Titta

Tungan rätt i mun

Tungan rätt i mun

Om Tungan rätt i mun

Vad retorik är och hur fungerar den rent praktiskt? Fem barn får prova på områden inom retorik och tillsammans med retorikcoachen Elaine Eksvärd (Bergqvist) även göra konkreta övningar. På olika studiebesök träffar de kända personer som använder sig av retorik i sitt yrke. Att våga ta plats, kunna argumentera för sin sak och att lyssna aktivt är grundstenarna inom retoriken och även fundamenten inom demokratin. Målet är att uppmuntra alla mellanstadieelever till att våga och vilja tala så att andra lyssnar och att inse att retorik är något som alla kan bli bra på, det handlar bara om att öva.

Till första programmet

Tungan rätt i mun: Att lyckas med argumentationMaterialDela
  1. Hur gör du
    för att få andra att lyssna?

  2. Det är inte alltid så lätt.

  3. Ser ni hon som kommer där borta?
    Ja, hon!

  4. Det är Elaine Eksvärd.
    Hon är retorikexpert.

  5. Hennes jobb är att få folk
    att bli bättre på att argumentera.

  6. -Hur gör man då?
    -Man tänker sig in i hur folk tänker.

  7. Man måste veta vad man själv vill.
    Det finns massor att fundera på.

  8. Nu ska vi träffa nån
    som ska få öva på att argumentera.

  9. Jag heter Samuel och älskar
    att spela fotboll. Här bor jag.

  10. Det här är mitt rum och min syster.

  11. Det här är min sporttidning.

  12. Jag gillar att läsa. Nu läser jag
    boken "Mitt i samhället".

  13. Den handlar om hur man hanterar
    politik och ekonomi.

  14. Det kan vara bra att veta om man
    ska utbilda sig till politiker.

  15. -Vill du det?
    -Ja, det skulle vara kul.

  16. Vad skulle du behöva träna på?

  17. Jag skulle vilja bli bättre
    på att prata högt inför många-

  18. -och inte bara prata med låg röst.

  19. Jag skulle vilja göra
    så att det inte blir hackigt-

  20. -så att man stannar upp. Och jag
    vill att det blir en röd tråd.

  21. Vilken tur! Det är precis det
    som Samuel ska få prova i dag.

  22. Gissa var!

  23. Men först ska Samuel träffa Elaine.

  24. Om du skulle få förmågan att övertyga
    vem du vill, vem skulle det vara?

  25. Jag skulle övertyga mina föräldrar
    på ett bättre sätt.

  26. Mamma och pappa? Då kör vi!

  27. De tre argumenten. Vilka är de?

  28. Vi ska förhandla upp din veckopeng.

  29. -Det känns som en bra idé, eller hur?
    -Ja.

  30. Det första man tittar på är
    vad dina föräldrar kommer att säga.

  31. Det är att jag
    redan har fått höjd veckopeng.

  32. Det andra är
    att min syster också får veckopeng.

  33. Det tredje är
    att jag får det jag behöver.

  34. Det är viktigt att du lyssnar
    på din motståndares argument.

  35. Om inte du lyssnar
    kommer inte de att lyssna på dig.

  36. Vi börjar med erfarenhetsargument.
    Där tar vi upp saker-

  37. -som får dig att bli mer trovärdig.

  38. Jag gör mina läxor.

  39. Jag är en av de bästa i klassen.

  40. Jag städar
    och sköter min disk varje dag.

  41. Jag har inte bråkat sen jag var fem
    med mina föräldrar.

  42. Får jag adoptera dig?
    Det är ett ganska bra argument.

  43. Då tycker jag att vi går över
    till dina föräldrar-

  44. -och känsloargument,
    vad de tycker är intressant.

  45. -Bråkar du med dina syskon?
    -Lite.

  46. -Hur ofta bråkar du med dem?
    -En-två gånger.

  47. En till två gånger per dag! Oj!

  48. -Kan du skära ner det?
    -Ja.

  49. -Till hur många gånger i veckan?
    -Två.

  50. Jag kommer att gå från att bråka med
    dem två gånger per dag till endast-

  51. -säg gärna "endast",
    två gånger i veckan.

  52. Nu har vi faktaargumenten kvar. De
    kan vara svåra, så jag hjälper dig.

  53. Det finns vetenskapliga bevis
    på att barn som får veckopeng-

  54. -tar mer ansvar och lär sig planera.
    Det är en bra grej att ta med.

