Titta

När barnet blev barn

När barnet blev barn

Om När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn? Är barnet ett oskrivet blad eller en medveten social varelse när det föds? Är barnet oskuldsfullt och gott eller har det en gränslös vilja som måste civiliseras? Varje föreställning om vad som är ett "naturligt" barn blir tveksam när man inser att alla barn villigt anpassar sig till sin egen särskilda miljö och att den miljön är resultatet av en rad geografiska, ekonomiska, kulturella och historiska faktorer. Programserien är tänkt att användas i kurser i Barn- och ungdomskunskap.

Till första programmet

När barnet blev barn : Det onda barnetDela
  1. När klockan började slå tolv
    så frågade han:

  2. -Vackra flicka, vill du...
    -Vänta nu...

  3. -...bli min...
    -Vad är klockan? Tolv!

  4. -...egen...?
    -Jag måste springa!

  5. Vem definierar och bestämmer
    vad som är ett barn?

  6. Är barnet ett oskrivet blad-

  7. -eller en kompetent och medveten
    social varelse när det föds?

  8. Är barnet oskuldsfullt och gott-

  9. -eller har det en gränslös vilja
    som måste civiliseras?

  10. Varje föreställning om vad ett barn
    är blir svår att upprätthålla-

  11. -när man inser att alla barn villigt
    anpassar sig till sin egen miljö-

  12. -och att den miljön är resultatet-

  13. -av en rad geografiska, ekonomiska,
    kulturella och historiska faktorer.

  14. Den här kyrkan är minsann gammal,
    ända från 1200-talet...

  15. Synen på barn har genom tiderna
    präglats av två förhållningssätt:

  16. Tro och kunskap,
    eller snarare brist på kunskap.

  17. Den medeltida kyrkan predikade
    att barnen föddes med arvsynd-

  18. -och otyglade drifter. Innan barnet
    var döpt var det i djävulens våld.

  19. Man kan se den där uppe...

  20. Gud och djävulen var självklarheter
    under många århundraden.

  21. Över hela Europa reglerade kyrkan
    människors liv i minsta detalj.

  22. Du vet väl om att du är värdefull?

  23. Att du är viktig här och nu

  24. Att du är älskad för din egen skull

  25. Aga var det främsta medlet att
    driva ut ondska och fostra barnen.

  26. Agan löper som en röd tråd
    genom barndomens historia.

  27. Ät upp!

  28. Aj aj aj aj... Aj!

  29. Agan hade en religiös motivering.

  30. Barnets oförnuft och halsstarriga
    vilja var ett utslag av arvsynden-

  31. -som det gällde att med tuktan
    och arbete piska ur barnen.

  32. Aj!

  33. Just i sin oberäknelighet
    upplevdes barnen som farliga.

  34. Barnet fick representera oförnuftet-

  35. -i en tid där oförnuftet
    förknippades med kaos.

  36. Under 1600-talet,
    det stora krisårhundradet-

  37. -präglades människors liv av
    segslitna och blodiga religionskrig.

  38. Många barn blev föräldralösa och
    tvingades tigga för att överleva.

  39. Barnen var många under 1600-talet.

  40. I England har de beräknats till
    nästan hälften av befolkningen.

  41. Oförsörjda drev de som kajflockar
    omkring på gator och i gränder.

  42. Vid tolv års ålder räknades de som
    vuxna och kunde dömas och straffas-

  43. -för stöld vanligen med hängning.

  44. På kopparstick från tiden
    ser vi bilder av barnkroppar-

  45. -som dinglar i Londons storgalge.

  46. Föreställningen om det onda barnet
    och agan som det enda botemedlet-

  47. -utmanades på allvar
    först under upplysningstiden.

  48. Än i dag skildras barn som vildar
    som måste dompteras och styras-

  49. -för att de vuxnas värld
    inte ska braka samman i kaos.

  50. I program som "Nannyakuten"-

  51. -är uppfostran förvandlad
    till en verktygslåda-

  52. -med timeout, skamvrå
    och utmätta belöningar för lydnad.

  53. -Nu ska vi gå och nana.
    -Försiktigt... Det där gör ont.

  54. Nej nej nej...

  55. Så kanske lever tanken
    om det onda barnet fortfarande kvar-

  56. -som en underström i vårt omedvetna.

  57. Textning: Jenny Gregory
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Det onda barnet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Synen på barn har genom tiderna präglats av två förhållningssätt: tro och brist på kunskap. Den medeltida kyrkan predikade att barnen föddes med otyglade drifter och innan barnet var döpt var det i djävulens våld. Agan löper som en röd tråd genom barndomens historia och var det främsta medlet att driva ut ondska och att fostra barnen. Motiveringen var religiös: barnets oförnuft och halsstarriga vilja var ett utslag av arvsynden som det gällde att med tuktan och arbete piska ur barnen.

Ämnen:
Historia, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Aga, Disciplin (barnuppfostran), Historia, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i När barnet blev barn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det onda barnet

Den medeltida kyrkan predikade att barnen var i djävulens våld innan de blev döpta. Aga blev det främsta medlet för att driva ut ondska och att fostra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det arbetande barnet

När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det romantiska barnet

1700-talsfilosofen Jean-Jacques Rousseau kom med en ny syn på barndomen. Från och med nu började barn ses som något väsensskilt från vuxna.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Barndomens århundrade

Samhällets ansvar för barns uppväxtvillkor kommer alltmer i centrum under 1900-talet. Under detta århundrade gör också flera lagar att aga till sist blir förbjudet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det kompetenta barnet

På 1980-talet sker ett paradigmskifte i vår syn på barn. Nu framhäver man barns förmågor och möjligheter istället för sårbarhet och omvårdnadsbehov.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Barndomen som försvann

Skyddet som tidigare omgärdade barndomen har långsamt demonterats. Via olika medier exponeras dagens barn för helt andra saker än tidigare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Genusmaraton 2016

Allt som finns men inte syns

Varje plats har en historia. Det handlar om människor och städer, men vem har makten att berätta om det förflutna? Journalisten Malin Palmkvist och förläggaren Sara Swedenmark har skrivit böcker om människor på olika platser och berättar här om det. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Harrisons historiepodd

Nallen

Historikerna och makarna Dick och Katarina Harrison reser runt i Sverige och pratar om historiska föremål och epoker. De pratar om en nalle från nutid. Vems var nallen och hur uppstod fenomenet nalle?

Fråga oss