Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : RelationerDela
  1. -Hur lång tid är det, mamma?
    -20 minuter.

  2. 20 minuter. Jaha! 20 minuter.

  3. -Du får byta om nu, Erik.
    -Ja.

  4. Mamma, jag har läxa, eller hade läxa-

  5. -till i fredags, tror jag.

  6. -Spanska?
    -SO.

  7. -Vilka ska jag ha?
    -De gröna.

  8. -Ta en av varje.
    -Vilka till träning, vilka till spel?

  9. De svarta att träna i
    och de där att spela i.

  10. -Jag kan ha de här...
    -När du spelar.

  11. -Och dem när jag tränar?
    -Ja.

  12. -Du ska spela match i de där.
    -Så de på onsdagar, de på söndagar?

  13. -Det blir bra det.
    -Det blir bättre så.

  14. Erik är glad, förutom när nån
    retar honom. Då får man hålla i sig.

  15. -Mamma?
    -Ja.

  16. Ska jag ta på mig mina byxor-

  17. -så tar jag på mig tröjan
    där borta i stället?

  18. -Nej, sätt på dig tröjan redan nu.
    -Ja, men då kollar jag...

  19. Min diagnos är ADHD.

  20. Hur jag ska förklara? Jag blir
    lätt arg när nån driver med mig.

  21. Jag försöker att inte bli så arg.

  22. Erik behöver träna på
    att våga göra saker själv-

  23. -och inte ringa och fråga
    hur han ska göra.

  24. Man lär sig av misstagen. Han har
    blivit bättre sen han träffade Linda.

  25. Ska jag ringa dig
    när jag ska gå till träningen?

  26. Jag älskar dig, puss. Hej då.

  27. Min flickvän är väldigt trevlig.

  28. Du pratar med Linda.

  29. Nånting måste man göra, annars
    blir inte dagen som man hade tänkt.

  30. Vi träffades ju via internet,
    eller via datorn-

  31. -nån gång förra året.

  32. I juli var det, ja.

  33. Hon är väldigt trevlig
    och snäll emot mig också.

  34. -Byxorna då?
    -Jag vet inte var de är.

  35. -På toaletten.
    -Prutt på dig, dem får du hämta.

  36. -Ska det vara så svårt?
    -Ja.

  37. När jag var mindre och han var mindre
    bråkade vi nästan varje dag.

  38. Det började med att vi skojbråkade.

  39. Så blev det värre.

  40. -Har du med dig allt?
    -Ja, jag ska byta om här.

  41. Frida har ingen diagnos.
    Hon är bara Frida.

  42. -Benskydden ligger på hatthyllan.
    -Det får jag inte glömma.

  43. Jag har spelat i lag i ett år,
    nej, två blir det.

  44. Eller, jag vet inte. Jag har spelat
    ett tag, jag minns inte hur länge.

  45. -Ja.
    -Ja.

  46. -Var är allihop?
    -Inte en aning. De kommer väl snart.

  47. Inte ens Ali, Joker,
    Kjell, David, ingen.

  48. Jag ville inte bara sitta hemma.

  49. -Du kunde ha ringt om lappen, Erik.
    -Jag hade inte pengar på mobilen.

  50. Du kunde väl hört av dig på Xboxen?

  51. Jag loggade ut
    för att jag skulle äta.

  52. Jag pratar med Jesper väldigt mycket.

  53. Om du hade varit inne
    hade jag sagt det till dig.

  54. Vi driver lite med varandra.

  55. Jag var tvungen att gå över halv
    till morsan.

  56. Precis halv loggade jag in.

  57. Hans syrra, Emma... Vi var kompisar
    först men det blev mer än kompis.

  58. Hon är underbar.

  59. Berättade han att vi var tillsammans
    förut? Sa han varför det tog slut?

  60. Vi har haft det lite
    huller om buller, jag och Emma.

  61. Nu är det bra, nu är vi...
    Nu har jag rättat till mig.

  62. Jag var otrogen och det är inget
    som jag tycker om att vara.

  63. -Tja, Danne.
    -Hej, Danne.

