Titta

Tre berättelser

Tre berättelser

Om Tre berättelser

Tre kortfilmer om kärlek, äventyr och utanförskap som inspirerats av litterära klassiker. Till varje kortfilm hör ett program som behandlar den litterära genre som inspirerat respektive film. Dessa tar på ett enkelt och lekfullt sätt upp litterära klassiker och manar till eget berättande och skapande.

Till första programmet

Tre berättelser: Berättelser om dystopierMaterialDela
  1. Dystopin beskriver en framtid
    där världen håller på att gå under.

  2. I dystopier är folket kontrollerat
    av staten, och allt ser mörkt ut.

  3. Vad vill de här böckerna berätta?

  4. Varför är vi så negativa
    när vi tänker på framtiden?

  5. Dystopi - en mörk berättelse
    om framtiden som vill varna-

  6. -för hur det kan bli i framtiden
    om vi inte gör nåt nu.

  7. Men en dystopi behöver inte vara en
    bok. Det finns dystopisk konst också.

  8. Det här är Oskar Aglert.

  9. Han har gjort konstverket
    "Woodpecker". Det är dystopiskt.

  10. Det föreställer en maskin
    som skövlar all skog.

  11. Med "Woodpecker" vill jag berätta
    att vi kanske bör fundera på-

  12. -hur vi förhåller oss till naturen
    och till skogen.

  13. Och konsekvenserna
    av vårt sätt att leva.

  14. Oskar har gjort en film om hur han
    tänker sig att "Woodpecker" fungerar.

  15. Så här ser maskinen ut inuti. Träden
    kommer in efter att de har fällts.

  16. Det är en stor industri. En skogs-
    maskin som är i ständig rörelse...

  17. Vad händer när vi släpper den fri?
    Lite som vi gör.

  18. Vi tänker inte på konsekvenserna av
    hur vi lever.

  19. Och kontentan av vårt sätt
    att leva blir den här maskinen.

  20. I Oskars dystopi jobbar maskinen
    oavbrutet med att skövla skogen.

  21. Den gör allt för att tjäna pengar
    och tar ingen hänsyn till människan.

  22. Jag tycker konsten kan vara
    ett sätt att påverka.

  23. När folk ser den här...den är stor,
    den är sex meter lång...

  24. ...så blir det nästan som en smocka.
    Och så ska de tänka: "Vad är det?"

  25. När de inser att det är en maskin
    som är 200 meter i verklig storlek-

  26. -får de en idé om massaverkningen-

  27. -och massförstörelsen som sker.

  28. I slutet på filmen ser man
    konsekvenserna av maskinen-

  29. -när den har kört på,
    löpt amok på jorden-

  30. -och ätit allting, inte bara skog.
    Det som finns kvar är öken.

  31. Jag tror att världen
    är oroligare om hundra år.

  32. Naturresurserna
    kommer att vara det vi slåss för.

  33. Jag tror att dystopier är populära-

  34. -för att det är en flykt från nuet.

  35. Ett sätt för oss att komma bort
    från våra egna beslut om framtiden.

  36. Vi skjuter det framför oss.

  37. En dystopi är
    ett slags spegling av samtiden.

  38. Författaren tar ett fenomen
    och skruvar upp det-

  39. -och visar: "Det här är vägen
    som fenomenet leder till."

  40. Det är en slags varning
    och en slags bearbetning.

  41. Det är ett citat ur "Kallocain", en
    dystopi skriven av Karin Boye 1954.

  42. Enkelt kan man säga
    att boken handlar om det här:

  43. Leo Kall jobbar för staten och
    uppfinner ett sanningsserum-

  44. -en vätska som får en
    att tala sanning.

  45. Serumet ska hjälpa dem som har makten
    att kontrollera sina medborgare.

  46. Under testförsöken visar det sig
    att folk inte vill bli kontrollerade.

  47. Leo tillfångatas av fienden
    och hamnar i fängelse.

  48. "Kallocain" är en varning
    om vad som kan hända-

  49. -om man kontrollerar sina medborgare
    och underordnar dem ett system-

  50. -där man inte får tänka fritt.

  51. "Processen" är en dystopi
    som liknar de andra på många sätt-

  52. -men som också är mer filosofisk.

  53. En morgon när banktjänstemannen
    Josef K vaknar häktas han av polisen.

  54. Han är misstänkt för ett brott
    som han inte vet något om.

  55. Han går igenom en rättegång,
    men förstår inte vad han har gjort.

  56. Allt är väldigt komplicerat.

  57. En dag kommer två män, tar honom till
    ett stenbrott och avrättar honom.

  58. Jag tror att sensmoralen...
    Det finns en politisk aspekt-

  59. -men det handlar också
    om människans utsatthet.

  60. Vi vet inte vad vi gör,
    men vi måste acceptera vår dom-

  61. -det vill säga att vi kommer att dö.

  62. Många dystopiska romaner
    är skrivna runt andra världskriget.

  63. Författarna var påverkade av kriget-

  64. -och kontrollsystemen
    i Nazityskland och Sovjetunionen.

  65. Den moderna dystopin
    skiljer sig från den äldre.

  66. Dagens dystopier
    börjar ofta i en katastrof-

  67. -där en ensam hjälte försöker
    skapa mening i ett förstört samhälle.

  68. Ett samtida exempel på dystopi
    är "Hungerspelen".

  69. I en avlägsen och mörk framtid
    blir två ungdomar, Katniss och Peeta-

  70. -tvingade av de som har makten i
    landet att vara med i hungerspelen.

