  11. -...men han luktar ju gott.
    -Jag gillar ju lite mer män...

  12. ...som luktar svett, ni vet.
    Men Stephan...

  13. Han svettas väldigt mycket, men
    det luktar ingenting, så det är sant.

  14. Vad är det här?

  15. Analysera din svettlukt.
    - Det blir inte lätt.

  16. -Hej. Stephan.
    -Anna Karin.

  17. Du ska analysera min svettlukt,
    men jag luktar nog inte svett.

  18. Du kanske inte har så mycket
    bakterier som producerar svett.

  19. Normalt står bakterierna
    för de flyktiga föreningarna...

  20. -...som vi känner som svettlukt.
    -Så du tror inte att jag luktar?

  21. Se till att du inte tvättar dig
    på några dagar.

  22. Jobba ordentligt och försök få
    svettproduktion. Speciellt här under.

  23. För att känna doften av ett ämne
    krävs luft och att många molekyler-

  24. -är i gasform.
    Värme ökar flyktigheten.

  25. Därför luktar det mycket
    en varm sommardag.

  26. När vi känner lukt är det molekyler
    som fastnar på vår luktslemhinna.

  27. Där finns
    runt tjugo miljoner luktsinnesceller.

  28. Varje cell är täckt
    med luktreceptorer.

  29. En doft retar olika receptorer.
    Då skickar nervcellerna impulser-

  30. -till vårt medvetande
    där vi uppfattar doften.

  31. Vi kan urskilja
    tiotusentals olika dofter.

  32. Luktcentrum är kopplat till den delen
    av hjärnan som behandlar känslor.

  33. Därför kan en lukt ofta väcka minnet
    av en känsla eller upplevelse.

  34. Om jag tränar, svettas
    och skippar duschandet...

  35. -Det kan vi prova.
    -Jag kommer nog ändå inte att lukta.

  36. -Vi ses om tre dagar.
    -Okej. Välkommen.

  37. Spännande.

  38. Då ska du få svettas lite grann.
    Kom igen! Fem...

  39. Sex...

  40. Kom igen!

  41. -Tryck nu.
    -Du väger ju hundra kilo.

  42. Nio...

  43. Vilka substanser
    hittar Anna Karin i Stephans svett?

  44. Strax är det dags för analysen.

  45. Svettig... Det är äckligt.
    Det luktar illa och är obehagligt.

  46. Andra får inte se när man har
    svettats. Man använder deodorant-

  47. -så att man inte luktar.

  48. -Äckligt.
    -Äckligt. Illaluktande.

  49. Det är ofräscht.
    Jag tänker på dålig hygien.

  50. Är det nåt stick som känns vasst,
    så väntar vi bara lite till.

  51. Men jag börjar lite smått
    med att sticka.

  52. Jag är Carl Swartling, svettdoktor.

  53. Jag behandlar folk
    med sjuklig svettning.

  54. Då lägger jag en droppe i huden.

  55. Vi behandlar svetten,
    hyperhidrosen, med botulinumtoxin.

  56. Det är känt som botox
    för rynkbehandling.

  57. Så botox är mer
    än bara skönhetsbehandling.

  58. Det används till jättemycket.
    Och vi skär inte.

  59. Vi gör små injektioner i huden.

  60. -Hur länge har du haft det här?
    -Lite mer än tio år.

  61. Jag visade min sambo
    småsaker som jag gör-

  62. -som att jag drar handen mot byxan
    innan jag hälsar på nån.

  63. Det är för att torka bort svetten.
    Hon hade inte tänkt på varför.

  64. Man lär sig
    att komma runt det, dölja det.

  65. De som kommer har redan prövat det
    som finns receptfritt på apoteket.

  66. Men när det gäller de svåraste
    svettningarna så kommer de hit.

  67. Tänk om man hade
    vetat det här tidigare.

  68. Då hade man sluppit
    ett dyrt klädkonto.

  69. Som du säger: Man vill komma in
    med behandlingen tidigt-

  70. -så att folk kan känna sig bekväma
    och få bra livskvalitet.

  71. Nu är vi färdiga med händerna.
    Känns det bra?

  72. -Nu kan man hälsa på folk.
    -Då är det armhålorna kvar. Orkar du?

  73. -Ja.
    -Tänk när du blir torr.

  74. Du kommer att hälsa på alla.
    Det brukar bli halleluja-stämning.

  75. Du har jättestor chans.
    Inte hundra, men jättehög.

  76. -Hej!
    -Här är det som jag har lovat.

  77. -Det ska vara ofräscht.
    -Då tar vi reda på vad du doftar.

  78. Om en timme så drar vi upp den och
    injicerar den i en gaskromatograf.

  79. Då får vi reda på hur många doftämnen
    du har haft i armhålan.

  80. -Då så! Vi ses snart.
    -Ja.

  81. Nu har det gått en timme
    och vi har plockat fram resultaten.

  82. Troligen kommer det här
    från dina fettsyror...

  83. Här är hexanal. En komponent
    som kommer från fettsyror-

  84. -men som också finns
    när man klipper gräs.