  55. Då har vi valt ut den.

  56. Bra.

  57. Här har vi dina starkaste argument,
    och vi börjar med det mellanstarka-

  58. -att forskning säger att veckopengen
    gör barn mer ansvarsfulla.

  59. Sen tar du det svagaste, att du
    inte har bråkat sen du var fem år.

  60. För att dina föräldrar ska känna att
    du har tänkt till på hur de ser det-

  61. -får du ta deras starkaste argument
    emot din veckopeng-

  62. -att du redan
    har fått höjd veckopeng.

  63. Sen tar du det starkaste argumentet
    och säger:

  64. "Ja, det har jag, men jag har en hög
    bråkfrekvens med mina systrar."

  65. "Jag kan sänka den från två gånger
    per dag till två gånger per vecka."

  66. "De pengar som ni lägger på
    huvudvärkstabletter kan ni ge mig."

  67. -Vad säger du? Det blir bra, va?
    -Ja.

  68. När Samuel ska argumentera
    behöver han tänka på att variera sig.

  69. Vid fakta får han låta
    som en nyhetsuppläsare.

  70. När det är känslor
    kan han använda kroppsspråket mer.

  71. Det är viktigt med variation
    för att övertyga.

  72. Upp till bevis! Nu gäller det.

  73. Forskning visar att barn med
    veckopeng är bättre på att ta ansvar.

  74. Jag har inte bråkat sen jag var fem.

  75. Nu tänker du att jag
    redan har fått höjd veckopeng.

  76. Men jag kommer att minska mina bråk
    från två per dag-

  77. -till två i veckan med mina syskon.
    Därför borde jag få högre veckopeng.

  78. -Hur mycket tänkte du?
    -30.

  79. -Vad tänkte du göra för dem?
    -Ta ansvar för mina egna inköp.

  80. Jag kommer att investera pengar
    i tidningen.

  81. -Ska du inte ha roligt också?
    -Jo, med bio och sånt.

  82. Räcker det med 30 kronor i veckan?

  83. Jag kan säga okej till 35.

  84. Du får inte bara de 35
    som du begärde. Du får 40 av mig.

  85. -Har vi en deal?
    -Ja.

  86. Nu ska Samuel få träffa en person
    som verkligen behöver kunna övertyga.

  87. Det är ju Sveriges riksdag. Pampigt!

  88. Vem ska Samuel träffa där?

  89. Tjenare! Gustav. Kul att träffa dig.

  90. Vilken skola var det du kom ifrån?

  91. En riktig politiker!
    Det där är Gustav Fridolin.

  92. Han är en av Miljöpartiets språkrör.

  93. -Känner du igen det här?
    -Ja, det är riksdagen.

  94. Här är själva riksdagen. Hit kallar
    de oss en gång om dan för att rösta.

  95. Skåningar är i mitten, stockholmare
    och norrbottningar är på kanterna.

  96. Vilket läge! Nu kan han få tips
    om hur man kan övertyga politiker-

  97. -när man vill påverka nåt viktigt.

  98. Jag brukar tänka på två saker.

  99. Om man vill övertyga andra
    om nåt man tycker är viktigt-

  100. -måste man hålla ögonen på det
    och inte börja prata om andra saker.

  101. Sen brukar jag fundera på
    om det är argument-

  102. -som jag har tänkt ut eller om
    det är argument som känns i hjärtat.

  103. Halva skolan vill ha bättre mat.

  104. Då behöver man bygga om köket för att
    ni ska kunna laga maten själva.

  105. Vilka är dina argument?

  106. Dels är det inte bra för vår hälsa
    att äta fabrikatmat varje dag-

  107. -dels är det så att om man ska orka
    måste man äta bra och nyttig mat.

  108. En enda ung person som hamnar lite
    på sidan av och inte klarar skolan.

  109. Han kanske är trött på eftermiddagen.

  110. Han kan kosta upp till 15 miljoner.

  111. Om du skulle fånga det i en mening,
    hur skulle det låta?

  112. Vi måste ha bättre mat och luft-

  113. -för att bli bättre i skolan.
    Det kan påverka framtiden.

  114. Det var jättebra. Vi skriver upp den.

  115. "Vi måste ha..."

  116. Nu var du som en politiker. Jag
    bad om en mening och det blev två.

  117. "Det är avgörande..."

  118. Nu har vi ett bra tal. Då ska vi
    bara säga det så att folk lyssnar.

  119. När man sitter i klassrummet
    och känner att det är dålig luft-

  120. -och man inte har ätit bra mat.
    Då tänker man: "Jag vill ut."

