Titta

Elias och de stora frågorna

Elias och de stora frågorna

Om Elias och de stora frågorna

Elias farmor gillar att diskutera och fantisera. Hon är dessutom en passionerad modellbyggare. Elias är en av få personer som får se hennes modellbygge. Det är en värld som ständigt förändras. På vägen hem från skolan händer olika saker som gör att Elias och farmor börjar prata om något speciellt. När farmor lägger en blomma på sin pappas grav börjar de prata om döden, och när Elias klocka går sönder pratar de om tid. Elias och farmor leker sedan med figurerna i modellvärlden. De provar olika tankegångar, genom att låta miniatyrfigurer agera dem. Vad händer efter att någon dött, till exempel. Kommer man till himlen? Hur är det i så fall där? Men när miniatyrfigurerna får eget liv blir det inte alltid som Elias och farmor tänkt sig.

Till första programmet

Elias och de stora frågorna: JagMaterialDela
  1. Hej.

  2. -Hur har du haft det i dag?
    -Bra.

  3. Onsdag är den bästa dagen för Elias.

  4. Då jobbar hans mamma sent,
    och han får gå till farmor.

  5. Farmor har aldrig bråttom. "Stress är
    inte bra för hjärtat", säger hon.

  6. Hon älskar att lyssna på Elias
    funderingar om stort och smått.

  7. "Du är min lilla filosof", säger hon.
    Det tycker Elias låter fint.

  8. -Farmor, jag har tänkt på en sak.
    -Jaha.

  9. -Jag kan gå hem själv till dig.
    -Ja, men det får du inte.

  10. -Varför det?
    -Du är för liten.

  11. Och jag tycker om att möta dig.

  12. Vadå för liten? Jag hittar, ju.

  13. Men det är så mycket trafik.
    Om nåt år kanske.

  14. -Förra veckan sa du att jag var stor.
    -Ja, men inte när det gäller trafik.

  15. En del kanske har en farmor som
    gillar att baka, klippa gräsmattan-

  16. -eller titta på sorgliga filmer.

  17. Elias farmor älskar att bygga saker,
    små saker.

  18. Hon har byggt en värld
    som hon är mycket rädd om.

  19. Det är bara Elias som får komma
    i närheten av farmors värld.

  20. Kan du hjälpa mig?

  21. -Med vadå?
    -Med att ta av mig skorna.

  22. Nej du. Det klarar du själv,
    så stor som du är.

  23. Helt plötsligt är jag stor.
    Förut var jag liten.

  24. Man kan vara både och.

  25. Jag är ju samma person hela tiden.

  26. Ja, det finns bara en Elias.
    Det är därför jag är så rädd om dig.

  27. Tänk om det fanns två Elias.
    Fatta vad häftigt! Två Elias!

  28. När jag skulle på nåt tråkigt
    kunde jag skicka den andre Elias.

  29. Ja, det kanske kan vara praktiskt.

  30. Tycker du inte att den här
    ser ut som en uppfinnare?

  31. Vi låter honom göra ett experiment-

  32. -och uppfinna en kopia
    av nån av de andra figurerna.

  33. Vill du att jag ska göra en människa
    som är likadan som du?

  34. -Vad ska du ha den till?
    -Vissa saker har man inte lust med.

  35. Det vore skönt att skicka nån annan.

  36. Om du får en kopia är det också du.
    Det blir två "du".

  37. Jag vet! Det är hur smart som helst.

  38. Okej då. Men du får inte
    lämna tillbaka den.

  39. Jag fattar.
    Det kommer att bli så bra!

  40. -Är du beredd?
    -Ja.

  41. -Ha-ha!
    -Wow, gud vad likt! Det är ju jag.

  42. -Nu finns det två av dig.
    -Suveränt! Ingen kan se nån skillnad.

  43. Suveränt!

  44. Rösten är annorlunda. Kan man säga
    att det är jag? Finns det två jag?

  45. -Det finns två jag.
    -Jag är jag. Du är likadan som jag.

  46. Jag är jag,
    och du är likadan som jag.

  47. Jag tror inte att kopian kan bli
    exakt som den riktiga människan.

  48. Då skulle jag och min kopia tänka och
    göra exakt samma saker hela tiden.

  49. Min lilla filosof!
    Nu hänger jag inte med.

  50. Om min kopia lär sig nåt
    som jag inte kan, är vi ju olika.

  51. -Jag är inte samma som förra året.
    -Är du inte?

  52. Nej, för ett år sen kunde jag inte
    alla planeter i solsystemet.

  53. Ja, du lär dig ju nya saker
    hela tiden.

  54. När man är gammal
    förnyas man inte så mycket.

  55. -Märker du inte att du blir äldre?
    -Jo du!

  56. När jag går i trappor
    och tittar i spegeln.

  57. Fast här inne
    blir jag nog aldrig mer än 15.

  58. -Jaha, här bor jag.
    -Jaha, här bor jag.

  59. -Ja, du bor ju här också.
    -Ja, du bor ju här också.

  60. -Sluta härmas.
    -Sluta härmas.

  61. Lägg av. Det är inget kul. Sluta!

  62. -Ta bort den läskiga hunden.
    -Kom!

  63. Jaså, du gillar inte hundar.
    Då är du inte exakt som jag. Skumt.

  64. Farmor, vad skulle du vara
    om du inte var du?

  65. Jag har funderat på
    hur det skulle vara att vara man.

  66. Jag undrar om jag skulle bli en Karl,
    en Gustav eller kanske en Lennart.

  67. Om jag fick vara nån annan
    skulle jag vara en delfin.

  68. -Jaha.
    -Det är det smartaste djuret.

  69. Skulle det vara du då,
    om du var en delfin?

  70. Skulle du tänka som Elias
    eller som en delfin?

  71. Jag skulle tänka som mig själv.
    Det är ju fortfarande jag.

  72. Där kommer min chef.
    I dag får du gå till jobbet.

  73. Ja, i dag går jag till jobbet.

  74. Jag kan kolla på tv hela dagen! Jag
    gömmer mig så att han inte fattar.

  75. Tjenare, vad bra att du kommer.
    Vi har mycket jobb.

  76. -Vilka fåniga brallor du har!
    -Det är samma som jag brukar ha.

  77. Det ser ut som bebisbyxor.
    Här kommer jättebebisen!

  78. Sluta! Har du blivit knäpp, eller?

  79. Tjena, chefen! Lurad! Här är jag.
    - Lägg av med det där.

  80. Där är ju du. Vem
    är den där knasbollen? Nu jobbar vi.

  81. Du skulle ju gå och jobba.
    Det måste ha blivit fel på dig.

  82. -Vadå?
    -Nu får jag gå till jobbet, ju.

  83. -Det där gick inget vidare, va?
    -Nej.

  84. Jag tror inte att två personer
    kan bli helt lika.

  85. Nej, det är häftigt
    att det är de små sakerna-

  86. -som gör att alla vi
    miljoner människor är unika.

  87. Alltså inte helt lika.

  88. Vet du vad jag är nu? Hungrig.

  89. Nu får ni två bli sams.

  90. Kommer du?

  91. Äntligen får jag nytta av dig.
    Ingen har velat spela basket.

  92. -Jag är skitbra på basket.
    -Kan du ta den här?

  93. -Nu fick jag poäng.
    -Snyggt, kolla in den här.

  94. -Bra, passa mig nu.
    -Okej.

  95. Text: Jenny Tegnborg
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Jag

Avsnitt 6 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Förblir vi samma person med samma egenskaper hela livet, eller förändras vi? Elias vill gå själv från skolan hem till farmor, men farmor tycker att han är för liten. När de väl kommer hem säger hon att han är för stor för att hon ska hjälpa honom av med skorna. Hur är det egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Själv funderar Elias på om det skulle gå att göra en kopia av honom själv. Hur lika skulle de vara och skulle de tycka om samma saker? Tillsammans med farmor gör han ett experiment och låter en uppfinnare i modellvärlden göra en kopia av en människa. Resultatet blir inte riktigt som förväntat. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Differentiell psykologi, Identitet (psykologi), Personlighet, Psykologi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Elias och de stora frågorna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Döden

Avsnitt 1 av 7

Farmor tar med Elias till en kyrkogård, för att visa sin pappas grav. Väl hemma leker Elias att en av figurerna i farmors modellvärld faller från ett tak och dör. Men vad händer sedan med honom? Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som sker med en död person.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Ensam

Avsnitt 3 av 7

Ensamhet är skönt när man har valt det själv, men jobbigt om man vill ha sällskap. Vad kan man göra om man känner sig ensam? Elias och farmor funderar över i vilka situationer man känner sig ensam. Det kanske kan vara olika för olika personer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Elias och farmor funderar och diskuterar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Tid

Avsnitt 5 av 7

Hur ska man hinna med allt man vill göra, när det känns som att tiden inte räcker till? Och tänk om tiden inte fanns, hur skulle det vara? Elias klocka har gått sönder och nu kan han inte passa tiden. Han oroar sig över att han kommer att missa en viktig fotbollsmatch om han inte kan hålla reda på hur mycket klockan är.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Jag

Avsnitt 6 av 7

Hur är Elias egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Avsnitt 7 av 7

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Handledning för lärare

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom serien Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss