Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Uppdrag och tester i vetenskapens tjänst. Doktor NO tar upp fenomen kopplade till alla naturorienterande ämnen, som exempelvis vattnets tryck, dess olika former, metaller i berget, jordens klimat, djurs och människors sinnen och hur människor reser i rymden. Doktor NO:s tvillingbror Stefan guidar genom programinslagen. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 3.

Till första programmet

Doktor NO: På hal isDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person med mod-

  3. -styrka, uthållighet och briljans.

  4. Vi fann... Doktor NO!

  5. Hej och välkomna. "Doktor NO"
    heter vetenskapsmagasinet-

  6. -med det extra lilla pluset.
    Det är inte jag som är Doktor NO.

  7. Jag heter Stefan och är er värd.

  8. Men jag bestämmer innehållet
    och styr upp uppdragen.

  9. Som vanligt skickar vi ut min bror
    Stephan på ett tufft uppdrag.

  10. Han kanske inte klarar det.
    Allt för vetenskapens tjänst-

  11. -som vi säger i min familj.
    Kvällens innehåll är...

  12. Det där!
    Vatten i flytande form...

  13. Vatten i hård form, som isberg.
    Eller vatten som snö.

  14. Nu hoppas jag att vi har lillebror
    på länk. - Stephan, är du där?

  15. -Ja, och jag är i tid.
    -Toppen, duktig kille.

  16. -Vad ska jag göra?
    -Du ska ut och segla, brorsan.

  17. -Segla? Men det är ju vinter!
    -Precis, ut och segla på isen.

  18. Sätt på dig overallen och kör
    till Solsidan där Jenny väntar.

  19. Det var det dummaste jag har hört.
    Segla på is?

  20. Men du får som du vill,
    precis som vanligt.

  21. -Ursäkta, är du Jenny?
    -Ja.

  22. -Jag heter Stephan.
    -Välkommen.

  23. Du ska hjälpa mig med uppdraget.
    Hur ska jag kunna segla på is?

  24. Det går att segla
    både på sommaren och på vintern.

  25. Du ska få låna en kitewing av mig.
    Det är som ett segel som du håller i.

  26. -Segla med...?
    -När vinden kommer in i seglet...

  27. ...så åker du framåt. Det blir
    ditt uppdrag, att prova på det.

  28. -Är det säkert?
    -Ja, det är ganska tjock is i dag.

  29. -Vill du testa?
    -Ja.

  30. -Ska du följa med ut?
    -Ja, nu är jag redo.

  31. -Är det inte kallt?
    -Jo.

  32. -Kalla grejer...
    -26 centimeter.

  33. -Är det bra?
    -Ja.

  34. -Hur känns isen?
    -Den känns trygg.

  35. Den består av två isar.
    Kärnis, som lade sig i början-

  36. -och är svart, genomskinlig och hård.
    Sen har det snöat på sjön.

  37. Under tödagar har snön smält ner
    och blivit vattendränkt.

  38. Sen frös den blöta snön till is
    ovanpå isen.

  39. Den isen är vit. Den är
    lite mer porös och inte lika hård.

  40. Man ska titta
    både på tjockleken och kvaliteten.

  41. -Här är ett kitewingsegel.
    -Vad stort!

  42. Vill du prova att hålla?
    Sätt en hand här.

  43. Då kallas det för...

  44. Oj, det är svårt.
    Man spänner sig lite.

  45. Det här var inte så lätt.

  46. Man undrar hur det ska gå. Brorsan
    är inte direkt född på skidor.

  47. Segling är inte heller hans starka
    gren. Det här blir riktigt kul.

  48. Först ser vi
    en annan form av skidåkning-

  49. -och hur man går tillväga
    när man skapar konstgjord snö.

  50. Vi behöver otroliga mängder snö,
    och för det behövs vatten.

  51. Vattnet tar vi
    från sjön här bakom oss.

  52. Här ser vi vattnet som kommer in,
    temperaturen och hur det flödar ut.

  53. Här kontrollerar vi även
    vädersituationen.

  54. Vi ser hur många grader det är
    och vilken luftfuktighet det är.

  55. -Vad behöver man tänka på?
    -I dag är det inte så kallt.

  56. För att göra snö måste man ha kyla,
    gärna runt fyra minus.

  57. -Vad händer annars?
    -Då blir det regn.

  58. Nu kopplar jag på en luftslang...

  59. ...och en vattenslang
    på den här högtryckslansen.

  60. -Micke, drar du i gång pumparna?
    -Ja.

  61. -Vad är det här?
    -En högtryckslans.

  62. Man gör snö genom att trycka ut
    vatten och luft under högt tryck.

  63. Små munstycken fördelar de stora
    vattendropparna till mindre droppar-

  64. -så att de hinner frysa till is
    innan de landar på marken.

