Titta

Elias och de stora frågorna

Elias och de stora frågorna

Om Elias och de stora frågorna

Elias farmor gillar att diskutera och fantisera. Hon är dessutom en passionerad modellbyggare. Elias är en av få personer som får se hennes modellbygge. Det är en värld som ständigt förändras. På vägen hem från skolan händer olika saker som gör att Elias och farmor börjar prata om något speciellt. När farmor lägger en blomma på sin pappas grav börjar de prata om döden, och när Elias klocka går sönder pratar de om tid. Elias och farmor leker sedan med figurerna i modellvärlden. De provar olika tankegångar, genom att låta miniatyrfigurer agera dem. Vad händer efter att någon dött, till exempel. Kommer man till himlen? Hur är det i så fall där? Men när miniatyrfigurerna får eget liv blir det inte alltid som Elias och farmor tänkt sig.

Till första programmet

Elias och de stora frågorna: SnällMaterialDela
  1. Hej, bästa killen!

  2. -Hur är det?
    -Bra.

  3. Onsdagar brukar Elias tycka är bäst.

  4. Då jobbar hans mamma sent,
    och han får gå hem till farmor.

  5. Elias farmor har aldrig bråttom.
    Stress är inte bra för hjärtat.

  6. Och hon älskar
    att lyssna på Elias funderingar.

  7. "Du är min lilla filosof",
    säger farmor. Det låter fint.

  8. Men den här onsdagen
    var nåt inte som det skulle.

  9. Men, snälla Elias.
    Kom nu, så vi kommer hem.

  10. Nej, för jag är inte snäll.

  11. -Det är du. Kom, så går vi.
    -Nej, för jag gör dumma saker.

  12. -Och så vill jag inte vara snäll.
    -Vadå för dumma saker?

  13. -Sitter inte stilla, och stör.
    -Jaha.

  14. Det är en sån dag i dag.

  15. Men du, vet du vad?
    Alla har såna dagar ibland.

  16. När det blir lite knas.

  17. Jag tycker du är snäll.

  18. Många kanske har en farmor som gillar
    att spela kort eller odla tomater.

  19. Eller lösa jättesvåra korsord.

  20. Men Elias farmor älskar att bygga.

  21. Små saker.

  22. Hon har byggt en värld
    som hon är mycket rädd om.

  23. Det är bara Elias som får komma
    i närheten av farmors värld.

  24. Jag är inte snäll, jag heller.
    Nähä!

  25. I går blev jag arg på en gubbe
    som körde på mig med kundvagn.

  26. Då sa jag inte snälla saker.

  27. Vad sa du?

  28. "Jäkla gubbe!"

  29. "Hur tjock ska en bli
    för att du ska se en?"

  30. -Sa du så?
    -Ja, det gjorde jag.

  31. Jävla fan!

  32. -Vad sa du?
    -Inget.

  33. Sparkar du på den?
    Lägg av, den går sönder.

  34. -Ja, det vill jag.
    -Oj, vad arg du är. Vad har hänt?

  35. Jag kanske ska sparka på bänken
    också, så den välter.

  36. Det hjälper väl inte.
    Berätta, i stället.

  37. Min lärare säger att jag inte är
    snäll, så jag tänker inte vara det.

  38. -Låter du din lärare bestämma det?
    -Vadå? Han bestämmer inte över mig.

  39. -Nej, han vet inte hur du är.
    -Just det.

  40. Bry dig inte om sånt struntprat.

  41. -Varför blir du inte arg?
    -Vadå?

  42. Varför är du snäll
    när jag gör dumma saker?

  43. Inget blir bättre
    för att jag också blir arg.

  44. -Innerst inne är alla snälla.
    -Inte tjuvarna.

  45. Jo, de också.

  46. En del gör saker som inte är snällt.

  47. De har ändå nån snällhet i sig.

  48. Så handlar det mycket om
    hur andra är.

  49. Om andra är snälla
    så blir man snäll tillbaka?

  50. Ja. Så tror jag att det är.

  51. -Vad är det mer som är snällt?
    -Ja, vad tycker du?

  52. Hjälpa till, kanske?
    Det säger mamma att man ska göra.

  53. Det är bra.

  54. Du? Jag har lite grejor att fixa.
    Kan du gå ut med hunden?

  55. -Ja, javisst. - Kom, Sixten!
    -Köp mjölk, också!

  56. -Hej. Vart är du på väg?
    -Jag är ute med Sixten.

  57. -Gud, vad bra. Kan du köpa en tårta?
    -Ja, det går bra.

  58. -Hej. Är du på väg hem?
    -Jag ska bara gå med tårtan.

  59. Perfekt, ta med dem. Hej!

  60. -Vart ska du?
    -Till en kompis.

  61. -Du! Kan du hjälpa mig att lyfta?
    -Visst. Jag ställer ner det andra.

