Titta

Mitt liv som grej

Mitt liv som grej

Om Mitt liv som grej

Fanny rensar bland sina småprylar, men en liten grej behöver inte vara någon småsak! Kungar och presidenter må ha sina givna platser i historieböckerna, men alla små vardagsprylar i våra hem kan förmodligen lära oss mycket mer om oss själva, våra behov och vår historia. Här får vi förklaringen till varför vi har vardagliga ting som exempelvis glasögon, plåster, sax och tandborste. När behövdes grejen för första gången i historien? Hur blev den till? Vad skulle hända om den inte fanns?

Till första programmet

Mitt liv som grej: NagellacketMaterialDela
  1. Hallå! Släng mig inte.
    Jag har nåt att berätta.

  2. Va?! Nagellacket?

  3. Är det du som pratar? Vad vill du?

  4. Varje grej har en historia,
    och jag vill berätta min.

  5. Jag är kanske liten,
    men viktigare än du tror.

  6. Får jag lova att presentera:
    min historia.

  7. Alltså, nagellackets historia!

  8. Smink har funnits ända sen antiken,
    men nagellack kom man på sent.

  9. Fast den egyptiska drottningen
    Kleopatra försökte färga naglarna-

  10. -med olja, puder och växter.

  11. Olja!

  12. Puder!

  13. Henna!

  14. Hämta bara ett par lösnaglar.

  15. I guld!

  16. Så gick det alltså till
    när jag blev till - när jag "föddes".

  17. -Är det verkligen sant?
    -Du får tro vad du vill.

  18. I alla tider har killar och tjejer
    sminkat sig och gjort sig fina-

  19. -även naglarna. Så visar man kanske
    vem man är eller vill vara.

  20. Det var svårt att hitta färg
    som sitter kvar.

  21. Man har provat med växtfärger
    av alla slag.

  22. I Sverige har nagellack
    funnits sen 1916.

  23. Det nagellack vi använder
    i dag kommer från billacket.

  24. I början användes inte smink
    och nagellack så mycket här.

  25. Men sen blev det krig, och ungdomar
    behövde drömma sig bort.

  26. Man ville se ut som filmstjärnor och
    göra tvärtemot vad föräldrarna sa.

  27. De var emot nagellack,
    så vi blev omåttligt omtyckta-

  28. -trots att vi i början torkade
    så långsamt.

  29. -Så ni blev riktigt poppis?
    -Ja.

  30. Vi spelade stor roll för människorna.

  31. Kanske särskilt för en person: Titta!

  32. -Men det är ju jag!
    -Ja, just det. Det är du.

  33. Det här är Fanny, 9 år.

  34. Förut älskade hon nagellack,
    gärna olika färger på alla naglarna.

  35. Men Fannys föräldrar tyckte inte om
    att hon skulle ha nagellack i skolan.

  36. De tjatade och tjatade och tjatade.

  37. Till slut blev Fanny arg
    på nagellacket.

  38. Sabla skitnagellack!

  39. Men om inte nagellacket fanns,
    skulle det ha blivit problem-

  40. -problem och problem.

  41. För då hade Fanny aldrig
    lärt känna sin bästis, Fabian.

  42. De möttes i en klätterställning.

  43. Fabian älskade också att ha
    olika nagellack på alla naglar.

  44. Sen dess hänger de jämt ihop.

  45. Spelar fotboll-

  46. -tittar på stjärnor-

  47. -och pratar om dinosaurier.

  48. När de blir stora ska de bli
    fotbollsproffs, astronauter-

  49. -eller dinosaurieexperter.

  50. Tack vare nagellacket.

  51. Ja, vad vore Fanny
    utan sitt nagellack?

  52. Du är kanske viktigare
    än vad jag har förstått.

  53. Precis.
    Vilken nagellacksfest det var!

  54. Vi fanns överallt.
    Alla ville ha oss nagellack.

  55. Vi var med i tidningar, radio och tv.

  56. Fanny, det börjar nu.

  57. Välkomna till "Mitt liv som grej".

  58. Vår gäst i kväll
    är oerhört het just nu.

  59. Jag säger välkommen till:
    nagellacket!

  60. Du har ju betytt oerhört mycket
    för mänskligheten.

  61. -Vad är det största du har gjort?
    -Jag har gjort människor vackrare...

  62. ...hjälpt dem att uttrycka sig genom
    sitt utseende, gjort dem tuffare-

  63. -och kanske skyddat naglarna. Jag har
    lagat nylonstrumpor och kassettband.

  64. Jag har satt färg på tillvaron.
    Listan kan göras oändlig.

  65. Ja, verkligen.

  66. Och väldigt många använder
    nagellacket varje dag - på nåt sätt.

  67. Jag vill vara fin
    när jag äter mina ärtor.

  68. Därför använder jag nagellack.

  69. Ärtorna håller magen i gång.

