Titta

Tax och Tass

Tax och Tass

Om Tax och Tass

Vad är ett däggdjur? Vad är en fågel? En hund är en varg och en fågel är en dinosaurie. Men kan tigrar spinna, och varför är inte valen en fisk? Om djurgrupper, släktskap och evolution.

Till första programmet

Tax och Tass: Reptiler och fåglarDela
  1. En ödla vet man väl vad det är.

  2. En ödla. En reptil.
    En nära släkting till en orm.

  3. Det som utmärker reptiler är just
    att de har fjäll på huden.

  4. De kan inte reglera temperaturen,
    utan den styrs av omgivningen.

  5. En del är beroende av varma trakter-

  6. -medan andra ormar och ödlor har
    anpassat sig till våra breddgrader.

  7. Det är rätt fantastiskt
    att de har anpassat sig på det viset.

  8. Skillnaden mellan ödlor och ormar är
    då kanske framför allt ögonen.

  9. De kan inte blinka,
    som ödlor kan göra.

  10. Det mest uppenbara som skiljer ormar
    från andra djur är att de saknar ben.

  11. De har bara en lång kropp.

  12. Men det är inte ormar ensamma om.
    Många ödlor saknar också ben.

  13. Man kan undra
    om detta är en orm eller en ödla.

  14. Det är faktiskt en ödla.
    Den kallas för kopparödla.

  15. Det finns ödlor som har utvecklat
    och sedan tillbakabildat sina ben.

  16. Det hänger ihop med att de tar sig
    fram bättre i vegetationen utan ben.

  17. Man kan se på den här artens utseende
    hur den lever.

  18. Den äter sniglar och mask och
    det hittar den nere i markskiktet.

  19. Om man tittar noga på ögat-

  20. -så ser man
    att de blinkar rätt som det är.

  21. Hos ormen är ögonlocket
    ständigt nedfällt och genomskinligt.

  22. Där sitter analöppningen.
    Allt som är nedanför den är svans.

  23. Ödlor har en lång svans. Den är
    lika lång som kroppen eller längre.

  24. Om detta vore en orm så hade svansen
    bara varit en tiondel av längden.

  25. Detta är en stor geckoödla
    från Madagaskar.

  26. Här ser man lamellerna-

  27. -som den har på sina fingerspetsar,
    tåspetsar.

  28. Det här är en typisk liten ödla.

  29. Den har fyra ben och en lång svans.

  30. Här har svansen gått av.

  31. Den har kastat svansen
    för att klara livhanken-

  32. -då den har blivit angripen.

  33. Svansen kommer långsamt att växa ut
    igen. Den här har börjat återväxa.

  34. Ödlor är även lite mer avlägset släkt
    med de här reptilerna:

  35. Krokodiler och alligatorer.

  36. De är faktiskt är lite nära släkt
    med de här fötterna.

  37. Men de fötternas närmsta släktingar
    i dag har såna här fötter.

  38. Det här är våra i dag
    levande dinosaurier.

  39. Fåglarna utvecklades ifrån
    varmblodiga små dinosaurier-

  40. -som kallades thecodonter.

  41. Det är samma grupp som Tyrannosaurus
    rex och Velociraptor kom ifrån.

  42. Det här som ser ut som deras fötter
    är tårna.

  43. Här uppe ligger hälen
    hos fågeln.

  44. Även många ödlor springer omkring
    på sina tår. Längre bak sitter hälen.

  45. Fågelns fot har såna här fjäll
    som sitter på benen.

  46. Fötterna innehåller inga muskler.

  47. Det är senor och ligament.
    Sedan har man klor här ute.

  48. De är extremt anpassade till
    att kunna flyga i luften.

  49. För att klara det-

  50. -så har de utvecklat vingpennor.
    Dem ser vi här.

  51. För att kunna flyga
    är det många andra anpassningar-

  52. -som fåglarna
    har gjort under evolutionen.

  53. De är väldigt lätta.

  54. Alla fågelns ben är ihåliga och det
    finns små luftrum i fågelns ben.

  55. Det har blivit
    en extremt lyckosam grupp.

  56. I dag har vi nästan
    tiotusen fågelarter på jorden.

  57. De har verkligen utvecklats enormt.

  58. Man kan hitta fåglar
    nästan överallt på jorden.

  59. De har intagit hela jorden.

  60. Det har varit
    en väldigt lyckosam anpassning.

  61. De har flygförmåga och kan
    transportera sig långa sträckor.

  62. Att stanna när det är varmt och gott
    om mat och så dra då det blir vinter.

  63. Den anpassningen
    har varit central för fåglarna.

  64. Ja, så en fågel
    vet man ju vad det är:

  65. En nu levande fjäderklädd dinosaurie
    som nästan alltid kan flyga.

  66. Textning: Marie Ekenstav
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Reptiler och fåglar

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hemma sitter undulaten och kvittrar och i terrariets lampljus ligger en ödla. De verkar göra väldigt olika saker, de där två. Man vet väl vad ödlor är, men vad skiljer dem från ormar? Ödlor är lite släkt med krokodiler, som är nära släkt med dinosaurier. Och deras närmsta släktingar idag är fåglar. Vilka anpassningar har fåglarna gjort under evolutionens gång för att kunna flyga?

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur, Biologi > Evolution
Ämnesord:
Djuranatomi, Djurmorfologi, Evolution (biologi), Fåglar, Kräldjur, Naturvetenskap, Zoologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tax och Tass

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Hundar och katter

Avsnitt 1 av 5

Katter, tigrar, geparder, lodjur - hur ser ett kattdjur ut? Och är en hund egentligen en varg? Om djurgrupper, släktskap och evolution.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Reptiler och fåglar

Avsnitt 2 av 5

Man kan undra hur varmblodiga fåglar och kalla reptiler hänger ihop. Och de utdöda dinosaurierna, vad har de med saken att göra? Om släktskap och utveckling i djurvärlden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Fiskar och grodor

Avsnitt 3 av 5

Fiskar och grodor är väldigt olika djur som också lever väldigt olika. En har fjäll och en har mjuk hud. En hoppar och en simmar. Är de på minsta lilla vis släkt med varandra?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Små däggdjur

Avsnitt 4 av 5

Kaninen, ett hardjur som bara äter grönt, och illern, ett litet rovdjur som vill ha kött. Men små däggdjur, det är de båda två. Precis som hare, råtta, fladdermus, igelkott och mård.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Utan vanlig ryggrad

Avsnitt 5 av 5

Snäckan är ett blötdjur, en mollusk, medan den vandrande pinnen är en insekt. Vad har de gemensamt? De är båda djur som saknar ryggrad och den nervsträng som går inne i ryggraden. Något de delar med många andra djurgrupper med åtta, tio, tolv eller fler ben - eller inga alls.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Matsmältningsorgan

Nora, Eli och Pella äter majskolvar och undersöker hur lång tid det tar för majsen att brytas ner och förvandlas till bajs. Medan de väntar på resultatet testar de smak- och luktsinnet i ett smaktest.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?

Fråga oss