Titta

Gatsmart

Gatsmart

Om Gatsmart

Att börja röra sig i trafiken på egen hand, om det så är till fots, på cykel eller i kollektivtrafiken, kan upplevas som en ny frihet men det är också ett nytt ansvar. Vi möter barn som berättar om sina erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vilka trafikfaror finns? Vad skulle kunna göra vägen säkrare, och hur kan man påverka dem som bestämmer? Programmen tar också upp trafikregler och beteenden.

Till första programmet

Gatsmart: Åka skolskjutsMaterialDela
  1. Vi snackar skolskjuts.
    Har man för långt att cykla-

  2. -eller gå till skolan får man
    åka skolskjuts. Man kan ta taxi.

  3. En del åker båt. Skolbuss är vanligt.

  4. Jag minns första gången
    jag åkte skolbuss.

  5. "Tänk om jag missar hållplatsen."
    Jag satt med handen på plingan.

  6. "Jag måste träffa rätt hållplats.
    Pling." Det var rätt hållplats.

  7. Många känner säkert igen sig.
    Jag väntar på tre syskon-

  8. -som brukar åka skolskjuts.
    De kommer snart.

  9. Men först ska vi träffa två systrar
    som har riktigt lång väg till skolan.

  10. Närmare bestämt flera mil.

  11. Hej, jag heter Ellen och är tio år,
    och jag bor i Lillnjallejaur.

  12. Det är nära Arvidsjaur.

  13. Vi har inte några grannar.
    Vi bor inne i skogen.

  14. Ingen bor bredvid oss.

  15. Vi vaknar kvart i sju,
    och så brukar jag gå upp med Emilia.

  16. Vi äter och ser på tv om vi hinner.

  17. Har du sovit gott?

  18. -Har du drömt nåt?
    -Jo, jag drömde att jag fick...

  19. Jag och min syster
    åker taxi till skolan.

  20. Annars tar det en dag att gå dit.

  21. Nu kommer nog Sonja.
    Har ni ätit klart?

  22. Börja klä er.

  23. Morning, morning.

  24. Har ni med er alla grejer?

  25. Det var skönt att jag kunde hämta er,
    för det var halkigt.

  26. Kommer ni i håg när det var
    så dåligt väder för en vecka sen-

  27. -att jag inte kunde komma
    och hämta er? Vad gjorde ni då?

  28. Vi väntade på plogbilen,
    och sen åkte vi med mamma.

  29. Vad säger lärarna när ni kommer sent?

  30. Inte så mycket.

  31. Ett par andra lärare
    gjorde det förut. De blev sura.

  32. Men vi måste ju vara rädda
    att inte nåt händer.

  33. Sonja brukar prata med oss,
    men ibland är det tyst.

  34. Emilia brukar spela på telefonen.

  35. Jag brukar tänka
    och till slut somnar jag.

  36. Jag skulle vilja cykla,
    gå eller åka skidor till skolan.

  37. Jag önskar att skolan
    inte låg så långt bort.

  38. Det ska bara ta tio minuter
    till skolan, då får man sovmorgon.

  39. Där är en räv.

  40. -Såg ni den?
    -Han sprang på vägen.

  41. Och nu kom han här.
    Där for han in i skogen.

  42. Man förlorar mycket tid med att resa,
    men det är mycket som händer.

  43. Speciellt när det är snö och halkigt.

  44. -Här brukar vi se en massa djur.
    -Renar och älgar...

  45. -...harar och...
    -Ibland en katt.

  46. Och fåglar.

  47. -Ska ni göra nåt speciellt i dag?
    -Vi har bild och gympa.

  48. -Men vi har glömt gympakläderna.
    -Då får ni ta en promenad i stället.

  49. Då var vi framme, och det var inga
    hinder. Det tog cirka 30 minuter.

  50. -Tack för skjutsen.
    -Du hämtar oss väl sen?

  51. Vi syns sen.

  52. Så, då. Hej då, vi syns i morgon.

  53. Får jag en kram?

  54. Hur är läget?

  55. Jag har väntat på er.

  56. Filippa, Andrea, Felix.
    Ni är som Tripp, Trapp, Trull.

  57. -Hur lång resa har ni till skolan?
    -Kanske en kvart.

  58. En kvart. Filippa du är äldst.

  59. -Hur gammal var du första gången?
    -Jag var fem år.

  60. De på skolbussen
    var ganska stora då för mig.

  61. Då satt jag ofta framme,
    för det kan vara läskigt.

  62. -Var det jobbigt?
    -Nej.

  63. De två åkte före mig,
    så det blev enklare för mig.

  64. Fast nu åker jag själv,
    för de går på ett fritids.

  65. Så jag får passa alla tider själv.

  66. Jag ska prata mer med er snart.

  67. Barn över hela världen åker
    skolskjuts, men på olika sätt.

  68. I USA gäller de gula skolbussarna.

  69. Ungefär hälften av eleverna
    åker på det här sättet.

  70. Här är en skolbuss i Thailand.

  71. Det ser kul ut,
    men det kan vara riktigt farligt-

  72. -om man trillar av
    eller om bussen krockar.