  70. Fy! Fy, Fritz!

  71. Jag har räddat livet
    på en simmare med nagellack.

  72. En haj i bassängen
    skulle äta upp kvinnan.

  73. Jag häller i nagellack,
    och hajen tror att det är blod.

  74. Den simmar efter,
    och jag kan enkelt dra upp kvinnan.

  75. Hon överlever.

  76. Jo då, så att så är det.

  77. Jag målar alla mina gitarrer
    med nagellack. Det blir assnyggt.

  78. Kolla här.

  79. Coolt, va?

  80. Vilken grej!

  81. Tack så mycket, nagellacket!

  82. Vi ses igen nästa vecka.

  83. Tack och hej, grej!

  84. Men en dag gick det åt skogen.

  85. Folk verkade tröttna
    på oss nagellack.

  86. Man slutade använda nagellack-

  87. -använde inget alls
    eller hade lösnaglar.

  88. Min tid var ute.
    Ingen förstod längre min storhet.

  89. Ja, så här slutar min berättelse.

  90. Sorgligt slut, va?

  91. Nej, nagellacket.
    Det är inte slut än.

  92. Du, lösnaglarna och allt annat
    som man använder för att bli fin-

  93. -är släkt. Ni är samma familj.

  94. Utan dig, nagellacket, skulle världen
    vara färglös och tråkig.

  95. Jag vet! Jag ska få alla människor
    att förstå hur viktig du är.

  96. Det kanske är en liten grej,
    men det är ingen småsak!

  97. Från och med i dag
    är alla dagar nagellackets dag!

  98. Hurra, hurra, hurra, hurra!

  99. Varje grej har en historia-

  100. -och din historia, nagellacket,
    är inte slut än.

  101. Textning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Nagellacket

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fanny slänger sitt nagellack men missar papperskorgen. Nagellacket får då en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas och berättar sitt livs historia. Vi får se hur det gick till när man för första gången i historien behövde nagellacket och hur det blev till. Vi får också se vad som skulle hända om nagellacket inte fanns, hur man kan använda det på alternativa sätt och vilka efterföljare det fått. Till slut blir Fanny övertygad om att nagellacket är livsviktigt och ser det som sitt livsmål att få andra att också förstå det.

Ämnen:
Historia, Teknik > Teknikhistoria
Ämnesord:
Historia, Kosmetik, Personlig hygien
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Mitt liv som grej

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Glasögonen

Avsnitt 1 av 10

Fanny slänger sina glasögon men missar papperskorgen. På så sätt får glasögonen en sista chans att hålla ett brandtal om varför de inte ska slängas. När behövde man glasögon för första gången och vad skulle hända om de inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Plåstret

Avsnitt 2 av 10

Fanny slänger sitt plåster men missar papperskorgen. På så sätt får plåstret en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett plåster för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Saxen

Avsnitt 3 av 10

Fanny slänger sin sax men missar papperskorgen. På så sätt får saxen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en sax för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Tandborsten

Avsnitt 4 av 10

Fanny slänger sin tandborste men missar papperskorgen. På så sätt får tandborsten en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en tandborste för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Säkerhetsnålen

Avsnitt 5 av 10

Fanny slänger sin säkerhetsnål men missar papperskorgen. På så sätt får säkerhetsnålen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en säkerhetsnål första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Bollen

Avsnitt 6 av 10

Fanny slänger sin boll men missar papperskorgen. På så sätt får bollen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en boll för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Nagellacket

Avsnitt 7 av 10

Fanny slänger sitt nagellack men missar papperskorgen. På så sätt får nagellacket en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett nagellack för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Gaffeln

Avsnitt 8 av 10

Fanny slänger sin gaffel men missar papperskorgen. På så sätt får gaffeln en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en gaffel för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Suddgummit

Avsnitt 9 av 10

Fanny slänger sitt suddgummi men missar papperskorgen. På så sätt får suddgummit en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett suddgummi för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Visselpipan

Avsnitt 10 av 10

Fanny slänger sin visselpipa men missar papperskorgen. På så sätt får visselpipan en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en visselpipa för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKapten Balans och tidsmaskinen

Framtidsresan

Om begreppen strax, snart och så småningom. Hur långt bort är framtiden? Kapten Balans och Gyllene Hårtorken tror de ska få se robotar och andra visioner av framtiden men blir besvikna när framtiden ligger alldeles om hörnet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTulpanlökar till middag

Dagen då Victoria Regia blommar

Rita följer med sin farfar till Botaniska trädgården. Där blommar en blomma som bara blommar en gång per år. Nästa gång den blommar är Hitler borta, säger farfar. Anna Lyons läser Rita Törnqvists bok.

Fråga oss