  62. Gött! Den ska till andra sidan huset.

  63. Nej, men åh!

  64. Vuxna säger att man ska vara snäll.

  65. "Åh, så duktig han är
    som är så snäll."

  66. Sen behöver inte de vara snälla.
    De gör precis som de vill.

  67. De kanske är så koncentrerade på
    sig själv att de inte märker det.

  68. -Vad tycker du är snällt?
    -Som vuxna gör?

  69. När de hjälper en att bygga lego.
    Eller när man får en present.

  70. Kompisar, då?
    När är de snälla?

  71. När man får låna saker.
    Eller om de ser att man är ensam.

  72. Så frågar de om man vill vara med.

  73. Tänk om det var så hela tiden,
    att alla bara var snälla mot varann.

  74. -Hej. Hur mår du i dag?
    -Jo, bra. Behöver du hjälp med nåt?

  75. -Nej. Du?
    -Jo, faktiskt.

  76. Det ligger en boll på taket.
    Jag når inte att ta ner den.

  77. -Jag är lång, jag når nog.
    -Toppen! Då blir barnen glada.

  78. De sparkade upp bollen där.

  79. Ojsan! Rakt i huvudet.

  80. Tack, då. Jättebra. Är det säkert
    att jag inte kan göra nåt för dig?

  81. -Jag kan inte komma på nåt.
    -Men ett wienerbröd?

  82. Som tack för hjälpen.

  83. Inte ska jag
    äta upp dina wienerbröd?

  84. Äsch, ta en till. Lite saft också?

  85. Hoppsan!
    Det torkar väl upp i värmen.

  86. Men, vänta. Jag torkar upp det.

  87. I dag var det en kille som slog mig
    fast ingen såg.

  88. Då blev jag arg på honom,
    och så blev läraren arg på mig.

  89. Vad orättvist. Du fick skulden?

  90. Ja. Då sa läraren att jag inte
    var snäll. Bara han som slog mig.

  91. Det är mänskligt att bli arg.

  92. Vi är inte perfekta.
    Men vi alla vill göra bra saker.

  93. Om du ska göra nåt bra, tycker jag
    du ska steka pannkakor till middag.

  94. -Då är du snäll.
    -Ja. Då får jag väl göra det.

  95. -Jag ska knäcka äggen!
    -Du ska knäcka äggen.

  96. Tusan, det var ju otur
    att du skulle skada dig så.

  97. Det fina är att nu
    får jag chansen att hjälpa dig.

  98. Kliar det?
    Vänta, så krafsar jag lite.

  99. Blir det bättre?

  100. Jag kliar dig lite längre ner.
    Var du vill.

  101. Ingen fara. Jag kan klia dig
    hela natten. Jajamän.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad betyder det att vara snäll? Och vem bestämmer om man är snäll, är det man själv eller någon annan? Den här dagen känner sig Elias inte snäll. Han har bråkat med en klasskompis och fick skulden för bråket, fast han inte startade det. Farmor tycker att han är en snäll person i alla fall och berättar att det händer att hon själv gör dumma saker ibland. Farmor menar att alla innerst inne är snälla, men kan bete sig på ett dumt sätt. Tillsammans funderar Elias och farmor om man själv kan göra så att andra uppträder snällt mot en, och hur man själv vill bli bemött. Vilka handlingar som människor gör är snälla egentligen?

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Etik, Filosofi, Snällhet
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Elias och de stora frågorna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Döden

Avsnitt 1 av 7

Farmor tar med Elias till en kyrkogård, för att visa sin pappas grav. Väl hemma leker Elias att en av figurerna i farmors modellvärld faller från ett tak och dör. Men vad händer sedan med honom? Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som sker med en död person.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Ensam

Avsnitt 3 av 7

Ensamhet är skönt när man har valt det själv, men jobbigt om man vill ha sällskap. Vad kan man göra om man känner sig ensam? Elias och farmor funderar över i vilka situationer man känner sig ensam. Det kanske kan vara olika för olika personer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Elias och farmor funderar och diskuterar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Tid

Avsnitt 5 av 7

Hur ska man hinna med allt man vill göra, när det känns som att tiden inte räcker till? Och tänk om tiden inte fanns, hur skulle det vara? Elias klocka har gått sönder och nu kan han inte passa tiden. Han oroar sig över att han kommer att missa en viktig fotbollsmatch om han inte kan hålla reda på hur mycket klockan är.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Jag

Avsnitt 6 av 7

Hur är Elias egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Avsnitt 7 av 7

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Handledning för lärare

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom serien Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAllti Kartong - romani chib/lovari

Monster

Robotarna Allti och Lilla Röd ska gå på maskerad och vara utklädda i läskiga kläder.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk om jag?

Tänk om jag var en drake?

Tom från Stockholm drömmer om att vara en drake. Hur känns det att sväva uppe bland molnen? Är det svårt att sova med vingar? Tom får chansen att testa sina vingar och flyga högt på himlen som en riktig drake.

Fråga oss