Titta

UR Samtiden - Specialpedagogik

UR Samtiden - Specialpedagogik

Om UR Samtiden - Specialpedagogik

En skola för alla måste förstås inkludera även barn med funktionshinder. Men hur ska det gå till i praktiken? Skolporten, som sammanställer forskningsrön om skolan, anordnar en konferens på temat specialpedagogik.

Till första programmet

UR Samtiden - Specialpedagogik: Hjärnan och lärandeprocessenDela

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hjärnan och lärandeprocessen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Carl E Olivestam, forskare neurodidaktik, prorektor och biträdande professor vid Strömstad Akademi. Som lärare bör jag känna till var den stora aktiviteten är någonstans i elevernas hjärnor. Eleven visar störst aktivitet i hjässloben, center för motorik och rytm, om materialet är oreflekterat. Lärare arbetar ofta i pannloben där arbetsminnet finns. Det går att träna upp. All bearbetning av information äger rum i arbetsminnet. I kritiska situationer går aktiviteten över till amygdala. Till exempel om läraren undervisar om den elektriska spisens uppbyggnad och konstruktion och eleven bränner sig på plattan. Då blir det bara amygdala som jobbar. Det enda eleven minns blir "det här var obehagligt, det ska jag undvika".

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Allmän medicin, Inlärning, Medicin, Nervsystemet, Neurologi, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Specialpedagogik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Specialpedagogik i ett mångkulturellt Sverige

Om lärares förhållningssätt till elevers internationella bakgrund. Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, menar att det pågår ett tänkande, som går ut på att betona likhet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Diagnos påverkar inte utformning av stöd

Hur mycket hjälper en diagnos när en elev ska få stödinsatser? Föräldrar förväntar sig ofta specifik stödundervisning utifrån diagnos, men så blev det inte i vår undersökning, säger Joakim Isaksson, forskare socialt arbete vid Umeå universitet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Rätt hjälp till elever med asperger och autism

Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra. Att inkludera ger barnen bättre resultat både akademiskt och socialt, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik. Elever med autism vill inte alltid vara ensamma, men de vet inte hur de ska umgås. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Bedömning av elever med funktionsnedsättning

Skolan går alltmer från individuella till kunskapsrelaterade bedömningar av eleverna, menar Peter Fagerlund, undervisningsråd vid Skolverket. Rätt bedömning är till stöd för lärarna och samtidigt bra återkoppling till eleverna. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Dyslexi och andraspråk

Dyslektiker har det lättare i Finland och Turkiet. Det beror på att finska och turkiska hör till de mest lättstavade språken. Logopeden Bodil Andersson Rack berättar vadf sådana språkskillnader kan betyda för elever med dyslexi som undervisas på sitt andraspråk. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

God självkänsla minskar adhd-symptom

Det finns ett samband mellan adhd-symptom och självkänsla, säger Tobias Edbom, forskare Karolinska Institutet. De som har mycket symptom på adhd men hög självkänsla får mindre problem vid långtidsuppföljning. Deras adhd minskar mer med åren än för dem som har låg självkänsla. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Hjärnan och lärandeprocessen

Lärarna arbetar ofta i pannloben där arbetsminnet finns, men då missar de elevernas stora aktivitet i hjässloben, center för motorik och rytm, menar Carl E Olivestam, forskare neurodidaktik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Aktuell medicinsk forskning

Diet ur ett evolutionärt perspektiv

Professor Ulf Gyllensten berättar att människan kan tillverka de viktiga fettsyror som behövs för vår överlevnad. Dagens livssituation med ett överskott på näring ökar dock risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar. Inspelat den 13 maj på SciLifeLab vid Uppsala universitet. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Tid för samtal - om elever som mår dåligt

Den psykiska ohälsan bland barn och unga har ökat sedan 1980-talet. Det konstaterar BRIS (Barnens rätt i samhället) i sin senaste årsrapport. Vad är det som får skolungdomar att må dåligt? Vi pratar med några gymnasieelever om skolstress, krav från omgivningen och om känslan av att inte räcka till. Dessutom besöker vi Humlan - landets enda psykoterapimottagning kopplad till gymnasieskolans elevhälsa, där vi samtalar med psykoterapeuten Mats Pihlgren.

Fråga oss