Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : BortamatchDela
  1. Inga frågor nu.
    Jag måste göra det jag ska först.

  2. Blir jag arg kan jag slå,
    men det får jag inte.

  3. -Inte jag heller.
    -Men du är inte straffmyndig.

  4. -Nej.
    -Men det är jag.

  5. -När nån retar mig blir det svart.
    -Det är samma sak för mig.

  6. Okej, då vet jag. Samma som för mig.
    Fast du slår inte när du blir arg.

  7. Det gör jag. Jag tänker inte först.

  8. Jag slår, och tänker sen att jag
    har gjort fel. Då är skadan skedd.

  9. -Jag tänker först, och sen slår jag.
    -Räkna till tio brukar inte hjälpa.

  10. Försök räkna till tio, eller slå
    på en vägg. Då får man ont själv.

  11. Det brukar jag göra ibland.

  12. Slår du i väggen och får ont
    så blir du så arg på smärtan...

  13. -...så att du tar ut det.
    -På väggen, i stället.

  14. Jajamensan. Men det får inte vara
    en gipsvägg, för då går den sönder.

  15. Nu skiftar vi igen!

  16. Jag är målvakt, för när jag är
    utespelare kan jag bli irriterad.

  17. Sebbe?

  18. Det blir konflikt när de kommer nära,
    men annars är det inga problem.

  19. Det är bara roligt att vara målvakt.

  20. Jag har varit med i fyra år.

  21. Ibland har jag svårt
    att hänga med i vad de säger.

  22. -Kom, Oscar!
    -Han har glömt skorna.

  23. Jag har lite svårt
    att leva i verkligheten.

  24. Det är tidigt på morgonen,
    och jag har ingen koll.

  25. Min roll i Gränssprängarna-

  26. -är först och främst
    att vara fotbollstränare-

  27. -men även att vara observant
    på självskadebeteenden.

  28. Om nån inte har ätit
    och sovit bra, eller så.

  29. -Hur kändes de skorna?
    -De passar perfekt.

  30. Härligt! Då kör vi med dem i dag.

  31. Det speciella med Gränssprängarna
    är att du får vara med-

  32. -och känna dig bra
    utifrån dina förutsättningar.

  33. De flesta har neuroproblem
    som adhd, autism och Asperger.

  34. Men även lättare hjärnskador, oftast
    i kombination med till exempel adhd.

  35. Vi har även dem som inte fått
    nån diagnos, av olika orsaker-

  36. -och som inte kan spela
    i ett vanligt fotbollslag.

  37. Aggressionsproblem, problem att
    samarbeta, koordinationsproblem-

  38. -vilket säkert ligger till grund för
    att de ska ha en diagnos.

  39. Att få dem att vara tillsammans,
    umgås och vara snälla mot varann-

  40. -är det speciella
    med Gränssprängarna, tycker jag.

  41. ...och då är ju han lite divig,
    och måste åka i egen bil.

  42. Nu drar vi mot Sandviken, hör ni!

  43. -Ska vi spela ute?
    -Ja, vi ska spela utomhus.

  44. Gränssprängarna suger, tycker jag.
    Vi kommer ingen vart.

  45. -Har ni alltid gympa där?
    -Ja.

  46. -På vintern också?
    -Ja.

  47. Jag bor i fosterfamilj.

  48. Det är Erika, hennes sambo Marko
    och deras tre barn.

  49. Vi är familjehem till Andreas.

  50. Jag har arbetat med honom
    sen han var sju år, i särskolan.

  51. Jag tycker att sport är roligt.
    Det här är bra, en bra verksamhet.

  52. Andreas har varit lite till och från,
    har slutat och börjat, provat dans...

  53. Han är inte direkt nån lagmänniska-

  54. -men han är ju duktig, så när man
    peppar honom och ger honom beröm-

  55. -så blir det roligt med fotboll.
    Man får peppa honom hela tiden.

  56. Han har inget större behov
    av att träffa andra personer-

  57. -men när han väl kommer dit
    är det ju rätt roligt ändå.

  58. -Telefonen av, nu tränar vi!
    -Hallå?

  59. -Nu får du lägga på!
    -Hallå?

  60. Stäng av den där nu!

  61. Vi har pratat om
    att man mår bra av att röra sig-

  62. -så vi tränar mycket tillsammans.

  63. -Jag brukar alltid ha musik.
    -Yes, men nu kör vi.

  64. Andreas största problem
    är inlärningen.

  65. Han kräver
    bra struktur och starka gränser.

  66. -Det där går ju bra.
    -Ja.

  67. Han kan ju...eller har kunnat bli
    aggressiv, och skrikit tillbaka-

  68. -och kan verka hotfull,
    fast egentligen är han inte det.

  69. Det arga har han jobbat bort
    på ett bra sätt, tycker jag.

  70. -Tio gånger?
    -Det blir bra.

  71. Jag tycker att Erika är tjatig.

  72. Telefonen, datorn
    och när jag ska lägga mig...

  73. Jag lägger mig ändå när jag är trött.

  74. -Blir det inte jobbigt för magen?
    -Nej.

  75. I och med utvecklingsstörningen
    så kräver han en viss struktur-

  76. -för att hålla de här gränserna.

  77. Vi har märkt att han mår bra
    av att ha samma, samma, samma...

  78. Har han gjort nåt en onsdag, så tror
    han att det är likadant varje onsdag.

  79. -Men det finns väl en anledning?
    -Det är privat.

  80. -Är det privat?
    -Jag känner mig tjock.

  81. -Tycker du att du är tjock?
    -Ja.

  82. Då har du fel bild av dig själv.
    Du är inte det.

  83. -Eller hur?
    -Nej.

  84. -Jesper!
    -Ja, Mia.

  85. Du ansvarar för...
    Nej, det blir för mycket för dig.

  86. Filip! Du ansvarar
    för Lag Gröns lagväska med kläder.

  87. De är på den sidan.

  88. Joker!
    Du ansvarar för Lag Vits lagväska.

  89. Vem har vår lagväska då...?

  90. Medicinväska!

  91. -Men nu får du vänta lite!
    -Här, kolla!

  92. Du tjatar så mycket, Ali...

  93. Alla! Boström! Runt det här bordet.

  94. Kommer ni ihåg vad jag sa sist,
    på träningen?

  95. Inget lallande och inga
    skitpassningar. Nu kör vi hårt!

  96. I dag avgörs det
    vilken division vi ska spela i.

  97. Vi ska spela i division ett, så är
    det bara. Nu kör vi över varenda en.

  98. Och ingen gör mål på Ali.

  99. Inga själviska grejer,
    passa mycket i stället.

  100. Man kan dribbla nån gång.

  101. Kan man skjuta, och har läge, chansa!

  102. Men inte från halva plan.
    Det kan ni fetglömma.

  103. Så här spelar vi: David är målvakt,
    tillsammans med Johan.

  104. Stefan på mittfältet, med Bosse.

  105. Kjell och tvillingbröderna är backar.

  106. -Snabba byten.
    -Kom igen nu!

  107. Nu ska vi gå ut, Göran. Vi hörs sen.

  108. Han skjuter så jävla hårt!

  109. Helt rätt, Nisse!

  110. Jag brukar alltid vara själv.

  111. Jag har ju inga vänner.
    Jag är bara medspelare.

  112. Inte ens telefonnummer till några
    andra, bara till några släktingar.

  113. Jag har aldrig haft nån vän.

  114. Jag är bara
    lite arg och frustrerad...

  115. ...och förbannad jämt.

  116. Oscar, hur lång tid tar det
    att cykla till skolan?

  117. Vet inte, jag har inte räknat.

  118. Oscar är lite svår att beskriva.
    Han pendlar i humöret.

  119. Ibland är han väldigt glad.
    Det kan svänga, det beror på.

  120. Om man ber honom fixa nåt, och så
    går inte det... Då blir han sur.

  121. Det glada humöret försvinner.

  122. Oscar? Vet du vad som händer i dag?

  123. Han har bearbetat jättemycket.
    De här långa stunderna på en timme-

  124. -har kanske reducerats till en kvart,
    och det är ju stort.

  125. Man vet att det går över.

  126. -Jag har ingen aning.
    -Vet du varför vi ska dit?

  127. Kontaktperson, det vet jag redan.

  128. -Men känns det bra då?
    -Jag är inte helt säker på det här.