  64. Kommer de inte före sex går jag hem.

  65. Mina syskon spelar här
    så det är lite roligt.

  66. Ibland kan Emma vara så
    att hon inte är på humör.

  67. Hon kan vara arg ibland.

  68. Hon är sådär ibland.
    Hon är lite jobbig.

  69. De tror att jag har Asperger.

  70. Min kompis mamma tror inte det, inte
    Jesper och inte hans mamma heller.

  71. Om jag ska säga så här: Hon är
    väldigt vuxen för att vara sexton.

  72. Hon har vuxit väldigt mycket, hon är
    knappt nån liten tonårsflicka längre.

  73. Hon är liksom en kvinna,
    kan man säga.

  74. Hon kunde varken diska...
    Hon diskade inget förut-

  75. -men hos mig diskar hon och städar.

  76. Tvätta kan hon själv nu,
    det kunde hon inte förut.

  77. Nu kommer Mia.

  78. -Hör du dåligt?
    -Ja, faktiskt.

  79. -Skaffa hörapparat.
    -Nej.

  80. Vad kul att du kom, Therese.
    Vill du börja spela med oss?

  81. -Ja.
    -Varför vill du spela med oss?

  82. Ni verkar ha trevligt
    och ni tränare är också trevliga.

  83. Tack så mycket,
    det var hemskt snällt.

  84. Jag spelade fotboll förut
    och slutade för att jag blev mobbad.

  85. De tyckte inte om mig, sa att jag
    inte gjorde mål och gjorde fel.

  86. Vad fick dig att gå från
    att sitta på bänken och titta på-

  87. -till att byta om, komma hit
    och vara sugen på att spela fotboll?

  88. När jag satt vid bänken var jag
    med hela tiden när jag kollade:

  89. "Där skulle jag ha stått och skjutit
    i mål, där skulle jag ha passat."

  90. Så då ville jag testa.

  91. -Perfekt. Och det beror inte på Emil?
    -Nej.

  92. -Ingenting?
    -Nä, ingenting.

  93. -Så det är helt oväsentligt?
    -Ja.

  94. Nej...

  95. -Nej, det är väl härligt med kärlek.
    -Ja.

  96. -Ja, faktiskt, för då blir man snäll.
    -Ja.

  97. Jätteroligt. Ju fler tjejer,
    desto större tjejlag får vi.

  98. Tjejer behövs. Ju fler tjejer,
    desto lugnare blir killarna.

  99. Det är faktiskt så. Jätteroligt.

  100. Det speciella med Gränssprängarna
    är att du får vara med-

  101. -och känna dig bra
    utifrån dina förutsättningar.

  102. Du får även vara arg,
    ledsen och överglad.

  103. Har man svårt att förstå
    får man alltid stöttning i övningar.

  104. Vi försöker alltid säga
    att alla är bra och duktiga.

  105. -Du är hjärtligt välkommen till oss.
    -Tack.

  106. Ja, ska vi gå in?

  107. De stora utmaningarna
    som jag och Mia har är att:

  108. De här ungdomarna
    har alltid fått veta att de är sämst-

  109. -sämst i skolan, sämst i idrott,
    de har alltid varit sämst.

  110. Aldrig har nån sagt:
    "Gud, vad duktiga ni är."

  111. Vi försöker hela tiden få dem
    att själva känna:

  112. "Vi är ju faktiskt duktiga
    på det vi håller på med".

  113. När vi kommer hem
    går vi ut och firar lite.

  114. Party! Du ska bli full och polisen
    ska fånga dig. Du är så jävla rolig.

  115. Några i laget stiger från år till år
    och blir bättre och bättre.

  116. Man ser bara på kroppsspråket
    att de mår bra.

  117. Sen finns det en del
    där man ser att det inte är roligt.

  118. Vi försöker fånga upp de personerna
    och jobba med dem-

  119. -och pusha dem och tala om
    vad duktiga de är hela tiden.

  120. Ju mer beröm de får,
    desto mer växer de.

  121. Oscar Valle...

  122. Filma inte, jag är upptagen.

  123. Han tar inte stor plats-

  124. -men man ser att han tycker
    att det är roligt.

  125. Huvudsaken är
    att han får vara med i laget.

  126. Det är en viktig bit för honom.

  127. Andreas har ju vuxit väldigt mycket-

  128. -de senaste två åren.

  129. Han är fokuserad på fotbollen och
    man behöver inte tillrättavisa honom.

  130. Han tar ett stort ansvar för laget,
    så att säga.

  131. Jag tränade för skojs skull
    för att ha nåt att göra.

  132. Det viktigaste i mitt liv
    är Emma och skolan.

  133. Emma förstår mig mer än alla andra.

  134. Hon bryr sig inte om
    att jag har en utvecklingsstörning.

  135. Hon bor i Göteborg.
    Jag åker dit den sjuttonde.

  136. Vi spelar Gothia med Gränssprängarna.

  137. Jag spelar mittfältare.

  138. Jag ska springa fram och tillbaka.
    Jag är på backen och forwarden.

  139. Idag kom jag för sent för att jag
    skulle hämta... Jag glömde tröjan.

  140. Jag har svårt med vissa tider,
    när man ska äta och sånt.

  141. Han har varit en spelare
    som gärna vill ha bollen-

  142. -och inte släppa ifrån sig bollen.

  143. Den biten har han släppt.
    Nu är han mer fokuserad på laget.

  144. Mycket av det här var
    när Andreas fick komma upp i lag Vit.

  145. Då kände han att här passar man
    bollen, här spelar man mer fotboll.

  146. Hela laget ska vara involverat
    i det man gör.

  147. Andreas har vuxit väldigt mycket,
    både som spelare och person.

  148. Kjell, visst var det
    min boll som gick i där?

  149. Ali, tjugo armhävningar nu.

  150. Jag har skrivit kort att det är dags
    att bestämma sig om sommarcuperna:

  151. "Jag vill följa med till Storsjö Cup
    och kommer att åka tåg."

  152. "Är du under arton år,
    ska både du och målsman skriva på."

  153. "Jag vill följa med till Storsjö Cup,
    men tar mig dit på annat sätt."

  154. "Jag vill följa med
    till Dalecarlia Cup 13-16 juli."

  155. Då skriver de på det också.

  156. Vi skulle ha åkt till Gothia
    och jag ringde till kansliet.

  157. Jag frågade om man fick vara med
    om man hade ADHD, DAMP och Asperger.

  158. De sa att det inte var några problem,
    så då anmälde vi två lag dit.

  159. Sen ringde Mia utav en...

  160. Jo, för vi hade haft möte
    och jag hade sagt-

  161. -att Mia fick ta hand om Gothia,
    så tar jag hand om Östersund.

  162. Då ringde Mia till Gothia Cup
    och skulle bara stämma av.

  163. Nu ska alla lyssna väldigt noga
    på vad Göran säger.

  164. Fråga inte en massa saker
    medan han pratar, utan lyssna bara.

  165. Ni kanske såg på vår Facebooksida
    att det var viktigt att komma idag-

  166. -för vi hade en tråkig sak
    att berätta, och det är:

  167. I sommar ska vi inte åka
    till Gothia cup.

  168. -Nej.
    -Va?

  169. För att få spela Gothia Cup
    ska man vara utvecklingsstörd.

  170. Men man får inte vara med och spela
    om man har ADHD, Asperger och autism-

  171. -d.v.s. neuropsykiatriskt
    funktionshinder, som många av er har.

  172. -Tråkigt.
    -Ja, tyvärr, men så är det...

  173. Jag hade sett fram emot det
    och få prova att spela där.

  174. Det är väldigt tråkigt.

  175. Man får bita ihop till nästa år
    och se om man får spela i Gothia.

  176. Mia och jag har försökt göra
    det bästa av det hela.

  177. Vi åker till Östersund med två lag
    och Dalecarlia med två, som vanligt.

  178. Storsjö Cup blir nog
    väldigt intressant.

  179. Där har jag anmält två lag för Sätra.

  180. Mariehem från Umeå har två lag
    och IFK Östersund har två.

  181. GIF Sundsvall har ett lag
    och Rosenborg från Norge har ett.

  182. Borlänge United har ett lag
    och Chelsea har ett.

  183. Vi ska möta dem
    och det blir nog roligt.

  184. -Vi har aldrig spelat den här cupen.
    -Spännande.

