Titta

Välkommen till staden

Välkommen till staden

Om Välkommen till staden

Hur får man egentligen ihop allting i en storstad som Stockholm? Vad händer till exempel med avloppsvattnet när det spolats ner i toan? Och vart tar alla sopor vägen när de slängts? För att ta reda på det beger sig Malin från sin bondgård i Västerbottens inland till storstaden. Där besöker hon reningsverk, värmeverk, transformatorstationer, tunnelbanans ledningscentral och andra ställen som de flesta inte brukar ägna så mycket tid åt när de åker till en ny stad.

Till första programmet

Välkommen till staden : Om tunnelbananMaterialDela
  1. Undrar hur de får allt
    att funka i storstan?

  2. Det skulle man ju nästan vilja se.

  3. Sitter du och fantiserar
    om Stockholm nu igen?

  4. Nu far jag, pappa!

  5. Välkommen till staden.

  6. Men oj, vad mycket trafik!

  7. Folk som ska åt alla möjliga håll.
    Hur går det ihop?

  8. Och så har vi tunnelbanan, då...

  9. En massa folk
    som åker tåg under jorden.

  10. Inte kan det väl vara helt naturligt.

  11. -Brukar ni åka tunnelbana?
    -Ja.

  12. Är det inte läskigt under jorden?

  13. -Nej.
    -Det blir stopp ibland, men...

  14. -Det är inte läskigt.
    -Det är inte så läskigt.

  15. -Är det bra att åka tunnelbana?
    -Ja.

  16. Att den går under jord är en fördel.
    Man slipper alla trafikstockningar.

  17. Då ska jag kanske våga mig ner här.
    Ha en bra dag. Tack så mycket!

  18. Jaha, då ska vi se...

  19. De var en hisklig massa stationer.

  20. Röd, grön och blå linje.
    Vad är det här tro?

  21. Han är grön.

  22. Då är det väl bara att hoppa på.

  23. Linje 19 mot Gullmarsplan.

  24. -Hallå, är det du som kör tåget?
    -Ja.

  25. -Får man åka med och se hur du gör?
    -Nej, tyvärr.

  26. Men om du åker med till ändstationen
    så kan jag visa dig lite mer där.

  27. -Då åker jag till ändstationen.
    -Då ses vi.

  28. Det är tid för avgång.
    Dörrarna stängs.

  29. Tunnelbanan åker mycket ovan jord.
    Det hade man inte kunnat tro.

  30. Och många tåg går det.
    Missar man ett tar man bara nästa.

  31. Det är svårt att tänka sig det hemma.

  32. Där är man glad om nästa buss går
    inom en timme...eller ens samma dag.

  33. Hej igen! Nu är vi i depån,
    så nu får du komma fram och titta.

  34. -Så här ser det ut där man kör.
    -Vad är depån för ställe?

  35. Här ställer man in tågen på natten,
    så att de kan repareras i verkstaden.

  36. Berätta
    hur det är att köra ett sånt här tåg.

  37. Roligt. I början är det som en berg- och
    dalbana, men man vänjer sig.

  38. -Ser du nåt i tunnlarna?
    -Ja, vi har belysning...

  39. ...och med helljuset på
    ser man ganska långt.

  40. -Tycker du aldrig att det är läskigt?
    -Nej, inte för att det är mörkt.

  41. Och man är utomhus rätt mycket,
    så man ser om det är sol eller regn.

  42. Det är ju så många linjer och tåg.
    Hur gör man för att inte krocka?

  43. Det sköter trafikledningen. De ser till
    att man hamnar på rätt spår.

  44. Mot Gullmarsplan. Dörrarna stängs.

  45. Men det finns ju
    en massa olika styrspakar här.

  46. Här är spaken man kör med.
    Drar man den framåt så går tåget fortare.

  47. Här ligger det bara och rullar
    och så bromsar man så här.

  48. Du ser att det inte händer nånting.
    Vi har ett säkerhetsgrepp.

  49. För att det ska fungera måste jag trycka
    ner den här fotpedalen.

  50. Det är för att om jag svimmar
    eller nåt, så stannar tåget.

  51. Det känns ju tryggt.

  52. Är det nåt speciellt
    man måste tänka på när man kör?

