Titta

Hej litteraturen!

Hej litteraturen!

Om Hej litteraturen!

Vi bekantar oss med några av den svenska litteraturhistoriens främsta författarskap med hjälp av experter, reportage, texttolkningar, musik, värme och humor. Från den svenska poesin och namn som Karin Boye och Gustaf Fröding tar vi oss via platsens betydelse för Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg till den svenska arbetarlitteraturen och dess historia med författare som Moa Martinsson och Vilhelm Moberg. Författarnas texter spelar en framträdande roll, och dåtid blandas hela tiden upp med nutid. Vi ser även längre intervjuer med nutida författare som på olika sätt reflekterar kring det aktuella temat. Programledare: Rebecca Vinterbarn Elg. Säsong 2.

Till första programmet

Hej litteraturen! : Min plats på jordenMaterialDela
  1. Kan man skriva sig fram
    till sin plats på jorden?

  2. Eller kan man läsa sig hem?

  3. Även om jag skulle säga att det här
    är min plats på jorden-

  4. -så skulle det inte stämma.
    Den är långt ifrån bara min.

  5. Fast när man har hittat en plats
    som söker sig in i själ och hjärta-

  6. -vill man beskriva den, hur många
    som än har gjort det före en.

  7. I den svenska litteraturen får man
    ändå säga att skogen och naturen-

  8. -är med och toppar listan.

  9. Allt från Dan Anderssons kolvaktar-
    skildringar av mystiska skogar-

  10. -till Elsa Beskows skogsbarn
    i blåbärsrisen med flugsvampshattar.

  11. En av Sveriges mest kända författare
    hade kanske inte varit det-

  12. -utan sin plats på jorden.

  13. Vad skulle Selma Lagerlöf varit
    utan sin värmländska skog?

  14. "Ack, Värmland, sade han,
    du sköna, du härliga!"

  15. "Ofta, när jag har sett dig framför
    mig på en karta, har jag undrat"-

  16. -"vad du månde föreställa,
    men nu förstår jag vad du är."

  17. "Du är en grubblare, en helig
    drömmare, och du är mycket skön."

  18. "Vida skogar är din klädnad.
    Långa band av blått vatten"-

  19. -"och jämnlöpande räckor
    av blåa kullar kantar den."

  20. "Du sitter stilla, medan
    Vänerns böljor sköljer dina fötter"-

  21. -"och dina korslagda ben."

  22. "Till vänster
    har du dina malmfält och gruvor."

  23. "Där är ditt klappande hjärta.
    Åt norr har du ödslighetens"-

  24. -"hemlighetens mörka, sköna trakter."

  25. "Där är ditt drömmande huvud."

  26. Skogen är väldigt närvarande
    i hela hennes författarskap-

  27. -och det är ofta
    en metafor för det inre.

  28. Skogen blir ett psykiskt landskap.

  29. En karaktär kanske genomgår en
    skrämmande förvandling inne i skogen.

  30. En karaktär kan bli galen
    inne i skogen, till exempel.

  31. Selma Lagerlöf är en av Sveriges
    mest berömda författare.

  32. Många tänker på Nils Holgersson,
    som färdas på en gås genom Sverige.

  33. Men det var ett undantag. Teman för
    Selma Lagerlöfs övriga produktion-

  34. -är i stället psykologiska dramer,
    passionerade berättelser-

  35. -skräck och desperat kärlek.

  36. Några inspirationskällor
    var Värmland och värmlänningarna-

  37. -skogarna och inte minst navet
    i hennes liv, familjegården Mårbacka-

  38. -där de berättelser och skrönor
    hon fick av personer i familjen-

  39. -blev till grund för hennes romaner.

  40. 1909 blev hon den första kvinnan
    som fick Nobelpriset i litteratur-

  41. -och 1914 valdes hon in
    i Svenska Akademien.

  42. Även där som första kvinna någonsin.

  43. Vem hon var som person
    går förstås inte att svara på.

  44. Men hon var i alla fall inte
    den där-

  45. -gamla snälla tanten som satt
    och skrev sagoböcker för barn.

  46. Hon hade väldigt bra självförtroende
    när det gällde författarskapet.

  47. Frågan var inte om hon
    skulle få Nobelpriset, utan när.

  48. En förklaring till hennes framgång
    är att hon var så nyskapande.

  49. Hon var en föregångare
    till skräckgenren-

  50. -och den stora inspirationen för den
    internationella magiska realismen.

  51. Och berättarsättet att blanda realism
    med magiska företeelser-

  52. -är nåt som hon började med redan
    i debuten, "Gösta Berlings saga".

