Titta

Kayos krita

Kayos krita

Om Kayos krita

Kayo och hennes storasyster är ensamma hemma. Det uppstår naturligtvis små vardagliga problem och konflikter. Nu upptäcker Kayo att hon har en magisk krita som får fram den animerade karaktären Glenn. Han blir Kayos nya vän och hjälp när problem uppstår. Tillsammans med Glenn så löser Kayo allt krångel med fläckar som behöver lösas, vatten som har blivit is och bröd som behöver hjälp med att jäsa.

Till första programmet

Kayos krita: Smältande is och ett varmt badDela
  1. -Hej då. Ha det bra.
    -Hej då.

  2. Ring om det är nåt.
    Vi ses på söndag.

  3. Ja då, oroa er inte. Hej då.

  4. En värld av atomer och molekyler
    Vissa som faller andra som flyger

  5. Ämnen ibland oss, vad kan de bli?
    Glenn och Kayo lär oss kemi

  6. En värld av atomer och molekyler
    Vissa som sjunker, andra som flyter

  7. Ämnen ibland oss, vad kan de bli?
    Glenn och Kayo lär oss kemi

  8. -Ska du bada nu?
    -Ja.

  9. Jag har bråttom.
    Jag måste bada först.

  10. Jag har också bråttom.
    Jag ska träffa en kompis snart.

  11. -Men bada då.
    -Jag ska, men vattnet är för varmt.

  12. -För varmt? Då badar jag först, då...
    -Nej, jag var först. Du får vänta.

  13. För varmt, sa du? Okej.

  14. -Vad gör du?
    -Det var ju för varmt. Vänta.

  15. Men... Kul...

  16. Så. Nu kan du bada.
    Nu är det inte varmt längre.

  17. Nu är det ju is.
    Nu går det ju inte att bada.

  18. Strunta i att bada då
    om du ska träffa din kompis.

  19. -Jag hinner. Jag ska bada.
    -Okej. Lycka till.

  20. -Hallå där. Hur är läget?
    -Så där...

  21. Jag vet... Äldre syskon.

  22. Min brorsa är likadan.
    Han ska alltid överdriva.

  23. Men det här med isen
    är inget problem.

  24. Is är ju också vatten.

  25. Man säger att is är vatten
    i fast form. Jag ska visa.

  26. Vatten som du dricker eller badar i
    kallas vatten i flytande form.

  27. Isbitarna i badkaret
    är vatten i fast form.

  28. För att få dom att bli flytande
    vatten behöver du mycket värme.

  29. Du kan höja temperaturen i rummet,
    hälla på varmvatten-

  30. -och släppa in sol.

  31. Det finns en annan sak du kan göra
    för att få isen att smälta.

  32. -Vad då?
    -Du kan hälla salt på isen.

  33. -Salt?
    -Salt, ja.

  34. Det bli inte varmare
    men isen smälter.

  35. Det är därför man saltar vägarna när
    det är isigt. Då halkar inte bilarna.

  36. -Vänta. Jag ska visa ett trick.
    -Okej.

  37. Du ska få göra ett trick.
    Hämta salt och ett snöre.

  38. Är det min tur att bada? Ger du upp?

  39. -Nej.
    -Okej.

  40. -Snöre och salt…
    -Okej.

  41. Ta en isbit från badkaret…

  42. Lägg nu snöret på isen…

  43. Nu testar vi
    att ha lite salt på isen.

  44. Ta i varje ände av snöret och lyft.

  45. -Lyfta?
    -Ja, prova.

  46. -Snyggt.
    -Eller hur?

  47. Saltet fick isen att smälta.

  48. Men eftersom vi använde väldigt lite
    salt kyldes det snabbt ner av isbiten

  49. Då stelnade vattnet till is
    och då fastnade snöret.

  50. Om du vill smälta isen i badkaret
    fortare, ska du hämta mera salt.

  51. -Jag kan väl inte bada i salt?
    -Självklart kan du det.

  52. Havsvatten består av salt.
    Du har väl badat i havet?

  53. -Jo.
    -Då så.

  54. Okej, jag kanske var lite taskig.
    Ska jag hjälpa dig?

  55. Nej, det går bra.

  56. Varmt vatten... Bra där.

  57. Det funkar.

  58. Fett söt han är...
    Synd att han bor i USA.

  59. Skönt, va? Isen har smält.

  60. Vare sig det är vatten
    i fast eller flytande form-

  61. -så består det av samma sak:

  62. Små byggstenar
    som kallas vattenmolekyler.

  63. -Vattenmolekyler?
    -Japp.