  129. Oscar har inga riktiga vänner.
    Han har haft bekanta, så att säga.

  130. Vi är en stor släkt, så han hade
    aldrig behovet när han var liten.

  131. Jag tror att det kommer gå jättebra.

  132. Han fick sin diagnos i fyraårsåldern.

  133. -Där är min cykel.
    -Det var BUP, psykologer, allt sånt.

  134. -Går det bra?
    -Jag har fastnat.

  135. Behöver du hjälp?

  136. Vänta, vänta!

  137. -Brukar den fastna?
    -Den där nyckeln...

  138. -Jag gillar inte när nyckeln fastnar.
    -Om du har lite tålamod så går det.

  139. Bingo!

  140. Man vill inte acceptera det.

  141. De har kanske fel, tänker man.

  142. Men sen inser man att de hade rätt-

  143. -för deras metoder
    har hjälpt honom jättemycket.

  144. Med struktur,
    det var det han behövde.

  145. -Du vill ha en kompis...
    -Ja.

  146. Det är jättebra. Och vi har inte
    några problem att hitta personer.

  147. Vill du ha en kille eller tjej
    som kontaktperson?

  148. -Kille.
    -En kille, okej.

  149. Fast jag har ingen tjej-

  150. -för jag vill vara ensam,
    utan tjejer.

  151. Okej, du vill vara ensam.
    Du klarar dig bra ändå?

  152. -Ja.
    -Tjejfri...

  153. Sen är jag lite nyfiken på vem du är-

  154. -och vad du har för familj...

  155. Bor du tillsammans med pappa
    och mamma, eller med mamma?

  156. -Jag bor tillsammans med mamma.
    -Med mamma. Bor din pappa i stan?

  157. -Han bor i Stockholm.
    -Träffas ni ibland?

  158. Ja. Jag har längtat efter
    att få en riktig kompis.

  159. Som Papi,
    han hade hittat en riktig vän.

  160. Ja... Precis.

  161. Kan du berätta nåt mer?
    Jag känner ju inte dig, Oscar.

  162. Ja...
    Ibland är jag mycket intresserad.

  163. Ibland kan jag rita av skådisar,
    från filmer de har varit med i.

  164. Geoffrey Rush,
    från "The King's Speech"-

  165. -och nu i "Pirates of the Caribbean".

  166. -Kommer det en ny sån film i sommar?
    -I maj.

  167. -Är det i maj?
    -Ja, två dagar innan jag fyller år.

  168. -Den 20 maj fyller jag år, född 1994.
    -Okej.

  169. -Spelar du fotboll?
    -Ja, med Gränssprängarna IK Sätra.

  170. Jag började för fyra-fem år sen.

  171. Han var jätterädd för bollen
    i början.

  172. Han vinkade för att de skulle passa,
    men när han fick bollen-

  173. -så sprang han i väg, för han
    var rädd för att få bollen på sig.

  174. Då tänkte vi att vi skulle öva
    med honom här hemma.

  175. Men det ville han inte.
    Han sa: "Jag tycker inte om fotboll."

  176. "Jaha, men varför spelar du fotboll?"
    Först sa han att jag tvingade honom.

  177. "Det gör jag inte alls,
    du får göra som du vill."

  178. "Jag vill bara att du ska träffa
    andra. Kanske får du en kompis."

  179. "En kompis som du kan titta på film
    med eller nåt du tycker om att göra."

  180. Jag tror att han fortfarande
    vill umgås med dem-

  181. -men det blir ju svårt, för han
    har svårt att umgås med andra.

  182. Han vill ju lära sig, men han har
    svårt att komma i gång med samtal.

  183. "Vad ska vi prata om, mamma?
    Säg vad vi ska prata om."

  184. Jag säger: "Prata om vad som helst."

  185. Han försöker, men det går inte.
    En eller två minuter, sen går han.

  186. Han vet inte vad han ska prata om.

  187. Tror du att jag har en vän?

  188. Ursäkta, jag fick ett litet utbrott.

  189. -Under vintern spelar du väl inte?
    -Nej...

  190. -Jo, ni har träningar.
    -Vi tränar onsdagar och söndagar.

  191. -Ni tränar alltså året om?
    -Ja.