  53. Boken handlar om ett år då sju män
    ingår en pakt med djävulen.

  54. Under ett år ska de inte arbeta,
    utan bara ägna sig åt sina lustar.

  55. I boken låter de naturen reagera
    på det människan gör.

  56. Om människan gör ont
    blir naturen ond-

  57. -och vi kan känna i dag att naturen
    har blivit främmande och skrämmande.

  58. Selma Lagerlöf blev även del av
    en annan svensk skrivartradition-

  59. -med sin bok "Jerusalem",
    som kan sägas vara skriven på temat-

  60. -"Min plats på jorden
    är nån annanstans".

  61. Att bo i Jerusalem
    är att bo på en plats-

  62. -som utgör hjärtat
    av världens konflikter.

  63. Identitet, religion, nationalitet.

  64. Selmas bok är fortfarande
    högst relevant.

  65. Folk från alla religioner
    kommer fortfarande hit året runt-

  66. -för att få uppleva staden Jerusalem-

  67. -och för att försöka bli
    en bättre troende.

  68. Romanen "Jerusalem"
    bygger på en verklig historia-

  69. -om en grupp bönder i Dalarna
    som genom ett gudomligt kall-

  70. -bestämde sig
    för att bege sig till Jerusalem.

  71. Där anslöt de sig till den religiösa
    gruppen The American Colony.

  72. En grupp
    med mycket strikta levnadsregler-

  73. -som till exempel innefattade
    celibat, till och med för gifta par.

  74. Boken beskriver de religiösa
    svenskarnas umbäranden i Dalarna-

  75. -deras drömmar
    och deras liv i Jerusalem.

  76. Staden som är deras tros centrum,
    men där gatorna-

  77. -tvärtemot vad de trodde innan
    ankomsten, inte är gjorda av guld.

  78. The American Colonys hus finns kvar
    och är numera ett lyxhotell.

  79. Selma Lagerlöf besökte platsen
    i början av 1900-talet-

  80. -och skrev sen
    den tvådelade romanen.

  81. Benjamin Friedenberg är en av
    Selma Lagerlöfs internationella fans-

  82. -och arbetar just nu med manuset till
    en långfilm som baseras på boken.

  83. Min film ska handla om Selmas liv-

  84. -och hennes vänskap med den judiska
    författarinnan Sophie Elkan.

  85. Jag kommer att fokusera
    på deras besök i Jerusalem-

  86. -i början på 1900-talet.

  87. Men filmens huvudsakliga tema
    är identitet och religion.

  88. Jag skildrar The American Colony-

  89. -och de kristna grupperna
    som etablerade sig här.

  90. Boken var en aha-upplevelse.
    Den speglade mitt liv-

  91. -och som en jude
    och homosexuell israel-

  92. -känner jag mig alltid märkt
    av dessa tre identiteter.

  93. Var för sig eller tillsammans.

  94. Ofta vill jag slippa
    alla dessa identiteter-

  95. -och vara en fri människa.

  96. Bokens huvudtema
    är religiös fanatism-

  97. -men den handlar även om
    hur långt man kommer med sin tro-

  98. -eller hur långt livet kan föra en
    med andra människor-

  99. -eller till andra platser, och...

  100. Hur långt kan man nå?

  101. Visst spelade platsen roll för Selma
    Lagerlöf, men de var ju fler än en.

  102. -Hej!
    -Tjenare.

  103. Hur är det för dig, Jonas?
    Vilken är din plats på jorden?

  104. Jag har en plats dit jag brukar åka-

  105. -när jag känner att det kör ihop sig,
    vilket det gör ibland.

  106. Då är det skitviktigt att inte få
    panik, för det är klurigt att skriva.

  107. Men det finns en plats
    som är mättad med en massa minnen.

  108. Men det är en hemlig plats.

  109. Så jag kan inte avslöja den, för då
    måste jag döda dig. Det vore trist.

  110. Men när du är på din plats på jorden,
    vad är det som händer då?

  111. Jag tror att det är att jag
    bombarderas med minnen-

  112. -och det är ju så att en av
    de häftigaste sakerna med...

  113. Jag chockstartar min fantasi genom
    att påminnas om en massa saker-

  114. -som ligger latent i en, men som man
    inte är helt säker på vad de betyder.

  115. Och för mig blir min plats ett ställe
    där man kan fyllas på med minnen-

  116. -som man tar med sig när man
    isolerar sig i en grotta nånstans.

  117. Jag tänker på Selma Lagerlöf,
    som baserade "Gösta Berlings saga"-

  118. -på Värmland och den kulturen. Kommer
    du att skriva en hel roman-

  119. -som utgår från en plats?

