Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Uppdrag och tester i vetenskapens tjänst. Doktor NO tar upp fenomen kopplade till alla naturorienterande ämnen, som exempelvis vattnets tryck, dess olika former, metaller i berget, jordens klimat, djurs och människors sinnen och hur människor reser i rymden. Doktor NO:s tvillingbror Stefan guidar genom programinslagen. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 3.

Till första programmet

Doktor NO : Ner i gruvanDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person...

  3. ...med mod, styrka, uthållighet...

  4. ...och briljans.

  5. Vi fann...Doktor NO.

  6. Hej, kära tittare. Jag heter Stephan.

  7. Välkomna till vetenskapsmagasinet
    "Doktor NO".

  8. Programmet där nästan vad som helst
    kan hända. Vi ska få träffa en ninja-

  9. -som klättrar uppför
    en jättehög stålvägg.

  10. Som vanligt skickar vi ut min
    tvillingbror, Doktor NO, Stephan-

  11. -på ett tufft uppdrag
    som jag har hittat på.

  12. Men han har ingen aning om
    vad det kan vara.

  13. Kvällens program
    handlar om hårda grejer.

  14. Vi snackar om metaller, stenar
    och såna spännande saker.

  15. Vi ska se om min bror är på plats.
    Han är långt hemifrån.

  16. Vi testar om vi har honom på länk.
    - Stephan, hör du mig?

  17. Jag tror
    att stället heter Zinkgruvan.

  18. Tack för den här.
    Den värmer ändå lite-

  19. -och det är skönt
    när det är så kallt.

  20. Det är viktigt med bra kläder.
    Det finns en gruva där du är-

  21. -och den ligger
    precis under fötterna.

  22. Okej... Vad har det med mig att göra?

  23. Det är ditt uppdrag, så klart.
    Gruvan är över en kilometer djup.

  24. Det är dit du ska ta dig.

  25. Ska jag
    en kilometer ner under jorden?

  26. -Det känns inte bra.
    -Det förstår jag.

  27. Det känns inte bättre när jag
    berättar att du ska hämta bevis-

  28. -kanske en sten eller nåt metalliskt.

  29. Leta upp geologen Anja Hagerud,
    hon finns i huset till höger.

  30. Det hoppas jag, för jag vill inte
    gå vilse i en gruva.

  31. Då kör vi.

  32. Jag skulle träffa Anja.

  33. -Ursäkta. Är det du som är Anja?
    -Ja.

  34. Skönt. Då har jag kommit rätt.
    Det är du som ska leda mig.

  35. Jag ska ta med dig till gruvans
    djupaste delar, en kilometer.

  36. Vi ska hämta lite berg.

  37. -Det låter djupt. Jag är lite rädd.
    -Det ska nog gå bra.

  38. -Vad finns i berget?
    -Zink, bly, silver och koppar.

  39. Nåt metalliskt
    ska jag försöka ta med upp.

  40. Vad gör man av allt bly och zink?

  41. Zinken använder man i bilar,
    bly till batterier-

  42. -och silver till smycken och mynt.

  43. -Var hittar vi gruvan?
    -Här under oss.

  44. Vi kör med detsamma.
    Det känns tryggt med dig.

  45. -Oj, vad mycket grejer!
    -Det behövs när man åker ner.

  46. Det är viktigt att skydda kostymen.

  47. Det känns lite påsk över den här.

  48. En hjälm,
    bland annat för fallande sten.

  49. Så att du inte slår i huvudet.

  50. -Funkar de?
    -Ja då.

  51. Hej, vi ska åka ner i gruvan.

  52. Stephan behöver låna en tagg.

  53. -Vad är det här?
    -Den håller koll på var du är.

  54. Här är hissen.

  55. -Är det säkra grejer?
    -Ja, du behöver inte vara orolig.

  56. -Ska inte du följa med?
    -Jo, jag ska bara ringa ner den.