  185. Jag hoppas att ni som anmälde er
    till Gothia kör två cuper i sommar.

  186. Absolut.

  187. Min uppgift i Gränssprängarna
    är att låta mest-

  188. -och att vara den elaka fystränaren,
    som de kallar mig.

  189. Det här är ingen bredsida, eller hur?

  190. Det här är...
    Vad fan är det här, plattfot?

  191. Jag kom i kontakt med Gränssprängarna
    när jag jobbade på en fritidsgård.

  192. Där serverade jag på en bankett
    som Gränssprängarna hade.

  193. Jag kom på att mina barn
    också skulle prova att spela fotboll.

  194. Jag visste inte att det fanns nåt
    som var som Gränssprängarna.

  195. Sebbe började först.

  196. Sen blev jag också väldigt engagerad.

  197. Jag blev en ledare och tränare för
    ett lag i Gränssprängarna.

  198. Jag har DAMP och det är att man är
    hyperaktiv och kan få raseriutbrott-

  199. -och har svårt att lära sig saker.

  200. Sen har jag gomspalt. Då är det hål
    från näsan genom munnen.

  201. Luften kommer ut genom näsan och
    det låter konstigt när jag pratar.

  202. Jag märkte att Sebbe var mobbad
    när han började fyran.

  203. Det kom inga inbjudningar till
    födelsedagskalas och så vidare.

  204. Då började jag fundera på varför.
    Vad är det som är fel?

  205. På omvägar hörde jag
    att det hade varit krismöte i skolan-

  206. -om att det skulle komma DAMP-ungar
    in i deras klass och så vidare.

  207. Redan där blev allt fel.

  208. Hej, vi vill boka en bana.

  209. Ettan till nian var jobbiga.
    Då var det extremt.

  210. Ni har skor nedanför hörnet.
    Bana nio i mitten.

  211. -Tack.
    -Tack.

  212. Jag berättade inget för morsan.
    Jag har alltid varit sån att...

  213. Problem tar jag itu med själv.
    Jag berättar inte för nån.

  214. Det hela eskalerade med
    att Sebbe blev misshandlad i skolan.

  215. Han blev sparkad i huvudet.

  216. Sen gick han inte till skolan
    på tre veckor.

  217. Han sa: "Nu räcker det,
    jag vill inte mer."

  218. -Jag har vunnit alla andra gånger.
    -Jag älskar dig ändå, älskling.

  219. Jonna är min kärlek i livet.

  220. Hon såg mig för den person jag är
    inuti och inte utanför.

  221. Ja, Jonna är speciell.

  222. Hon har både det vackra på utsidan
    och en bra personlighet på insidan.

  223. Det är personligheten jag går efter.

  224. -Vad duktig du är.
    -Du med.

  225. Om personligheten kunde reflekteras
    i det vackra på utsidan-

  226. -skulle man behöva dyrka Jonna.
    Hon skulle se ut som en gudinna.

  227. Så tycker jag om Jonna.

  228. Härligt, Rasmus.

  229. -Är det bra?
    -Nej.

  230. -Är du arg på nån?
    -En sån jävla fittmorsa...

  231. -Oj!
    -Först får jag se på Emils träning.

  232. Jag har inte sagt än
    att jag är med här. Jag vill inte.

  233. Hon säger att jag har problem med
    knäna, som jag inte har.

  234. Sen säger hon:
    "Du fick inte hänga med och kolla."

  235. Då får jag rå-DAMP, känns det som.

  236. Då kliar det i fingrarna.
    Det känns som om det brinner i mig.

  237. -Kan inte din mamma komma och titta?
    -Ja, precis.

  238. Hälsa att hon är hjärtligt välkommen.

  239. Det kanske inte är så slitsamt för
    knäna, utan ganska lagom.

  240. Kanske mitt knä blir bättre.
    Jag har problem med det ibland.

  241. Mina stödföräldrar, Kicki och Micke,
    har sagt: "Gör vad du vill."

  242. "Om du vill ha fotboll
    eller innebandy, ta fotbollen nu då."

