Titta

Tungan rätt i mun

Tungan rätt i mun

Om Tungan rätt i mun

Vad retorik är och hur fungerar den rent praktiskt? Fem barn får prova på områden inom retorik och tillsammans med retorikcoachen Elaine Eksvärd (Bergqvist) även göra konkreta övningar. På olika studiebesök träffar de kända personer som använder sig av retorik i sitt yrke. Att våga ta plats, kunna argumentera för sin sak och att lyssna aktivt är grundstenarna inom retoriken och även fundamenten inom demokratin. Målet är att uppmuntra alla mellanstadieelever till att våga och vilja tala så att andra lyssnar och att inse att retorik är något som alla kan bli bra på, det handlar bara om att öva.

Till första programmet

Tungan rätt i mun: KroppsspråkMaterialDela
  1. Visste du att din kropp kan tala?

  2. Kroppsspråket säger mer än tusen ord.

  3. Ser ni hon som kommer där borta?

  4. Elaine Eksvärd är retorik-expert.

  5. Hon får människor att bli bättre på
    att prata inför folk. Hur funkar det?

  6. Tänk dig att du inte förstår språket
    och vill simma.

  7. Då kanske du gör så här.

  8. Då förstår folk,
    fast du bara använder kroppen.

  9. Vi ska träffa nån som ska få lära sig
    att använda kroppsspråket.

  10. Jag heter Sadia och är 10 år.
    Jag älskar att måla.

  11. Det här är min lillasyster.
    Vi delar rum.

  12. -Hej.
    -Det här är min familj.

  13. -Pappa, mamma, Lisa, Jakob.
    -Hej.

  14. Åh, vilken härlig familj!

  15. -Sadia, vet du nåt om kroppsspråket?
    -Ja.

  16. Man ska inte skratta, men man ska le.

  17. Man ska se glad ut. Om det är
    sorgligt så ska man ha den känslan.

  18. Det Sadia inte vet är att hon
    ska få prova på kroppsspråket-

  19. -på ett lite annorlunda sätt.
    Men först Elaine.

  20. -Vad är kroppsspråk för dig?
    -Man berättar med händerna.

  21. -Med händerna och...
    -...kroppen.

  22. -Använder du kroppsspråk mycket?
    -Nej.

  23. Om jag skulle hälsa så här.
    Hej. Elaine.

  24. -Hur uppfattar du mig nu?
    -Du är trött, eller vill inte.

  25. Det här handslaget
    kallar jag för Döda fisken.

  26. Då tänker folk: "Du kan inte fatta
    beslut." Men om jag gör tvärtom...

  27. Det här är Robothandslaget.

  28. -Vad får du för uppfattning?
    -Du är stark och hård.

  29. -Är det nån du skulle leka med?
    -Nej.

  30. -Då gör man så här. Hur känns det?
    -Normalt.

  31. En trevlig person. Inte för hårt,
    inte för löst. Möt personens styrka.

  32. -Nu ska vi titta på kroppsspråk.
    -Känslokorten? Vad är det?

  33. Här har jag fyra bilder.

  34. Titta på en i taget och berätta
    vad hon känner. Börja med den första.

  35. Hon känner sig arg,
    men samtidigt ledsen.

  36. Okej. Vad är det som visar på det?

  37. -Hennes mun är inte så himla glad.
    -Nej, den är lite som ett streck.

  38. -Och den andra?
    -Hon känner sig väldigt osäker.

  39. Och vet kanske inte svaret.

  40. Kroppsspråket
    är det första vi lär oss-

  41. -innan vi lär oss att prata.

  42. Tar sig på halsen gör folk
    som är förvånade eller obekväma.

  43. Då skyddar vi halsen. Den sista, då?

  44. Hon ser jätteglad ut. Händerna är ute
    och hennes mun är väldigt glad.

  45. Vad bra att du sa det.
    Om man är glad och lycklig-

  46. -så brukar man vara öppen, så här.