  57. Då åker vi.

  58. Han såg lite orolig ut. Vi får se
    om han vågar ta sig ända ner.

  59. Medan vi väntar på honom-

  60. -kan vi hälsa på hos Emma,
    en helt vanlig tjej.

  61. Men platsen hon bor på
    är inte speciellt vanlig.

  62. Ibland måste man flytta på husen
    i hennes hemstad-

  63. -för att marken de står på
    är så himla osäker.

  64. Längst upp i norra Sverige
    ligger en stad-

  65. -på ett berg fyllt av järnmalm
    - Malmberget.

  66. Malmen bryts i gruvan under staden.

  67. Gruvan blir bara större och större.

  68. De som bor i Malmberget har fått
    vänja sig vid att husen får flytta.

  69. Jag heter Emma. Jag bor i Malmberget,
    i Lappland i norra Sverige.

  70. I dag packar jag, för jag ska flytta.

  71. Marken under huset kanske inte
    skulle hålla när gruvan var där.

  72. De vill inte riskera att nån skadas.

  73. Man vill inte
    att vi ska ramla ner i hålet.

  74. Här finns det ett stängsel.
    Gruvan är här bakom.

  75. Gruvan blir större och större.
    Det har blivit en jättedjup grop-

  76. -så man måste ha stängsel
    för att ingen ska ramla ner.

  77. Om gruvan inte hade funnits,
    hade inte Malmberget funnits.

  78. Hela gruvan är egentligen Malmberget.

  79. Nästan alla som bor här, och många
    i Gällivare också, jobbar här.

  80. I gruvan och ovanför gruvan.

  81. Gruvan är en av världens största
    järnmalmsgruvor under jord.

  82. Inuti berget finns 500 km väg
    som binder ihop gruvans delar.

  83. Ur järnmalmen som bryts i gruvan
    utvinner man järn.

  84. Malmen har legat gömd i berggrunden
    i nästan 2 000 miljoner år.

  85. För länge sen i jordens historia
    bildades malmen-

  86. -ur berg som smält
    till flytande magma.

  87. När bergmassan stelnade-

  88. -råkade järnmineral samlas
    på ett enda ställe i berggrunden.

  89. Det bildades en malmkropp.

  90. Genom årmiljonerna
    har jordskorpan rört sig-

  91. -och slitit itu malmen
    i många mindre bitar.

  92. De står nu som skivor
    rakt ner genom Malmberget.

  93. När malmen tagits ut ur berget,
    blir det ett hål kvar.

  94. Hålet fylls av stenblock som rasar
    från berget runtomkring.

  95. Då kan det bli skakningar
    i marken ovanför.

  96. Hus måste flyttas eller rivas,
    eftersom berget kan rasa in.

  97. Framtiden i Malmberget är oviss.
    Samtidigt som gruvan växer-

  98. -krymper staden ovanför.

  99. Hus rivs och flyttas.

  100. Flytten går några kilometer,
    till ställen där marken är säker.

  101. I Malmberget stänger affärer och
    skolor för att invånarna blir färre.

  102. Men det finns mer malm
    att hämta i berget-

  103. -och gruvan ska bli större.

  104. Emmas hus står säkert nu.
    Det har renoverats-

  105. -innan familjen flyttar in igen.

  106. Det var jättespännande
    när jag var utanför.

  107. -Ska du gå in först?
    -Det spelar ingen roll.

  108. När jag kom in blev jag överraskad,
    för det är jättefint.

  109. -Vill du titta på ditt rum först?
    -Ja.

  110. Det är så mycket prylar här nu.

  111. -Vad fint med de här väggarna.
    -Jag tror att det blir jättebra.

  112. Det känns konstigt
    att bo i samma hus-

  113. -när det inte ser likadant ut
    från fönstren.

  114. Jag tror att vi får bo kvar här.
    Det är så pass långt ner-

  115. -mot Gällivare.
    Det är nog ingen fara.