  243. "Jag pratar med mamma sen", sa Kicki.

  244. Bra att Therese började med fotboll.

  245. Jag såg hennes glädje
    och hur roligt laget har.

  246. Det är fantastiskt.
    Hoppas att hon fortsätter.

  247. Hon behöver det här.
    Hon behöver känna att hon är duktig.

  248. Hon hade inget språk
    när hon kom när hon var 3,5 år.

  249. Hon pratade inte och var väldigt
    liten, med blöjor och nappflaska.

  250. Hon var en liten rädd tjej
    och väldigt försiktig.

  251. Världen var nog
    ganska stor och otäck.

  252. Det har successivt ändrats.
    På det viset har hon kommit i kapp.

  253. Det är roligt att åka till mina
    stödföräldrar. Där finns många barn-

  254. -småbarn, som jag gillar
    att gosa med.

  255. Sen gillar jag att bada och åka båt.
    Det är det bästa jag vet.

  256. -Du skär lite sallad.
    -Ja.

  257. Therese behöver struktur
    för att må bra.

  258. Hon har behov av struktur
    i tillvaron. Då mår hon som bäst.

  259. Kan du ge mig oljan
    uppe i skåpet, olivoljan?

  260. -Här uppe?
    -Ja.

  261. Hon tycker om att ha folk omkring
    sig. Vi har ju en stor familj.

  262. Vi var tjugo personer på juldagen.
    Då var hon som fisken i vattnet.

  263. Hon älskar när det är mycket folk.

  264. -Vilken mat är roligast att laga?
    -Det är de olika länderna...

  265. -Vad som är speciellt för dem?
    -Ja.

  266. I hennes diagnos märks att hon
    har svårt med koncentrationen.

  267. Hon blir stirrig
    och rörelsemönstret ändras.

  268. Hon har svårt
    att ta sig ur det själv.

  269. När hon kommer upp i varv, kan det
    hända saker som normalt inte händer.

  270. Jag vill inte slåss,
    för det tycker jag inte om-

  271. -men jag vet inte annars
    vad jag ska göra.

  272. Det kan komma ut en arm och hon
    kan säga saker som hon inte menar.

  273. Jag gillar att överdriva
    ibland också.

  274. Jag tänker inte på det, det bara
    kommer ut så här: "Plopp."

  275. Jag hinner inte stoppa mig själv:
    "Jaha, vad sa jag nu då?"

  276. Det har varit problem att hon
    inte håller sig till sanningen.

  277. Det är en del av hennes sjukdomsbild.

  278. Jag smällde in tre killar på en gång
    så här-

  279. -med knytnäven i måndags.
    Jag kände mig skitstark.

  280. Vissa gånger är det bekvämt för
    henne själv att inte tala sanning.

  281. Andra gånger är det
    för att hon vill ha uppmärksamhet.

  282. Det kan gå över styr med lögner
    som är farliga för henne och andra.

  283. Det var när vi skulle sluta.

  284. Jag skulle bara
    till cafeterian och köpa läsk.

  285. Så kom de: "Titta, där är CP-barnet."

  286. "Hon går i särklass,
    den där bitchen också!"

  287. Jag bara...
    Jag kände igen de där killarna.

  288. Det kliade i fingrarna...

  289. "Oj, hoppsan!"

  290. De sprang efter mig när jag cyklade
    hem, men jag cyklade ifrån dem.

  291. Det är en del av hennes person,
    helt enkelt.

  292. De flesta runtikring henne
    är medvetna om det nu.

  293. Så var det inte för fem år sen,
    men nu vet de det.

  294. -Jag ska till Dalecarlian i sommar.
    -Härligt.

  295. -I Borlänge.
    -Är det många dagar också?

  296. Jag tror det.
    Jag kommer inte ihåg när det är.

  297. Men det är några övernattningar,
    i alla fall. Kul.

  298. Jag tror att Gränssprängarna spelar
    stor roll även utanför fotbollen.

  299. När skolan slutat åker de här barnen
    ofta hem och blir sittande hemma.

  300. Killarna och tjejerna i vårt lag har
    lärt känna andra barn och ungdomar-

  301. -med samma problem som de själva har.
    I och med det...