  47. Tycker man att nåt är jobbigt
    så trycker man ner och ifrån.

  48. Nu har du läst av alla känslor
    utan ett enda ord. Jättebra!

  49. -Skulle du våga hålla i en orm?
    -Nej.

  50. Vi ska se om jag vågar.

  51. Ja... Titta.

  52. Här? - Vad tycker jag om ormar?

  53. -Du tycker inte om dem.
    -Det syns, va? Vill du klappa ormen?

  54. Inte? Men du ska få berätta att du
    älskar ormen, med ditt kroppsspråk.

  55. Det är jätteviktigt att kontrollera
    kroppsspråket när man är nervös.

  56. Det är ju ditt budskap som ska ut.
    Då är det bra att kunna hålla igen.

  57. Jag älskar ormen, för den är söt.

  58. Och den...är väldigt fin.

  59. Du ser inte ut som om du älskar den.

  60. Dina armar hänger. Hur gjorde
    kvinnan som såg glad ut med armarna?

  61. Nu ger vi tillbaka ormen till Simon.

  62. Det här är det omedvetna kropps-
    språket, som händer automatiskt.

  63. När folk står inför andra och pratar-

  64. -så känner de exakt som du kände nu.
    De blir rädda.

  65. Händerna åker ner. Då ska man
    göra tvärtom och visa sig självsäker.

  66. Då känner man sig mer självsäker
    efter ett tag.

  67. Det här med kroppsspråk
    gäller även dem som lyssnar.

  68. Därför har vi en publik med oss.
    Du ska få visa dem de här lapparna.

  69. Jag står här bakom. Sen kommer jag ut
    och gissar vilken lapp du har visat.

  70. Det är dags.

  71. Hej! Jag heter Elaine Eksvärd
    och jag är retorik-konsult.

  72. -Ni är väldigt uttråkade.
    -Ja.

  73. Så fort jag kom in
    så tittade du bort.

  74. Tove, du tittade på mig,
    men med väldigt uttråkad mimik.

  75. Och du började sträcka på dig.

  76. Vad jobbigt det hade varit
    med en sån publik!

  77. Hej! Jag heter Elaine Eksvärd.

  78. -Ni är intresserade.
    -Ja.

  79. Ni nickar och ler.
    - Tove, du räckte upp handen.

  80. Jag vill ha en sån publik.

  81. Det här kan ni använda även med
    en person, eller några kompisar.

  82. Titta på alla,
    i stället för att titta bort.

  83. Kroppsspråket är viktigt
    också när man lyssnar.

  84. Nu ska Sadia få träffa
    en mästare på kroppsspråk.

  85. -Vem kan det vara?
    -Hejsan.

  86. Är det du som är Sadia?
    Jag heter Manne och jobbar som clown.

  87. Clownen Manne har jobbat som clown
    i över 40 år.

  88. Här är ridån, som man har när man...

  89. Ta-da!

  90. Kan du ta dem, så ska vi gå här bakom
    där man klär om och sminkar sig.

  91. Här, ser du.

  92. Det får stå här en stund.
    Nu går jag och byter om.

  93. -Jag ser dig!
    -Vad fin du är.

  94. Nu ska jag sminka mig till clown.

  95. Jag börjar alltid med det vita
    runt munnen och ögonen.

  96. Sminkar du dig alltid så här,
    eller olika?

  97. -Första åren hade jag en annan mask.
    -Hittar du på själv?

  98. Nej, jag har snott det mesta
    från clownen Grock.

  99. Han var en fantastiskt stor clown
    för hundra år sen.

  100. Nästa färg är rött. - Med ansiktet
    kan en clown uttrycka alla känslor.

  101. Spegla publiken
    och känslor och stämningar.

  102. Ansiktet är som ett instrument.

  103. När man kollar i spegeln kan man öva
    på miner. Att bli glad, till exempel.

  104. Hur ser du ut när du ska vara glad?

  105. Ännu gladare. Ännu gladare!

  106. Upp med mungiporna och ihop
    med ögonen, så det kommer rynkor.

  107. Och förvånad.

  108. Va? Är DU här?
    Det hade jag ingen aning om!

  109. När du var liten, ville du bli clown?

  110. Ja, men jag trodde inte att det gick.

  111. Jag älskade att stå inför
    mina föräldrar och deras vänner.

  112. I småskolan ville jag göra
    alla rollerna på avslutningen.

  113. Att svara på frågor var inte roligt.

  114. Jag har alltid dragits
    till det som är roligt.

  115. Vad du vad?
    Vi turas om att vara publik.

  116. När man jobbar som clown gör man
    allting stort. Eller jättelitet.

  117. Eller till exempel...
    Oj, jag måste ha glömt min hatt.

  118. -Den är bakom dig.
    -Bakom mig?

  119. Nej, bakom dig.

  120. -Bakom här?
    -Nej, nej, där.

  121. -Där.
    -Titta, där är den!

  122. Då finns det ett jättegammalt trick.

  123. När man kommer fram...

  124. Man försöker ta hatten, och då...

  125. Då bara hoppar den undan. Varsågod.

  126. Så får jag vara publik.

  127. Du tappade hatten!

  128. Misstag är det bästa
    man kan råka ut för.

  129. Men det går inte att planera.

  130. Jag och en kompis skulle trolla fram
    en kanin ur en hatt.

  131. Ett sånt där riktigt typiskt...

  132. Då kom en fjäril
    och satte sig på hatten.

  133. Och min kamrat sa:
    "Det blev fel. Det blev en fjäril!"

  134. Hoppa upp!

  135. -Så ska vi se om du kan vara clown.
    -Jag?

  136. Den är bra. "Jag?"

  137. Här är hon, äntligen: Sadia!

  138. Hi-hi-hi!

  139. Va?

  140. Där är du, äntligen! - Sadia!

  141. Hatten är borta.
    Kan du hjälpa mig att leta?

  142. -Där är den.
    -Åh! Vad duktig du är!

  143. Det var roligt och lite pinsamt,
    fast...

  144. Nu vet jag hur man... Nu har jag
    lärt mig mer om kroppsspråket.

  145. Svensktextning: Emelie Montgomery
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kroppsspråk

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sadia träffa retorikcoachen Elaine Eksvärd som visar hur Saidas kroppsspråk avslöjar tankar och känslor utan att hon säger använder ett enda ord. Sadia får också träffa clownen Manne som hela livet använt sig av kroppsspråket för att få en publik att lyssna på det han vill berätta.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Kroppsspråket, Psykologi, Retorik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tungan rätt i mun

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Kroppsspråk

Avsnitt 1 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Saida hur kroppsspråk avslöjar tankar och känslor. Vi möter också clownen Manne som hela livet har fått publiken att lyssna med hjälp av sin kropp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Rösten

Avsnitt 2 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Haris hur mycket rösten betyder när man vill fånga åhörarna. Han möter också hovsångerskan Katarina Dalayman som övar med honom på Operan. Kan Haris röst fylla hela salongen?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Våga prata, våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Agnes träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och tillsammans övar de pinsamma situationer och pratar om att vara nervös när man ska tala inför andra. Men är det egentligen så hemskt att göra bort sig?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Få andra att lyssna

Avsnitt 4 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Siri hur hon kan använda orden för att få publiken att bli nyfiken på det hon vill berätta. Siri hälsar också på nyhetsankaret Katarina Sandström i Rapports studio.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Att lyckas med argumentation

Avsnitt 5 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd tränar Samuel i konsten att argumentera. Kommer han att lyckas övertyga sin pappa om att få höjd veckopeng? Dessutom träffar Samuel språkröret Gustav Fridolin och får tips på hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Augustinatt

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Augustinatt” av Maud Mangold. Boken handlar om Nora som en kväll hör ett konstigt ljud i trädgården. Under ett äppelträd hittar hon ett bylte med ett spädbarn. Det är i alla fall vad Nora tror när hon bär in byltet i huset. Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss