Titta

Gatsmart

Gatsmart

Om Gatsmart

Att börja röra sig i trafiken på egen hand, om det så är till fots, på cykel eller i kollektivtrafiken, kan upplevas som en ny frihet men det är också ett nytt ansvar. Vi möter barn som berättar om sina erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vilka trafikfaror finns? Vad skulle kunna göra vägen säkrare, och hur kan man påverka dem som bestämmer? Programmen tar också upp trafikregler och beteenden.

Till första programmet

Gatsmart: Korsa gatanMaterialDela
  1. Jag stirrar ner i myrstackar
    och tänker:

  2. "Vilket kaos!
    Hur får de det att funka?"

  3. Men det funkar eftersom alla vet
    vart de ska och de kan reglerna.

  4. Det är som med trafiken framför mig.

  5. Du måste veta vad som gäller, för det
    kommer folk från alla olika håll.

  6. Du måste vara gatsmart.

  7. De flesta ska nånstans på morgonen.
    Du ska till skolan-

  8. -med din kickbike, på drake,
    med buss, bil eller cykel.

  9. Oavsett vad borde det vara självklart
    med en säker väg till skolan.

  10. Men så är det inte för alla.
    Vi ska träffa Olivia.

  11. Jag heter Olivia och jag är nio år.

  12. Jag går i Sköndalsskolan.

  13. Sköndal ligger
    lite utanför Stockholm.

  14. -Har alla hunnit med sina frågor?
    -Ja.

  15. Då redovisar vi nu.

  16. -Adrian, du kanske har nåt?
    -Ja.

  17. Det är
    Perstorpsvägens övergångsställe.

  18. För att lastbilar lastar av mat
    och man kan bli påkörd.

  19. Runt skolan kör bilarna för fort
    och man kan halka på isen.

  20. Perstorpsvägen
    ligger utanför skolan.

  21. Och så kör det bilister
    jättesnabbt där.

  22. De struntar i om man står där
    och vill gå över.

  23. Ibland är det läskigt,
    för det är inga som stannar-

  24. -och ibland börjar de köra när man
    har tagit ett steg ut på gatan.

  25. Då tänker jag
    att jag ska vara försiktig.

  26. Verkligen kolla bilisterna
    in i ögonen.

  27. Och så...

  28. Och ibland vinkar jag
    så att de får åka över i stället.

  29. Så väntar jag
    tills det inte kommer nån bil.

  30. Jag gillar inte
    att gå över Perstorpsvägen-

  31. -för jag känner en tjej
    som blev påkörd på Perstorpsvägen.

  32. Det var här olyckan hände.

  33. Det stod en bil där och en bil här.

  34. Och så sicksackade en bil igenom.

  35. Och sen blev hon påkörd.

  36. Men det gick bra,
    för hon fick bara en liten bula.

  37. Man ser inte här där man ska kolla.

  38. Det är alla föräldrarna
    som parkerar här.

  39. Man måste gå ut nästan till mitten för
    att kunna se nånting.

  40. Och vissa bara kör förbi.

  41. Då går vi till nästa fråga.

  42. Om ni skulle kunna påverka
    på nåt sätt-

  43. -att vi gör vår skola
    lite trafiksäkrare...

  44. Vad ska man göra
    för att göra vägen säkrare?

  45. -Har du några idéer?
    -Man kan smala av vägarna.

  46. Man kan sätta gupp, fartgupp-

  47. -som gör att man måste sakta in.

  48. Och så stoppljus
    med röd, grön och gul färg.

  49. Det kanske skulle bli
    lite mindre trafik då.

  50. Det finns förbättringar att göra.
    Olivia och hennes klass-

  51. -har skickat sina förslag
    till kommunen.