  302. ...sitter de och pratar med varandra
    på MSN och Facebook.

  303. De har en väldig sammanhållning
    i gruppen.

  304. De har en väldig empati för varandra
    och hjälper varandra.

  305. Kommer det nån ny
    tar de hand om den på en gång:

  306. "Kom, så här gör vi."

  307. De är väldigt tajta i gruppen.

  308. -Var sjutton är min jacka?
    -Har du tappat bort jackan?

  309. -Jag hade med jackan in hit.
    -Vad är det här?

  310. -Det är inte min, eller...
    -Den är min.

  311. -Det är din.
    -Nej, jag hade en...

  312. -Vad var det för färg?
    -Sätt på dig ett par strumpor.

  313. -Vilken färg har jackan?
    -Den är grön och svart.

  314. -Oscar, vet du var Eriks jacka är?
    -Min privata jacka.

  315. -Nej, då är den nog borta.
    -Ja, då är den borta.

  316. Vi har en privat vaktmästare här.

  317. Jag och Göran är så disträ.
    Vi kommer aldrig ihåg nånting.

  318. Men säger man till Oscar:
    "Passa den här väskan nu."-

  319. -då passar han den från det
    att han vaknar till att han somnar.

  320. Så är det. Lillchefen, eller hur?

  321. Det gick jättebra, dels på träningen
    och dels med beskedet om Gothia Cup-

  322. Vi hade förväntat oss
    att de skulle bli besvikna-

  323. -men det går över lika fort när
    de får reda på vad vi gör i stället.

  324. -Hej då.
    -Hej då.

  325. Det är ofta så
    att man måste ha ett alternativ.

  326. Man säger inte "Nej, det gör vi inte"
    när man bestämt nåt.

  327. Har man däremot nåt annat-

  328. -så köper de det rätt upp och ner.
    Det gjorde de nu också.

  329. -Har alla gått ut nu, Oscar?
    -Ja, men...

  330. Jag vill hem, för jag är hungrig.

  331. Översättning: Linda Rosvall
    www.broadcasttext.com

  332. -Jag ska skaffa jobb.
    -I Stockholm eller i Gävle?

  333. -I Stockholm.
    -Oj.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Göran Djusberg berättar om hur spelare i Gränssprängarna tidigare alltid fått veta att de var sämst i skolan, sämst i idrott osv. Men Göran och Mia försöker pusha dem och ge beröm, hela tiden. Ju mer beröm, ju mer växer de. Erik har ADHD och berättar att han har svårt att kontrollera sig och lätt blir arg. Han gläder sig åt flickvännen, som är snäll emot honom. Erik har två systrar, Emma och Frida. Emma har fått diagnosen Asperger. Jesper, som dejtar Emma, döljer inte sin förtjusning över henne, han tycker att hon är underbar. För Andreas är flickvännen det viktigaste i hans liv. Hon bryr sig inte om hans "utvecklingsstörning, eller vad det heter", säger han. Liksom Erik, Jesper och Andreas lovordat sina flickvänner, gör också Sebbe det: Jonna är en gudinna, vacker inte bara utanpå, utan också inuti. Tränare Göran understryker hur mycket han tror att Gränssprängarna betyder för ungdomarnas relationer. De har varandra både i laget och utanför och kommer det en ny spelare får den stöd och hjälp att bli en i gänget.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Kärlek, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Dropouts

Arbete och praktik

Del 5 av 6. Vad händer med ungdomar som inte vill fortsätta att studera i gymnasiet efter grundskolan? Anders Lovén, universitetslektor i pedagogik, resonerar om ifall skolan verkligen är till för alla och pratar om vilka andra alternativ som kan finnas för elever som inte vill gå i gymnasiet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Barnen som skollagstiftarna glömde

Lavinia är 14 år och har pendlat mellan Uppsala och Rumänien i sju år. I Uppsala driver hon runt på stan medan hennes föräldrar försöker samla in pengar till deras försörjning. Helst av allt vill hon gå i skolan här. Men det får hon inte. Lavinias situation är verklighet för allt fler barn i Sverige.

Fråga oss