TV

Vattenmannen och Speed

Vattenmannen och Speed

Om Vattenmannen och Speed

Långt nere på havets botten bor två dykare som är bästa vänner. Vattenmannen säger inte så mycket, men han tänker desto mer. Speed kan det mesta, tycker han i alla fall själv. På botten har de allt de behöver - sin farkost, varandra och hur mycket vatten som helst. Ibland dyker det upp saker som inte ens Speed har koll på. Hur kan vatten både vara vätska, gas och is? Och finns det verkligen hajar i Sverige? För att ta reda på det måste de ta sig upp till ytan och söka hjälp. Tillbaka i sin farkost framför Vattenmannen och Speed låtar med namn som H2O, Samma vatten och Elektricitet. I varje program avhandlar också nyhetsankaret Amanda Lear senaste nytt i Vatten-nyheterna.

Till första programmet

Vattenmannen och Speed: H2O - vattnets former
  1. Långt nere på havets botten
    bor två dykare.

  2. Vattenmannen säger inte så mycket.
    Men han tänker desto mer.

  3. Speed, kan förmodligen det mesta,
    tycker han själv i alla fall.

  4. Hur som helst, de är bästa vänner.

  5. Och på botten har de allt de behöver.

  6. De har sin farkost, de har varandra.
    Och hur mycket vatten som helst-

  7. - i alla möjliga former.

  8. /Viskar/
    Presenten, presenten... Schh!

  9. Där, så!

  10. Just, lappen, också.

  11. "Till min bästa vän, Vattenmannen.
    Speed." Bra.

  12. -Du, Speed.
    -Ja, hej Vattenmannen!

  13. Visst är det fint härinne,
    alla ballonger och allt!

  14. Och varför är det det?

  15. Grattis på födelsedan!

  16. -Är det kallt?
    -Det är ett paket!

  17. Vad håller du på med?!
    Paket...

  18. Akta, vad gör du?

  19. -Är det kallt?
    -Kallt!

  20. Aaa, ja det här är jättekallt!
    Ta det här. Usch!

  21. Nu är jag alldeles blöt!
    Läcker det här?

  22. Jag har vatten på händerna.

  23. Är det vatten? Är det is?

  24. Du får bestämma dig,
    det kan inte vara två saker.

  25. Vatten kan man dricka,
    det är flytande.

  26. Is är sånt man åker skridskor på
    och har i drinken osv.

  27. Du kan inte ta både och.
    Eller hur?

  28. Vad gör du nu?

  29. Oj, men du, nu är det vatten här!
    Och is.

  30. Då blir jag lite törstig.

  31. Oj!

  32. Ser du något där?

  33. Oj, nu har du fått en massa imma här!

  34. Vad är det som händer?
    Jag förstår ingenting!

  35. Men, men...var är vattnet...?
    Nu är det borta!

  36. Tog du det, när jag tittade bort
    och hjälpte dig?

  37. Jag tänkte ju dricka det!

  38. Du, Speed!

  39. Vad snackar du om, två sekunder
    vände jag bort huvudet.

  40. Då är vattnet borta!

  41. Vi måste undersöka det här,
    så du förstår hur det fungerar.

  42. Kom! Stäng av plattan.
    Tack.

  43. "God kväll, och välkomna
    till Vatten-nyheterna!"

  44. "Jag heter Amanda Lear.
    Och här är dagens rubriker:"

  45. "Vatten på flera sätt.
    Vatten-nyheterna undersöker."

  46. "Hajen Ture har rymt från
    undervattensfängelset i Fisksätra."

  47. "Och så, femdygnsprognosen som spår:
    regn, hagel, snö, frost och dimma."

  48. "God kväll."

  49. "Vattnets olika former är något som
    stötts och blötts under flera år."

  50. "Hur kan ett ämne finnas
    i så många olika former?"

  51. "Professor Herman "Sillen" Öström
    säger till Vatten-nyheterna"-

  52. -"att vatten är något unikt.
    Och att allt och alla"-

  53. -"på jorden behöver vatten
    för att leva:"

  54. "djur, växter och människor."

  55. "Utan vatten skulle vi inte kunna åka
    vattenskidor eller tvätta kläder."

  56. Öhh... Ursäkta. Här verkar ni
    kunna en del om vatten?

  57. Ja, det är ett vattenlaboratorium,
    så det kan vi.

  58. Vårt vatten har försvunnit.
    Det är nog Vattenmannen-

  59. -som tagit det.
    Vi har bråkat om det.

  60. Men det är helt borta nu.

  61. Har det försvunnit, jag förstår inte?

  62. Han säger att han har INTE tagit det.
    Det är tomt i kastrullen.

  63. Vattnet är borta!

  64. Häng med, så ska jag visa!

  65. Jaha.

  66. Det är nog det här som hänt.
    Vattnet har förångats.

  67. Ja, precis så såg det ut
    nere hos oss!

  68. Fast vi hade en kastrull.

  69. Du säger "förångats"?
    - Oj oj oj, det är varmt!

  70. Så där, kan du inte göra!
    Det förstår vem som helst.

  71. Förångats, ja.

  72. Vattnet blir till en annan fas
    - det blir vattenånga.

  73. Vatten har tre stycken olika faser:
    is och så flytande, som här-

  74. -så kan det
    bli till vattenånga.

  75. Vi kan se att det bildas vattenånga
    om vi sätter ett glas över.

  76. Det blir imma på glaset, till slut
    bildas det små vattendroppar.

  77. Då har vattnet blivit till gas och så
    har det blivit vattendroppar igen.

  78. Här på laboratoriet kan vi
    mycket om de tre olika formerna.

  79. Ja, ni verkar kunna mycket.

  80. -Här har vi is.
    -Oj oj! Inte så smart!

  81. Här sitter våra is-specialister
    och studerar isen.

  82. Här sitter våra vattenexperter
    och pipeterar vatten.

  83. Vad duktiga ni är!
    Ni verkar kunna väldigt mycket.

  84. Ja, vi har hållit på ganska länge
    med det här.

  85. Är det ånga?

  86. Ja, ballongen blåses upp när vattnet
    kokar, det bildas vattenånga.

  87. PANG!

  88. Okej, vi har alltså vatten,
    is och ånga.

  89. Det är lite svårt att tänka sig
    att det här är samma ämne.

  90. Ja, precis. Det är vattenmolekyler
    som det består av.

  91. -Här har jag en vattenmolekyl.
    -Det har jag hört talas om.

  92. En modell av en vattenmolekyl.

  93. Den består av två stycken väte, H.
    Sen har vi syre.

  94. -Som är?
    -H2O

  95. Ja, det visste jag hela tiden.
    Men... H2O. Det är vatten.

  96. Ja. De här sitter ihop. Vatten
    består av mängder av såna partiklar.

  97. Aha.

  98. Det är inte så lätt med vattnets
    olika former och molekyler osv.

  99. Kom med, jag ska visa er något!

  100. Åh!

  101. Här ska ni få se.

  102. /Hon blåser i visselpipa/

  103. Tänk er att var och en
    är vattenmolekyler.

  104. Oj! Vad gör de nu?

  105. Jo, nu ligger molekylerna
    i en is-struktur.

  106. Och i is ligger molekylerna ganska
    still och är bundna till varann-

  107. -med starka bindningar.

  108. Vilket laboratorium ni ha,
    fantastiskt!

  109. Det måste vi tänka på där nere sen.

  110. Ett sånt här skulle vi också ha!

  111. -Om vi höjer temperaturen här...
    -Ja.

  112. /Blåser i visselpipan/

  113. Vi ser att molekylerna
    börjar röra sig mer.

  114. -Det händer när vatten smälter.
    -Så nu har det blivit vatten, alltså.

  115. Ja, flytande vatten. Molekylerna rör
    sig mer och börjar släppa varandra.

  116. Nu börjar jag förstå. Jag förstod
    förut också, nu fattar jag bättre.

  117. Om vi höjer temperaturen ännu mer.

  118. /Hon blåser i visselpipan/

  119. Nu ser vi att det börjar koka.
    Då släpper vattenmolekylerna helt.

  120. Det är då som vattenmolekylerna
    går upp i vattenånga.

  121. Ja, det har blivit ånga.
    Jag förstår precis.

  122. Förstår du också, lite grand?

  123. Förstår du Vattenmannen?

  124. Tack för att ni kom.
    Trevligt att ha er här!

  125. Säg, hej då, Vattenmannen.
    Nu måste vi gå.

  126. Hej då, Vattenmannen.

  127. Ring på om ni är på väg neråt nån
    gång, så får ni komma och fika.

  128. Vi är därnere.
    Det är bara att höra av sig.

  129. Hej då.

  130. Vatten är fantastiskt!

  131. Då kan man tänka att denna kunskap
    som vi har fått i oss nu-

  132. -vi har lärt oss en massa,
    framförallt du.

  133. Den kunskapen ger jag till dig
    som en present på din födelsedag!

  134. Den får du, som en present.

  135. Ja! Paketet.

  136. Det är ditt!
    Nu får du öppna den.

  137. Och vet du, kära vän, vad det här är?

  138. Det här, förstår du, är...
    Håll i dig nu...

  139. ...en badmösse-vatten-molekyl.

  140. Ser du vad det står?

  141. "H2O"

  142. En gång till!

  143. "H2O"

  144. Kom igen!

  145. "H2O"

  146. "H2O"

  147. "H2O finns ju överallt"

  148. "Det kan vara varmt,
    det kan vara kallt"

  149. "Blir det riktigt kallt
    så kallas det is"

  150. "Det är helt fantastiskt!"