  121. -Rösten. Hade jag hört i andra ändan?
    -Nej.

  122. Ska vi försöka? Jag går upp lite.

  123. När man sitter i klassrummet
    och det är dålig luft-

  124. -och man inte har energi, tänker man:

  125. "Jag vill ut. Jag känner mig
    instängd. Jag vill ha frisk luft."

  126. Du känner att du tappar bort dig
    när jag kommer längre ifrån-

  127. -och du ska fylla rummet. Då känns
    det kusligare fast vi inte är fler.

  128. Tänk om det hade suttit så många
    som här får plats, 150 personer-

  129. -och skramlat, viskat,
    druckit kaffe och sånt.

  130. Då vore det ännu tyngre. Du måste
    kunna fylla rummet med berättelsen.

  131. -Prova en gång till!
    -Okej.

  132. När jag sitter i klassrummet
    då är det...

  133. Då avgör luften i klassrummet-

  134. -om jag gör ett bra skolarbete
    eller inte.

  135. Du behöver inte vara orolig
    när du tappar bort dig.

  136. Jag ska inte trycka på en knapp och
    få ett tal som kunde vara inspelat-

  137. -med åtta omtagningar
    så att det blir perfekt.

  138. Du ska vara Samuel.
    Var inte orolig när du stakar dig.

  139. -Skulle du våga gå upp i talarstolen?
    -När den är på?

  140. Ja.

  141. Det finns de som har hållit
    hela valrörelser på en ölback.

  142. Kör nu! Jag ställer mig här.

  143. Ta ett djupt andetag, ja. Helt rätt!

  144. Nu tystnar sorlet, folk sätter sig
    ner, vi ska lyssna på Samuel.

  145. När man sitter i klassrummet
    och det är dålig luft tänker man:

  146. "Nu vill jag ut. Nu vill jag ut
    och andas den friska luften."

  147. Energi får man delvis från mat
    och skolmaten spelar en viktig roll.

  148. Den måste vara näringsrik.

  149. Min framtid avgörs av
    vilka möjligheter jag får i skolan.

  150. Och Sveriges framtid avgörs av
    oss barn för vi är nästa generation.

  151. Applåder! Nu blir det pengar för att
    bygga om skolan och få bättre mat-

  152. -och bättre luft. Det hoppas jag för
    det där var ett tal som övertygar.

  153. Det var superkul!
    Han är en förebild för mig.

  154. Det här ger mig bra förutsättningar
    för att kunna bli politiker.

  155. Text: Jenny Tegnborg
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Att lyckas med argumentation

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Samuel träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och får träna i konsten att argumentera för det han tycker är viktigt. Frågan är bara om Samuel kommer att lyckas med att övertyga sin pappa om att få höjd veckopeng? Samuel hälsar också på hos språkröret Gustav Fridolin i riksdagen och får tips på hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Argumentationsteknik, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tungan rätt i mun

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Kroppsspråk

Avsnitt 1 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Saida hur kroppsspråk avslöjar tankar och känslor. Vi möter också clownen Manne som hela livet har fått publiken att lyssna med hjälp av sin kropp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Rösten

Avsnitt 2 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Haris hur mycket rösten betyder när man vill fånga åhörarna. Han möter också hovsångerskan Katarina Dalayman som övar med honom på Operan. Kan Haris röst fylla hela salongen?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Våga prata, våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Agnes träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och tillsammans övar de pinsamma situationer och pratar om att vara nervös när man ska tala inför andra. Men är det egentligen så hemskt att göra bort sig?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Få andra att lyssna

Avsnitt 4 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Siri hur hon kan använda orden för att få publiken att bli nyfiken på det hon vill berätta. Siri hälsar också på nyhetsankaret Katarina Sandström i Rapports studio.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Att lyckas med argumentation

Avsnitt 5 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd tränar Samuel i konsten att argumentera. Kommer han att lyckas övertyga sin pappa om att få höjd veckopeng? Dessutom träffar Samuel språkröret Gustav Fridolin och får tips på hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 2

Kroksbäcksskolan i Malmö och Musikugglan i Karlskrona gör upp om den sista finalplatsen. Gäst i dagens program är Ylva Hällen, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Dödsknäpp

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Dödsknäpp” av Håkan Jaensson. Boken handlar om Totte som efter att ha sett ett läkarprogram på tv blir övertygad om att han har just den lömska sjukdom som doktorn pratat om. Än märks ingenting, men snart kommer han att vara död. Vad ska han göra av det lilla liv han har kvar att leva? Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss