Titta

Blomma, blad, en miljard

Blomma, blad, en miljard

Om Blomma, blad, en miljard

En matematikserie för barn i lågstadiet som tar upp och visar praktiska matematikstrategier. Några strategier är lätta, andra är svårare - men alla fungerar! I fridfulla Matteköping pågår en maktkamp mellan Linus Bladh i blomsteraffären och Sirkka Schöön i skönhetssalongen. Som superhjältarna Kapten Balans och Madame Ungefär utkämpar de matematiska superhjältestrider. Kapten Balans måste räkna rätt, annars tar Madame Ungefär över staden. Tur att han har ett matematikgeni till sin hjälp! Läromedelsförfattaren Margareta Forsbäck har hjälpt till med matematiken som visas i serien.

Till första programmet

Blomma, blad, en miljard : X-fejdenMaterialDela
  1. Jag ska sabotera din blomsterbutik
    och göra om den till skönhetssalong.

  2. Först den - sen världen!

  3. Okej, 14 såna...

  4. Nej!

  5. Där är han som ska hjälpa. Istället
    hjälper han mig utan att veta om det.

  6. -Din dumma gås!
    -Ursäkta, ska jag bara sitta här?

  7. -Ska jag ha den där?
    -Nej, den är min. Du får vänta.

  8. -God morgon.
    -Jaså, är du tillbaka?

  9. Din mor ringde och bad mig ta
    en sväng förbi. Det gör jag så gärna.

  10. Hon är så förtjusande, din mor.
    Dynamisk, spontan...

  11. Vet du vad,
    du håller på att få kaffe på ärmen.

  12. Ja, just det. Exakt.
    Vad har du här?

  13. Det är en beställning på blommor
    till en fest på Vackra gatan.

  14. Jag spillde kaffe på alltsamman,
    så nu ser jag inte vad som står.

  15. Jag får plocka ihop lite,
    så får det bli som det blir.

  16. Du menar att du ska chansa?
    Har vi inte pratat om det här förut?

  17. Du kan inte chansa.
    Då blir inte kunden nöjd.

  18. Men jag ser inte vad det står.
    Jag måste chansa.

  19. Aj, aj, aj. Jädrans apparat!

  20. Men jag har fått veta tillräckligt
    för att gillra den perfekta fällan.

  21. Blomsterbutiksägaren
    förstår sig inte på x.

  22. Nej, nu har jag fått nog
    av alla de här konstigheterna.

  23. -Jag kommer aldrig mer tillbaka.
    -Men du är min bästa kund.

  24. Jaha, men du får det vara slut.
    Jag går till en annan salong. Adjö.

  25. Men snart kommer alla
    skönhetssalonger att vara mina.

  26. Bara mina!

  27. Det är enkelt.
    Kaffefläcken kan bytas ut mot x.

  28. Vadå,
    kaffefläcken kan bytas ut mot x?

  29. Jo, x står för ett okänt tal.

  30. I matematiken är x ett tal vi inte
    känner till. Men som vi kan räkna ut.

  31. Titta här. 5 gula rosor +
    kaffefläck röda rosor = 9 rosor.

  32. Fem + någonting = nio.

  33. Fem + fyra = nio.

  34. Bravo. Tänk om kaffefläcken
    hade hamnat över femman.

  35. Kaffefläck + fyra = nio.

  36. Eller: Fem + fyra = kaffefläck.

  37. Det är samma utsaga, men det är olika
    tal som gömmer sig bakom fläcken.

  38. En till. Kaffefläck stora kaktusar
    + åtta små kaktusar = elva kaktusar.

  39. Okej. Något + åtta = elva.

  40. Bakom kaffefläcken står det...tre!
    För tre + åtta = elva.

  41. Då så, då tackar jag för mig.

  42. Det här
    kommer han inte fatta ett jota av.

  43. -Blomma blad.
    -Det är jag som har beställt blommor.

  44. -Jag är precis på väg med dem.
    -Nu har jag bestämt om mig.

  45. -De ska levereras till hamnen.
    -Till hamnen?

  46. Festen ska vara i det gamla skjulet
    där det är tomt och ödsligt.

  47. Kom typ, nu.

  48. Då åker vi till hamnen istället, då.

  49. Ånej, de här blommorna ska till
    Vackra gatan 12, som det var sagt.

  50. Det här är ett av
    Madam Ungefärs lömska trick.

  51. Det här är ett jobb
    för Kapten Balans.

  52. Mot hamnen!

  53. Välkommen, Kapten Balans.

  54. -Vi möts igen, Madam Ungefär.
    -Dörren är låst...

  55. ...med en matematisk uppgift
    som du aldrig kommer att klara av.