  85. Det är också en sönderdelningsprodukt
    av en fettsyra: nonanal.

  86. Den luktar lite som gammal stearin.

  87. Lite fränare än stearin.

  88. Det är inte mycket
    av det illaluktande.

  89. Det finns mycket annat som luktar
    lite så där. Inte speciellt illa.

  90. Det här är en substans
    som heter benzaldehyd.

  91. -Den finns i mandelkubb.
    -Luktar den lite sött?

  92. -Ja.
    -Jag har hört att jag luktar...

  93. -Typisk mandeldoft. Det är lite sött.
    -Anna Karin, maskiner i all ära...

  94. ...men det måste finnas experter
    som kan bedöma om jag luktar svett.

  95. En riktigt skicklig parfymör,
    de som jobbar på parfymfirmor-

  96. -kan säkert dissekera ut
    vilka ämnen du har i din svett.

  97. De har supernäsor.

  98. Strax kommer en sensorisk luktpanel
    att avslöja Stephans sanna doft.

  99. Luktar han verkligen sött
    eller är han en bluff?

  100. Vissa dofter uppfattas inte som lukt.
    De registreras undermedvetet-

  101. -och får oss att reagera
    på ett omedvetet sätt.

  102. Ämnena heter feromoner
    och verkar som ett kemiskt språk-

  103. -mellan växter och insekter
    och även människor.

  104. Ett nyfött barn kan omedvetet kravla
    sig fram till moderns bröst för mat.

  105. Det är modersmjölken som attraherar
    barnet att söka dig dit.

  106. Lukt påverkar hur vi uppfattar
    olika platser och hur maten smakar.

  107. Den fungerar också som
    varningsmekanism. Lukt av rök-

  108. -eller bensinångor
    får oss att reagera på fara.

  109. -Hej. Kul att ses på riktigt.
    -Hjärtligt välkommen.

  110. Nu ska vi göra en sensorisk analys.
    Du gjorde en kemisk analys-

  111. -där du fick reda på
    vad din svett innehöll rent kemiskt.

  112. Men vad luktar den? Då måste vi
    ta till ett annat instrument-

  113. -en sensorisk panel -
    som kan beskriva vad det luktar.

  114. -Ta de här. Vart ska vi?
    -Till de svarta rutorna.

  115. -Där är vårt sensoriska laboratorium.
    -Spännande.

  116. -Så panelen har ingen aning?
    -Nej, och det är jätteviktigt.

  117. -Spännande.
    -Ja, jag är väldigt nyfiken.

  118. Då är vi i bedömningslokalen.
    Här sitter den fantastiska panel...

  119. -...som vi ska använda i dag.
    -Hej.

  120. I dag ska vi bedöma ett prov
    som i sedvanlig ordning-

  121. -är okänt
    så att bedömningen inte påverkas.

  122. Vad är det du upplever när du luktar
    på detta prov? Varsågoda.

  123. Är alla klara? Ni anger de tre
    tydligaste egenskaperna ni hittade.

  124. -Vi kan börja med Carina.
    -Bastuträ, smörig ton, nån olja.

  125. Dammigt, vanilj eller mandel.
    Nånting åt det hållet.

  126. Papper, dammig.

  127. Lite brödig, en liten vaniljton.

  128. -Sött. Bomull.
    -Har ni luktat på nåt sånt tidigare?

  129. Nej. - Vad är det
    som luktar så, Stephan?

  130. Det är...jag. Efter tre dagars
    konstant svettande och icketvålande.

  131. -Ursäkta att jag utsatte er för det.
    -Stephans svett på burk.

  132. Du har kanske en egenproducerad
    deodorant eftersom vi inte känner-

  133. -merkaptaner och svavelföreningar.

  134. Du besitter alltså egenskapen
    att du har en inbyggd deodorant.

  135. Jag har alltid vetat det,
    men ingen har trott mig.

  136. Men nu har jag det på band.

  137. -Tack så mycket.
    -Tack själv.

  138. Vilken grej. Hur farao
    kan du gå runt och lukta vanilj?

  139. Jag som parfym. Vad tror du?
    "Sweet Stephan".

  140. Eller "Hot Stephan"?
    Fattar du vad rik jag blir?

  141. Jag får råd med en riktig
    ljudtekniker och inte en som dig.

  142. Ska jag vara spray eller roll-on?
    Fattar du vad mycket pengar det blir?

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka molekyler är det som är lukt? Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Ämnen:
Kemi > Kemiska processer i kroppen
Ämnesord:
Lukt, Medicin, Otorinolarynologi, Svettkörtlar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Doktor NO

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Finns det trynen och knorrar i korven?

Vad innehåller falukorv egentligen? Är det sant att delar av grisen som tryne och knorr mals ner och hamnar i korvsmeten? Madelen ska ta reda på hur det ligger till och hon börjar med att besöka en grisbonde.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Är det farligt att äta chips?

För tio år sedan larmades det om att chips och annan friterad mat var cancerframkallande. Men vad hände sen? Är det farligt att äta chips?

Fråga oss