  120. Mycket av det jag har skrivit har
    haft en ganska lokal anknytning.

  121. Jag är uppvuxen vid Hornstull
    på Söder, och den platsen-

  122. -och andra platser som jag har till-
    bringat mycket tid i har dykt upp-

  123. -i mitt skrivande på olika sätt.

  124. Men en sak som jag har tänkt på,
    i och med att vi sitter i en skog...

  125. Jag jobbar väldigt lite med utomhus
    i mina böcker.

  126. Jag... Egentligen har det som jag
    har hållit på med fram tills nu-

  127. -varit väldigt...
    Det har utspelat sig i städer, och...

  128. Jag är en stadsmänniska. Jag har
    alltid tyckt jättemycket om städer-

  129. -...och anonymiteten i dem.
    -Vad hade hänt med ditt skrivande...

  130. ...om man hade tagit bort dig från
    stan? Du fick inte vara i stan.

  131. -Om du kedjade fast mig här?
    -Det hade blivit svårt att skriva då.

  132. Men om man satte ut dig i en skog...
    Du har ju skrivit i ett hus nån gång.

  133. Hade skrivandet förändrats?
    Skulle det bli mer natur?

  134. Norstedts, mitt förlag,
    hade en stuga som man fick låna-

  135. -där man fick sitta och skriva
    lite grand.

  136. Mina inlägg i gästboken blev galnare
    och galnare för var varje dag.

  137. Men jag...

  138. Jag har alltid trivts bäst
    med asfalt under fötterna.

  139. Kanske borde jag just därför-

  140. -testa på att befinna mig
    ute i lite mer vildmark.

  141. Min bok skulle utspela sig
    i en fantasivärld.

  142. Den skulle handla om allt i mitt
    huvud som egentligen inte kan hända.

  143. En motorcykeltjej på stranden
    nånstans. Som jag.

  144. Den skulle utspela sig i Israel,
    i Tel Aviv eller Jerusalem.

  145. Den borde göra folk glada.
    Särskilt i det här landet.

  146. Om Jaffa, om öknen,
    om Döda havet, om norra Israel.

  147. Den skulle utspela sig i öknen,
    och det är en modern western-

  148. -och de åker omkring i husbilar-

  149. -och slåss mot varandra. I gäng.

  150. Men de använder samma bank.
    De är emot regeringen.

  151. De skjuter på dagen
    och älskar på natten. Men ingen vet.

  152. Och i södra och norra Indien.

  153. -Inuti en människa.
    -Om en kille i 30-årsåldern...

  154. ...som söker efter svar om sitt liv.

  155. Och han söker långt hemifrån.

  156. Handlar den om dig?

  157. Nej. Jag kanske lånar lite från mitt
    liv, men den handlar inte om mig.

  158. Och folk i Sverige
    kanske läser min bok sen-

  159. -och besöker platserna jag skriver
    om. Väldigt harmoniskt, eller hur?

  160. Min bok skulle utspela sig nånstans
    mellan Egypten och Israel.

  161. Vid gränsen mellan kontinenterna.

  162. Det är en magisk plats,
    full av kärlekshistorier.

  163. Låt oss förbinda våra sår och
    gå härifrån tillsammans, i frid.

  164. Jag uppskattar att författare skriver
    om miljöer de har anknytning till.

  165. För läsaren innebär det att man inte
    ens behöver lyfta på arslet-

  166. -för att få en bild av ett ställe
    jag annars inte skulle komma till.

  167. När författarna
    sätter platser i titlarna-

  168. -blir det ännu lättare
    att resa via bokhyllan.

  169. "Karlstad zoologiska", "Populärmusik
    från Vittula", "Siljans konditori"-

  170. -"Piccadilly Cirkus
    ligger inte i Kumla"-

  171. -och "Berömda män som varit i Sunne".

  172. Det är inte bara vad platserna
    har betytt för författaren.

  173. Jag fnular på
    vad boken sedan betyder för platsen.

  174. Varenda gång en sådan titel dyker upp
    ser jag för min inre syn-

  175. -hur olika kommungubbar och -tanter
    pöser i sin stolthet.

  176. Ett annat sätt att åka Sverige runt
    med minimal kaloriförlust-

  177. -är via deckarna. De svenska
    litterära morden begås bl.a. i:

  178. Ystad, Karlshamn,
    på Öland, på Gotland-

  179. -i Göteborg, Skärhamn och Fjällbacka,
    i Linköping och Västerås-

  180. -i Örnsköldsvik,
    Sundsvall och Kiruna.