  65. Vad är det för skillnad
    på vanlig snö och konstsnö?

  66. Konstsnön har
    mer kompakta snökristaller-

  67. -för att den blir hopslagen
    till mindre droppar innan den fryser.

  68. Den har en hårdare yta.
    Natursnö är mjukare och mer lekfull.

  69. Tävlingsskidåkare vill ha kompakt snö
    och allmänheten vill ha mjukare.

  70. Själv vill jag ha lite mjukare.

  71. Gärna en blandning av konstsnö
    och natursnö, det är det ultimata.

  72. Vatten finns överallt. En människa
    består av två tredjedelar vatten.

  73. I kroppen är vattnet flytande.

  74. Om det hade varit is
    så hade det inte funkat.

  75. Vatten består av vattenmolekyler.
    De rör sig när vattnet är flytande.

  76. Men när det fryser stannar de av
    och sätter sig i ordning.

  77. Det tar plats.

  78. När temperaturen stiger
    börjar molekylerna röra sig igen.

  79. Ju varmare det blir,
    desto mer rör de sig.

  80. När temperaturen blir 100 grader
    och vattnet kokar-

  81. -övergår vattnet till gasform.
    Då släpper molekylerna helt taget-

  82. -och svävar i väg en och en,
    som osynlig vattenånga.

  83. Lustigt att vatten kan vara så olika,
    och att moln också är vatten.

  84. Tänk om man
    kunde dricka ett glas moln.

  85. "Ursäkta, kan jag få ett glas moln
    med en touch av lime?"

  86. Jag tänkte ta med er på en tur
    bland molnen. Kika på det här.

  87. Jag heter Per Brodd och är pilot och
    flyglärare på Flygskolan i Linköping.

  88. Vädret är viktigt när vi flyger.
    Vi gör en väderflygning på morgonen.

  89. Vi tittar på var molnen befinner sig
    och om det finns utrymme att flyga.

  90. Nu är vi sex kilometer uppe i luften.

  91. Där ser vi
    ett flygplan på mycket hög höjd-

  92. -som släpper ut vattenånga.

  93. Det blir faktiskt moln.
    Under planet ser vi höga cirrus-

  94. -ett molnskikt som kan ligga på
    8 000, 10 000 eller 12 000 m höjd.

  95. Om man tittar på molnen framför här,
    och så går jag ner...

  96. Jag flyger i molnen. Det är
    som dimma. Det är inget som gör ont-

  97. -eller som man krockar med,
    utan man kan flyga igenom dem.

  98. Nu flyger vi i molnen.
    Det är lite blåsigt här inne.

  99. Jag stiger sakta upp
    och vi kommer ut i bra väder igen.

  100. Där kom vi ut.

  101. Är vi nöjda?

  102. Härligt. Tänk att få följa med.
    Tyvärr så är det inte möjligt.

  103. Det var bara piloten och fotografen
    som fick plats.

  104. Det är intressant att ovanför molnen
    är det alltid soligt.

  105. Man kanske skulle ha
    en sommarstuga ovanför molnen.

  106. Det kanske inte var så kul.
    Nåt som är kul-

  107. -är när min brorsa seglar på is.
    Kika på det här.

  108. -Bra med pjäxor. Är du redo?
    -Kan inte du visa lite först?

  109. Jo, det kan jag.

  110. -Det blåser väldigt mycket i dag.
    -Det säger du inte?

  111. Jag berättade inte det, men det är
    andra gången jag har pjäxor på mig.

  112. Jag har bara åkt skidor
    max tre gånger i hela mitt liv.

  113. -Jag är över 30 år.
    -Då blir det en dubbelutmaning.

  114. -Både att stå på skidor och segla.
    -Det såg så snabbt ut.

  115. -Hur snabbt går det?
    -Jag vet inte, men 50-60 km/h minst.

  116. -Minst? Och som snabbast?
    -80-90, så där.

  117. Det är som en bil.
    Det är hur läskigt som helst.

  118. -Är du redo att prova?
    -Ja.

  119. Mina skidor följer inte med.

  120. -Hur gick det? Gjorde du illa dig?
    -Jag tappade bara balansen.

  121. Men jag kommer inte upp.
    Det är snorhalt.

  122. -Tack, snälla.
    -Jag har satt upp två flaggor.

  123. Ditt uppdrag är att segla mellan dem.
    Klarar du det?

  124. -Tror du att jag är ett proffs?
    -Ta dig från den ena till den andra.

  125. -Då har du ett mål.
    -Då kan jag segla om jag klarar det.

