Titta

Elias och de stora frågorna

Elias och de stora frågorna

Om Elias och de stora frågorna

Elias farmor gillar att diskutera och fantisera. Hon är dessutom en passionerad modellbyggare. Elias är en av få personer som får se hennes modellbygge. Det är en värld som ständigt förändras. På vägen hem från skolan händer olika saker som gör att Elias och farmor börjar prata om något speciellt. När farmor lägger en blomma på sin pappas grav börjar de prata om döden, och när Elias klocka går sönder pratar de om tid. Elias och farmor leker sedan med figurerna i modellvärlden. De provar olika tankegångar, genom att låta miniatyrfigurer agera dem. Vad händer efter att någon dött, till exempel. Kommer man till himlen? Hur är det i så fall där? Men när miniatyrfigurerna får eget liv blir det inte alltid som Elias och farmor tänkt sig.

Till första programmet

Elias och de stora frågorna: RättvisaMaterialDela
  1. Farmor, kolla vad jag kan!

  2. Vad duktig du är.
    Har du lärt dig det idag?

  3. På onsdagar jobbar Elias mamma sent
    och han får gå hem med farmor.

  4. Farmor har aldrig bråttom. "Stress
    är inte bra för hjärtat", säger hon.

  5. Och hon älskar att lyssna på Elias
    funderingar om stort och smått.

  6. "Du är min lilla filosof", säger
    farmor. Det låter fint, tycker Elias.

  7. Vill du ha?

  8. Här.

  9. Tog du allt?

  10. Oj... Ville du ha mer?
    Jag var så sugen.

  11. Men det är orättvist!
    Jag fick en så här liten bit.

  12. Många farmödrar kanske gillar att
    fälla träd eller städa i linneskåpet.

  13. Men Elias farmor älskar
    att bygga saker. Små saker.

  14. Hon har byggt en hel värld.

  15. Det är bara Elias som får komma
    i närheten av farmors värld.

  16. Titta här vad jag har gjort.

  17. Var ska vi ställa den?

  18. Du Elias... Det var inte meningen att
    du skulle få en mindre chokladbit.

  19. -Den här ska jag ha idag.
    -Hon ser snäll ut.

  20. Hon ser rättvis ut.
    Hon ska heta fröken Rättvisa.

  21. Hon måste hjälpa till ibland.

  22. Ska du ha fler så ska jag också ha!
    Det ska vara rättvist.

  23. -Hörde jag nån säga "rättvist"?
    -Han vill ha fler mazariner än jag.

  24. -På det viset?
    -Jag är ju hungrigare!

  25. Det ska vara rättvist. Om alla
    får lika många så blir alla glada.

  26. -Det var det jag sa!
    -Ska ni ha en mazarin till?

  27. Ja!

  28. Det låter som om ni gillar dem.
    En till?

  29. Aj, aj, aj!
    Min mage, det gör jätteont.

  30. -Så där mycket kan man väl inte äta?
    -Nej.

  31. -Och inte var det särskilt rättvist.
    -Jo, de fick ju lika många.

  32. Måste rättvisa alltid vara
    att alla ska ha lika mycket?

  33. Kolla här.
    Den här kvinnan ska ha kalas.

  34. Å, vad trevligt.

  35. -Vad roligt att ni kom på mitt kalas.
    -Det är klart, mormor.

  36. -Det här är det godaste jag har ätit!
    -Precis!

  37. Ta vad ni vill ha.

  38. -Nu måste vi sjunga.
    -Jag tänkte just säga det.

  39. Ja, må du leva
    Ja, må du leva

  40. Ja, må du leva uti hundrade år

  41. Javisst ska du leva
    Javisst ska du leva

  42. Javisst ska du leva uti hundrade år

  43. Mormor, du är bäst,
    du är värd allra mest!

  44. Hurra, hurra, hurra, hurra!

  45. Tack. Jag tar en bulle till.

  46. -Men, det är ju den sista!
    -Det är ju jag som fyller år.

  47. Jag borde få den, för så goda bullar
    får jag aldrig annars.

  48. -Det är jag som har bakat dem.
    -Men det är ju mitt kalas!

  49. Och jag är faktiskt äldst.

  50. -De började ju bråka.
    -Det hade inte hänt om de delat lika.

  51. Var och en hade rätt på sitt sätt.
    Vad är rättvist då?

  52. Vi brukar köra sten, sax, påse
    när vi inte kan bestämma.

  53. Stenen vinner över saxen-

  54. -saxen vinner över påsen
    och påsen vinner över stenen.