  52. När jag var liten
    dagdrömde jag hela tiden.

  53. Jag dagdrömde att jag kunde spela
    trummor. Jag dagdrömde om Lisa.

  54. En gång dagdrömde jag
    och gick rätt ut i bilvägen.

  55. Då kom en bil i ganska hög fart.

  56. Men jag hade tur den dagen
    för bilisten såg mig och hann bromsa.

  57. Det kunde ha gått riktigt snett.

  58. Du får dagdrömma,
    men inte i trafiken.

  59. Här måste du vara uppmärksam.

  60. Du måste använda ögonen
    men också öronen.

  61. Nu kommer ett trafikljudtest.
    Har du koll på vad det är som låter?

  62. Är det en signal för broöppning?

  63. Är det varningstut
    från en backande lastbil?

  64. Eller är det en tjej
    som blåser i partytuta?

  65. Är det en broöppning,
    en backande lastbil-

  66. -eller en partytuta?

  67. Varning för backande lastbil.

  68. Här är ett annat ljud.

  69. Är det bommarna
    som går ner vid ett tågspår?

  70. Är det en tjej
    som spelar på en klocka?

  71. Eller är det ljudet
    när en garageport öppnas?

  72. Vad är det som låter?
    Är det tågbommar, en klocka-

  73. -eller en garageport som går upp?

  74. Det är ljudet när bommarna går ner innan
    ett tåg ska passera.

  75. Och här är sista ljudet.
    Spänn öronen.

  76. Är det varning
    för en spårvagn som går förbi?

  77. Är det ljudet vid ett trafikljus
    för röd och grön gubbe?

  78. Eller är det så här det låter
    när en tjej spelar maracas?

  79. Är det varning för spårvagn,
    ljudet för röd och grön gubbe-

  80. -eller en tjej i grön hjälm
    med en maracas?

  81. Det här tick-ljudet
    är för röd och grön gubbe.

  82. Man kanske tänker på
    morsans goda bullar-

  83. -eller det där klippet
    med den söta pandaungen.

  84. Det ska man inte göra. Tick-ljudet
    hjälper oss att vara här och nu.

  85. Och berättar för oss när gubben
    är röd eller när gubben är Hulken.

  86. Hon är superhjälten i trafiken.

  87. Han är en trafikkatastrof.

  88. Uppdrag: Att stoppa trafikdåren.

  89. Hon är cool. Hon är smart.

  90. Hon är...Missy Gatsmart.

  91. Hallå?

  92. -Stopp! Vad gör du, mannen?
    -Inte du nu igen!

  93. Du kan inte ens gå över en gata.

  94. -Det är väl bara att gå över?
    -Nej, lyssna.

  95. Först, du måste chilla. Okej?

  96. Sen, man tittar vänster och höger. Man
    tittar vänster igen.

  97. Och sen kan du gå över.

  98. Men jag har bråttom. Och bilarna
    har skyldighet att stanna.

  99. Du har skyldighet att kolla.
    Tänk om de inte ser dig.

  100. Till och med hunden
    fattar hur man gör.

  101. Hej. Ja, kom då.

  102. -Ska hunden få medalj?
    -Ja, du ser.

  103. Okej. Nu, din tur. Gör om, gör rätt.

  104. Man tittar vänster, höger
    och vänster igen. Sen går man över.

  105. Shebang, mannen! Fett coolt.

  106. Kom hit. Så ska det vara.

  107. Tackar, tackar.

  108. -Hör du, mannen. Jobbet.
    -Det är lugnt. Jag chillar lite.

  109. -Gött, ge mig femman.
    -Aj. Hej hej.

  110. Hej då, farsan.

  111. Tack, Missy!
    - Vi träffade Olivias klass tidigare.

  112. Vi ska tillbaka till dem. De hade
    skickat ett förslag till kommunen.

  113. Vi ska se hur det har gått
    på trafikkontoret.

  114. Vi kan sätta oss här.

  115. Vi ska titta på förslag som vi har.

  116. Ni har ju gjort en trafikanalys. Kommer
    ni ihåg det?

  117. Ska vi kika på den här?
    Det är ett fotografi.

  118. -Är det nån som känner igen sig?
    -Där är skolan.

  119. I den här trafikanalysen
    som ni gjorde såg vi en sak.

  120. -Det här övergångsstället.
    -Det måste vi flytta på.

  121. När vi bygger om hela den här
    kör lastbilar över här hela tiden.

  122. Så man kan inte gå över där.
    Så vi måste flytta det.

  123. Vi tänkte bygga om det.
    Här har vi ett förslag.

  124. -Ni flyttar det därifrån dit.
    -Precis.

  125. Det här är
    det gamla övergångsstället.

  126. Det här är
    gupp innan övergångsstället.

  127. De är jättebra,
    för man kan inte köra fort över dem.

  128. De blåa är bilar som kommer
    och lämnar mat till skolan.

  129. Lastbilar. Men de kör ut
    precis på övergångsstället.

  130. Det är inte bra.

  131. Det är så här...
    Jag skulle vilja fråga er en sak.

  132. -Har ni sett en sån här nån gång?
    -Nej, inte med en sån där uppe.

  133. Det är en kamera. När nån går över
    övergångsstället börjar den blinka.

  134. -Gula lampor som blinkar så här.
    -Vad bra.

  135. -Vad tror ni om såna skyltar?
    -Det blir nog jättebra.

  136. -Det är en riktigt bra plan.
    -Det tror jag med.

  137. -Man skulle känna sig så trygg.
    -Det är helt perfekt.

  138. I dag förbereder vi kommande arbete vid
    Sköndalsskolan på Perstorpsvägen.

  139. Med sprejfärg markerar vi
    var vi kommer att gräva upp gatan-

  140. -och placera nya gupp
    som tvingar bilarna att köra saktare.

  141. Man kommer att måla vita schackrutor
    framför varje farthinder.

  142. Bilarna kommer att tvingas att sänka
    hastigheterna inför det här guppet.

  143. Det där trodde ni väl inte?
    Men så är det.

  144. Ni kan vara med och förändra saker.

  145. Kolla med en lärare
    så kan hon eller han hjälpa dig.

  146. Du har rätt att känna dig trygg.

  147. Om ingen säger till
    blir inte saker bättre. - Eller hur?

  148. -Ja!
    -Här, ta glass.

  149. -Hur mycket har du tagit?
    -Jag får ingenting.

  150. Textning: Evelina Eriksson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på sin väg till och från skolan. I skolan har eleverna fått ge förslag till kommunen om hur skolvägen kan bli säkrare. Vi följer med till trafikkontoret och ser hur kommunen gått vidare med elevernas idéer. Det handlar också om uppmärksamhet, om att använda ögon och öron i trafiken. Gurgîn Bakircioglu testar oss på några varningsljud i trafiken. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över en gata.

Ämnen:
Samhällskunskap > Trafikkunskap
Ämnesord:
Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Teknik, Trafik, Trafikregler, Transportmedel, Vägtrafik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Gatsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Hur ska man bete sig när man går över gatan? Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på väg till skolan. Eleverna på skolan har fått ge kommunen förslag om hur skolvägen kan bli säkrare. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över gatan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Cykelreparatören Fuad Mehinagic berättar hur en cykel ska vara utrustad för att vara säker att använda. Missy Gatsmart försöker få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Jonna är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Amanda är van att ha koll på biljetter och vet hur försiktig man ska vara i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed all rätt

Andrea

Om rätten till en meningsfull fritid. Enligt barnkonventionen är alla barn lika mycket värda. Varje barn har dessutom rätt till lek, vila och fritid. Här träffar du Andrea. Hon älskar sin häst Lingo. En dag får hon veta att ridskolan ska läggas ned för att pengarna behövs till en ny ishall. Är det verkligen rätt att göra så? Är en sport viktigare än en annan?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHemma hos oss

Ophélia

Ophélias lillasyster Elikia gillar att titta på tv. Då hoppar hon upp och ned och skriker. Elikia har en hjärnskada. Att gå och prata är svårt och hon förstår inte alltid lekarna. Ophelia tycker att det är bra att ha en lillasyster för annars skulle det bli alldeles för tyst i huset.

Fråga oss