  53. Folk som står nära kanten
    på stationerna. Det är obehagligt.

  54. Man är rädd att de ska ramla-

  55. -så man saktar ner på stationerna
    och kollar att ingen går för nära.

  56. Jag ser att växlarna ligger rätt
    så jag kommer att åka in på spår 26.

  57. Det var dit vi ville.

  58. Så, då är det dags
    för mig att gå hem.

  59. -Okej, då går jag vidare. Tack.
    -Tack för i dag.

  60. Välkommen till staden.

  61. Ledningscentralen hon pratade om,
    den skulle man ju nästan vilja se.

  62. -Hallå! Övervakar ni tunnelbanan?
    -Ja.

  63. -Får man komma in och kolla?
    -Ja, det kan du väl. Stig in.

  64. Oj, vad stort det var.
    Vad är det här, då?

  65. En karta över tunnelbanan som den ser ut
    nu. Stationer, växlar och spår.

  66. När det blir stopp i trafiken
    kallar man ut resurser.

  67. Det kan vara montörer som lagar fel
    eller polisen om det är bråkigt.

  68. Man kallar ut
    personal av olika slag härifrån.

  69. Allt som händer i tunnelbanan
    ropas in via radio av tågförarna-

  70. -eller rings in på telefon
    från spärrarna. Det knyts samman här.

  71. Hur många människor
    åker tunnelbana varje dag?

  72. På gröna linjen
    är det ungefär en halv miljon.

  73. Vet du att tusen personer
    kan åka i ett enda tåg.

  74. -Tusen?
    -Ja, tre vagnar.

  75. -Men då får ju alla inte sitta.
    -Hemma går det tre bussar per dag.

  76. Där får man sitta och vänta.

  77. Här går det tre tåg på fem minuter...
    åt varje håll.

  78. -Då ska jag åka vidare.
    -Åk gärna tunnelbana.

  79. Det ska jag göra.
    Nu känns det bättre. Tack och hej.

  80. Nästa Slussen.

  81. Hallå... Jo, nog lever jag.
    Men det är väl knappt.

  82. Jag har varit runt hela stan så jag är
    halvdöd. Jag åkte tunnelbana...

  83. Hörjeligen, vad svårt det var!

  84. Ner på ena sidan stan och upp på
    en annan. Man ser inte vart man far.

  85. Nå, du förstår.
    Så går det till här i storstan.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om tunnelbanan

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan tunnelbanetrafiken fungera med sina miljoner resenärer varje dag? Malin Jakobsson ger sig ner i tunnelbanesystemet för att ta reda på hur det fungerar. Hon träffar en chaufför och besöker ledningscentralen som håller koll så att tågen inte krockar.

Ämnen:
Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Järnvägar, Kommunikationer, Spårvägar, Teknik, Transportmedel, Tunnelbanor
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Välkommen till staden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om avloppsvatten

Avsnitt 1 av 5

Från sin bondgård i Västerbottens inland beger sig Malin till storstaden för att ta reda på vart smutsvattnet som spolas ner i toaletten tar vägen. Malin går under jord och följer avloppsvattnets färd från rören under gatan via pumpstationen och vidare till reningsverket.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om elektricitet

Avsnitt 2 av 5

Hur kommer elektriciteten in till staden? Malin följer elens väg från kraftverk via högspänningsledningar och transformatorstationer in till husen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om tunnelbanan

Avsnitt 3 av 5

Hur kan tunnelbanetrafiken fungera med sina miljoner resenärer varje dag? Malin Jakobsson ger sig ner i tunnelbanesystemet för att ta reda på hur det fungerar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om varutransporter

Avsnitt 4 av 5

Hur kommer alla grejer till stadens affärer och varuhus? Malin Jakobsson följer med varorna från hamnen till butiken mitt i city.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkommen till staden

Om sopor

Avsnitt 5 av 5

Vad händer med allt skräp vi slänger? Malin Jakobsson följer soppåsen från sopnedkastet till värmeverket.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLabba

Pinnbygge

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSpelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?

Fråga oss