  116. Fast man vet aldrig.
    Det kan bli att vi får flytta igen.

  117. Vad fint det var.

  118. Konstigt. Att vakna upp i samma hus
    och ha en helt annan utsikt.

  119. En sak kan vi vara överens om.
    Det var ingen liten gruva.

  120. Snacka om jättestora hål.
    Man skulle inte vilja ramla ner.

  121. Vi kanske ska hälsa på hos lillebror-

  122. -och se hur långt ner han har kommit.
    Vi kikar.

  123. Nu är vi mellan
    100- och 150-metersnivåerna.

  124. Vi ska ner till 650 meter först.

  125. -Hur lång tid tar det här?
    -Ett par minuter.

  126. -Känns det bra?
    -Ja.

  127. Om det skulle hända nåt
    så kan jag inte ringa, va?

  128. -Det finns en radio precis bakom.
    -Vad bra.

  129. 500...

  130. Då är vi nere på 650-metersnivån.

  131. Varsågod.

  132. -Vart är vi på väg nu?
    -Till nästa hiss.

  133. Den tar oss ner till 800-metersnivån.

  134. -800...
    -Varsågod.

  135. Nytt personligt rekord för mig.

  136. Har ni kontor
    flera hundra meter under...?

  137. -800 meter ner.
    -Och ett kontor.

  138. Här har vi matsalen.
    Vi har flera kontor här borta.

  139. Jag ska gå till mitt kontor
    och hämta bilnyckeln.

  140. Det här kan inte vara sant.
    Är det rusningstrafik 800 meter ner?

  141. Oj!

  142. Min skjuts.

  143. Hur hittar du mellan alla gångar?

  144. Jag har kört här några gånger,
    och det sitter små skyltar överallt.

  145. Här, till exempel.

  146. Hur vet ni var ni ska leta
    och spränga?

  147. Här har vi borrat ganska mycket
    för att se vad som finns.

  148. Vi gör modeller
    av var det finns metaller i berget.

  149. Med hjälp av modellen
    vet vi var vi ska spränga.

  150. -Nu kommer vi till ett trafikljus.
    -Trafikljus?!

  151. Är det här nysprängt?
    Hur går det till när ni spränger?

  152. Först borrar vi borrhåll.

  153. Sen laddar vi dem med sprängämne
    och skjuter det.

  154. När vi har skjutit lastar vi ut.
    Sen måste vi förstärka i taket.

  155. Vi är ju långt ner, och vi vill inte
    att berget ramlar ner på oss.

  156. Vi har bultat fast och betongsprutat.
    Här är det säkert att gå.

  157. -Hur många gånger spränger ni?
    -40 gånger i veckan ungefär.

  158. 40 salvor i veckan.
    Ibland flera på en gång, så klart.

  159. -Ni är lite sprängglada.
    -Vi vill ju komma fram till malmen.

  160. Nu passerar vi en kilometer.

  161. -Det känns som om vi bara åker ner.
    -Vi skulle ju längst ner i gruvan.

  162. Där åkte de ner.

  163. Jag vill nog inte byta plats med dem,
    för det såg läskigt mörkt ut.

  164. Tänk om det blir motorstopp eller
    elavbrott. Vad hittar man på då?

  165. Han får inte ta sig upp förrän han
    har hittat en fin metallsten.

  166. När vi ändå pratar metaller,
    så är den kanske vanligaste järn.

  167. Den känner alla till.
    Så här kan en bit järn se ut.

  168. En liten beståndsdel av järn
    är järnatomen, som vi ska träffa nu.

  169. Hej, jag är en pytteliten grej.

  170. En atom - en järnatom.

  171. Jag syns inte, men jag finns.

  172. Jag och mina kompisar
    liksom är en spik...

  173. ...eller är i en isbrytare...

  174. ...eller en stekpanna...

  175. ...eller inne i järnvägsrälsen.

  176. Nu är vi det.

  177. Ända tills det blir så mycket regn
    att rälsen rostar sönder-

  178. -och vi blir ett fint, rött järnmjöl.