  181. Sedan har vi vår hufvudstad-

  182. -den plats som rakt igenom
    vår litteratur av förklarliga skäl-

  183. -är lite överrepresenterad.

  184. Till de stora stockholmsskildrarna
    räknar man: Carl Michael Bellman...

  185. ...Per Anders Fogelström,
    August Strindberg...

  186. Och inte minst Hjalmar Söderberg.

  187. "Tända ljus tillhör staden."

  188. "Aldrig har jag känt stoltheten
    över att bo i en stad starkare"-

  189. -"än då jag som barn kom in från
    landet någon höstkväll"-

  190. -"och såg det tindra ljus
    längs kajerna".

  191. "Nu, tänkte jag, måste de stackarna
    på landet hålla sig inne i stugorna"-

  192. -"eller stövla omkring
    i mörker och smuts."

  193. Han ser allt. Han ser detaljerna,
    och han...

  194. Han tittar på
    hur saker och ting ser ut.

  195. Och att de ibland ser ut
    som nåt som de inte är.

  196. Det gör honom till
    en otroligt duktig betraktare.

  197. Så är han en stor författare.

  198. Han ingår aldrig i ett sammanhang
    utan tittar och betraktar-

  199. -men bidrar aldrig själv.

  200. Det är det som gör honom till en
    otroligt duktig stockholmsskildrare.

  201. "Jag ser henne aldrig. Ofta går jag
    ett slag ut på Skeppsholmen"-

  202. -"bara därför att det var där
    jag talade med henne sist."

  203. "I kväll stod jag på höjden
    vid kyrkan och såg solen gå ner."

  204. "Det slog mig
    hur vackert Stockholm är."

  205. "Jag har inte tänkt mycket på det
    förr. Det står jämt i tidningarna."

  206. "Därför fäster man sig inte vid det."

  207. I början uppfattades han ofta som en
    blaserad flanör, Hjalmar Söderberg.

  208. Författaren som uppskattades som
    en engagerad granskare av sin samtid.

  209. Han är en av 1900-talets
    stora, svenska författarnamn-

  210. -och har skrivit dikter,
    noveller, recensioner, dramatik-

  211. -samtidskritiska kommentarer
    och förstås romaner.

  212. Som författare hyllas han för sin
    blandning av allvar och lekfullhet-

  213. -av melankoli och kvickhet.

  214. Och för sina Stockholmsskildringar-

  215. -med böcker som "Den allvarsamma
    leken", "Förvillelser"-

  216. -och så klart "Doktor Glas".

  217. Doktor Glas är en doktor
    som har en privat mottagning-

  218. -och en dag kommer fru Gregorius
    till honom.

  219. Hon har problem med sin make,
    och hon vill inte att...

  220. Hon vill inte ligga med honom,
    så hon ber doktor Glas om råd.

  221. "Kan du hjälpa mig?" Och det vill
    han, för han tycker synd om henne.

  222. Han börjar diskutera med sig själv
    om han ska mörda pastor Gregorius.

  223. Det är det som är knäckfrågan.

  224. Romanen "Doktor Glas" ses som ett av
    Söderbergs stilistiskt främsta verk-

  225. -och har blivit både film och teater,
    och har inspirerat andra författare.

  226. Romanen börjar
    som en finstämd Stockholmsskildring-

  227. -men utvecklas till en intensiv
    moraldiskussion om rätten att döda.

  228. Staden växlar med sinnesstämningarna
    hos personerna-

  229. -och det är det som gör
    att när doktor Glas känner sig nere-

  230. -då är månen uppe, och då beskriver
    han de mörka stämningarna i staden.

  231. Men när han är kär
    kan det vara lätt och vårligt-

  232. -och det är det som gör
    att staden blir som en kuliss-

  233. -som speglar
    hur människorna känner sig.

  234. Hjalmar Söderberg hade en ovanligt
    rak väg till författarskapet.

  235. Han började skriva tidigt och fick
    sina första dikter publicerade-

  236. -redan i tonåren.

  237. 1895 kom hans debutbok
    "Förvillelser"-

  238. -även den med Stockholm som scen.

  239. Söderberg var själv uppvuxen i staden
    som kom att prägla hans romaner-

  240. -men han flyttade därifrån-

  241. -och bodde länge i Köpenhamn-

  242. -där han levde med sin familj,
    och där han också ligger begravd.

