Titta

Gatsmart

Gatsmart

Om Gatsmart

Att börja röra sig i trafiken på egen hand, om det så är till fots, på cykel eller i kollektivtrafiken, kan upplevas som en ny frihet men det är också ett nytt ansvar. Vi möter barn som berättar om sina erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vilka trafikfaror finns? Vad skulle kunna göra vägen säkrare, och hur kan man påverka dem som bestämmer? Programmen tar också upp trafikregler och beteenden.

Till första programmet

Gatsmart: CyklaMaterialDela
  1. Idag ska vi snacka cykel. Jag är på
    väg till Fuad som har cykelverkstad.

  2. Vi ska snacka om hur man gör cykeln
    säker och får den att hålla.

  3. Men först ska vi träffa två bröder
    som älskar att cykla.

  4. En dag höll det på att gå snett
    när de cyklade i skogen.

  5. Jag tänkte att vi kunde cykla ner
    här, för det ser ju inte så brant ut.

  6. Jag såg det här stupet.

  7. Det gick inte att bromsa.

  8. Här föll jag ner.

  9. Det här är Ture och Gusten.

  10. De bor i Örby i Stockholm
    och de gillar att cykla.

  11. Vi brukar cykla var vi känner för.
    Om vi svänger ditåt, liksom...

  12. Jag tycker det är ganska roligt att
    cykla på jordig mark. Lite guppigt.

  13. Det var skärtorsdagen. Vi hade precis
    kommit hem från skolan.

  14. Mamma hade pyntat fint. Vi var
    tvungna att vara ute och cykla lite.

  15. Jag hade varit sjuk innan
    så jag hade varit hemma mycket.

  16. Jag hade varit inne och mamma tyckte
    att vi hade varit inne för mycket.

  17. Så hon ville att vi skulle ut och
    leka. Jag tänkte att vi kunde cykla.

  18. Då såg jag berget och tänkte
    att vi kunde cykla upp och kolla.

  19. Det var här borta vi kom upp.
    Så gick vi med cyklarna här.

  20. Här började vi cykla.

  21. Jag tänkte att det inte var så brant,
    så man kunde cykla ner här.

  22. Berget var lite gjort för att
    man inte ska kunna se änden.

  23. Man cyklar kanske nerför backen
    och man såg ju inte änden-

  24. -så att när man var där nere
    var det för sent att bromsa.

  25. Man ser fortfarande inte stupet.
    Så jag tänkte att jag bara cyklar på.

  26. Redan nu hade jag ganska hög fart.
    Nu såg jag det här stupet.

  27. Då tänkte jag:
    "Nej, nu kommer jag falla."

  28. Det gick inte att bromsa,
    för det var mycket löv.

  29. Sen föll jag ner här.

  30. Vi ska snart se hur det gick.

  31. Men nu säger vi hej
    till min vän Cykel-Fuad.

  32. -Hallå!
    -Hej.

  33. Hur är det? Verkstan är superfin.
    Lukterna och alltihopa.

  34. -Fixar du med en cykel här?
    -Service på en gammal racer.

  35. Bockstyre.

  36. -Vilka fel är vanligast på cyklar?
    -Punktering.

  37. Folk har problem med hoppande kedja,
    som man fixar så den blir sträckt.

  38. Sen är det bromsar,
    växlar som måste justeras.

  39. Man struntar ofta i att däcken har
    mindre luft. De måste fyllas ibland.

  40. Om cykeln inte rullar
    beror det oftast på för lite luft.

  41. Så det är mycket fokus på däck?
    Det är luften, punktering...

  42. Absolut. Och bromsar måste funka bra.
    Växlar måste justeras då och då.

  43. Man måste ta hand om sin cykel.

  44. Redo för ett cykeltest? Det är många
    regler att tänka på när man cyklar.

  45. Nu ska ni få se bilder där några gör
    rätt, andra fel. Kan du hitta felen?

  46. Vad är fel här?

  47. Just det! Alla under 15 år
    måste ha hjälm. Det är det lag på.

  48. Här har du en hjälm.

  49. Den måste sitta perfekt
    både fram och bak-

  50. -så att den skyddar hela huvudet.
    Remmarna är också på. Fint!

  51. Du också.
    Vuxna ska också vara rädd om skallen.

  52. Kolla! Matchar ögonen superfint.

  53. Här är ett annat exempel.
    Vad är fel här?

  54. Man får cykla på övergångsställen,
    men de är tänkta för de som går-

  55. -så cyklister måste väja
    för både gående och bilar.

  56. Så det är säkrare
    att leda cykeln över gatan.

  57. Här är sista frågan:
    Vem får egentligen skjutsa vem?

  58. Så här är det: Är man under 15
    får man inte skjutsa nån.

  59. Den som skjutsar ska vara över 15 och
    får bara skjutsa den som är under 10.

  60. Vuxna får alltså inte heller
    skjutsa varandra.

  61. Så det är bara
    cyklisten i mitten som gör rätt.

  62. Tråkigt, va? Hoppa av.

  63. Du också. Ses till middag!

  64. Hon är superhjälten i trafiken.

  65. Han är en trafikkatastrof.

  66. Uppdrag: att stoppa trafikdåren.

  67. Hon är cool. Hon är smart.
    Hon är Missy Gatsmart.

  68. -Nej, vad gör du?
    -Inte du nu igen.

  69. Vadå "inte du nu igen"? Hörru,
    du har glömt nåt sjukt viktigt.

  70. -Va?
    -Hjälmen!

  71. Hjälmen?! Jag är vuxen, jag bestämmer
    väl själv vad jag vill ha på huvudet.

  72. Vänta! Kolla.

  73. Okej. Vi låtsas att det
    är ditt huvud. Kolla nu.

  74. -Aj, aj, aj!
    -Exakt! Du ser. Det blir katastrof.

  75. Men... Kolla.

  76. Är du med, farsan?

  77. "Baboom magic"! Hajar du, kompis?

  78. Så gör man för att inte få moshuvud.

  79. -Verkar ju bra, det där.
    -Exakt!

  80. -Du, kom hit.
    -Va?

  81. -Jaha.
    -"Stylish", mannen.

  82. -Tackar.
    -Här.

  83. -Så ja!
    -Hörru, farsan? Jobbet.

  84. -Äh, det är lugnt.
    -Stick nu.

  85. -Ja ja, "baboom" då.
    -"Baboom"!

  86. Hörru, farsan! Du äger gatan.

  87. Nu måste jag fråga: Fuad, vad krävs
    för att en cykel ska vara säker?

  88. Om din cykel
    ska bli godkänd av polisen-

  89. -måste du ha fram- och bakreflex,
    gul reflex på hjulet och ringklocka.

  90. Och på nätterna
    måste man ha belysning fram och bak.

  91. Alltså, reflexer, lyse
    när det är mörkt, och ringklocka.

  92. Vi ska se hur det gick för Ture.

  93. Det var här jag körde ner.
    Sen landade jag där borta.

  94. Just då var jag längst uppe på backen
    och jag hörde honom skrika.

  95. Då blev jag jättechockad och rädd.

  96. Jag stod som om inget hade hänt.

  97. Men precis när han hade varit
    i luften hörde jag honom skrika.

  98. Då tänkte jag: "Vad har hänt?!"

  99. Och då kände jag
    att det blev lite bråttom.

  100. Då låg jag ungefär här borta. Gusten
    kom ner där borta så han såg mig här.

  101. När jag kom ner så stod han upp
    och cykeln låg precis upp och ner...

  102. ...på asfalten. Han var helt blodig.
    Det är svårt att förklara.