  151. "Helt fantastiskt"

  152. "Om det kokar blir det ånga
    då kan du laga mat"

  153. "Eller kanske ta ett bastubad"

  154. "Vem du än är och var du än bor"

  155. "Ingen kan leva utan H2O"

  156. "H2O"

  157. Bra. En gång till!

  158. "H2O"

  159. Kör på gubben!

  160. "H2O"

  161. "Oooooo"

  162. "H2O"

  163. "H2O är en molekyl"

  164. "som du kan stoppa in i din kyl"

  165. "Det ser nästan ut som Musse Pigg"

  166. "Det är konstigt faktiskt"

  167. "Konstigt faktiskt"

  168. "Att vatten kan vara
    flytande - gas eller is"

  169. "Det är nästan...trolleri!"

  170. "Alla människor på vår jord
    Varje syster, varje bror"

  171. "behöver H2O, H2O"

  172. Kom igen Vattenmannen, sjung!

  173. "H2O"

  174. "H2O..."

  175. UR Text: Lisen Jobs

  176. Ja, det var ungefär så
    jag visste att det var...

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

H2O - vattnets former

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vattenmannen hittar en isbit som han lägger i en kastrull för att smälta. Vips har den försvunnit! Dessutom är glaset på dykarhjälmen immigt. Hur gick det till? För att ta reda på mer om vattenmolekyler tar sig Vattenmannen och Speed upp till ytan och träffar Karin Eklöf på Uppsala vattencenter. För att förklara tar hon till hjälp simmarna i Stockholm Konstsim Herr. Tillbaka i sin farkost spelar Vattenmannen och Speed låten H2O.

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Atomfysik, Molekyler, Molekylfysik, Naturvetenskap, Vatten
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Vattenmannen och Speed

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

H2O - vattnets former

Avsnitt 1 av 8

Vattenmannen hittar en isbit som han lägger i en kastrull för att smälta. Vips har den försvunnit! Hur gick det till? För att ta reda på mer om vattenmolekyler tar de sig upp till ytan och träffar Karin Eklöf på Uppsala vattencenter och simmarna i Stockholm Konstsim Herr.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Vem städar havet?

Avsnitt 2 av 8

Vattenmannen städar på botten och drar in en massa bråte till farkosten. Det slängs mycket skräp i havet och vid Slussens kaj i Stockholm träffar de skepparna Christer Eriksson och Seppo Karjalainen på båten Strandrensaren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Hajar i Sverige

Avsnitt 3 av 8

Finns det hajar i Sverige? Hajexperten Charlott Stenberg på Fiskeriverket i Göteborg berättar om brugden, en av de största hajarna, som finns i svenska vatten. På Universeum simmar hon med hajar som normalt finns i tropiska vatten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Vågkraft

Avsnitt 4 av 8

Vattenmannen tillverkar en gitarrförstärkare till Speed. Mitt i ett gitarrsolo går strömmen. Strömkabeln leder dem till ett vågkraftverk i Lysekil där de möter Jens Engström från Ångströmlaboratoriet. När elen kommer tillbaka kan de framföra låten Elektricitet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Utfiskning

Avsnitt 5 av 8

När Vattenmannen och Speed tittar ut på havets botten genom farkostens fönster har alla fiskar försvunnit. Vid ytan träffar de Anna Tauson och Stefan Holmgren från Greenpeace som just ska ut och spana efter trålare som tänker fiska i torskarnas lekområde.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Marinarkeologi

Avsnitt 6 av 8

En robot attackerar Vattenmannens och Speeds farkost! Roboten är en så kallad ROV och hjälper arkeologer att filma under vattnet vid vraket Anna-Maria utanför Dalarö. Miljön i Östersjön gör att det här finns fler vrak att undersöka än i andra hav.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Bottendöd

Avsnitt 7 av 8

En dag när Vattenmannen och Speed tittar ut finns det inga växter på botten. Oroade förhör de sig om läget när de träffar Henrik Österblom på Baltic Nest Institute samt miljöminister Andreas Carlgren. De får bland annat höra om ett försök att pumpa ner syre på botten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVVattenmannen och Speed

Vattnets kretslopp

Avsnitt 8 av 8

Speed hävdar att vatten är en mexikansk uppfinning, men Vattenmannen är inte så säker. Meteorologen Anna Lilja förklarar att samma vatten går runt i ett kretslopp. För att komma närmare molnen tar de liften uppför ett berg där det börjar regna.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVAllti Kartong - romani chib/arli

Regn

En av Alltis och Lilla Röds krukväxter behöver vatten. De ger sig iväg för att hitta ett regnmoln.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioVem vet vad?

Månen

Klara nätter kan man se månen lysa starkt. Men hur ser det ut uppe på månen? Amen Ainalem och Laura Wihlborg åker till rymden och tar en rymdpromenad på månens baksida, den som ingen på jorden kan se. Vad finns egentligen där?