Titta

The Game

The Game

Om The Game

Tre barn får en rejäl överraskning! När de slår tärningen i spelet The Game hamnar de plötsligt mitt inne i spelet - och alla pratar engelska. Spelledaren Jester ledsagar dem genom olika moment, medan Dark Queen försöker stoppa deras jakt efter vinsten. Varje avsnitt följer ett tema, och barnen måste lösa uppgifter som till exempel att stava ett ord eller identifiera vad djur heter på engelska. Barnen spelar sig igenom tio rundor och får efter varje runda ett pris. Till slut har de samlat tio stycken guldfärgade prylar och kan plötsligt se ett mönster.

Till första programmet

The Game: HelloDela
  1. Det var den märkligaste dagen i mitt
    liv. Fast än visste jag ingenting.

  2. Vänta, jag ska bara in här.

  3. Jag hämtade ett paket till min faster,
    men inte vilket som helst.

  4. Tack så mycket.

  5. -Jag har det.
    -Bra.

  6. Min faster Becky
    har alltid varit lite underlig.

  7. Men det som snart skulle hända
    - det tog priset.

  8. Där är ni ju, alla tre!

  9. Känner du honom?

  10. -Jaså, så ni behagar komma nu?
    -Vi ska till min faster. Hon bor...

  11. Kom nu, Sweetie.

  12. Okej...

  13. -Amanda, hej!
    -Hej, det här är mina kompisar.

  14. Hi, children.
    Och paketet har du hämtat. Bra!

  15. Kom in.

  16. Vi trodde att det skulle vara
    ett vanligt brädspel på engelska.

  17. -"The Game." Det betyder spel, va?
    -Ja.

  18. -Mitt bästa spel när jag var barn.
    -Det är på engelska!

  19. -Ten rounds? Vad betyder det?
    -Man måste gå tio varv för att vinna.

  20. -Tio varv?
    -Är det allt man gör? Slår och går?

  21. -Händer det inget annat?
    -Oj, oj, oj. Det händer så mycket.

  22. -Titta vilken söt kopp.
    -Det är priserna.

  23. -Den vill jag vinna.
    -Man spelar med, inte mot varandra.

  24. Det gäller att klara uppgifter
    och vinna priserna tillsammans.

  25. -Vad händer annars?
    -Man åker ur spelet.

  26. End of story. Finito.

  27. -Jag tar röd.
    -Jag är blå.

  28. -Gul.
    -Bra, då spelar vi.

  29. Stopp! Amanda, wait.
    Akta er för de svarta rutorna.

  30. -Där bor den mörka drottningen.
    -Men hallå, det är bara ett brädspel.

  31. -Hur svårt kan det vara?
    -Okay, then. På egen risk.

  32. -Roll the dice.
    -Då kör vi.

  33. Då börjar vi.

  34. Bana 1. Säg hej.

  35. -Vi är inuti spelet.
    -Titta på tärningen.

  36. Ni pratar engelska. Och jag också!

  37. Genom dörren kom de tappra tre.
    Nu får vi spelet se.

  38. -Faster Becky.
    -Aunt Becky, sweetheart.

  39. Kom ihåg: bara engelska i spelet.

  40. Okej? Dags att börja spelet.

  41. -Vi börjar. I Beckys kök slog vi...
    -En fyra.

  42. -Okej.
    -Ett, två, tre...

  43. -En svart ruta.
    -...fyra.

  44. -Det är mannen från huset.
    -Hej, Lucia. - Hej, Amanda.

  45. Marco. Goddag, jag heter Jester.

  46. -Hur mår ni?
    -Bra.

  47. Vart tog han vägen?

  48. Hej igen. Är ni redo
    för den första utmaningen i spelet?

  49. Stava till "hello".
    Men skynda er, för tiden går.

  50. Okej.

  51. -H. He...
    -Här.

  52. -E.
    -Hell...

  53. -Det kanske finns ett till L.
    -Ja.

  54. -"Hello."
    -Ja!

  55. Ni klarade det! Vilket drömlag.
    Bra jobbat, barn.

  56. Och nu... Slå tärningen.

  57. Du kan göra det.

  58. -Två.
    -Okej.

  59. Ett, två.

  60. -Jester!
    -God morgon.

  61. Jag vaknade nyss i Bombay.

  62. Hur säger man "hej" här i Indien?

  63. Hur säger man "hej" i Indien?
    -De pratar väl engelska där?

  64. -Jag tror det.
    -Då borde det vara "hello".

  65. Ja!

  66. Jag slår tärningen.

  67. -Den går inte att rubba.
    -Använd musklerna.

  68. Ni måste hjälpa mig.

  69. -Två.
    -Okej.

  70. -Okej.
    -Ett, två.

  71. -Hej.
    -Hejsan.

  72. I spelet måste ni även göra saker
    i verkligheten.

  73. -Det är mitt hus.
    -Just det. Spring hem...

  74. -...och leta reda på en visselpipa.
    -En visselpipa?

  75. Men kom ihåg: Om någon
    ser dig förlorar ni spelet.

  76. Förstår ni? Vi ses senare.

  77. Hon är där!

  78. Jag är fortfarande i spelet. Pappa...

  79. Då så. Visselpipan.

  80. Kom igen, Amanda.
    Kom igen, tiden går.

  81. Jag vet att hon kan klara det.

  82. Nej...

  83. Ja. En visselpipa.

  84. Ja...

  85. -Du klarade det!
    -Det var nära ögat.

  86. -Bra!
    -Slå tärningen.

  87. Fyra.

  88. Ett, två, tre, fyra.

  89. -Titta på en film.
    -Okej.

  90. -Goddag.
    -Hej.

  91. -Yo.
    -God morgon.

  92. -Hur mår du?
    -Bra.

  93. Hej då.

  94. -Hejsan.
    -Hejsan.

  95. -Hallå där.
    -Yo.

  96. Då så.
    Upprepa fem sätt som fiskarna sa...

  97. -Hej?
    -Bra. Snyggt.

  98. -De sa "hejsan".
    -Hejsan.

  99. -Sa de inte "yo"?
    -Yo.

  100. -"Hallå där?"
    -Hallå där.

  101. -Och "goddag".
    -Bra jobbat.

  102. -Vi klarade det.
    -Slå tärningen.

  103. -Sex.
    -Ett, två, tre, fyra, fem, sex.

  104. -En sexa ger ett extraslag.
    -Ja! Slå en gång till.

  105. -Tre.
    -Ett, två...

  106. -Den mörka drottningen.
    -Oj då.

  107. Tyvärr, barn. Men om ni ser
    en guldbägare, så ta med den.

  108. Okej...

  109. Välkomna till min håla, ni arma barn.

  110. Jag tror att vi har träffats förut.

  111. Hitta min hund Sweetie. Annars...

  112. ...blir ni kvar här,
    och spelet är slut.

  113. -Vi måste hitta Sweetie.
    -Och vara kvar i spelet.

  114. Vi börjar leta där borta.
    - Sweetie, kom till Marco.

  115. -Hallå, Sweetie.
    -Sweetie!

  116. -Vovven?
    -Sweetie.

  117. Hallå? Hunden. Kom hit.

  118. Kom hit, Sweetie. Var är du?

  119. Tiden börjar rinna ut...

  120. Vänta lite...

  121. Visselpipan.
    Det är en hundvisselpipa!

  122. Bra, Amanda!

  123. -Kom då.
    -Ja.

  124. -Ja!
    -Vi klarade det.

  125. -Titta, jag har den.
    -Ni har priset.

  126. Nu använde visselpipan
    för att vinna priset på bana 1.

  127. Bra jobbat.

  128. Marco. Välj ett kort.

  129. -Fem.
    -Fem!

  130. -Ni kan avsluta bana 1.
    -Ja!

  131. Ett, två...

  132. Ställ priset i rutan och kliv upp.

  133. -Becky!
    -Jag är så stolt.

  134. Om ni är modiga,
    kom med till nästa del...

  135. -...i vårt fantastiska spel.
    -Ja!

  136. "A golden cup" börjar på bokstaven C.

  137. Bra kämpat. Men nästa bana...

  138. Det kommer att bli mycket svårt.

  139. Mycket svårt.

  140. Översättning: Charlotta Jonasson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hello

Avsnitt 1 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Marco, Lucia och Amanda öppnar ett paket hos Amandas faster Becky. I paketet ligger spelet The Game. När de slår tärningen hamnar de plötsligt inuti spelet och möter spelledaren Jester. Nu pratar alla barnen engelska och i första rundan tematiseras hälsningsfraserna; hur säger man hej på olika sätt på engelska? Och hur säger man hej i Indien? När de hamnar på en svart ruta på spelbrädet kommer barnen till Dark Queen, en elak häxa som bor på en vind. Där är de tvungna att lösa en uppgift för klara första rundan och gå vidare till nästa. Del 1 av 10.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Engelska språket, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i The Game