  192. Hur lång tid tar det
    innan han får en kontaktperson?

  193. Tre månader är gränsen vi har, och
    jag gör utredningen så fort jag kan.

  194. Tre månader... Juli?

  195. Det är en gräns. Du ska ha
    en kontaktperson till dess.

  196. Vad tyckte du om matchen då,
    fast vi förlorade? Så där?

  197. Det kommer ju en till,
    så det är bara att bita ihop.

  198. Men tänk på vad jag sa till dig.
    Om nån går i närkamp, säg inget.

  199. Okej? Du kan säga det när du inte
    är på planen, när du inte spelar.

  200. -Lova mig det.
    -Jag har lite svårt att hålla mun.

  201. Han blev sur...

  202. Jag flyttar mig längre ner hit,
    annars blir jag osams med folk.

  203. Fortsätt så,
    det gör ni fruktansvärt bra.

  204. Problemet är att de är stora.
    Då går ni bakåt lite grann.

  205. Gör inte det. Gå framåt, för då
    undrar de vad ni håller på med.

  206. Ni gör det superbra,
    ni kan inte göra det bättre.

  207. Fortsätt rulla boll,
    och ta det lite lugnt.

  208. Lämna bollen, titta upp,
    och sen passar ni.

  209. Sen bara passar ni. Stressa inte,
    för ni är snabbare än dem.

  210. Herregud, får ni bollen
    springer ni ju runt dem som snärtor.

  211. 0-0, in på plan nu, tjejer!
    Vi ska in på den sidan nu.

  212. Första seriespelet är
    inte divisionsindelat-

  213. -utan är till för att
    vi ska dela in oss i divisioner.

  214. Det var nytt för dem som var med för
    första gången, tjejerna bland annat.

  215. Väldigt nervöst för mig,
    som har fått igenom min önskan-

  216. -om att ha nästan ett helt tjejlag.

  217. Jag visste att de nästan bara
    skulle få spela mot killar.

  218. Det är det som är lite av dilemmat-

  219. -med de funktionsnedsatta tjejerna.
    Var är de?

  220. För egentligen är det ju lika många
    tjejer i särskolan som killar.

  221. Det märks att tjejerna
    inte har spelat ihop sig än.

  222. De fick många mål i baken,
    som man brukar säga.

  223. Det är nånting vi måste jobba på.

  224. Härligt!

  225. Nej!

  226. Jag blir snabbt
    på väldigt dåligt humör.

  227. Jag har adhd och damp.
    - Varför står ni bara still?

  228. Du också, Sebbe!

  229. Blir jag riktigt förbannad
    så spricker humöret.

  230. -Vad är det för räkning?
    -Mobilen.

  231. Och så dina filmer, och spel...

  232. Jag har vuxit, och jag har vant mig
    vid mitt handikapp.

  233. Det var värre när jag var yngre.

  234. Att hålla reda på alla OCR-nummer
    är inte det lättaste.

  235. -Nej, jag har svårt för sånt.
    -Men tids nog ska du få lära dig.

  236. -Är det här betalt, mamma?
    -Ja.

  237. Det var jobbigt att flytta
    från mamma. Jag är lite morsgris.

  238. Det var lite jobbigt,
    men det har blivit bättre nu.

  239. Bäst att du aktar dig, Diesel,
    innan draken kommer och äter upp dig.

  240. På tisdagar är det hemmakväll.

  241. Då dammsuger jag, har tvättstugan
    och allt annat.

  242. Att städa
    är inte mitt stora intresse.

  243. Städa och diska tycker jag inte om...

  244. ...men det måste göras.

  245. Tvättmedel har du massor,
    men sköljmedel ska du ha.

  246. -Sköljmedel?
    -Ja.

  247. -Och så är det pantning också.
    -Ja, vi har väntat i två månader.

  248. Vissa grejer kan bara mamma.
    Jag ringer henne varje dag.

  249. -Jaha...
    -Jag tror vi är färdiga med listan.

  250. -Jag har inga solbrillor på mig.
    -Inte jag heller, vi får ta dem sen.

  251. Det är bra att vi kommer ifrån
    varann, för det var mycket tjafs.

  252. Men nu är det inga problem.

  253. Ta hand om den där,
    lägg den i fickan.

  254. Hon har ju alltid funnits där.
    Och syrrorna också.

  255. Så det är bra att mamma finns.

  256. -Jag har min lista och du har din.
    -Ska jag visa upp det här?