  126. Nu vet du inte vart du ska.
    Där har du ett riktmärke.

  127. -Vi testar.
    -Ha skidspetsarna åt det hållet.

  128. Annars kommer du bort till Åland.

  129. Bra, Stephan!

  130. Det såg besvärligt ut,
    men brorsan ger inte upp.

  131. Envisheten har han ärvt från mig,
    bara så att ni vet.

  132. Nu ska vi titta på
    riktig segling på de stora haven.

  133. Vi får vara med om starka vindar.

  134. Isen lurar under ytan
    i form av stora isberg.

  135. Det är dags att träffa
    världsomseglaren Mange Olsson.

  136. Jag heter Mange Olsson. Jag
    har seglat runt jorden fem gånger.

  137. Vattnet som man gillar mest
    om man är havskappseglare-

  138. -är Södra oceanen,
    områdena långt söderut-

  139. -där det finns
    stora vågor och starka vindar.

  140. På världens hav är det
    här nere på södra halvklotet...

  141. Här ser vi Antarktis. Det här området
    kallas Södra oceanen.

  142. Här finns inget land i vägen.
    Kap Horn sticker ner lite grann.

  143. Annars finns det inget land i vägen.
    Här lever vind och vågor fritt.

  144. I de här områdena
    är det mest vind och störst vågor.

  145. Det är ett fantastiskt område.

  146. Våra båtar kan nå toppfarter...
    Vi använder knop på sjön.

  147. Vi kan nå 40 knop, 80 km/h.
    Det är osannolikt i en segelbåt.

  148. Det är när det blåser som mest
    och vågorna är som störst.

  149. Den största vågen vi har mätt upp var
    24 meter. Det är osannolikt stort.

  150. Det blir så stora vågor där
    när flera vågor samverkar.

  151. En våg kommer i kapp en annan
    och de bildar en extrastor våg.

  152. De vågorna är så höga
    att man knappt vågar titta på dem.

  153. Det är inte Södra oceanen,
    men det är bra här också.

  154. I dag är det inte så mycket vind.
    Det kräver också skicklighet.

  155. Det är inte så stora vågor heller,
    bara några centimeter.

  156. I Södra oceanen, när det är mycket
    vind och kallt i vattnet och luften-

  157. -så orkar man bara
    vara på däck i en timme.

  158. Sen fryser man mycket,
    så då byter man med nån kille.

  159. Då är man nere i en timme
    och försöker vila och sova.

  160. Sen går man upp igen. Så går det
    i flera dygn. Man blir lite knasig-

  161. -för man får aldrig sova ordentligt.

  162. Den värsta faran är
    att krocka med ett isberg.

  163. Om man gör det så är seglingen över-

  164. -och man riskerar att besättningsmän
    drunknar och avlider.

  165. Några gånger har vi varit fem,
    sex, sju meter från stora isberg-

  166. -och seglat fort,
    och det är så läskigt.

  167. Man måste stå ut med mycket.
    Drivkraften är viljan att vinna-

  168. -att segla fortare än konkurrenterna.
    Då står man ut med mycket.

  169. Han kunde hantera sina segel.
    Det kan Jenny också.

  170. Stephan däremot... Nja... Kommer
    han ens att klara sitt uppdrag?

  171. Det enda sättet att ta reda på det är
    att lämna över till Doktor NO.

  172. Nu är vi framme vid banan.
    Ditt uppdrag var att segla runt-

  173. -från den här flaggan till den.
    Helst ska du komma tillbaka.

  174. -Klarar du det?
    -Vinden har bestämt vart jag ska.

  175. -Jag gör mitt bästa.
    -Vinden är hård.

  176. Det är 100 meter mellan flaggorna.
    När vi tävlar har vi en km mellan.

  177. Det är så pass långt. Ska vi testa?

  178. -Kan inte du köra en gång?
    -Okej.

  179. Lycka till. Klara, färdiga, gå!

  180. Kom igen, Jenny!

  181. Heja, heja!

  182. 47 sekunder. Snyggt!

  183. -Är du redo? Nu är det din tur.
    -Ja.

  184. -Hur lång tid har jag på mig?
    -Vad tycker du själv?

  185. -Fyra timmar...
    -Du får fem minuter på dig.

  186. Jag är glad om jag
    kommer till andra sidan. Vi testar.

  187. Klara, färdiga, gå!

  188. Heja, Stephan! Heja!

  189. -Bra!
    -Jag flyger! Jag flyger!

  190. -Oj oj, titta!
    -Heja!

  191. Oj!

  192. Där är vi i mål.

  193. Oj.

  194. Tack. Jag fick upp lite fart.
    Vad fick jag för tid?

  195. -Tio minuter.
    -Skämtar du?