  64. När man tittar närmare på vatten...

  65. Om man skulle kunna titta
    riktig, riktigt nära-

  66. -skulle man se en massa molekyler
    huller om buller.

  67. Molekylerna
    är i sin tur uppbyggda av atomer.

  68. När atomer sitter ihop
    kallas de för molekyler.

  69. När det blir så kallt
    att vattnet stelnar till is-

  70. -rör sig inte vattenmolekylerna
    längre.

  71. Men när vattnet smälter börjar
    vattenmolekylerna röra på sig igen.

  72. Från fast till flytande...

  73. Men det finns en annan form
    av vatten: Gasform.

  74. -Gas?
    -Ja. Kolla här.

  75. När man kokar vatten
    så är det ju i flytande form först.

  76. Molekylerna rör sig allt snabbare.

  77. Till slut
    tappar de kontakten med varandra.

  78. Då har vattnet övergått till gasform:
    Vattenånga. Men den kan du inte se.

  79. Man kan inte se en gas.

  80. Och när vattenångan träffar på något
    som är kallare, t.ex. badrumsspegeln-

  81. -så övergår den till flytande form
    igen och blir små vattendroppar.

  82. Kondens kallas det.

  83. Röken man ser ovanför kastrullen
    är små vattendroppar.

  84. -Vatten i flytande form.
    -Jag tror jag fattar.

  85. Sluta. Är det tacken för all hjälp?

  86. -Vattenmolekyl.
    -Aha.

  87. Va? Har du redan badat?

  88. -Ja, det var varmt.
    -Varmt? Men isen då?

  89. Borta. Jag tror jag hinner
    träffa min kompis faktiskt.

  90. Men det var ju jättemycket is
    och nu är det ju rökigt.

  91. Det är små vattendroppar.

  92. Vill du också ha juice?
    Du kan få med is i.

  93. Kul.

  94. En värld av atomer och molekyler
    Vissa som faller andra som flyger

  95. Ämnen ibland oss, vad kan de bli?
    Glenn och Kayo lär oss kemi

  96. En värld av atomer och molekyler
    Vissa som sjunker, andra som flyter

  97. Ämnen ibland oss, vad kan de bli?
    Glenn och Kayo lär oss kemi

  98. Textning: Henrik Johansson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Smältande is och ett varmt bad

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Både Kayo och hennes storasyster vill ta ett varmt bad. Det blir för varmt och storasystern fyller istället badkaret med is. Hur smälter man is snabbt och vad händer med vattnet när det blir ännu varmare?

Ämnen:
Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Is, Kemi, Naturvetenskap, Oorganisk kemi, Vatten, Vattenkemi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Kayos krita

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKayos krita

Flyta, sjunka och magnetiska metspön

Avsnitt 1 av 5

Kayo har köpt en skattkista till sitt akvarium men upptäcker att den flyter. Tillsammans med sin magiska vän Glenn så får hon kistan att sjunka till botten. Hur kan man lura en retsam storasyster med en magnet?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKayos krita

Fula fläckar och oljiga lampor

Avsnitt 2 av 5

Kayo råkar spilla juice på sin storasysters nya tröja. Den magiska vännen Glenn ger tips på hur man kan lösa fläcken. Kayo får också veta hur man gör en alldeles egen lavalampa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKayos krita

Smältande is och ett varmt bad

Avsnitt 3 av 5

Både Kayo och hennes storasyster vill ta ett varmt bad. Det blir för varmt och storasystern fyller istället badkaret med is. Hur smälter man is snabbt och vad händer med vattnet när det blir ännu varmare?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKayos krita

Platt bröd och en bakpulverbomb

Avsnitt 4 av 5

Kayos storasyster upptäcker att brödet är slut. Kayo bestämmer sig för att på egen hand baka nytt, men brödet blir platt och hårt. Hon inser att hon har glömt bakpulvret och gör en ny deg, denna gång med massor av bakpulver.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKayos krita

Syre, luft och en svävande lykta

Avsnitt 5 av 5

Kayos storasyster läser läxor och tycker att luften tar slut i rummet. Men kan luften ta slut? Glenn ger tips så att Kayo kan bygga en flygande lampa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Fråga oss