  257. -Ja, de där ska du hålla reda på.
    -Ja, mamma. Håll i här så länge.

  258. -Här har du Head & Shoulders.
    -Jaha.

  259. Boring...

  260. -Vad står det på listan nu?
    -Varor. Mjölk och kaviar...

  261. Dvd:er... Nä, jag skojar.

  262. Jag har bara henne.
    Min pappa dog för 21 år sen.

  263. -Den här vill jag ha.
    -Du vill så mycket, du.

  264. En mini-tv, den kan man ta med sig.

  265. Så därför betyder mamma mycket.

  266. -Jag vet inte vilken fil jag ska ha.
    -Vanlig eller Bollnäsfil?

  267. -Bollnäsfil äter jag.
    -Ja, den står ju där.

  268. Jag har matschemat,
    där jag skriver ner vad jag ska äta.

  269. -Skakar man fil?
    -Ja, innan du öppnar den.

  270. -Ja.
    -Cornflakes är gott.

  271. Jag har inte följt det just nu,
    men jag ska göra det.

  272. -Är vi klara?
    -Ja!

  273. -Är alla med?
    -Ja!

  274. -Har ni satt på er bältena?
    -Ja!

  275. -Då ska jag vara lite turistledare.
    -Var det, du.

  276. -Hör ni, har ni haft det bra i dag?
    -Ja!

  277. Känns det obekvämt
    att Hero-spelarna åker med?

  278. Nej, det är bara roligt.

  279. Man måste ju hjälpas åt, så är det.

  280. Först och främst
    vill jag gratulera Jesper-

  281. -till ett strålande jobb som
    lagkapten och målvakt i Lag Grön.

  282. Sen vill jag gratulera Filip också-

  283. -som utsågs till
    turneringens bästa spelare.

  284. Tjejer?
    Jättebra jobbat i dag. Hårt motstånd.

  285. Så är det när man möter killar.

  286. Jag, Uffe och Roger vill tacka alla
    för en fantastisk dag.

  287. Nu åker vi till Gävle!

  288. Det har faktiskt gått jättebra.

  289. Förbannad får man ju bli om man
    förlorar, självklart. Det blir jag.

  290. Tjejerna förlorade alla matcher
    men var lika lyckliga för det.

  291. Killarna i Lag Grön
    var också lugna och fina.

  292. De blev arga på slutet,
    men det är okej.

  293. Lag Vit blev också jättearga
    när de förlorade.

  294. Nyttigt, tycker jag,
    för de är ju oftast vinnare.

  295. Det har varit en bra dag,
    en lagom uppstart.

  296. Nu är vi så trötta
    att vi måste åka hem och sova.

  297. Hon berättade att vi var tillsammans,
    och varför vi gjorde slut.

  298. Textning: Håkan Andersson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj, där mamma Erica är den som står honom närmast. Struktur, planering och gränser är hennes sätt att hjälpa Andreas. Rosa, som är mamma till Oscar, berättar om sonens temperament, hans ensamhet och utanförskap. Det var svårt för Rosa att acceptera diagnosen från början. Tränaren Mia Lindgren berättar om sin dubbla roll som tränare och observatör av hur spelarna mår. Hon beskriver vilka diagnoser ungdomarna har. Att få lagkamraterna att vara tillsammans och umgås och vara snälla mot varandra, det är det uppdrag hon och den andre tränaren Göran Djusberg har vid sidan av att göra dem till goda fotbollsspelare.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaVärldens bästa skitskola

Reformvirus i skolan

Under åren 1991-2014 har reformerna regnat över den svenska skolan. Syftet har varit att förbättra skolan men i stället har resultaten sjunkit liksom lärarnas status. I Finland har inga reformer genomförts sedan grundskolan infördes. Är det arbetsro som gett Finland deras goda resultat?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Ghasem Naghavi

"Kunskap ger makt att förändra sitt liv", säger Ghasem Naghavi som är lärare på kriminalvårdsanstalten Färingsö, en sluten anstalt för kvinnor. De intagna har ofta en problematisk skolgång bakom sig med skolk, strul och droger. Ghasem Naghavis elever är alla i olika åldrar och befinner sig på olika nivåer.

Fråga oss