  196. Vi sa fem bort till flaggan.
    Du kom tillbaka, så då blev det tio.

  197. -Då var det inte så pinsamt.
    -Du har i alla fall seglat på is.

  198. Tack så mycket.
    Utan dig hade jag inte klarat det.

  199. Det var inte min grej.
    Är det fika nu?

  200. Det har du förtjänat.
    Men vi seglar väl in?

  201. -Sisten in är en...
    -Vi ses om två timmar.

  202. Du får fika själv.

  203. Var inte Jenny lite väl schyst?
    Tio minuter!

  204. Ärligt talat,
    det var en riktigt kass tid.

  205. Jag hade klarat banan
    även om jag hade krupit.

  206. Men om hon säger att han kan
    så kan han väl.

  207. Vi ska strax
    prata med Stephan om uppdraget.

  208. Men först ska vi se
    ett intressant experiment-

  209. -där man tänder en brasa genom is.

  210. Med solljus och ett förstoringsglas
    kan man tända en brasa.

  211. Men hur funkar det?

  212. Hemligheten ligger
    i formen på förstoringsglaset.

  213. Solstrålarna
    som passerar genom linsen-

  214. -samlas ihop till en punkt
    på andra sidan glaset.

  215. Då blir det hett, så hett att det
    kan börja brinna där ljuset träffar.

  216. De ska testa om man
    kan göra upp eld med ett isblock.

  217. Den här isen väger 200 kilo.

  218. Nu ska blocket slipas i samma form
    som linsen i ett förstoringsglas.

  219. Men man får vara snabb
    så att isen inte smälter.

  220. På 40 minuter är islinsen färdig.

  221. Nu måste den
    placeras i rätt vinkel mot solen.

  222. Ytan torkas av för att bli blank
    så att solstrålarna kan passera.

  223. Nu gäller det. Blir värmen
    tillräckligt hög där strålarna möts?

  224. Javisst, det funkar.

  225. Så med rätt slipning kan man till och
    med använda is för att göra upp eld.

  226. Kolla, hör ni! Vilka spännande grejer
    man kan göra med is.

  227. Det trodde man inte.
    Hur kunde man ens komma på idén?

  228. Jag fattar inte. Det är det som är
    så spännande med programmet.

  229. Man lär sig ständigt nya saker.
    Men vad har vi lärt oss av Stephan?

  230. Jag kommer inte på nåt. Han kanske
    har lärt sig att låta bli skidorna.

  231. Vi får se vad han själv tycker.
    - Hallå? Hej, lillebror.

  232. -Tjena.
    -Hur känns det?

  233. Jag är sleten och har blåmärken,
    men annars är det helt okej.

  234. -Vad var tuffast?
    -Allt var värst egentligen.

  235. Vindgudarna var inte med mig
    och jag är inte född på skidor.

  236. -Det var hur svårt som helst.
    -Men du gjorde det. Bravo.

  237. Tack, tack. - Jenny?

  238. Det var allt vi hade att bjuda på.
    Spänn fast pjäxorna i backarna.

  239. Nu ska jag upp bland molnen. Hej då!

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Han skickas till en frusen fjärd i Stockholms skärgård där han träffar instruktören Jenny Back. Vi får dessutom möta världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg, veta hur det går till att göra konstgjord snö och får reda på om det är möjligt att göra upp eld med hjälp av ett isblock.

Ämnen:
Geografi > Jordytans form och förändring
Ämnesord:
Exogena processer, Geologi, Is, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hormoner

Avsnitt 1 av 4

Doktor NO får i uppdrag att maximera sina stresshormoner. Dessutom träffar vi Lina som har haft anorexi.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag hud

Avsnitt 2 av 4

Doktor NO får i uppdrag att odla ny hud. Dessutom träffar vi Sofia som har erytropoetisk protoporfyri.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag muskler

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att försvaga sina muskler. Dessutom träffar vi David som är cirkusartist.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Uppdrag blod

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att göra en resa i blodkärlen. Dessutom träffar vi Patrick som har blödarsjuka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfiner - kroppens egen drog? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel. För att göra det besöker han Karolinska sjukhuset för att uppleva smärta skapad av elektricitet, kyla och motion.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - eller Den stora Sverigeresan - syntolkat

De djupa skogarna

Del 3 av 8. Holger och Mortensen åker flotte på Sveriges största älv och ser urskog och ödsliga kalhyggen. Från Värmland färdas de med hundspann genom Norrlands inland och ändlösa tallhedar till nationalparken Muddus.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - eller Den stora Sverigeresan - syntolkat

De stora städerna

Del 8 av 8. Holger och Mortensen besöker Sveriges tre största städer och deras mest berömda byggnader och platser.

Fråga oss