  56. Och när du är inlåst här och
    inte kan öppna din butik i morgon...

  57. Det är
    för mycket information samtidigt.

  58. ...så tar jag över din den och
    gör om den till min skönhetssalong.

  59. Och snart är hela världen min.
    Bara min!

  60. Det är omöjligt.

  61. 12 + x = 23? x + 5 = 14?
    Vadå x?

  62. Rätta svaren är kombinationen
    till superlåset på dörren.

  63. -Försök räkna ut det där, du.
    -Var ska jag börja?

  64. X står för ett okänt tal,
    som kaffefläckarna.

  65. Kaffefläcken... Tack, Nahas.

  66. 12 + x = 23.

  67. Tolv + elva = 23.
    Det måste vara svaret. 11!

  68. Åh nej! Han vet hur man räknar med x.

  69. Då är det samma sak med x + 5 = 14.
    Nio + fem = 14.

  70. -Där har du dina svar: 11 och 9.
    -Nej!

  71. Nästa gång, Kapten Balans,
    har du inte en chans.

  72. Nästa gång du vill åt min butik
    får du komma med svårare matematik.

  73. Textning: Emö Malmberg
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

X-fejden

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att räkna med X. Linus har spillt kaffe på en beställning och kan nu bara delvis se vad som står. Nahas visar hur man kan räkna ut vilket tal som döljer sig bakom kaffet.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Ekvationer, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Blomma, blad, en miljard

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Gånger-gruffet

Avsnitt 1 av 10

Linus Bladh ska skänka blommor till en välgörenhetstillställning. Först är det fem personer som ska få tre blommor var, men plötsligt blir det 50 personer. Så hur många blommor ska han ge bort? Tur att herr Nahas har lärt honom generalisering!

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Multiplikations-konfrontationen

Avsnitt 2 av 10

Linus vill låna pengar för att köpa en serietidning. Herr Nahas lär honom lägga upp en besparingsplan. Han kan ju betala tillbaka 400 kr på 2 månader eller 200 kr på 4 månader eller 160 kr på 5 månader eller... ja, det finns i alla fall flera alternativ.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Förenklings-striden

Avsnitt 3 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladh ska droppa ett visst antal droppar på en växt för att få den att blomma, men han slarvar med instruktionerna på flaskan. Nahas lär honom att det kan vara enklare om man låtsas att det är pengar man växlar med när man subtraherar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Minus-maran

Avsnitt 4 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladhs mamma fyller år och Nahas vill skicka henne en födelsedagsbukett. Det ska vara lika många blommor i buketten som differensen i år räknat mellan Nahas och Linus mamma. Nahas lär Linus ett sätt att förenkla subtraktionen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Fakta-fighten

Avsnitt 5 av 10

Att räkna med relevanta fakta. Linus Bladh räknar ihop alla tal som står på fakturan. Men inte ska man väl räkna ihop postadressen, gatunumret och datumet med kostnaderna? Nahas kommer till undsättning och lär honom att sålla bort information. När man ska räkna ut någonting så gäller det ju att man räknar med de tal som har med saken att göra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Plus-dusten

Avsnitt 6 av 10

Förenkling av addition med större tal. Linus Bladh ska skicka blommor till ett bröllop. Han har fått in två lådor orkidéer men hur många blommor har han sammanlagt? Nahas lär honom hur man kan förenkla "krångliga" tal genom att flytta över tal från det ena talet till det andra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Dubblerings-duellen

Avsnitt 7 av 10

Förenkla en division genom att dubblera täljare och nämnare. Linus Bladh ska vattna en väldigt ömtålig växt efter en speciell tabell. Nahas lär honom att man kan dubblera täljare och nämnare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Divisions-drabbningen

Avsnitt 8 av 10

Hur kan man förenkla en division genom att dela upp täljaren? Linus Bladh ska fördela ett visst antal frön i ett visst antal krukor. Enkel division, tycker Nahas, och lär Linus att man kan dela upp täljaren i två högar som är enklare att dividera med nämnaren än ursprungstalet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Bråk-bråket

Avsnitt 9 av 10

Om att räkna bakilänges om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Linus Bladh har nio tulpaner kvar efter tre dagars försäljning. Men hur många hade han från början? Nahas lär honom att man kan räkna bakifrån om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Klurigt, men användbart.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

X-fejden

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna med X. Linus har spillt kaffe på en beställning och kan nu bara delvis se vad som står. Nahas visar hur man kan räkna ut vilket tal som döljer sig bakom kaffet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Matildas mattegåta

Mjölken

Matilda äter frukost och upptäcker att mjölken är slut. Hur mycket mjölk dricker egentligen familjen varje vecka?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Fråga oss