  73. I Indien kan man åka tuk-tuk
    till plugget. Det är ett slags moped.

  74. Eller så kan man åka cykeltaxi,
    riksha.

  75. Bor man i kallare delar av världen,
    kan man få åka hundspann till skolan.

  76. Det här är i Stockholms skärgård.

  77. Där får barnen åka svävare
    till skolan.

  78. Ett slags båt
    som både kan gå på is och vatten.

  79. Men vet ni vilket sätt som är allra
    vanligast att komma till skolan på?

  80. Det är det här sättet.
    Att använda fötterna, att gå.

  81. Så ser det också ut i Sverige.

  82. Det vanligaste sättet
    är med...fötterna.

  83. Men vi snackar skolskjuts.

  84. Vintern i vårt land brukar vara mörk.

  85. Hur är vägen?
    Ser bussen er när den kommer?

  86. Vi har reflexer, eller så tar Filippa
    fram sin mobil med en lampa.

  87. Vad är det mer man ska tänka på?
    Ni har nämnt mobiler och reflexer.

  88. Vad mer måste man tänka på när man
    ska gå av och på skolskjutsen?

  89. Att det inte kommer några bilar.
    Det ska man kolla.

  90. Och det brukar vara ganska halt,
    att man nästan kan åka skridskor.

  91. Då får man vara extra försiktigt
    så att det inte kommer några bilar.

  92. Jonna har varit med
    och testat ny teknik-

  93. -för att göra
    skolskjutsarna tryggare.

  94. Jag heter Jonna och bor i Bölhem
    strax utanför Örnsköldsvik.

  95. Jag måste åka buss, för det
    är flera kilometer till skolan.

  96. Det tar ungefär 20 minuter.

  97. Den här sändaren
    har jag med mig till skolan.

  98. Den ger signal till hållplatsen,
    som börjar blinka.

  99. Hej då.

  100. Vid den här stolpen
    börjar det blinka.

  101. Den blinkar för det är bilar som kör
    förbi. De ser att det är barn på väg.

  102. Poängen är att bilarna ska varnas,
    så att de kan köra försiktigt.

  103. Det är signaler från sändaren,
    som sätter i gång varningsblinket.

  104. I bussen finns dessutom
    en liten dator-

  105. -med en lista på alla elever
    som ska åka med den här dagen.

  106. Jag har en display, och där tänds
    en bild på hennes hållplats.

  107. Sen talar den om vilka barn
    som ska kliva på.

  108. Jag kan se att de är på väg,
    så jag kan vänta lite extra.

  109. Hej.

  110. Första gången jag åkte själv
    till skolan, var jag jättenervös.

  111. Jag hade aldrig åkt själv, och jag
    hade inte åkt många gånger innan.

  112. Jag visste inte var jag skulle trycka
    på stopp. Jag hade aldrig gjort det.

  113. Jag visste inte hur många
    meter i från man skulle trycka.

  114. Första gången jag klev av
    kände jag mig stolt.

  115. Hej, Jonna.

  116. Vilka tips vill du ge alla
    som åker skolskjuts med buss?

  117. Jag vill att man står på hållplatsen
    och håller utsikt.

  118. Och helst inte leker runt omkring.

  119. När du kliver av,
    stå still tills bussen har åkt.

  120. Så att du har koll på bilarna runt
    omkring, och de har koll på dig.

  121. Det som är bra med systemet,
    är att vi vet om att de är på väg.

  122. Så att man inte springer framför,
    för att stoppa bussen-

  123. -vilket är jättefarligt.

  124. Tycker du att sändaren är bra?

  125. Ja, för man känner sig tryggare
    när man åker bussen.

  126. Bilarna ser att det är barn på väg,
    och kör inte så fort.

  127. Du som tar buss eller taxi
    från och till skolan-

  128. -vänta tills den har kört i väg, så
    att du ser vad som händer på vägen.

  129. För jag vill inte att nåt händer.
    Sen reflexen. Arm ut, arm ut, arm ut.

  130. Å, vad lycklig jag blir.

  131. Hur får ni tiden att flyga?

  132. -Vi brukar spela fotboll där.
    -Vi står och pratar.

  133. -Pratar...
    -Kollar om det finns nåt i väskan.

  134. Vet ni vad jag brukar göra?

  135. Textning: Karolina Gustafsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Jonna tar skolbuss varje dag till plugget. Hon är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi möter syskon som åker taxi varje dag till skolan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Ämnen:
Samhällskunskap > Trafikkunskap
Ämnesord:
Barn och trafik, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Skolskjutsar, Teknik, Trafiksäkerhet, Transportmedel, Vägtrafik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Gatsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Hur ska man bete sig när man går över gatan? Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på väg till skolan. Eleverna på skolan har fått ge kommunen förslag om hur skolvägen kan bli säkrare. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över gatan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Cykelreparatören Fuad Mehinagic berättar hur en cykel ska vara utrustad för att vara säker att använda. Missy Gatsmart försöker få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Jonna är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Amanda är van att ha koll på biljetter och vet hur försiktig man ska vara i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Inspicient

Vi följer Hamza som ser till att allt händer vid rätt tillfälle på Operans scen. Om det är någon som kan hålla ordning på en operaföreställning så är det han! Berättarröst på lulesamiska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengar på hjärnan

Slösa

Är det dåligt att lägga en massa pengar på något som gör en jätteglad? Och hur är det när man har en farmor som är så shoppingsugen att hon måste bindas fast i en fåtölj? Funderingar och sagor om ekonomi med Fanny Danielsson.

Fråga oss