Titta

UR Samtiden - Språk - så mycket mer än ord

UR Samtiden - Språk - så mycket mer än ord

Om UR Samtiden - Språk - så mycket mer än ord

Vilka villkor präglar minoritetsspråken och minoritetskulturerna? Detta flerdagarsarrangemang undersöker vad som krävs och vad som görs för att minoritetsspråken ska kunna leva. Vad händer inom språkvården, politiken och pedagogiken? Forskare och representanter för viktiga institutioner ger inblickar i aktuella frågor. Bland annat behandlas språk som meänkieli, romani chib, kvänska och samiska. Arrangerat av Korpilombolo kulturförening, Svenska tornedalingars riksförbund - Tornionlaaksolaiset (STR-T), stiftelsen Meän Akateemi och Institutet för språk och folkminnen. Inspelat 8-10 december 2010.

Till första programmet

UR Samtiden - Språk - så mycket mer än ord: Språk som hjärnans träning

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Dela

Språk som hjärnans träning

Produktionsår:
Längd:

David Marsh, programansvarig på Juväskylä universitet, pratar om hur flerspråkighet kan bidra till att hjärnan lär sig även andra saker lättare, och hur hjärnan blir mer kreativ när den hanterar fler språk än ett.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Svenska
Ämnesord:
Flerspråkighet, Hjärna, Inlärning, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Språk - så mycket mer än ord

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om morgondagens lärande

En panel ger sina kommentarer efter de tre bilderna av framtidens skolor och lärande. I panelen Elias Giertz, gymnasist, Bo Jansson ordf. i Lärarnas riksförbund, och Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - integration

Jag ville bli advokat!

Romernas skolsituation är kantad av problem. Många romska elever avslutar inte grundskolan och går därför inte vidare till gymnasieskolans nationella program. Skulle en romsk folkhögskola kunna bidra till en förbättrad statistik? Soraya Post och Thereza Eriksson är verksamma vid Agnesbergs folkhögskola.

Fråga oss