  243. Det handlar om ensamheten och om att
    inte veta var man befinner sig.

  244. Och...att ha ett mål, men inte veta
    hur man ska ta sig dit.

  245. Det är centrala teman.
    Och så förstås jakten på kärleken.

  246. Men han får den ju aldrig. Det blir
    aldrig nånting. Det är så tragiskt.

  247. En nutida Stockholmsskildrare
    är Cornelia Waldersten-

  248. -med sin bok
    "Bokstavligt talat - samtal i stan".

  249. Vi sitter några centimeter från
    varandra på tunnelbanor och kaféer-

  250. -och jobbar järnet för att inte visa
    att vi ser varandra.

  251. Man orkar inte ta in alla människor.

  252. Det där att vi lever så nära varandra
    och ändå så långt ifrån varandra-

  253. -och allt bara pågår i en enda sörja,
    det är fascinerande.

  254. "Jag känner mig så ensam."
    "Fast jag är ju här.

  255. "Men du är ju också ensam."

  256. Jag var på väg hem
    och satt på bussen-

  257. -och hörde två personer säga det här.
    Och det drabbade mig verkligen.

  258. Jag kände... Jag gick hem med orden
    ekande i huvudet och kände...

  259. Dels var det så fantastiskt sagt av
    dem båda, och så himla sorgligt-

  260. -och så fint.
    Och samtidigt ganska kul.

  261. Jag kände att det fanns nåt där.
    Jag hoppade på en buss i fem minuter.

  262. Tänk om jag hade suttit hela dagen
    på 46:an. Vad hade jag inte hört då?

  263. "Jag kom på att jag inte
    tycker så mycket om sex."

  264. "Jag känner mig ihålig.
    Och illamående."

  265. "När kom du på det, då?
    "I helgen."

  266. Jag kan väl känna igen mig...

  267. ...i det vemod som jag tycker
    att Hjalmar Söderberg har.

  268. Min bild av Stockholm
    är ganska... Den är ganska mörk-

  269. -men den har både ljusglimtar
    och lite färgstänk.

  270. Den är ganska vemodig och sorgsen på
    många sätt-

  271. -men samtidigt finns det hopp-

  272. -och lite humor. Kanske.

  273. Alla känner sig inte hemma
    varhelst de lägger sin hatt.

  274. Det är få som använder hatt nu.

  275. Men att känna att man inte har hittat
    sin plats på jorden-

  276. -kanske också alltid har varit
    en drivkraft för att skriva.

  277. De böckerna kanske bara handlar
    lite mer om hemlängtan.

  278. Kom! Hej!

  279. Kom! Ja, kom här.

  280. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Min plats på jorden

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Bokbloggaren Maria Marteleur och litteraturvetaren Sofia Wijkmark berättar om vilken roll skogen och staden har spelat i Selma Lagerlöfs och Hjalmar Söderbergs skapande. Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om olika platsers betydelse för hans författarskap, och författaren Cornelia Waldersten berättar om hur hon tjuvlyssnade på Stockholmare för att samla material till en av sina böcker.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Geografi i litteraturen, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Hej litteraturen!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Den svenska poesin

Avsnitt 1 av 3

Hur har den svenska poesin utvecklats från de medeltida balladerna till modernismens gränsbrytande stil? Vilken roll har Karin Boye i svensk fotbollshistoria? Kan SMS kvala in som poesi? Vad tycker New York-borna om svensk kärleksdiktning av Gustaf Fröding och Gunnar Ekelöf?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Min plats på jorden

Avsnitt 2 av 3

Vi tittar på skogens och stadens betydelse för Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg, pratar platser med Jonas Hassen Khemiri och möter Cornelia Waldersten som tjuvlyssnade på stockholmare när hon samlade material till sin bok.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Den svenska arbetarlitteraturen

Avsnitt 3 av 3

Vad var det som gjorde Moa Martinsson och Vilhelm Moberg så stora? Vi träffar en lastbilschaufför som har börjat läsa tack vare ljudböcker och reser till svenskområden i USA och pratar utvandring med Siri Hustvedt.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Lina

Lina läste sin första roman när hon bodde på behandlingshem och var isolerad från sociala medier under nästan ett år. På behandlingshemmet började hon analysera sitt eget beteende mot familjen samtidigt som hon började skriva texter och brev. Ett av breven, som är ett förlåt-brev, läser hon upp för sin mamma. Hon får även träffa Sanna Bråding som har liknande erfarenheter som Lina.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Jim

Jim är 18 år och håller på med battle rap och skriver dikter och poesi. När hen var liten bråkade hens föräldrar mycket och till slut separerade de. Jim hittade tröst och flykt i böcker och det gör hen fortfarande. I battle rap kan hen uttrycka både sin kreativitet och sina känslor.

Fråga oss