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Hello

Avsnitt 1 av 10

Del 1 av 10. När Marco, Lucia och Amanda öppnar ett paket hittar de spelet The Game. När de slår tärningen hamnar de plötsligt inuti spelet och möter spelledaren Jester. I första rundan tematiseras hälsningsfraserna. När de hamnar på en svart ruta på spelbrädet hamnar de hos Dark Queen där de måste lösa en uppgift för få gå vidare till nästa runda.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Numbers

Avsnitt 2 av 10

Del 2 av 10. I andra rundan av The Game måste Marco, Lucia och Amanda gissa nummers ordning, dra streck mellan nummer, smälla ballonger och gå genom sju dörrar utan att bli sedda. Jester åker till New York och hos Dark Queen måste barnen lösa en gåta för att få gå vidare.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Sports

Avsnitt 3 av 10

Del 3 av 10. Runda tre i The Game handlar om sport och Amanda, Marco och Lucia får prova på dragkamp, gissa rätt redskap och leka en variant av Simon says.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Animals

Avsnitt 4 av 10

Del 4 av 10. Fjärde rundan i The Game handlar om djur. Marco, Lucia och Amanda får gissa vilka arbetande hundar som finns på riktigt och behöver kunna de engelska namnen på några djur för att klara sig vidare i spelet. Och så får de testa om de kan känna igen en tidning på lukten.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Senses

Avsnitt 5 av 10

Del 5 av 10. Den femte rundan av The Game ägnas åt de fem sinnena: känsel, smak, lukt, hörsel och syn. Marco, Lucia och Amanda leker viskleken, försöker skrika öronen av Jester och försöker identifiera ingredienserna i en märklig dryck han blandar ihop.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Time

Avsnitt 6 av 10

Del 6 av 10. I sjätte rundan av The Game handlar det om tid och Amanda, Lucia och Marco får försöka placera ut månaderna och veckodagarna i rätt ordning. Hos Dark Queen är det födelsedagskalas, men hur gammal blir hon egentligen?

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Body and clothes

Avsnitt 7 av 10

Del 7 av 10. Nivå sju av The Game handlar om kropp och kläder. Amanda, Lucia och Marco sjunger en sång om kroppen ihop med Jester och får namnge klädesplagg och kroppsdelar. Sedan åker Jester till Australien men glömmer att ta med sig badbyxorna.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Food

Avsnitt 8 av 10

Del 8 av 10. Omgång åtta av The Game handlar om mat. Amanda, Lucia och Marco får i uppdrag att förse Jester med en passande frukost och plockar marshmallows med ätpinnar. När Jester åker till Niagarafallen får de tävla i pannkaksätning och hos Dark Queen får Amanda försöka mata Marco med chokladpudding.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Feelings

Avsnitt 9 av 10

Del 9 av 10. I nionde rundan av The Game handlar det om känslor. Amanda, Lucia och Marco får sjunga The Happy Song och gissa känslor hos Dark Queen. Jester firar Halloween i Kalifornien. Ska Amanda lyckas skrämma honom så de kommer vidare till nästa omgång?

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe Game

Family

Avsnitt 10 av 10

Del 10 av 10. I tionde rundan handlar det om familjen. Amanda försöker få sin spegelbild att skratta och hos Dark Queen får barnen frågor om familjen. Innan spelet är helt över måste Amanda, Lucia och Marco bilda ett ord genom att lägga första bokstäverna från sina priser i rätt ordning.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPick a colour

Family

Bug visar porträtt av sin familj och berättar hur mycket han tycker om dem. Flea blir svartsjuk. Tänk om Bug tycker bättre om sin familj än om henne? "Tell me about your family!" är uppmaningen som gömmer sig bakom den orange fliken i Fleas loppa. Barnpanelen berättar om sina familjer och visar bilder på sina olika familjemedlemmar. Filurerna Penny och Gordon är syskon. Precis som många andra syskon är de experter på att reta gallfeber på varandra. Vi får se en musikvideo till låten "My family". Engelska för de yngsta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med engelska

Tea time

Del 2 av 10. Timpani, Arne och Dorothy dricker eftermiddagste. Arne får lära sig vad yes och no betyder även om han tycker det låter lite knasigt. När det blir många långa ord tar Timpani och Arne hjälp av den lilla mobiltelefonen Alfons, som översätter vad Dorothy säger.

Fråga oss