  179. Som regnar ner i jorden med vattnet.

  180. Och sugs in genom rötterna i en växt.

  181. Det kanske växer spenat
    vid järnvägen. Jag trivs i spenat.

  182. Och persilja, och kål,
    och andra växter.

  183. Men en gång var jag i en stjärna.

  184. Stjärnan växte till en supernova-

  185. -exploderade och slungade i väg mig
    ut i rymden.

  186. Mig, och kanske några till.

  187. Tillsammans blev vi klumpar av grejs-

  188. -och snurrade och snurrade.

  189. Många av mina vänner hamnade
    på Mars, Merkurius och Venus.

  190. Jag hamnade på jorden. Jag är
    en del av jordklotet, kan man säga.

  191. Vad händer efter spenaten, då?

  192. Det är väl nån som äter spenat.

  193. Jag behövs i spenatens celler,
    och i djuret som äter spenaten.

  194. För jag behövs i blod.
    Blod blir inte rött utan mig.

  195. Det fungerar faktiskt dåligt
    utan mig.

  196. Så på nåt sätt
    måste jag komma in i kroppen.

  197. Men det är svårt
    att äta stjärnor med järn.

  198. Och bilar och räls...

  199. Det är inte alls nyttigt
    att äta spik.

  200. Så det bästa är nog att äta spenat.

  201. Eller djur med blod i.

  202. För där finns vi ju redan.

  203. Ja, jag kan snurra bland era grejer
    som rostar-

  204. -växter och djur och blod.

  205. Men jag undrar om jag verkligen
    kan fastna i ett berg igen.

  206. Kanske. Varför inte?

  207. Om några miljoner år...

  208. Man lär sig mycket
    i det här vetenskapsmagasinet.

  209. Att järnet kommer från rymden...

  210. När jag äter spenat, kommer jag tänka
    att jag ätit en bit av en stjärna.

  211. Vi ska kolla läget
    med min "stjärna" till lillebror-

  212. -och se hur det går för honom.

  213. Det är dags att bege sig
    1 000 meter under marken.

  214. Vi närmar oss de djupaste delarna.
    Här ska vi nog hitta lite malm.

  215. Då var vi framme under 1 100 meter.

  216. Nu ska vi se om vi kan
    slutföra uppdraget och hitta malm.

  217. -Här finns det grejer.
    -Vi får ta fram extralampan.

  218. Ska vi gå in och kolla?

  219. Se var du sätter fötterna,
    så att du inte snubblar.

  220. Det vore pinsamt att ta ett dopp här.

  221. Hur ska jag hitta metall?
    Jag är ju ingen metalldetektor.

  222. Du kan hitta bly. Leta efter nåt
    som glittrar riktigt mycket.

  223. Glittrar...

  224. Här sprängde vi häromdagen.
    Vi får se hur det ser ut.

  225. Nej.

  226. Du får inte gå längre fram än så.

  227. Det är inte bultat,
    så vi får inte gå längre fram.

  228. Här, kolla! Den var fin!

  229. -Den här känns riktigt fin.
    -Känns den...?

  230. -Jättetung. Är det bra?
    -Det är mycket bly. Den glittrar.

  231. -Så det här är bly?
    -Det är blymalm.

  232. -Jag gjorde det.
    -Nu ska du bara få med den upp.

  233. Det pallar jag. Jag har ingen ficka,
    men jag får hålla i den.

  234. -Vad kan man göra med den?
    -Bly kan man använda till batterier.

  235. Och skydd vid röntgen. De tunga
    som man har hos tandläkaren.

  236. Det är bly i dem.
    Du känner ju att den är lite tung.

  237. Den här behåller jag.
    Jag har klarat uppdraget. High five!

  238. Du var en jättebra guide.

  239. Det tog sin tid,
    men han klarade uppdraget.

  240. Den där stenen kommer att
    passa perfekt i min bokhylla.

  241. Vi ska strax prata med Stephan,
    men han måste upp ur gruvan först.

  242. Under tiden hälsar vi på
    hos en ninja-

  243. -som kan klättra upp för en stålvägg.

  244. Den här gigantiska magneten
    styrs av elektricitet.

  245. När strömmen är på
    är den starkt magnetisk.

  246. När den är av försvinner kraften.

  247. Det är en elektromagnet,
    och en sån kan vara väldigt stark.

  248. Dagens experiment går ut på-

  249. -att klättra uppför
    en 7,5 meter lodrät stålvägg-

  250. -med hjälp av elektromagneter
    på händer och fötter.

  251. Först ska magneterna göras i ordning.

  252. Längst in en cylinder av järn.

  253. Runt den en koppartråd
    virad i flera lager.

  254. När man kopplar ett batteri till
    ändarna av tråden och leder ström-

  255. -från det ena hållet till det andra,
    skapas ett starkt magnetfält.

  256. Det behövs mycket tråd för att
    magneten ska bära en människa.

  257. Dags att klättra.

  258. Ninjan är rustad med magneter
    på händer och fötter.

  259. Magneterna är för svaga.

  260. Det behövs fler batterier
    och mer koppartråd.

  261. Då blir magneterna ännu starkare.

  262. Magneterna är kopplade till batterier
    på ryggen, som slås av och på-

  263. -av medhjälparna på golvet.

  264. Nytt försök.

  265. Väggen är lite bucklig,
    och det gör det svårt.

  266. Men magneterna verkar starka nog
    den här gången.

  267. Men räcker de hela vägen upp?

  268. Ninjan kämpar.

  269. Strömmen på, strömmen av.
    Strömmen på, strömmen av.

  270. Visst, magneterna var starka nog
    att bära ninjan hela vägen upp.

  271. Snyggt jobbat!

  272. Man ska inte glömma
    att järn kommer från berggrunden-

  273. -och att nån gruvarbetare i världen
    har tagit upp det till markytan.

  274. Det är dags att kolla läget
    med vår "gruvarbetare", Stephan.

  275. -Hej, Stephan!
    -Hallå.

  276. -Hur känns det att vara uppe?
    -Det känns bra.

  277. Det var lite läskigt att ta sig ner
    med den konstiga hissen-

  278. -men det känns bra
    att ha klarat uppdraget.

  279. Fint. Visa ditt fynd.

  280. Titta, vad fint den glänser.

  281. -Bra jobbat.
    -Tack så mycket.

  282. Bra jobbat av lillebror.
    Vi får se vad man gör av blybiten.

  283. Kanske ett batteri? Nej,
    den passar bättre i min bokhylla.

  284. Programmet är slut. Vi ses nästa
    vecka med nya, svettiga uppdrag.

  285. Jag vet inte vad, men jag har ju
    den här för att bli inspirerad.

  286. Jag ska säkert komma på
    nåt riktigt, riktigt smaskigt.

  287. Vi ska se vad vi har här.

  288. Det var läskigt!

  289. Det svider bra...

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Vi möter Emma Pettersson i Malmberget, vars familjs hus flyttades eftersom gruvan under huset växte. Vi tittar också på järn, ämnet som finns i såväl berggrunden som i blod och spenat. Dessutom får vi se ett experiment där en ninja försöker klättra uppför en lodrät vägg med hjälp elektromagneter på händer och fötter.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp, Teknik
Ämnesord:
Bergsbruk, Gruvor, Järn, Kemi, Mineralutvinning, Naturvetenskap, Oorganisk kemi, Prospektering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO

Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Doktor NO
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGeografens testamente - eller Den stora Sverigeresan - syntolkat

Den långa kusten

Del 4 av 8. Holger och Mortensen åker raggarbil längs Norrlandskusten, besöker ett vattenkraftverk, blir skeppsbrutna på ön Högbonden och tar sig högt upp och djupt ner i Slåttdalsskrevan i Skuleskogens nationalpark.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGeografens Europagåtor

Östland med sju grannar

Från ett land i östra Europa skickar Mortensen en hälsning. I vilket land är han?

Fråga oss