  55. Så här gör man. En, två, tre.

  56. -En gång till.
    -En, två, tre.

  57. Nej!
    Det är orättvist att du har sån tur.

  58. Du får låta gamla farmor vinna
    nån gång.

  59. Farmor, vet du vad jag tycker
    är riktigt orättvist?

  60. -Att vuxna alltid ska bestämma allt.
    -Ja...

  61. Vi tror alltid att vi vet bättre,
    och att det vi bestämmer blir bäst.

  62. Tänk om det var tvärtom,
    att ni inte fick göra som ni ville.

  63. -Pappa, du måste gå upp nu.
    -Jag är trött!

  64. Mina kompisar kommer snart,
    så du måste gå till jobbet.

  65. Jag har ju sovmorgon!

  66. -Upp med dig!
    -Jag är lite krasslig.

  67. Du har inte feber, så du får gå.
    Ta röd skjorta och rutiga byxor.

  68. Det blir ju jättefult ihop.
    Och skjortan är inte skön.

  69. Herregud, vad du tjafsar. Klä på dig!

  70. -Inte är vi så där maktgalna?
    -Jo, faktiskt ganska ofta.

  71. Barn borde få bestämma mer,
    annars blir det orättvist.

  72. Frågan är vad som är rätt.

  73. Jag ska ha fest-

  74. -och behöver få bort stenarna
    och ställa fram bord och stolar.

  75. Vi hjälper så gärna till.

  76. -Vilka stenar...
    -Det här var tungt.

  77. -Riktigt tunga stenar.
    -Om du drar där så drar jag här.

  78. Jättebra. Här får ni 100 kronor var.

  79. Jag ska väl ha mer,
    jag har ju burit mycket mer.

  80. Ska du ha mer för att du är starkare?
    Det är inte rättvist.

  81. -Sluta...
    -Vilket tjafs.

  82. Nu orkar jag inte mer.
    Jag är jättehungrig.

  83. Du, vet du vad? Om vi har tur
    kan det finnas en chokladbit till.

  84. -Tror du?
    -Ja, ska vi kolla?

  85. Vänta nu... Hur har jag tänkt?
    Det är för få stolar.

  86. Det kommer tolv gäster
    och här finns bara fem stolar.

  87. Då måste några stå. Det blir inte
    rättvist. Hur ska jag lösa det?

  88. Svensktextning: Dan Olsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Farmor bjuder Elias på choklad, men tar själv den största biten. Elias tycker att det är orättvist, men farmor säger att hon var så sugen. Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som är rättvist. Hur ska man dela saker så att alla känner att det blir rättvist? Ska den som tycker mest om bullar få flest? Elias berättar att han och hans kompisar brukar använda leken "Sten, sax, påse" för att avgöra när de inte kan komma överens. Men hur gör man då om samma person vinner hela tiden? Elias tycker också att det är orättvist att vuxna bestämmer så mycket och menar att barn borde få bestämma mer.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Etik, Filosofi, Rättvisa
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Elias och de stora frågorna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Döden

Avsnitt 1 av 7

Farmor tar med Elias till en kyrkogård, för att visa sin pappas grav. Väl hemma leker Elias att en av figurerna i farmors modellvärld faller från ett tak och dör. Men vad händer sedan med honom? Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som sker med en död person.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Ensam

Avsnitt 3 av 7

Ensamhet är skönt när man har valt det själv, men jobbigt om man vill ha sällskap. Vad kan man göra om man känner sig ensam? Elias och farmor funderar över i vilka situationer man känner sig ensam. Det kanske kan vara olika för olika personer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Elias och farmor funderar och diskuterar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Tid

Avsnitt 5 av 7

Hur ska man hinna med allt man vill göra, när det känns som att tiden inte räcker till? Och tänk om tiden inte fanns, hur skulle det vara? Elias klocka har gått sönder och nu kan han inte passa tiden. Han oroar sig över att han kommer att missa en viktig fotbollsmatch om han inte kan hålla reda på hur mycket klockan är.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Jag

Avsnitt 6 av 7

Hur är Elias egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Avsnitt 7 av 7

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Handledning för lärare

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom serien Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAllti Kartong - romani chib/lovari

Monster

Robotarna Allti och Lilla Röd ska gå på maskerad och vara utklädda i läskiga kläder.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss