Titta

Tax och Tass

Tax och Tass

Om Tax och Tass

Vad är ett däggdjur? Vad är en fågel? En hund är en varg och en fågel är en dinosaurie. Men kan tigrar spinna, och varför är inte valen en fisk? Om djurgrupper, släktskap och evolution.

Till första programmet

Tax och Tass: Utan vanlig ryggradDela
  1. Åh, en snäcka.

  2. Det vet man vad det är:
    En snigel med skal.

  3. Sniglar och snäckor
    är ryggradslösa djur.

  4. Här har vi en valthornssnäcka.

  5. Ryggradslösa djur saknar ryggrad.

  6. Vi har ryggrad,
    och alla däggdjuren och fiskarna.

  7. De som inte har ryggrad
    är ryggradslösa djur.

  8. Anemoner, maneter och koraller
    tillhör nässeldjur.

  9. De har nässelceller.

  10. Maneter har nässelceller på
    tentaklerna. Det är därför de bränns.

  11. Anemoner
    har det också på tentaklerna.

  12. Nässelceller
    är som små handgranater.

  13. När man kommer åt dem
    har de som en avtryckare.

  14. Cellen öppnas och fylls med vatten
    och en harpun skickas ut av trycket.

  15. Harpunen har ett gift längst in.
    Så fastnar den på bytet.

  16. Tar man en brännmanet
    så fastnar den i vår arm.

  17. Sjöstjärnor är också ryggradslösa.
    De tillhör gruppen tagghudingar.

  18. Alla tagghudingar har en taggig yta.

  19. De har också
    den här "tårtbits-varianten".

  20. En sjöstjärna
    består av fem likadana delar.

  21. Den har en släkting som
    också är en tagghuding: sjöborren.

  22. Tittar man noga kan man se
    att den är uppdelad i fem delar.

  23. En sjöborre är en sjöstjärna
    som man har vikt upp armarna på.

  24. Snäckor och musslor
    tillhör en grupp som heter blötdjur.

  25. En kräfta eller en krabba
    tillhör en grupp som heter leddjur.

  26. Men alla de är alltså ryggradslösa,
    till skillnad mot oss.

  27. Leddjuren är den största gruppen
    av de ryggradslösa djuren.

  28. Krabbor, räkor och humrar
    tillhör den gruppen.

  29. Gemensamt för alla leddjur,
    vi tar en krabba som exempel-

  30. -är att de har
    ett hårt, yttre skelett.

  31. Vi har ju skelettet inuti kroppen,
    de har det utanpå.

  32. Och de har ledade ben.

  33. Skelettet växer inte. För att
    bli större måste de byta skal.

  34. Det här är en tjej.
    Den har en bred sköld här.

  35. Hade det varit en kille
    hade den varit trekantig.

  36. Det är för att honan
    bär rommen här under.

  37. Ja, lilltjejen.

  38. Spindlar har alltid åtta ben.
    De har två kroppsdelar.

  39. De har mycket känselhår
    och två stycken gaddar.

  40. Därunder sitter två gaddar,
    som kallas mandibler.

  41. De kan fälla ut dem
    och sticka i bytet.

  42. Alla spindlar är rovdjur.
    Det finns inga spindel-vegetarianer.

  43. De har känselhår som framför allt
    känner vad som finns i närheten.

  44. Synen på spindlar är inte så bra.
    De förlitar sig mer på känselhåren.

  45. En del spindlar kan borsta av sig
    håret på bakkroppen.

  46. Det virvlar upp i ögonen
    på det djur som tänkt äta upp den.

  47. Spindlar har spinnvårtor
    på bakkroppen.

  48. De spinner nät. Men de stora
    spindlarnas nät håller inte.

  49. De gör kokonger
    som de bor i eller lägger ägg i.

  50. De mindre spindlarna
    gör stora spindelnät.

  51. När spindlarna växer
    måste de ömsa skal.

  52. Det innebär att en dag
    har han krupit ur hela skalet.

  53. Det här är den avlagda kostymen
    som han har krupit ur.

  54. Spindlar har alltid åtta ben.
    Insekter har sex.

  55. Insekter har tre kroppsdelar,
    spindlar har två.

  56. Insekter har antenner,
    det har inte spindlar.

  57. Alla spindlar har giftkäkar,
    men inte alla insekter.

  58. I den här världen,
    när man tittar på små djur-

  59. -så tittar man mycket på antalet ben.

  60. Som vi vet har alla spindlar åtta ben
    och alla insekter har sex ben.

  61. Ser man sedan
    att djuren dessutom har fyra vingar-

  62. -så vet man att det är en insekt.
    Här har vi en typisk fjäril.

  63. Den har sex ben och fyra vingar,
    två på varje sida.

  64. Det finns andra insekter som har fyra
    vingar. Det här är en skinnbagge.

  65. Det här är en annan skinnbagge.
    Här ser man inte de fyra vingarna.

  66. Det här är skalbaggar.
    De har det främre vingparet-

  67. -ombildat till täckvingar,
    som täcker flygvingarna.

  68. När skalbaggen ska ut och flyga
    fäller han täckvingarna åt sidan-

  69. -och så kommer
    flygvingarna fram underifrån.

  70. Sedan finns det insekter
    som inte har några vingar alls.

  71. De är tillbakabildade.
    Det här är en vandrande pinne.

  72. Här ser man tydligt de sex benen.

  73. De är typiska
    för den tropiska världsdelen.

  74. De går fruktansvärt långsamt.

  75. Ett sätt att klara sig på
    är att imitera sin omgivning.

  76. Det är de ju mästare på.

  77. En vandrande pinne.
    Den är hård utanpå och har sex ben.

  78. Den är en insekt, helt enkelt.

  79. Textning: Tove Frankow
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Utan vanlig ryggrad

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Snäckan är ett blötdjur, en mollusk, medan den vandrande pinnen är en insekt. Vad har de gemensamt? De är båda djur som saknar ryggrad och den nervsträng som går inne i ryggraden. Något de delar med många andra djurgrupper med åtta, tio, tolv eller fler ben - eller inga alls.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur, Biologi > Evolution
Ämnesord:
Evolution (biologi), Naturvetenskap, Ryggradslösa djur, Zoologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tax och Tass

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Hundar och katter

Avsnitt 1 av 5

Katter, tigrar, geparder, lodjur - hur ser ett kattdjur ut? Och är en hund egentligen en varg? Om djurgrupper, släktskap och evolution.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Reptiler och fåglar

Avsnitt 2 av 5

Man kan undra hur varmblodiga fåglar och kalla reptiler hänger ihop. Och de utdöda dinosaurierna, vad har de med saken att göra? Om släktskap och utveckling i djurvärlden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Fiskar och grodor

Avsnitt 3 av 5

Fiskar och grodor är väldigt olika djur som också lever väldigt olika. En har fjäll och en har mjuk hud. En hoppar och en simmar. Är de på minsta lilla vis släkt med varandra?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Små däggdjur

Avsnitt 4 av 5

Kaninen, ett hardjur som bara äter grönt, och illern, ett litet rovdjur som vill ha kött. Men små däggdjur, det är de båda två. Precis som hare, råtta, fladdermus, igelkott och mård.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTax och Tass

Utan vanlig ryggrad

Avsnitt 5 av 5

Snäckan är ett blötdjur, en mollusk, medan den vandrande pinnen är en insekt. Vad har de gemensamt? De är båda djur som saknar ryggrad och den nervsträng som går inne i ryggraden. Något de delar med många andra djurgrupper med åtta, tio, tolv eller fler ben - eller inga alls.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Hud

Nora, Eli och Pella undersöker hur känseln varierar på olika kroppsdelar. Animationerna visar hur huden är byggd och hänger ihop med kroppen. Vad händer när man blir bränd av solen? Barnläkare Helena Thulin förklarar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Beroende

Del 2 av 5. På nivå 2 i dataspelet Brains League vägrar David och Emmas avatarer Urus och Lynx gå vidare i spelet. De har nämligen blivit beroende av nikotin och choklad. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som kommer med ett listigt förslag. Kommer avatarerna hinna till hjärnans belöningssystem i tid? Kommer de att kunna svara rätt på de tre frågor om beroende?

Fråga oss