  103. Jag visste inte att jag gjort illa
    mig, bara att jag landat på ansiktet.

  104. Jag hörde på Gusten att det var illa.

  105. Jag har lite minnesluckor.

  106. Men Gusten tog båda cyklarna,
    sen gick vi ner ditåt.

  107. Då tänkte jag att vi måste
    skaffa hjälp fort. Ganska fort.

  108. Då hittade vi några som var ute
    och höll på att lasta in varor.

  109. Vi gick till dem och där fick vi
    hjälp. De ringde mina föräldrar.

  110. Då kom min mamma med bilen, hämtade
    upp mig och körde till ett sjukhus.

  111. Jag, min storasyster och pappa åkte
    hem och åt medan mamma var med Ture.

  112. Sen åkte vi dit klockan nio
    på kvällen och hälsade på till elva-

  113. -tills de fick besked om vilka delar
    som var skadade, huvudet och sånt.

  114. Ture hade fått ett stort skrapsår
    över nästan halva ansiktet-

  115. -och ett jack som fick sys
    under näsan.

  116. Han hade brutit flera ben i ansiktet
    och huvudet och fått hjärnskakning.

  117. Men trots skadorna fick familjen
    snabbt veta att han skulle bli bra.

  118. Jag fick ha besök
    så nån sov alltid med mig.

  119. Första natten var mamma hos mig. De
    två andra nätterna sov pappa hos mig.

  120. Så jag sov där tre nätter.

  121. När jag hälsat på Ture tänkte jag:
    "Herregud, han hade överlevt."

  122. Alla sa: "Det är verkligen tur
    att du har hjälm." Så sa allihopa.

  123. Det var verkligen tur
    att jag hade hjälm, då också.

  124. Just det, här är min gamla hjälm
    som har gått sönder.

  125. Du ser här att den har
    gått sönder lite, på olika ställen-

  126. -och att det finns lite blod här.

  127. En sån här... Det är en skärm
    som sitter på. Den har spruckit.

  128. Det var verkligen tur att jag hade
    den här hjälmen på mig då.

  129. Jag har varit ute och cyklat mycket.

  130. Att cykla fort...
    Jag gillar inte det längre.

  131. Jag tänker på var jag cyklar.
    Jag är mer försiktig.

  132. Hjälm är grejen. Även den minsta
    smällen kan skada din hjärna.

  133. Jag vill inte skada min hjärna.
    Jag älskar den.

  134. Men jag älskar också ägg. Jag älskar
    löskokta ägg, hårdkokta ägg. Omelett!

  135. Jag älskar även pannkaka.
    Men ingen pannkaka utan hjälm.

  136. Cykla lugnt! - Kom nu, Fuad.
    Vi går och äter pannkaka.

  137. Textning: Dann Ling Zhang
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Ture och hans bror Gusten tar oss med till skogsdungen där olyckan hände. Vi träffar också cykelreparatören Fuad Mehinagic och får veta vad som måste funka på en cykel och hur den ska vara utrustad för att vara säker att cykla på. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm när han cyklar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Trafikkunskap
Ämnesord:
Barn och trafik, Cykelhjälmar, Cykelolyckor, Cyklar, Cykling, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Teknik, Trafikregler, Trafiksäkerhet, Transportmedel, Vägtrafik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Gatsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Hur ska man bete sig när man går över gatan? Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på väg till skolan. Eleverna på skolan har fått ge kommunen förslag om hur skolvägen kan bli säkrare. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över gatan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Cykelreparatören Fuad Mehinagic berättar hur en cykel ska vara utrustad för att vara säker att använda. Missy Gatsmart försöker få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Jonna är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Amanda är van att ha koll på biljetter och vet hur försiktig man ska vara i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Läkare

Vi följer med Sankavi till hennes drömyrke som läkare. Besök på en vårdcentral där Sankavi får undersöka patienter och operera bort ett födelsemärke. Hon har god hand med sina patienter! Berättarröst på lulesamiska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHemma hos oss

Susanne

Susanne har två småsyskon och en storebror, men tycker att det känns som om hon är storasyster till alla. Johannes som är två år äldre har autism. När han får nya spel förstår han snabbt hur de funkar, men han pratar lite annorlunda. Susanne drömmer om att hennes syskon ska bli större och förstå mer.

Fråga oss