  71. Det är ett fruktansvärt spel
    där endast den som vinner överlever.

  72. Spelen sänds i tv. De som har makten
    ska visa att det är de som bestämmer.

  73. Katniss och Peeta kommer på ett sätt
    att överleva utan att döda varandra.

  74. Det gillar inte de som har makten.

  75. Katniss blir symbol för motstånds-
    rörelsen. Folket tar tillbaka makten.

  76. Sen blir det inga fler hungerspel.

  77. Moderna dystopier handlar ofta om
    att huvudkaraktärerna överlever.

  78. Jag tror att man vill utsätta sig för
    hotet och sen inse att det går bra.

  79. Det är ett sätt att bearbeta
    något som man är rädd för.

  80. I framtiden tror jag att det
    kommer att bli skräpigt på marken.

  81. Jag tänker... Dålig luft, mörkt...

  82. Jag tror att det kommer att se
    ungefär likadant ut.

  83. Jag tror att det kommer
    nya high tech-grejer.

  84. Svävande bilar, moderna hus.
    Mycket glas...

  85. En mer rättvis regering...
    Det hoppas jag på.

  86. Det som oroar mig är
    att vi inte ska behandla vår värld-

  87. -som den borde bli behandlad.

  88. Tredje världskrig... Någon sjukdom...

  89. Det kanske är det här med klimatet...
    Vi tar inte hand om det.

  90. Nu lever vi som: "Det rör inte mig.
    Alla andra får göra något."

  91. Det är för många som skiter i det.

  92. Jag tror att vi kommer att lära oss
    av våra misstag.

  93. Och skippa alla krig och sån skit.

  94. En dystopi är ingen skrattfest.
    Men de är poppis.

  95. Om du vill skriva en lyckad dystopi,
    gör så här:

  96. Historien ska utspelas i ett samhälle
    där elaka människor har all makt-

  97. -och kontrollerar medborgarna.

  98. Huvudpersonen ska vara en person
    som ifrågasätter dem som har makten.

  99. Det visar sig vara omöjligt
    att förändra samhället.

  100. Och det slutar illa, både för världen
    och för huvudpersonen.

  101. Nu vet vi vad som kan hända
    om vi inte ser upp.

  102. Om vi inte tar hand om miljön eller
    låter farliga människor ta makten.

  103. Men om vi lyssnar på dystopierna
    kanske framtiden blir ljusare.

  104. Svensktextning: Tove Falk
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Berättelser om dystopier

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är en dystopi, varför är de så populära och hur har de förändrats genom tiderna? Hunger games är en modern dystopi, men hur skiljer sig den från 1940-50 talets dystopier? Vi träffar den dystopiska konstnären Oskar Aglert som vill få oss uppmärksamma på miljöförstöringen. Vi går igenom en rad kända dystopiska verk och så avslöjas ingredienserna som behövs om man vill skriva en bästsäljande dystopisk roman.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Svenska som andraspråk, Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Dystopier, Litteraturvetenskap, Science fiction
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tre berättelser

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Jägaren

Avsnitt 1 av 6

Kortfilm. Vanja drömmer om att bli jägare och beger sig ut på en illegal älgjakt tillsammans med traktens killgäng. Men det är fler som vill skjuta älgen och saker och ting går över styr. Inspirerad av Jack Londons klassiker "Skriet från vildmarken."

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Berättelser om äventyr

Avsnitt 2 av 6

Hur gör man för att det man berättar ska bli riktigt spännande? Konstnären Arvid Wretman berättar om sina äventyr genom konst, teckningar och tatueringar. Vi bekantar oss också med några litterära äventyrsklassiker.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Bevakad

Avsnitt 3 av 6

Kortfilm. Väktaren Ann ser allt från sin bevakningscentral i köpcentret. Hon tar del av människors liv utan att behöva röra sig från sin trygga tillvaro. Men när det börjar en ny kille i sportaffären ställs Anns trygga tillvaro på ända. Inspirerad av Karin Boyes Kallocain.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Berättelser om dystopier

Avsnitt 4 av 6

Vad är en dystopi, varför är de så populära och hur har de förändrats genom tiderna? Vi träffar den dystopiska konstnären Oskar Aglert som vill få oss uppmärksamma på miljöförstörningen. Och så avslöjas ingredienserna som behövs om man vill skriva en bästsäljande dystopisk roman.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Josefines himmel

Avsnitt 5 av 6

Kortfilm. Sextonåriga Josefine och hennes pappa lever ett kringflackande liv på en segelbåt. Det är de två mot världen och Josefine trivs med att ha sin pappa för sig själv. När pappan träffar en kvinna som han menar allvar med hotas Josefines tillvaro.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Berättelser om ungdom

Avsnitt 6 av 6

Vad är speciellt med att vara ung och hur berättar man om det? Vi träffar musikgruppen Little Marbles, tittar närmare på några klassiska ungdomsromaner, och avslöjar hur man ska tänka om man vill skriva en bästsäljande ungdomsroman.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTre berättelser

Berättelser om ungdom

Vad är speciellt med att vara ung och hur berättar man om det? Vi träffar musikgruppen Little Marbles, tittar närmare på några klassiska ungdomsromaner, och avslöjar hur man ska tänka om man vill skriva en bästsäljande ungdomsroman.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia - svenska som andraspråk

Misshandel

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Fråga oss